Jeg begynnte på lavkarbokosthold i juni 2011. Jeg har spist omtrent ketolyse stort sett hele tiden, men følger ikke dietten i boka slavisk. Derfor kan vi vel si at LCHF er min strategi.
Filosofien jeg følger går på å:
*Spise når jeg er sulten og stoppe når jeg er mett. Dette gjør at måltidene varierer veldig fra 2-5 om dagen. Spiser jeg sent på kvelden er det ikke uvanlig at "frokost" blir i 14-15 tiden på ettermiddagen.
*Spiser ikke korn av noe slag og holder meg unna gluten så langt som mulig da jeg har funnet ut at jeg reagerer ganske kraftig på det.
*Av økonomiske og praktiske grunner spiser jeg vanlige pølser da det er en av svært få "kjøttprodukter" jeg få sønnen min til å spise og de ofte er på tilbud...:o
*Av snop spiser jeg svinesvor (Øffs og bacongull) med rømmedip (ca 1/2 boks rømme hver gang), casewnøtter i små mengder (liker ikke mandler og er allergisk mot hasselnøtter, valnøtter finner jeg ikke med salt...:rolleyes:)), lavkarbokaker, sukkerfrie sjokolader, 70% sjokolade og bær med fløte. Prøver å holde meg til helgene eller i allefall ikke mer enn 2-3 dager i uka.
Vanlig dagsmeny består vanligvis av:
Frokost: 1-2 nannaknekkebrød/oopsies/osteknekkies med ca 10-20 g smør og kjøttpålegg og eventuellt majones. 1 kopp kaffe med omtrent 1/2-1 dl fløte i og minst 1/2 L vann
Lunch: samme som frokost, eller en blandet salatgrønnsaker (isberg, tomat, avokado, agurk osv) med kjøtt/fisk og dressing i eller en liten porsjon middagsrester. Minst 1/2 L vann.
Middag: ca 200g kjøtt/fisk, ca 1/2 blomkål eller brokkoli og eventuellt litt gulrøtter. Hjemmelaget saus basert på fløte og smør og kraft eller litt juks med en modifisert toro-pose:o
Kvelds: vanligvis ikke, men om jeg spiser det blir det en neve nøtter, litt øffs, eller en liten "frokost".
Jeg få i meg ca 2-3 L vann minimum, brus/Juice ol drikker jeg nesten aldri.
Med gjevne mellomrom har jeg sjekket på diett.no, og jeg ligger vanligvis ganske fint på 75% Fett, 20% protein og 5 % KH. Og i snitt ligger jeg vel på ca 2000 kcal.
Jeg veier nå mellom 81 og 83 kg avhengig av dagen og er 163 cm høy. De første mnd gikk jeg ned ca 8 kg, men nå har det stått helt stille siden lenge før jul....
Jeg trener ikke, men går til og fra dit jeg skal og lar bilen stå mest mulig (går minst 30 min daglig vanligvis) og prøver å gå en times tur 1-2 ganger i uka. I tillegg tar jeg situps med litt ugjevne mellomrom.
Hvorfor har alt stoppet opp? Jeg står helt stille på vekta, den går heller opp enn ned og jeg mister ikke cm heller:(
Vel, jeg har samme høyde/vekt som deg, omtrent, og holdt fast på de kiloene etter 85 i lang tid. Det var ett av to platå kroppen mente den skulle plage meg med... Nå har jeg vært kjempeflink å føre inn på diett.no ALT jeg putter inn hver dag, og følger dermed deres anbefaling av kaloriinntak pr.dag! Og jeg trener nesten hver dag. (Det gjør du å! Flink!)
Vel, kaloritellinga hjalp! Da løsna det!
Noen kutter ned/kutter ut melkeproduktene, og har virkning av det.
Noen (deriblandt meg!) kutter kraftig ned på bakevarer, lavkarbosnop og slikt. Nøtter skal du være gjerrig med, for det gir mer energi enn vi husker på...
