< Tilbake til oversikten

Hvor mye fett er ok og hvor mye er for mye?

FrkMarge sa for siden:

Nå prøver jeg å finne fellene mine her og da må jeg ha litt "statestikk" av dere om dere kan være så snille å gi meg litt:p

Jeg har lagt om fra ganske mager mat for et år siden til naturlig fettrik mat. Jeg merker jo mange fordeler med det: Stabilt blodsukker, sultfølelse/suget er borte, leddene er mindre stive og hodet fungerer bedre. I tillegg har fordøyelsen forandret seg.

Men jeg får i meg for mange kcal til at jeg går ned, derfor lurer jeg på om jeg overdriver litt?

Vi er en familie på 3 og fettet er i stor grad knyttet til middag.
Jeg lager sauser basert på fløte og smør, sper fiskekaker med fløte og steker bare i smør. I tillegg har jeg en god skvett fløte ( ca 1/2 dl) i min ene kaffekopp på morgenen og jeg bruker godt med smør på det jeg legger pålegg på

På en uke bruker vi ca 500g smør, 2-3 putter med fløte og 1-2 bokser rømme.
Vi bruker sjelden olje og siden poden her ikke liker fet fisk blir det helst mager fisk og kjøtt, men litt pølser og sånnt innimellom.

Jeg kan tenke meg at min del av disse fete meieriproduktene er ca halvparten eller litt mindre. Er det altfor mye? Hva er "vanlig"?

Jeg har en hang til å få i meg litt for mye proteiner også. Hvordan unngår jeg det og fremdeles holder meg mett?

shailene sa for siden:

Hvis det er snakk om rundt 35 gram smør per dag syns jeg det er helt OK, med tanke på at du går på ketosediett.. Jeg syns inntaket ditt av fløte og rømme også er helt greit hvis det er snakk om 1-2 av hver i uka, men enkelte opplever meieriprodukter som "partystoppere", så det kan jo være noe å tenke på hvis alt annet feiler.

Blir du fortsatt sulten av å kutte ned på proteinet, hvis du beholder samme mengden fett i kosten, eller øker litt på fettet? Jeg kan jo bare snakke for meg selv, men jeg blir iallefall mer sulten av å spise for mye protein, enn hvis jeg spiser akkurat det jeg trenger av protein, og heller fyller mest mulig av kaloribehovet mitt med fett. Hvis du først om fremst får i deg fettet i form av saus til kjøtt o.l., er det kanskje lett at du ubevisst spiser mindre fett også, og da er det jo ikke rart at du blir sulten. Hvis smør, fløte og rømme er hovedkildene dine til fett, ligger du vel på rundt 50-70 gram fett per dag fra disse matvarene nå? Er dette alt du får i deg av fett?

For mye protein er jo ikke så bra med tanke på vektnedgangen ihvertfall, så jeg ville sett på hvor mye du kan kutte ned på proteinet i første omgang.. Altså fordi det ofte er fettet som gir best metthetsfølelse, og har minst potensiale til å hemme vektnedgangen. Hvis du er lite til moderat aktiv bør du sikte deg inn på 1-1,5 gram per kilo kroppsvekt. Det er vel 15-20 g karbo ligger på om dagen, siden du følger ketolyse? Nå vet jeg jo ikke hva du veier, men sier rundt 100 kilo for enkelthetens skyld.. Isåfall trenger du 100-150 gram protein, og vil da få i deg rundt 6-700 kalorier per dag via protein og karbohydrater. Da kan du nok fint ligge på rundt 130-160 gram fett per dag før det kan hemme vektnedgangen din, noe som burde mette godt selv med mindre protein. Da vil du totalt sett ligge på 1800-2200 kalorier per dag. Ønsker du å ligge lavere på kaloriene enn dette, kan du kutte litt ned på fettmengden, men ville ikke gått under 100 gram.

FrkMarge sa for siden:

Er tallene i diett.no gram eller kcalprosent?
Tallene jeg ligger på er fordelingsmessig i prosent helt perfekt 75/20/5 etter kakediagrammet, men når jeg ser på "mine mål" ned på siden ligger jeg fort på over 200 i fett, protein på ca 100. KH har jeg ganske god kontroll på og ligger på mellom 20 og 30 pr da stort sett.

