Er en stund siden jeg var her inne nå men så leser jeg litt rundt - og kommer dere virkelig til Bergen??????????????????????++
Ingen steder er vakrere enn byn nå i mai :D
Er dette kanskje bare for noen privat?
I alle fall må dere kose dere glugg ihjel ;)
Vel, likevel har jeg et spørsmål til... Jeg kjøpte meg ismaskin forleden og vel innstallert skulle jeg lage meg (og de andre) en prøve på lavkarbois :o
Men skovlene føs fast og alt ble ikke helt til is :confused:
Jeg pisket egg og søtstoff +smak og blandet dette med pisket krem før jeg hadde det hele i maskinen - Noe galt her??????
Skal jeg kanskje ikke piske kremfløten???
Noen tips og råd mottas med takk.:)
klem
Jja du må selvsagt piske fløten først. :D Pisk eggeplommene med søtstoffet til lett eggedosis, og så fløten til halvstiv krem, og SÅ blander du det sammen, tilsetter ønsket smak og har i ismaskinen FØR du setter den på!!!
IKKE HELL RØREN I ISMASKINEN FØR DU SETTER DEN PÅ, FOR MASSEN FRYSER MED EN GANG DU HELLER DEN I. Du må skru på maskinen og SÅ helle røren i. :)
Yes - du høres ut som om du kan dette :D men jeg hadde nok makinen i gang før jeg helte i. Ca 5min eterpå var det bråstopp og skavlene hadde ikke plass til å gå rundt lenger :(
Allikevel, kanskje jeg bare trenger litt mer øvelse :)
PS. Eeeelsker oppskriftene dine :p
Jeg har samme problem som deg... Kanskje vi har lik ismaskin? Setter du hele bollen i fryser'n? Jeg diskuterte dette med Anne (tror jeg) en gang.... men fant ikke noe løsning. Min bolle står i fryser'n fortsatt...
Jeg gav bort min helt nye ismaskin (brukt 2 ganger) fordi jeg ikke hadde plass i fryseren (burde jo ha tenkt på det før hehe) og vi skulle flytte, så da bare gav jeg den bort. Angrer LITT nå men jeg syns den var litt liten uansett. Vil ha STOOOR bolle!!! Skal kjøpe en dyr og svær senere.
Lager ofte iskrem nå, og smaksetter med feks sitronolje (dødsgodt!!!), litt nøtter, grovhakkede Atkins-barer (blir sånn cookies 'n cream-aktig) og litt kakao, eller hakket/smeltet mørk sukkerfri sjokolade.
Så rører jeg i bollen ca hvert kvarter, setter en klokke på ringing så jeg ikke glemmer det av, og da blir isen sååå myk og fløyelsaktig. NYDELIG!!! :sikle:
Jeg må bare spørre, for jeg kjenner mange som har gjort denne feilen, inkludert meg selv første gangen jeg prøvde en ismaskin: helte du massen oppi FØR du skrudde på maskinen eller skrudde du den på etter at massen var helt nedi maskinen? For maskinen MÅ gå rundt før og mens du heller massen nedi, ellers fryser det bånn fast i løpet av sekunder. :)
Hmm da har du iallefall gjort det riktig. Merkelige ismaskiner dere har. :P
Men kanskje det er samme modell dere to har (du og hovedinnlegger), at det er en dårlig modell eller at det er noe feil på den?
Hmm det var Krups jeg og hadde... Merkelig. Min funket helt fint, men jeg solgte den fordi den var så liten, jeg fikk liksom ikke plass til mer enn en halv liter ferdig is om gangen omtrent, vil ha en med myye større bolle!
Jeg pisker alltid kremen først ja. Massen er ganske "eggedosis"-aktig før jeg heller den i maskinen. Men det står jo at man kan lage melkebaserte iskremer også, og de er jo nesten helt flytende.
Jeg ville sendt en mail til produsenten, de har sikkert fått lignende henvendelser før.
Det står at mengden øker under tilberdning, så den kan tåle ca. 1 kg. saftis og ca. 1 liter fløteis...Grei størrelse det, om jeg bare hadde fått den til å virke...
Pisket fløten til " myk " krem, samme som du beskriver..
Får lese mer i bruksanvisnigen, eller som du sier , sende en mail til produsentene..
Har lest mer i bruksanvisningen, og der står under " råd og forslag " : " Til å begynne med må enhver tilberedning som helles i kjølebegeret, være flytende. IKKE bruk faste ingridienser som feks. pisket krem eller væsker som allerede er blitt til is ....."
Dette gir jo endel svar. Fløten må da være i flytende form.
Kan det bli is da ? :confused: Og frosne bær, kan det brukes ?
Jeg må kjøpe mer fløte jeg, for dette skal jeg finne ut av.:) :)
Jeg er redd de frosne bærene eller feks nøtter-/sjokoladebiter...kan sette seg fast, kile seg under skovlene, så den stopper opp akkurat så mye at isen fryser i bunnen. Så ta i de frosne bærene eller "sjokoladen/annet fast masse" helt mot slutten av pisketiden eller etter at du tar den ut av ismaskinen.
Fløten kan piskes til lett krem,det samme med egg og fløte...
Lykke til:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.