Ønsker deg lykke til, og masse motivasjon til å prøve litt - telle litt:D
Kanskje du bare har kommet til et platå? At kroppen trenger tid for å omstille seg litt. Hos meg er iallefall melkeprodukt synderen. Alt står bom fast når jeg spiser det. Så du kan jo prøve å ta deg en pause fra det.
Men de platåene kan være temmelig trasige. Særlig hvis du ikke har tålmodighet slik som meg:D.
Noen må også telle kalorier etterhvert. Nøtter bør man ikke spise for mye av. Hadde sikkert ikke gjort så mye hvis du hadde spedd på med mer grønnsaker også.
Jeg spise masse grønnsaker til middag synes jeg, omtrent halve talerkenen... men jeg synes ikke kokte grønnsaker er så godt til annet enn middag og da blir det fort "salagrønnsaker" til kalde måltider.
Har tenkt på det med meieriproduktene, særlig fløten, men jeg trenger den koppen med kaffe og uten fløten smaker den æsj nå som jeg har vendt meg til den. :(
Jeg har også tenkt tanken på platå, men saken er at jeg skal inn i en bunad om 4 uker og da kan jeg ikke gå opp et gram under bysten i allefall, helst bør jeg miste 2-3 cm akuratt der. Hvordan gjør jeg det da, når alt står bom stille?
Eneste andre strategien jeg kjenner til er å kutte på maten, men det passer dårlig med filosofien bak LCHF gjør det ikke?
Vet ikke om jeg orker å gå rundt å sulte meg igjen :(
Med et mål om å passe inn i en bunad om noen få uker, så hadde nok jeg personlig kuttet det jeg kunne av kosemat. (Altså baconsvor, nøtter, kunstig søtning, 70% sjokkis osv.)
Dersom jeg har et mål om å gå ned noe raskt, så funker det alltid for meg å kutte brøderstatninger, og spise egg. 2 kokte egg til frokost, og 2 til lunsj, med litt smør på. Ok, ikke noe særlig med grønnsaker, men for en kort periode så går det, iallfall for min del. :o
Jeg ville enkelt og greit sett hvor du ligger an når det gjelder kalorier og næringssammensetning. Ligger du veldig høyt på kaloriene, og spiser det samme nå som du gjorde da du var tyngre, kan det jo være greit å kutte litt ned (en tung kropp forbrenner mer, og slipper fettet lettere). Noe mindre kalorier enn du forbrenner, akkurat tilstrekkelig med protein, og mest mulig fett vil ofte være mest effektivt. At det ikke er "lov" å tenke på slike ting på lavkarbo er jo bare tull. Er det ikke lettere det, enn å teste ut alt av mulige "partystoppere" osv. først, når det ofte bunner i at man rett og slett spiser for mye kalorier og/eller karbo uansett? Er jo såklart ikke noe poeng å telle kalorier så lenge vekta går nedover, men står man fast er det jo helt greit å se an hvor man ligger an :)
Lurer på noe mer her...
Kan noen svare meg på dette?
Er svaret så enkelt at jeg spiser for mange kcal pr dag???
Men da trenger jeg seriøst hjelp for jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å ha det bra og spise mindre enn jeg gjør:(
Nå har ikke jeg først og fremst begynt med lavkarbo for vektas del, men kan jo skrive litt hva jeg tror.
Pølsene bør du vel droppe å spise selv, spis rent kjøtt istedet.Unngå alt av light/lavkarboprodukt, og jeg ville også droppet søtningserstattere, og sjokoladen uansett % mengde. Så du kan venne deg på å tilfredstille søtsug med fett istedet.
Dropp også gulerøttene.
Det er ganske sikkert at hvis du skal gå ned i vekt så må du forbrenne mer enn du spiser og hvis du spiser 2000 kcal så er det vel i gjennomsnitt hva folk flest forbrenner. Da kommer du aldri igang med å forbrenne kroppsfettet. Da må du rett og slett spise mindre energi.