Jeg "går" vel ikke på Ketolyse, men spiser ketogent 99% av tiden.
Jeg vet at fløte i allefall kan være en partystopper, men det liksom trøsten min da... håper i det lengste at jeg ikke behøver å unngå det...:p

shailene sa for siden:

Søylediagrammet viser prosent av anbefalt daglig inntak, og kakediagrammet viser energiprosent. Ser jo ut som du spiser ganske riktig da! Men hvis du allerede ligger på 100 gram protein som høres ut til å være passelig for deg, er det vel ikke annet å gjøre enn å kutte litt ned på fettet hvis du er redd at du får i deg for mange kalorier. 200 gram er jo en del, hørtes ut som du lå nærmere 100 :p

Du trenger jo ikke nødvendigvis å kutte ut fløten hvis du har andre fettkilder du heller vil kutte ned på, smøret eller ost, f.eks.. Om fløten i seg selv ødelegger for vektnedgangen eller ikke er jo individuelt, ofte er det nok mest pga. kaloriene.. Hvis du ligger nærmere 3000 kalorier per dag kan det jo bli litt i overkant, selv om jeg vet mange kommer "unna" med å ligge ganske høyt på kaloriene :)

FrkMarge sa for siden:

Glemte jo å oppgi vekten lol
Jeg veier 82 kg og skal ned til 65 helst, men alt under 70 er greitt :)

shailene sa for siden:

Ok.. Da vil jo 75/20/5 fortsatt være en "perfekt" fordeling for deg hvis du legger deg på 1600-2000 kalorier, noe som burde være mer passelig for deg. Hvis du står fast nå tipper jeg du rett og slett spiser for mye totalt. Når jeg ser på mengdene du har oppgitt her forstår jeg at du vanligvis ligger på rundt 2000 kalorier, men ofte en del over? Utifra din vekt og høyde er du mest sannsynlig i energibalanse på snaue 2000 kalorier, og da kan det være vanskelig å gå ned i vekt.

Når det er sagt så er jo ikke kropper alle like da, så jeg tviler på at det finnes én fordeling som er perfekt for alle.. Noen opplever at vektnedgangen går raskere med mer karbohydrater og litt mindre fett, men det er jo heller noe du kan vurdere etterhvert hvis vektnedgangen fortsatt går tregt.

Yonah sa for siden:

Hm, det høres jo nesten ut som om du spiser litt mye energirikt. Er du veldig aktiv?

Kan du ikke legge inn en dagsmeny med mengder?

rut311 sa for siden:

I mitt tilfelle så måtte jeg nedregulere kcal inn. Da reduserte jeg fløta, så jeg endte opp med bare 10 gr i hver kaffikopp. I tillegg måtte jeg kutte i proteinene, så fra å spise 2 kyllingfileter, så spiser jeg nå bare èn, fra 250 gr kjøttdeig spiser jeg nå 150.. Det jeg også gjorde var å innføre rotgrønnsaker, og da fikk jeg plutselig i meg mye mer grønnsaker, ca 300 gr om dagen. Jeg er ikke redd for fett, men jeg pøser ikke på. Dette gav gode resultater for meg, og vekta begynte å rase. De første dagene var jeg nok mye sulten, men etterhvert så tilpassa magesekken seg.

Dagsfordelingen nå ser ca sånn ut: 20-30 gr KH, 80 gr protein, 130 gr fett. 80/15/5

nellie sa for siden:

Hvis du går ned med dette inntaket, så er det vel passe med fett. Går du ikke ned, er det kanskje greit å justere litt?

Yrla sa for siden:

200 g fett er ganske mye. Jeg ville prøvd å redusert på det. Om du er veldig avhengig av fløte er det mulig du er intolerant overfor den/melkeprodukter generelt, og derfor ikke går ned. Mulig kroppen holder på en del vann hvis den ikke tåler fløten. Om du har brukt mye fløte over lang tid ville jeg kuttet den ut.

FrkMarge sa for siden:

Urk! Håper virkelig ikke det...:( Men ser at det er en mulighet...
Jeg innser at jeg kanskje har spist litt for mye fett og at jeg dessverre må se på kcal inn også. Nå har jeg klart å holde meg på ca 1800 kcal de siste dagene og det går fint, men da MÅ jeg følge med hele tiden for kroppen har lyst på mer mat (uvisst om det er magen eller hjernen siden jeg har store problemer med å skille mellom det).
Jeg får prøve å komme meg enda litt lenger ned og kutte på fløtemengden enda mer.
Utfordringen her er at jeg virkelig trenger kaffe for å klare hverdagen, og den smaker helt forferdelig uten fløten:nedfor: Jeg har klart å redusere det til ét krus nå da, men har da 1/2 dl fløte i det kruset...:rolleyes:

shailene sa for siden:

Hvis du har litt slingringsmonn på karbene kan du jo bruke melk i kaffen da. En halv dl blir hva.. ca. 2 kh? Da sparer du jo litt kalorier der ihvertfall. Eventuelt soyamelk, den usøtede er så godt som karbofri.

