< Tilbake til oversikten

God gammeldags fiskegrateng (med bilder)

#1

Mat for sjelen sa for siden:

Klassisk fiskegrateng med nydelig muskatkrydret saus.
En kjempegod, sunn og velsmakende hverdagsmiddag.

Oppskrift
ca 400 g ferdig kokt torskefilet eller annen hvit fisk
150 g smøreost
ca 1 dl fiskekraft
1 dl kremfløte
1 ss smør
1/4 purreløk
1 ts malt muskat
1 egg
2 - 3 ss revet parmesan
1 ss malte mandler
Start med å skille egget, og stivpiske eggehviten.
Skjær purreløken i små biter og surr denne myk i en kjele sammen med litt smør.
Lag den hvite sausen ved å smelte smøreosten i kjelen, og tilsett så fløte og fiskekraft.
Smak til med muskat og salt.
Ta kjelen av pannen og rør inn eggeplommen.

Bland inn fisken i sausen, og vend forsiktig inn den stivpiskede eggehviten.
Ha alt over i en ildfast form.
Strø over revet parmesan og malte mandler.
Stekes ved 180 grader i ca 30 min, til gratengen er gylden og fin.

Server med smørdampet blomkål og brokkoli :)

Se bloggen min for flere bilder.



#3

Yonah sa for siden:

Nam, jeg løper ned i kjelleren etter hvit fisk og ikke laks i dag. Dette får bli mandagsfisken:D

Takk for at du deler!


#4

Mat for sjelen sa for siden:

Mandag er fra min barndom fiskedag :)


#5

senorita sa for siden:

åå vann i munnen :D


#6

LaLa77 sa for siden:

Åhhh, fikk lyst på! :D



#8

Livsglede sa for siden:

Nam,nam takk for at du deler:D


#9

Mat for sjelen sa for siden:

Bare hyggelig :)


#10

Yonah sa for siden:

Dette er den beste fiskegratengen jeg har laget på lavkarbo på disse 3 årene! Og det var ikke bare jeg som likte den, men de andre fiskespiserene her også.

Saus med kremost i var nok kanskje en del av hemmeligheten. Og revet parmesan var skikkelig smaskens oppå, gav en helt ny smak på toppingen.

Jeg brukte en sånn stor seiblokk fra lerøy, tror den er 600g, og det gikk helt fint.


#11

Mat for sjelen sa for siden:

Så koselig at du likte fiskegratengen!!

Ja, denne oppskriften er det nærmeste jeg har kommet "originalen" til nå :)
Parmesanen på toppen gir hele gratengen en ekstra piff ja :D
Sammen med de malte madlene blir det litt sprøtt lokk også...


#12

r.o sa for siden:

Takk for denne! Var helt nydelig selv om jeg ikke hadde parmesan og måtte bruke vanlig hvitost på toppen. Her funket billig smeltosten fra Rema ypperlig. Brukte blanding av baconsvor og mandler på toppen. Funket det også. Blir en av favorittene:)


#13

smgj sa for siden:

Åker rett inn på oppskriftslista....


#14

Mat for sjelen sa for siden:

Så flott at den falt i smak :)
Baconsvor på toppen var ikke dumt. Det skal prøves neste gang ;)


#15

Mat for sjelen sa for siden:

He he :)


#16

Yonah sa for siden:

Hm, dette skal vi ha til middag i dag! Denne er kjempegod! Smelta smør på toppen og dampet brokkoli ved siden av= perfekt middag!


#17

Orkide sa for siden:

Denne skal prøves:)


#18

Mohini sa for siden:

Dette er virkelig den beste fiskegratengen jeg noen sinne har smakt, høykarbo eller lavkarbo! :D
Jeg bruker noen ganger å ha en pakke smårettsbacon i gratengen, det er virkelig smaskens. :cool:

Men jeg lurer på en ting, som den amatørkokken jeg er, hva er funksjonen til den stivpiskede eggehviten..? :o


#19

langaard sa for siden:

For og få en luftig konsistens;)


#20

Kanutten sa for siden:

:sikle: Graskefetteng!!! Jeg har litt klippfisk liggende. Blir det i morgen!


#21

Yonah sa for siden:

Du må virkelig prøve Kanutten, dette er min yndelingsfiskerett, lavkarbo eller høykarbo, den er fantastisk!