Så da antar jeg at det vil måtte være en sultfølelse, i overgangen til å begynne å forbrenne kroppsfett.
Jeg opplevde også å gå ned en del til å begynne med etter å ha begynt på lavkarbo, men senere ser det ut til å ha stabilisert seg mer. Nå er ikke jeg på noen slankekur enda da.
Men hvis du vurderer å gi opp lavkarbo fordi du ikke får til slankinga helt, så vil jeg råde deg til å ikke gjøre det, for de helsemessige gevinstene ved lavkarbo slik jeg ser det er såpass betydelige at det er verdt å fortsette på selv om man ikke går ned i vekt.
Kanskje trenger du å venne deg mer til rent lavkarbo, for en del av de tingene du spiser ville ikke jeg spist, hvertfall ikke til å begynne med, og så lenge du prøver å gå ned i vekt.
For det første; jeg vurderer IKKE å gi opp lavkarbo - hvor fikk du den ideen fra???:confused:
Uansett om jeg ikke går ned i vekt er det en del positive effkter her jeg overhode ikke vil gi slipp på, som kontroll på blodsukker bl.a.
Jeg har spist LCHF nå i snart et år og kommer ikke til å gå tilbake til høykarbokost igjen. Bl.a fordi jeg har funnet ut at jeg har intoleranse for gluten...:(
Jeg har gått igjennom kostholdet mitt den siste uken og har igjen begynnt å
legge inn alt på diett.no.
Jeg ser et mønster her:
Om jeg dropper frokost er det ingen problem for meg å ikke spise før langt utpå ettermiddagen, dvs til middag og deretter et lite måltid igjen på kvelden.
På den måten er det null problem å holde seg på ca 1500 kcal ogg det burde jeg jo gå ned på etterhvert...
Om jeg derimot spiser frokost går alt skeis for jeg klarer ikke å holde meg unna et lite måltid på kvelden:(
Men jeg trenger altså ikke mat på morgenen lenger. Jeg er ikke sulten før i 15-16-tida tidligest.
I dag har jeg startet dagen med en kopp kaffe med fløte og en skje cocosa og har ikke spist noe i det hele tatt. Jeg begynner NÅ å bli sulten. :eek:
Du har fått gode råd, og jeg stiller meg bak å kutte all "kosen" i en lengre periode og kun spise REN mat.
Reduser også kraftig på fløten -1 dl fløte er VELDIG mye kalorier og bruk litt fett til alle måltider.
Jeg synes det er veldig vanskelig å komme høyt opp i proteiner, enda jeg nå spiser et godt stykke fast proteinkilde 3 ganger om dagen, feks stekt torsk til frokost, en kyllingfilet til lunsj og feks entrecote til middag, kanskje er 50 g protein litt lite for din kropp?
jeg ville også kuttet knekkisene/brøderstatningene, og heller spist et lite "middagsmåltid" med protein+grønnsaker+fett.
Det oppleves stusslig og rart i starten, men gir god metthetsfølelse utover dagen. Fettmessig er det ikke lengre MYE fløtesaus, men et par ss. All maten stekes i smør. Husk at kroppen din har fettlagre, når du nå har spist lavkarbo så lenge, er den innstilt på fettforbrenning, og om du spiser mer fett/energi enn kroppen forbruker, trenger den ikke hente noe fra fettcellene (er min teori da, og det ser ut til å stemme på meg...)
I tillegg har jeg god effekt av å ikke spise etter kl 18 (ca), og får dermed i meg frokost i 9-tiden, lunsj i 12-tiden og middag i 16-17-tiden.
Ingen dessert, bær, fløte i kaffen - kun noen biter mørk sjokolade eller en atkinsbar om fysingen blir for sterk.
Jeg har også minst halvert porsjonene mine - det så også veldig stusslig ut i starten, men planen var å spise et LITE måltid og så heller etterpå sjekke om jeg måtte ha mer. Etter kun 2-3 dager var magemålet redusert, og jeg er ikke lengre sulten i det hele tatt. Det har vært vanskelig å ikke småspise i mellom - for min del mest for vanen sin del. Spiser ingenting av nøtter, bær, fløte, fleskesvor osv for tiden.