FrkMarge sa for siden:

Soya spiser jeg aldri - det er gift for sånne som meg som er så uheldig å ha pådratt seg autoimmune sykdommer:( (Har fått flere av dem for å være på den sikre siden)
Melk er jo ikke noen vits synes jeg... smaker jo ikke noe av det i forhold til fløten:eek: og er det ikke like ille da om jeg skulle ha laktoseintoleranse også på toppen av alt det andre???

Eggemelk har jeg ikke prøvd... kanskje det er løsningen?:confused:

shailene sa for siden:

Kan jo hende det bare er en vanesak da.. Jeg klarte ikke drikke svart kaffe før, men har lært meg å like det etter jeg begynte med lavkarbo, nettopp for å slippe dette problemet. Nå liker jeg ikke fløte eller melk i kaffen min lenger.

FrkMarge sa for siden:

For meg er det omvendt faktisk:p
Før drakk jeg kaffen svart, og massevis av den, opptil mer enn en liter om dagen:(
Men nå har smakssansene mine våknet og kaffe smaker rett og slett grusomt uten fløte i... Hva gjør man da når man MÅ ha koffein for å klare å holde seg våken noen timer?
Lavt stoffskifte er noe dritt!!!:(

Charlott sa for siden:

Prøv med en skje av det tykke øverst i kokosmelk boksen da vel? kan jo hende det gjør nytta?

Runegutt sa for siden:

Da gjør man et av to:

Forutsetter at du har Moccamaster. Bruk hvite filtre, helst Melitta. Skyll alltid filteret i kaldt vann. Bruk ordentlig kaffe og nok av den.

Alternativ 2
Bialetti espressokanne. Kok deg en kopp med rock´n roll espresso, så går du som en timexklokke :)

FrkMarge sa for siden:

Bruker alternativ 1, bare uten å skylle filteret først, hvorfor gjør du det?:confused: Går bare i Frielekaffe her i gården og absolutt nok av den:p

rut311 sa for siden:

Hva med H-melk eller kaffifløte? Har mindre fett, og ikke nevneverdig mye mer karbo.

Yrla sa for siden:

Det blir jo ikke så ille om du kun drikker 1 kopp kaffe. Men det er alternativer til fløte som ikke er nevnt. Mandelmelk og cocosa. Kanskje du skulle bruke mindre fløte i kaffen evnt. Om du ikke så lett skiller lyst og fysisk sult er nok det roten til problemet manglende vektnedgang. Kjenner du ikke hvordan det føles i magesekken? Om jeg skulle spist ifølge apetitten og ikke kroppens/magens sult vill jeg ha veid 80 kg er jeg sikker på. Kanskje mer, vet ikke:) Apetitten må ikke styre mengden vi inntar, den bare hjelper en til å få oss til å spise det kroppen trenger, og så må vi stoppe når magesekken er passe full. Fordi apetitten varierer noen ganger ikke helt i tråd med kroppens behov og er veldig knyttet til ens følelser, slik at noen spiser mye ved depresjon og noen ikke noe nesten, fordi de følger apetitten og ikke sulten.

senka sa for siden:

Hei Rut:) Hva slags rotgrønnsaker spiser du?? :confused:

FrkMarge sa for siden:

Veeel... som eksempel: nå har jeg bare spist en gang i dag, et egg, stekt i litt smør. Litt fløte i (eggerøre) og denne kaffikoppen da...

Tilsammen ca 350 kcal. Det romler ikke i magen enda...:confused:
Men jeg har svak hodepine enda jeg har drukket ca 1,5 L vann.
For å si det enkelt så kan jeg ikke huske hvordan dette med å være sulten føles, rett og slett fordi jeg i sikkert 20 år har vært helt styrt av blodsukkeret mitt. Jeg har blitt så arm og elendig når blodsukkeret har gått ned at det har vært umulig å ikke spise da. Jeg har blitt svært ubehagelig svimmel, følt meg kvalm, fått skjelvinger, mistet evnen til å tenke klart og rett og slett måttet ha hjelp til å lage den maten jag da har vært helt avhengig av å få i meg for å bli normal igjen.
Og NEI jeg har visst ikke diabetes:( Blodsukkerverdiene mine har alltid vært innenfor normalen.

