Jeg savner vaniljekrem... sånn som er inni napoleonskaker eller i midten av skolebrød .slurp
Jeg har sett mange kakekremer her som kalles vaniljekremer, men som egentlig er smørkrem (sånn som skal på suksessterte), men det er IKKE det jeg leter etter.
Ok får søke videre da... Men skulle helst hatt den kremen uten pisket fløte i da, jeg pleier å skrape vekk kremfløten i napoleonskaka og bare spise den gule kremen:rolleyes: (kjøper ikke napoleonskake med blandet krem, bare slike med 2 lag...)
Tine har slik krem på "putter", men den er jo med sukker såklart...:(
Då lagar du enda tjukkare vaniljesaus.. Når det blir kjølt ned så blir den ganske tjukk, i alle fall den eg har laga tidlegare. Det går nok det også, heimelaga vaniljesaus er berre seriøst godt :)
Vaniljekrem:
7 eggeplommer
2,3 dl fløte
Frø av ei vaniljestang ev vaniljepulver
Søtning, (40 g sukrin, 1,5 ss splenda, 25 dråpar flytande natreen)
eller smak deg frem med den søtningen du liker å bruke.
Bland eggeplommer, fløte, søtning og vaniljefrø i en kjele og kok det opp under svak varme. Husk å røre hele tiden slik at det ikke legger seg ved i bunnen. Rør til det tykner. Avkjøl kremen.
Det er nok ment enten eller. Jeg ville blandet sukrin med natreen, men det er fordi jeg synes sukrin har en grusom ettersmak. Som Smgj sier: Smak deg frem!
:ja: sukrin og natrreen er en fin kombinasjon. Da blir den kalde sukrinsmaken borte :)
Som en nødløsning, går det an å bruke de ferdige posene med vaniljesaus fra Eldorado. Oppskrift på vaniljekrem bak på pakka (mindre væske).
Hjemmelaget er absolutt best, men de er greie som en nødløsning.
Desverre er jeg ikke enig når det gjelder hjemmelaget vaniljesaus i allfall... liker det ikke rett og slett:( Jeg ønsker meg en som smaker akkuratt som den til Piano jeg...:o
Nå har jeg ikke testet ut oppskriftene her enda altså, og det skal jeg, men om de miner om slik hjemmelaget vaniljesaus så blir jeg skuffet:(
Vel, da blir du skuffet, hjemmelaget er og blir hjemmelaget.
Den fra piano er det mye rart i, så konsistensen blir anderledes, det er hverken egg eller vanilje i den. Og alt sånt ferdig inneholder maisstivelse, noe som sender blodsukkeret rett til himmels.
Det er ikke konsistensen, men den sterke smaken jeg synes er så viktig. All hjemmelaget vaniljesaus jeg har smakt har hatt altfor lite smak rett og slett, vandig liksom:(
Jeg har ikke smakt hjemmelaget vaniljekrem da...:o
Oppskriften min som jeg la ut link til over her blir en tykk og fyldig vaniljesaus hvis du dropper johannesbrødkjernemel, og en tykkere pudding/krem slik oppskriften er.. Det er en litt modifisert oppskrift av engelsk "custard", vet ikke om vi har et ord for det på norsk? For den blir ikke som typisk hjemmelaga norsk vaniljesaus.. Mer sånn som fyllet du får i ordentlige berlinerboller. Jeg syns ihvertfall den er sykt god og har veldig mye smak, hvis du syns den smaker for lite er det jo bare å ha i mer vanilje og eventuelt mer søtning. Ville absolutt prøvd den hvis jeg var deg :)
Takk!! kan sikkert brukes i en napoleonskake til 17 mai
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.