Jeg drikker ENORMT mye vann hver dag - bøtter nedpå sikkert 5-7 liter på en god dag. Tisser mye, og vekta går radig nedover.
Bare pga de endringene jeg har nevnt nå, har jeg gått ned 5 kilo på 16 dager...
Jeg har spist lavkarbo i snart tre år, og har hatt problemer med å gå med unntak av når jeg har spist spisdegslank ferdigmat. Den ligger på 12-1300 kalorier pr dag og er ellers riktig fordelt næringsmessig etter ketolyseprinsippene - altså samme prosentfordeling du viser til her.
Jeg har kuttet alle unnskyldninger om å behov for å "kose seg" og "fortjener litt kos" - fordi jeg ser at det hindrer meg i nå målet mitt - og det kan kanskje være noe å tenke på?
Jeg veier ikke eller skriver ikke ned noenting - jeg har nok kunnskap til å velge riktige matvarer, men ser også at når jeg nå spiser så små porsjoner, tåler jeg å lage en deilig grønnsaksmos av blomkål og sellerirot - sammen med en liten potet. Ratatouille av squash, aubergine, løk og sopp sammen med knuste tomater, balsamicoeddik og annet krydder er et fint tilbehør til proteinkildene. Evt rene kokte grønnsaker. Jeg elsker å lage mat, og det smaker ikke så spennende som når jeg kokte fløtesauser og mer til - men god mat gjør at JEG spiser MER mat... så da lager jeg heller "greit og god" mat og bestemmer porsjonene på fatet før jeg setter meg for å spise.
Det er utrolig hvor mye man får gjort når man må finne på noe annet å gjøre enn å "kose" seg med lavkarbogodterier har jeg erfart ;)
Håper du finner litt inspirasjon i din egen hverdag fra min nyeste erfaring her - for min del var det viktigste å bli kvitt alle unnskyldningene for å "småspise" ofte... skal man nå målet - må man følge reglene strikt, ellers kommer man jo aldri fram... (tok meg nesten tre år og riktig forstå.... ;))
Ren mat og mindre meieriprodukter er nok det jeg ville prøvd med, først og fremst. I tillegg til å øke på med fysisk aktivitet dersom det ikke er slik at du allerede trener masse.
Tusen takk for et langt og godt svar :)
Jeg har kommet frem til noe av det samme som deg... at jeg må ta et par tyrer ved hornene :(
Jeg har gjort noen grep allerede:
*Jeg spiser ikke før jeg faktisk er sikker på at jeg er sulten. I dag betyde det at jeg nå netopp inntok dagens første måltid (kl 1800)...:eek:
*Jeg har halvert fløten i den ene kaffekoppen jeg drikker hver morgen til 1/2 dl foreløpig.
*Jeg har ikke spist hverken oopsies, nannaknekkebrød eller osteknekkis de siste 2 ukene.
*Jeg skal droppe blandingsprodukter en tid fremover (håper økonomien takler det:( )
Jeg legger inn alt jeg spiser på diett.no for å holde styr på både fordeling mellom næringsstoffene og energimengde. Den siste uken har jeg ligget på ca 1500 kcal pr døgn.
*Jeg har gått mer tur, slik at forbrenningen øker forhåpentligvis. Hittil har jeg klart å gå en tur på ca 1 time ca annenhver dag.:)
Om dette ikke er tilstrekkelig, må jeg i tillegg begynne å kutte ulike matvarer for å se om jeg har en partystopper tror jeg, men håper jeg slipper det...:(
Ja jeg gjør det nå... men det gjør at jeg føler meg veldig anderledes kan man si...
I går startet jeg dagen litt sent i 11-12 tiden. Brukte dagen til å rydde litt, bake en kake, gå en lang tur og så laget vi middag(kvelds). Først til kvelds kl 20.30 spiste jeg for første gang.