Derfor klarer jeg ikke å skille hva som er faktisk energibehov og hva som er sjessing. Jeg vet hva det er å spise seg nogenlunde passe mett og klarer derfor å stoppe i tide heldigvis, men jeg vet ikke når jeg faktisk er sulten.:confused:

rut311 sa for siden:

Det går mest i gulrot, kålrot og sellerirot..

shailene sa for siden:

På streng lavkarbo blir jeg aldri sulten heller! Og kan lett spise over 1000 kalorier i ett måltid uten å bli i nærheten av ubehagelig mett.. Men det plager meg egentlig ikke så mye, syns det er utrolig deilig å slippe å spise for å holde kontroll på blodsukkeret. Derfor jeg har begynt å bruke diett.no i en periode nå, ellers er det lett at det enten blir alt for lite eller alt for mye mat.. Regner med mengdene sitter i hodet etterhvert, så vi slipper å telle kalorier osv. så lenge :)

senka sa for siden:

Tusen takk:),må prøve det,kanskje det løsner endelig;)

rut311 sa for siden:

Lykke til!

FrkMarge sa for siden:

En liten oppdatering.
Jeg har nå fulgt nøye med i en uke og vekta har ikke flyttet seg enda, men jeg har mensen så jeg ser det an til etter den er over i allefall.
Jeg har lagt inn alt jeg spiser og alt jeg gjør på Diett.no og har klrt å holde meg på en energiinntak på ca 1500 kcal pr dag med en fordeling på ca 75/20/5, noen dager litt mer KH og mindre fett og andre dager litt mindre, men i snitt er jeg der.

En ting jeg la merke til og som jeg har forandret på, er at jeg nok har spist mer proteiner enn jeg behøver. Kan det være årsaken til stagneringen?

Jeg har nå altså kuttet minst 500 kcal i snitt pr dag, jeg spiser ikke uhemmet med proteiner (prøver å holde meg innenfor 1 g pr kg nåværende kroppsvekt) og jeg har blitt mer bevisst på treningen. Jeg har gått flere turer denne uken enn før.

For dere som har stått på platå over lang tid, hvor lang tid tok det før det løsnet når dere la om på noe som virket?:confused:

rut311 sa for siden:

For meg tok det litt tid før det løsnet etter at jeg endret på inntaket. Tror ihvertfall det tok 2, om ikke 3 uker.
Jeg spiste også for mye protein tror jeg.

senka sa for siden:

Det hjalp ikke meg med noe endringer :( Jeg er helt håpløs tilfelle :rolleyes:

rut311 sa for siden:

Hvilke endringer gjorde du da, og hvor lenge er d siden du foretok deg endringer?

shailene sa for siden:

For meg tok det vel ca. 2 uker sist jeg sto fast. Da trente jeg mye styrke, og var så støl at jeg så vidt kom meg opp av senga. Da holder nok kroppen på mye vann, tror jeg. For høyt proteininntak kan være årsak til stagnering ja, spesielt hvis mye av proteinet du får i deg kommer fra meieriprodukter. Hvis du vet at du gjør ting "riktig" nå, bør du gi det noen uker før du revurderer om det kan være noe annet du gjør eller spiser som kroppen din reagerer dårlig på, eller om streng lavkarbo rett og slett ikke er så effektivt for deg.

senka sa for siden:

Jeg sluttet med Nannahs knekkebrød for 5-6mnd siden.Natreen i kaffe ca.2mnd siden.
Kremfløte i kaffe,og i maten ca. over en måned.
Drikker bare vann,aldri brus.Spiser av og til 1-2 fiberrik knekkebrød.
Står stille i 7mnd:rolleyes:har ikke trent de siste to mnd, pga. skade og operasjon.Takk for at du spurte:)

FrkMarge sa for siden:

Har du sett på kaloriene da?
Det er det jeg gjør nå rett og slett for å få litt kontroll...:o

senka sa for siden:

Sjekker på diett.no i det siste.Da vi begynte på lavkarbo,måtte vi ikke bry oss om kcalori:oLykke til videre:)

Carisma sa for siden:

Kroppen er nok opptatt med å lege skadene før den gir slipp på kiloene. Den vil alltid prioritere å reparere seg selv først, og vektnedgang er et luksusfenomen som stort sett bare forekommer når alt er ok i kroppen. Men, du blir i det minste friskere :ja:

senka sa for siden:

Tusen takk Carisma:)Håper det inderlig;)

Newstart sa for siden:

Er det ikke mye stivelse i dem da? :confused:

rut311 sa for siden:

Det er vel litt, men ikke så mye som i poteter. Jeg tåler grønnsaker veldig godt.

