< Tilbake til oversikten

Tannkrem uten fluor ...

bligravid? sa for siden:

.. finnes det, og hvor kan det handles?

Ta med i beregningen at her i Nord-Norge er det vanskelig å finne til og med Q-melk - altså finnes det nord for sinsenkrysset også?

Mariann S sa for siden:

Googla litt, og Vitus Apotek reklamera iallefall med Solidox uten fluor :)

ToreH sa for siden:

iHerb. Kjøp xylitol tannkrem. Fluor i tannkrem er farlig i 2012 og totalt unødvendig. Men få en tannlege til å innrømme det da gitt....
Har ikke brukt fluor på over 1 år. Hele familien fra unger til barn. Null hull og bare gode tenner. Fluor finnes det mengder av i dagens samfunn. Er ikke som i gamle dager hvor man ikke brukte fluor i alt annet enn i tannkremen....
Vi som er i 40 årene har vel vokst opp med fluorskylling og dets like? Vel unødvendig i dag.

bligravid? sa for siden:

Flott
Takk for alle svar!! Da skal jeg skaffe meg det. Syns nemlig at det virker helt unødvendig med fluor :)

Livsglede sa for siden:

Jeg har aldri brukt fluor eller fluortannkrem. Handler min på Iherb. Jeg er så gammel at vi hadde felles fluorskylling på skolen, denne snek jeg meg unna, da min mor hadde lest en Tysk rapport om hvor skadelig fluor var. Så derfor har jeg aldri brukt dette og har kun hatt 8 hull i hele mitt liv:D

Bønna200 sa for siden:

Hva er det som er farlig med fluor i tannkrem og munnskyll? Jeg bruker begge deler... Har ikke fått med meg dette. :o

JenJen sa for siden:

Spar har også Solidox uten fluor, så den senest for 30 minutter siden ;)

smgj sa for siden:

Jeg vet iallfall at fluor er skadelig for skjoldbruskkjertelen. Det er et grunnstoff som lett kan binde seg der hvor jod-atomet skulle fått plass. Spesielt om det allerede finnes for lite jod i kosten. Når det skjer vil det bidra til å senke stoffskiftet. (Dette er en av årsakene til at en del antidepressiva virker negativt på stoffskiftet - en del av dem inneholder en del fluor.)

Nå kan det diskuteres hvor skadelig det man skyller og spytter ut er... (kontra f.eks USA hvor man tilsetter fluor i drikkevannet). Sånnn som jeg forstår det er det stor uenighet om skadeeffekten av fluor i munnhulen, men fluor skal helst ikke ut i resten av kroppen iallfall.

Jeg har forstått det sånn som at fluorets fortreffelighet for tennene er sterkt oppskrytt og jeg - for min del - velger å avstå utifra tanken om at det som har vært naturlig tilgjengelig i munnhulen i tusenvis av år sannsynligvis er tryggere enn nyere påfunn som man muligens ikke helt har oversikten over ringvirkningene av. Ref amalgam. (Jeg skyller dog med fluorskyll ca 1 gang i uka, så heeeelt ren er jeg ikke). Har fulgt dette regimet i ett år nå, og har iallfall ikke hatt noe redusert tannhelse på denne tiden.
Såvidt jeg forstår så er magnesium, d-vitamin, kalsium og k-vitamin det som er nøkkelen til en god tannhelse.

Carisma sa for siden:

:eek: Fluortablettene spyttet vi jo ikke ut igjen....

Forøvrig blir tannpleiren jeg går til hissig om jeg sier at jeg skyller munnen etter tannpus. I følge henne skal fluoren forbli i munnen og virke. Skal definitivt IKKE høre på henne!

smgj sa for siden:

Ja, jeg husker jeg var misunnelig på ungene som fikk fluortabletter da jeg var lita... De smakte jo godteri.

Nå har jeg jo forstått at det ikke nødvendigvis er et mål å ha en elendig kropp og et pent smil... ;) Dårlige tenner med masse hull fikk jeg, men det skylder jeg på generelt dårlig tannhygiene og mye alvorlig sykdom i den tiden jeg fikk permanente tenner. Etter den perioden har de holdt seg bra.

Tannpleiere er opptatt av tennene... ikke resten.

krokodillen sa for siden:

Jeg lagde selv en periode, med natriumbikarbonat (=natron), glyserol og noen dråper eterisk olje fra grønnmynte ("spearmint"). Lettere å lage enn å smøre en brødskive. Hadde det i slike tuber som fås kjøpt i sportsbutikker til å ta med på tur, de kan åpnes og fylles i bunnen, og brukes om igjen.

Nå har jeg brukt vanlig fluortannpasta lenge, har ikke prioritert noe annet. Men jeg fikk ingen hull i den perioden med fluorfri tannpasta.

Tar gjerne lenker hvis du har noen.

smgj sa for siden:

Har ingen for hånden... fant det under leting etter andre ting - blant annet etter hva som herder emalje ... K2-tipset fikk jeg av en lege etter å ha undret høyt over at plakk sluttet å gro i en periode hvor jeg brukte d3+k2-kapsler. Siden har jeg lest Weston A. Price sitt verk "nutrition and degradation" hvor han sterkt påpeker viktigheten av fettløselige vitaminer (dette var før k2 var kjent) og han snakker om en ukjent faktor x som finnes sammen med de fettløselige vitaminene, i etterkant mener man at dette er k2.

Denne var det som satte meg på sporet... Tenner og bein er på sett og vis like
www.mgwater.com/rod10.shtml

integratedsupplements.typepad.com/integrated_supplements_bl/2010/06/magnesium-the-forgotten-nutrient-for-dental-health.html
www.thedentalessentials.com/The_role_of_vitamin_k2_on_tooth_decay_s/29.htm

Nå bør du kunne google deg videre om du vil. ;)

Bønna200 sa for siden:

Og da har jeg lært noe nytt i dag og. :) Jeg har bestandig ment at fluortabletter ikke kan være sunt. Da fikk jeg hvertfall rett der.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.