Jeg drakk riktignok en kopp kaffe i 12-tiden med 3 ss fløte og 1 ss cocosa i, men utenom det så spiste jeg INGENTING før middag.
Jeg var ikke sulten rett og slett:eek:
Det ble med et måltid som selvsagt ble avsluttet med et kakestykke da..:rolleyes:
Er det normalt???:eek:
Sitter med en veldig delt oppfatning av hva jeg gjør; alt fra at jeg er "kjempeflink" som ikke spiser (jo mindre jeg får i meg desto bedre tankegang) til at jeg må være syk fordi jeg ikke spiser iallefall hver 4. time...:(
Men jeg var jo ikke sulten... ikke sånn i magen:confused:
Har enda ikke spist noe i dag heller og magen klager ikke i det hele tatt, ikke hodet heller.
Er det flere som opplever å ha det sånn på tross av en forholdsvis aktiv dag?:confused:
Du trenger ikke tenke på at du bør spise så og så ofte, eller til den og den tiden, spis når du føler for det. Det er ikke slik at du MÅ vente til du er ordentlig sulten (i tradisjonell forstand) hvis du rett og slett ikke blir sulten på lavkarbo. Laget en tråd her om det for en stund siden, og ser det er mange som rett og slett ikke kjenner den type sult lenger, altså den gnaginga i magen.. Sånn "sulten i magen" blir jeg KUN hvis jeg faller ut av ketose (tror jeg det er..), ellers kan jeg lett gå til utpå ettermiddagen uten å spise, hvis jeg spiste kvelds dagen før. For min del kjenner jeg sult nå som et bittelite stikk av kvalme som raskt går over hvis jeg overser det, eller følelsen av å være litt "tom i hodet" istedet for tom i magen.. :D
Det viktigste er å få i ser nok næring iløpet av dagen, klarer du det med bare ett måltid? Med tanke på opptak av næringsstoffer kan det være en fordel - slik jeg har forstått det - å spise iallefall 2 måltider, men de trenger ikke å være så fryktelig langt fra hverandre. Spesielt opptak av mineraler kan bli dårligere hvis man kun spiser ett måltid, da de "slåss" om opptak i kroppen.. Magnesium bør spises sammen med kalisum, men kalsium bør ikke spises sammen med jern, jern bør spises sammen med c-vitamin, osv.. Er det jeg husker fra ernæringsboka mi, iallefall! Tror det var flere sånne "regler" også, som gjør det vanskelig å få optimalt opptak av alle næringsstoffer via ett måltid.
Den tankegangen at "mindre jo bedre" og at du er kjempeflink som går hele dagen uten å spise kan jo være litt skummel da, for det er jo ikke sånn det er. Kjempeflink er du hvis du klarer å lytte til kroppens signaler, og samtidig gi den næringa den trenger, hverken mer eller mindre :)
Du får masse bra råd her. Har du kuttet kunstig søtt, kjendte partystoppere og pølser og sånt så er neste spørsmål: Spiser du nok fett?
Fryser du på beina innimellom?
Å gå 30min i litt raskt tempo hver dag, holder i massevis.
IOM a jeg har stooore problemer med å ligge under 13-1400 kcal pr dag på tross av at jeg bare spiser 1-2 måltider, så tror jeg ikke det er noen reell fare for at jeg får i meg for lite kcal iallefall.... :p
Ang sultfølelsen så trodde jeg det var motsatt jeg: At "tom i hode følelsen" var lavt blodsukker og at "skrike i tarmen følelsen" var reell sult???:confused:
Nå har iallefall je fått blodsukkeret helt under kontroll og den svimle følelsen i hodet er noe jeg ikke opplever lenger selv om det går 20 timer mellom 2 måltider...:o
Før var nettopp den svimmelheten og "tomme" følelsen i hodet det som trigget meg til å spise... og det som tvang meg til å spise ca hver 3. time...:(
Dette med sult er nok veldig individuelt.. Jeg har også problemer med å kjenne om kroppen trenger mat eller ikke, men syns jeg har blitt LITT flinkere nå etter 6 mnd i strekk på lavkarbo. Har ihvertfall funnet ut (for min del) at "tom i hodet"/tåkehjerne-følelsen også kan komme av at hjernen sliter med å tak i drivstoff, pga. at jeg har gått for lenge uten mat.. Spiser jeg noe jeg ikke burde slik at jeg får en blodsukkerdupp merker jeg det mest i magen.