Newstart sa for siden:

Hmmm... veldig fristende å prøve ut litt av de grønnsakene. Men har alltid tenkt på de som veldig fy så jeg spiser blomkål og slike ting. Men føler på en måte at tiden er inne for en forandring. Men har ikke lyst å øke så mye karboene da....

Monala4 sa for siden:

Hei hei.. jeg er ny her inne.. lurer på om jeg kan få svar på hvor mye MIN fett jeg kan spise om dagen. Har ikke gått ned på 3 uker, men 9 kg på 12 uker tilsammen.. fint hvis noen kan svare slik:
Fett min._____ max_____
Protein min. _max.
Karb._max
Veier 81 kg, vil ned til 69
Syns det er altfor mye fett og spise....
PÅ FORHÅND TUSEN TAKK :)

shailene sa for siden:

Fett: 100-180 g
Protein: 80-120 g
Karbo: 15-25 g

Hvis du ikke trener noe særlig og vil leve på streng lavkarbo kan jo dette være en grei pekepinn, gjennomsnittet ditt bør da ligge et sted i midten. Det er jo ikke noe fasittall på dette da, "lavkarbo" som du har valgt som kostholdsfilosofi kan jo være så mangt :)

rut311 sa for siden:

Jeg holder meg fint innenfor grensa mi på 30 KH om dagen, selv om jeg spiser rotgrønnsaker. Men det jeg gjorde i tillegg var å redusere på proteina som jeg har ved siden av. Spiser bare grønnsaker til middag.

senka sa for siden:

Hei Rut:)
Hvordan lager du,koker og lager mos av kålrot med litt smør eller..Blir du ikke sulten av det?Hvor mange gr. av grønnsaker spiser du til middagen?
Tusen takk:)

rut311 sa for siden:

Jeg uttalte meg veldig feil, jeg spiser selfølgelig ikke bare grønnsaker til middag. Men jeg spiser bare grønnsaker èn gang om dagen, og det er til middag!

Idag har jeg f.eks spist wok. Da wokker jeg 1 stor gulrot, vannkastanjer, bambusskudd og brokkoli.

Kålrotmos er lenge siden jeg har spist, men det er utrolig godt. Koke opp kålrot, mose den, ha i litt fløte og en klatt smør. Det samme gjør jeg med blomkål!

Ellers spiser jeg grønnsakene kokt. Jeg passer på å spise like mye blomkål og brokkoli som rotgrønnsaker. Skal ikke ha for mye av de.
F.eks til en laksefilet spiser jeg 100-150 gr gulrot, blomkålmos og brokkoli. Jeg veier ikke blomkål og brokkoli, men regner at jeg spiser ca 300 gr grønnsaker tilsammen.

Jeg blir ganske så mett av dette, og passer på å ha fett i maten.

senka sa for siden:

Takk for svar Rutt:)Ja det er godt.Jeg spiser også, stort sett bare en gang daglig grønnsaker.Også blir det til middag,men skal prøve litt med kålrot.Det er så godt.Tusen takk:)

Jaudaa sa for siden:

Kan man bli slapp av å spise for mye fett?

Newstart sa for siden:

Nei ved lavkarbo får man heller energi av fett....
Er jeg slapp og daff en dag så hjelper det med litt fett.:)

shailene sa for siden:

Nja. I starten ble jeg ihvertfall slapp og svimmel og kvalm hvis jeg spiste for mye fett. Tror ihvertfall det var derfor, det gikk bedre når jeg kutta litt ned på fettmengden og heller økte på etterhvert.. Tror kroppen fikk litt sjokk. Men da spiste jeg jo et lass med majones, smør og flere ss cocosa, sikkert mye mer fett enn det som var nødvendig nødvendig.

Jaudaa sa for siden:

Enig med deg, kuttet litt ned, så gikk det bedre :)

Yrla sa for siden:

Jeg har økt fettmengden gradvis over lang tid. Begynte nesten proteinmodifisert faste-aktig. Nå ligger prosenten på 50-35-15. Forbrenningen har økt paralellt. Kroppen trenger tid til å omvende åregamle vaner.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.