< Tilbake til oversikten

Trening og ketolyse

oolon sa for siden:

hei!
jeg har akkurat startet en ny runde med ketolysekuren. tidligere gikk jeg ned ca 20kg før jeg gav meg. jeg har gått opp 5-6kg i etterkant, men nå er jeg motivert for å kvitte meg med de siste 20-25kg'ene.

det jeg lurer på er dette med trening og ketose. sist så gikk jeg ca 10 timer i løpet av uken. dette var hovedsakelig langs veier og med moderat tempo. i etterkant har jeg begynt å trene mer intensivt. nå trenger jeg vanligvis mellom 10-14 timer i uken. jeg går i fjellet, ofte med sekk (20-30kg i sekken), trener krav maga (kampsport med veldig høy intensitet) to ganger i uken, en og annen roligere tur langs veien. jeg har også en intervall-øk ukentlig hvor jeg løper i en ganske bratt motbakke ca 10x100meter med full intensitet.
spørsmålet er hvordan dette vil gå sammen med et ketosebasert kosthold. utifra hva jeg husker etter å ha lest den ketolyseboken så vil kanskje resultatet bli at jeg kan spise litt mer carbs uten å gå ut av ketose? men det var såvidt jeg husker ikke anbefalt høyintensitetstrening?

har noen erfaring med dette?

Nerthus sa for siden:

De første par ukene ville jeg roet kraftig ned så du ikke svimer av i overgangen til fettforbrenning :) Ellers kan du helt sikkert spise noe mer kh i forbindelse med de tyngste treningsøktene, velg da gjerne lavglykemiske matvarer. Spis godt med proteiner og litt ekstra fett etter tøffe treningsøkter.

Bjørn Ferry og Kenn Hallstensen har gitt ut en bok om lavkarbo og trening, kan det være verdt en investering?

oolon sa for siden:

takk for tipset! skal google den og se om jeg finner den. er definitivt interessant lesestoff!

Torkil sa for siden:

Hei
I "Slank med ketolysekuren" anbefales det helt korrekt moderat mosjon, det er fordi det ofte passer best til de som kuren er laget for.
Det er mye diskusjon om hvor høy intensitet man kan ha når man er i ketose. Det er meget individuellt, de som er veltrent fra før tåler mer enn utrente. Samtidig vil jevnlig trening øke musklenes evne til å forbrenne fettsyrer direkte (uten de omdannes i leveren til ketoner) med over 100%.
Den ideelle trening er en kombinasjon av moderat mosjon hver dag, kombinert med styrketrenong 2-3 ganger pr uke.
Hvor hardt man kan ta i er også individuellt, men "går man tom" blir slapp og svimmel i forbindelse med høyintensitetstrening, da må man redusere intensiteten litt.
Så lenge du har det fint med din trening, trenger du altså ikke tenke så mye på disse ting.
Lykke til
Torkil :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.