Jeg ville droppet cashew og tatt vann på valnøtter, helt av vannet og saltet og spist. Det høres slitsomt ut å spise så forskjellig antall måltider fra dag til dag, jeg ville bestemt meg for tre og hatt faste tider, for da blir kroppen sulten på samme tid også etterhvert. Lett å planlegge da også. Kroppen liker å ha rutiner for måltider, søvn, avføring og aktivitet.
Det er jo det jeg har gjort store deler av det året som gikk uten at det har rikket vekta i det hele tatt de siste 6 mnd...
Det er jo først nå de siste 2-3 ukene jeg har bestemt meg for å faktisk ikke spise i det hele tatt før jeg er helt sikker på at jeg er sulten...
Til hverdags spiser jeg frokost om jeg er sulten, om ikke spiser jeg en lett lunch midt på dagen. Så spiser vi middag sammen hele familien og eventuellt noe til kvelds.
Men da får jeg i meg mellom 1800 og 2500 kcal... (overspiser ikke)
På denne måten, med 1-2 måltider pr dag spiser jeg meg behagelig mett på bare 1500 kcal...:o
Opptil 16-18 timer uten mat per døgn regnes ihvertfall som greit, at kroppen går i sparemodus hvis man ikke spiser mange ganger i døgnet er vel bare en myte..
Shailene, det kommer helt an på om kroppen slipper fett eller ikke. At kroppen skrur ned temperaturen hvis den ikke får næring er helt normalt.
Derfor fryser folk som går på lavkaloridietter, nutrilett og liknende.
Prøv med mer cocosa. Gjør underverker for min varmeproduksjon
Hm? Min kropp har såvisst fått næring opp gjennom årene, men føttene er og blir kalde stort sett. Jeg kan prøve å ta litt cocosa igjen for å se om det blir bedre, når jeg tenker meg om så var jeg kanskje noe varmere på føttene da jeg var flinkere med lavkarbo. Problemet da var at jeg overhodet ikke eide krefter, spesielt i beina. Og ja, jeg hadde gått på lavkarbo i mange mnd så det var ikke bare startproblemer.
Ja, men det går da lengre tid enn noen timer før det skjer? At forbrenningen på et eller annet punkt slakkes ned på lavkaloridiett skjønner jeg, og også at kroppstemperaturen stiger (fra normalen) en tid etter man har spist. Men jeg har ikke lest noe som viser at kroppen slipper mindre fett med mindre man spiser x antall ganger per dag, så lenge man spiser nok totalt. Spiser man samme antall kalorier bør det ikke ha noe å si om man spiser dette fordelt på 6 eller 2 måltider. Eller har du noe kilde på dette?
At det er lurt å spise til noenlunde samme tidspunkt hver dag er jeg enig i :)
Har ikke påstått at man skal spise 6 måltider, men jeg ser Atkins sier at man ikke skal ha mer enn 6 våkne timer uten mat. Jeg går ut fra at dette er begrunnet med et eller annet.
En ting som er helt klart: Lever du ketogent, uten nok fett, så går slankinga laaangsomt.
Jeg lever ketogent ja, og med nok fett.
Fordelingsmessig ligger jeg omtrent på 75/20/5 fordeling mellom fett/proteiner og KH og jeg ligger på ca 14-1500 kcal pr døgn de fleste dagene men skeier ut litt kalorimessig ca en gang i uken.
