Hei.
Jeg er egentlig helt ny med lavkarbo, og jeg kom over det da jeg fant ut at jeg reagerer kraftig på hvetemel og for "tung" mat som poteter og ris.
Siden jeg har fokus på en sunn livsstil, velger jeg nå å prøve meg på lavkarbo som kosthold da det passer kroppen min best.
Det jeg da lurer på, er at jeg er såpass fersk på dette, så hva skjer om jeg for eksempel en dag spiser omelett til frokost, for så å spise en liten med havregrøt til lunch? Vil fettet fra frokosten dermed få de karbohydrater det trenger for å danne ekstra fett?
Jeg spiser heller ikke kjøtt av valg, men spiser veldig mye fisk og egg.
Jeg bare lurer på en liten oppklaring på dette, om jeg må holde meg 100% helt borte fra alt med mye karbohydrater, eller om det er OK på forskjellige tider/dager om så var. Da er det mest havregrøt som er min største utfordring, da dette er min vanligste frokost som jeg liker best av alt om morgenen.
Min samboer (som IKKE spiser lavkarbo med mindre jeg lager middagen) har også en greie med å lage kake til meg hver torsdag jeg kommer hjem fra jobb. Hvis jeg har vært flink ett par dager i forveien, for så å spise ett kakestykke, vil fettet fra alle de foregående dagene reagere på dette?
Jeg beklager hvis jeg spør "teit", jeg prøver bare å sette meg inn i det.
Ha en fin dag.
Å spise både høyfett og høykarbo er jo "oppskriften" på å legge på seg, uansett om du spiser fett og karbohydrater ved forskjellige måltider, eller annenhver dag for den saks skyld. Når det er sagt, trenger ikke lavkarbo være så forferdelig høyt på fett hvis du også spiser en del karbohydrater. Målet ditt bør være å holde blodsukkeret mest mulig stabilt, og det er lettere hvis du inkludere både fett, protein og karbohydrater i alle måltidene dine. Altså bør du holde den glykemiske indeksen (GI'en) av alt du spiser lavest mulig. Nå er vel ikke havregrøt det verste du kan spise, men det kommer jo litt an på mengden også. Noen få ss havregrøt blandet med cottage cheese og en liten dæsj smør på toppen kan jo gjøre et grøtmåltid mer "lavkarbovennlig", ved at du bruker mindre havregryn, og inkluderer mer fett og protein som senker den totale GI'en av måltidet.
Å skeie ut med kake en gang i uka er ikke nødvendigvis verdens ende, men for veldig mange vil dette hemme vektnedgangen, hvis det er noe du tenker på. Hvis du reagerer dårlig på hvete, hvorfor skal du spise det i det hele tatt? Hva med å printe ut noen oppskrifter på lavkarbokaker han kan lage istedet? Det er mange kaker her inne som smaker MINST like godt som høykarbokaker, jeg lover ;)
Det kan være vanskelig å lykkes med å sette sammen et kosthold selv med mindre du virkelig har satt deg inn dette, så det lureste og enkleste kan nok være å finne ei bok som passer det kostholdet du kunne tenkt deg. Fedon og South Beach er blant de mer moderate lavkaboversjonene, her kan du spise noe karbohydrater så lenge de har lav GI.
Ha i bakhodet, sitj, at det finnes mange veier til lavkarbo-rom. ;) Det er ikke bare ketolyse som gjelder. Les litt på Lindberg eller Lutz, så skal du se det er plass til havregrynsgrøten din også i et fornuftig kosthold - så lenge du ikke tar helt av på sukkeret. :P
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.