#22

Festina lente sa for siden:

Jeg har dessverre ikke mandelkvern (ennå;) ) kan jeg bruke mandelmel i stedet for, eller anbefaler du å knuse mangler i stavmikseren?


#23

teleslynga sa for siden:

Jeg kjørte både mandler og parmesan i minihurtigmikseren, Festina, det gikk så fint så. Lagde den i dag, og dette er definitivt den beste fiskegratengen vi har spist her i huset, helt uavhengig av retning!


#24

Festina lente sa for siden:

Høres bra ut - da blir det fiskegrateng i løpet av uken. Gleder meg, for det har jeg virkelig savnet! :)


#25

Mohini sa for siden:

Aha, takker så mye for oppklaringen! :D

Jeg lagde min tredje grateng på en uke nettopp. :_plystre:


#26

molsen sa for siden:

Prøvde denne i dag jeg, med et par vri'er :)
Lagde sausen av krafta jeg kokte fisken i, rørte ut kremosten i den, jevnet litt med JBKM. Hadde også broccolien i formen sammen med fisken istedet for ved siden. Anbefales :D


#27

Vibeke-67 sa for siden:

I dag hadde vi denne fiskegratengen til middag. Heldigvis doblet jeg oppskriften, så alle fire voksne fikk spist seg mette. Den var virkelig helt nydelig! Beste fiskegratengen jeg har spist noen gang. Tove, du er i ferd med å bli min favorittoppskriftsmaker! Alt jeg har laget fra dine oppskrifter er helt vellykket, utrolig smakfullt og delikat.
Tusen takk:D

Kan virkelig anbefales!


#28

Mat for sjelen sa for siden:

Så koselig at det smakte Vibeke :) Tusen Takk for fine ord :)


#29

Janis sa for siden:

Denne høres god ut :)

Jeg er ikke noe til kokk, men alt kan læres!
Hvordan får man til fiskekraft? :o
Hvilken type smøreost og parmesan er best?


#30

Mat for sjelen sa for siden:

Fiskekraft får du etter at du har kokt fisken :) Jeg sparer ganske enkelt på kokevannet :) Evt. kan du bruke fiskebuljong.
Smøreosten jeg bruker er helt vanlig kavli f.eks. :) Type parmesan... Kan ikke si jeg har noen favoritt... Kjøper osten i bit og ikke ferdig revet, det er vel det eneste :) Håper det smaker!


#31

Shadow sa for siden:

Denne ble kjempegod :p Både barn og svigerbarn stemte for at vi kan ha denne som rett i påsken :D

Nam nam


#32

Mat for sjelen sa for siden:

Så flott at det falt i smak :D


#33

Gekke83 sa for siden:

Denne laget jeg for første gang igår, og sambo forsynte seg 3 ganger! Han har aldri, og jeg mener ALDRI, forsynt seg mer enn en gang av fiskegrateng noen gang!!
Denne anbefales sterkt, super godt! :)


#34

Mat for sjelen sa for siden:

Så flott å høre :) :)


#35

Lott sa for siden:

Åhh denne var så GOD på smak, men jeg gjorde noe veldig feil ;( Den ble helt blaut. Jeg hadde oppi frosne grønnssaker og dette kan kanskje sies å være årsaken? Jeg prøver på nytt! Den skilte seg på en måte, vått nederst, nesten bare vann, og sausen var skrumpa sammen under osten på en måte. Vil ha den deilige ostesausen. Så brukte jeg philadelphia, noen som vet om denne er dårlig egnet? Bror har vært ute og fisket så foreldrene mine kommer oppover med lettsaltet torsk til meg i helgen, så da skal jeg gjøre et nytt firsøk :)


#36

Yonah sa for siden:

Det var nok fukten fra grønnsakene som gjorde den våt. Jeg lager denne ofte, hipp som happ om jeg bruker smøreost eller kremost, den blir like god.


#37

Florine sa for siden:

Denne var fantastisk god! 5-åringen og mannen spiste av hjertens lyst :-)


#38

smgj sa for siden:

Prøv med ferske grønnaker i stedet. :) Det er nok tinevannet fra grønnsakene som har lurt deg.


#39

Colt-pixy sa for siden:

Denne så utrolig god ut og tror jeg må teste den en gang. Takk for oppskrift!

  • Kan man bytte ut parmesan med en annen type ost? (faren min liker ikke parmesan nemlig)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.