Sånn jeg spiser nå bør jeg ligge i underskudd og burde gå ned i vekt på sikt.
Jeg føler meg bra, er ikke svimmel, har ikke sukkersug, og har krefter til å gå en lang tur eller vaske huset selv om jeg ikke har spist enda den dagen.
Jeg trives best med å innta tung mat sent på dagen rett og slett fordi jeg er B-menneske og er sent oppe uansett... :rolleyes:
Det er ikke noe i vegen for å spise to ganger dgl på lavkarbo. Lykke til. Om du begynner å småspise mellom måltidene ville jeg vurdert å heller spise tre ganger. F.eks 500kcal tre ganger dgl. + cocosa i kaffe.
Mulig det er basert på den gamle myta, eller synsing, rett og slett.. Forskningen som viser at det ikke er noen forskjell på forbrenning eller vekttap om man spiser ofte eller sjeldent er ganske ny, mener jeg å huske. Noe forskning viser til og med at mange vil oppleve større vekttap ved å kun spise iløpet av et knapt tidsrom per dag, 2 måltider iløpet av 6-8 timer, f.eks. ("periodisk faste").
hahaha, jeg ler....DET er svæææært vanskelig å bare spise 2 ganger daglig lavkarbo for meg ihvertfall. Jeg trenger drøyt 3000 kcal og vel så det, pr dag for å ikke gå ned i vekt. Ligger nå på mellom 2800-3000 og jeg går ned 500gr-1 kg i uka og jeg har pokker ikke mye å ta av.
Jo, i den perioden jeg skulle ned og ville ha resultater på treningen så innførte jeg periodisk faste og gikk brukbart ned. Spiste da bare 3 ganger daglig, ofte bare 2 ganger. Funka det og, men for meg som trener så mye som jeg gjør er det IKKE bra å spise 2 ganger om dagen.
Jeg småspier nesten hele tiden nettopp for å unngå gå på en energismell. Gjør jeg ikke det har jeg ikke overskudd til å få full effekt av dagens treningsøkt.
Skal sies at jeg er temmelig målrettet og har klare mål for hvorfor jeg trener og hva jeg skal oppnå i konkurranser, distanser og tid. Dvs temmelig motsatt av hva de aller fleste her inne har mao.
Men, bevares, vil gjerne ha tips om hva slags lavkarbo mat som kan gi meg 3000+ kcal og evne til å gjennomføre treningen min når jeg bare skal spise 2 ganger pr dag....
Her er en studie på periodisk faste, iallefall. Fant ikke studien jeg egentlig leita etter, om måltidsfrekvens, men skal se om jeg finner den når jeg har tid og ork til å leite gjennom den jungelen der. Denne peker ihvertfall til like høyt fettap og mindre muskelsvinn ved periodisk fasting enn ved vanlig lavkalori med hyppigere måltider, som jo er i strid med den vanlige påstanden om at man ødelegger fettforbrenninga og mister muskelmasse ved å spise sjeldent og hoppe over måltider.
Det er helt sikkert individuelle forskjeller når det gjelder dette også, som ikke nødvendigvis kommer fram i en studie. Det viktigste er jo alltid å lytte til sin egen kropp, blir man slapp av å spise så sjeldent bør man jo unngå det, såklart.
Hehe, det er ikke forskning i 9/10 henvisninger på dette foprumet, men i beste fall kvalifisert gjetning basert på delvise publikasjoner fra ulike kilder....dessverre.
Mange som skriver på nett har sjelden fått presentert sine artikler i anerkjente medisinske fagtidsskrifter, men de påberoper seg selvsagt forskning...
Enig med deg Rune, det er mye synsing der ute, men inniblant har de noen gullkorn.
Nåvel, ser ikke at du fant noe ordentlig kilde til meg heller ;) Skal se om jeg finner noen bedre kilder til deg når jeg orker å leite. Deler av Atkins-filosofien tar jeg nå også med en liten klype salt, da de har en tendens til å skifte mening om litt av hvert så ofte at det er vanskelig å henge med (for ikke å snakke om deres "vitenskapelige" mening om sukkeralkoholer, etter de fant ut at de kunne tjene en formue på å selge dem.. :rolleyes:).
Sier ikke at jeg underbygger mine tanker i det hele tatt. Sier bare at jeg blir kald på beina når jeg spiser for sjeldent. Og, hvis jeg ikke får i meg fett nok så stopper alt opp så lenge jeg lever strengt ketogent.
Spørsmålet til trådstarter var om vekt som ikke hadde rikka seg på lengre tid. Da kan et forsøk på noe helt annet trigge ny nedgang. Enten vesentlig mer eller vesentlig mindre matinntak :)
Hehe.. Greit det. Spennende tema, men kanskje ikke rette plassen å diskutere det.. Beklager avsporingen, FrkMarge! :o Og, ja.. Nå prøver hun jo noe helt annet, i form av periodisk faste, kanskje? :)
Ja nå snakker du for deg selv. Noen spiser 1 gang og trives med det. Det er jo det som er viktig; at man trives med det. At du ikke gjør det er ikke særlig interessant for andre.
For en merkelig kommentar.... det er vel ikkje meir svært vanskelig enn å spise 3 ganger pr dag.
No trener du himla mykje so det er vel grunnen for at du ikkje klarer å få i deg alt du treng på 2 måltid.
Men får du i deg nok fett på 2 måltid er det vel ikkje noke stort problem.
Eg spiser for det meste 2 måltid pr dag, og av og til 3.
Kjem litt an på om eg spiser sammen med ungane i bhg eller ikkje. Når eg spiser sammen med dei, må eg hegne meg litt :D
For meg er dette tullete. Jeg snakker hele tiden om hva MIN erfaring er og mulig du kjenner meg og mitt energibehov bedre enn meg mariann s, flott det altså. Men please fortell meg da hvordan jeg kan kun klare å spise lavkarbo kun 2 ganger pr dag og få i meg ca 3000 kcal ok? Hvor enkelt er det vet du vel da siden du har prøvd.
Altså, nå må dere roe ned liket. Å si at det er helt ok å spise 2 måltider om dagen på lavkarbo er like teit som å si at man må spise 4-6 ganger om dagen på lavkarbo. Det har alt med aktivitetsnivået og den enkeltes behov. Å påstå man fint kan leve på 2 måltider er farlig hadde jeg fulgt det rådet hadde jeg antakelig blitt fryltelig dårlig. Noe jeg ble da jeg spiste kun 2 måltid også. Men hvis du sier at for meg så fungerer det helt fint med 2 pr dag fordi mitt behov er sånn og sånn....ja da har du en nyansert kommentar. Jesus, dere er mestere i å forsvare dere her inne?
På lavkarbo må du ete små, men gode måltider flere ganger om dagen hvis du trener så mye at du forbrenner 5-7000 kcal i uka. Jeg klarer ikke spise så mye mat på kun 2 måltider, men nå er ikke jeg deg. MEN OG ET MEN HER det er MIN erfaring etter nå å ha spist lavkarbo siden aug i fjor OG JEG HAR TRENT SVÆRT MYYYE og forsøkt forskjellige tilnærminger basert på en del erfaringer her inne.
Hadde jeg ikke hatt behov for mer enn 1500-1800 kcal pr dag hadde jeg sikkert klart meg med 2 måltider jeg og.
Ja i motsetning til deg som snakket for alle andre lavkarbere? Jeg er også lavkarber og kan si at det er umulig....eller rettere sagt svært vanskelig å spise kun 2 måltider om dagen for meg for å kunne gjennomføre det jeg gjør.
Kan ikke snakke for alle andre da jegikke kjenner til det, men noen med lite behov for energi kan siklert spise bare en gang, mens andre må spise både 3-4-5 gang. Og alle er de lavkarbere....
Jeg snakket til trådstarter, ikke deg eller alle andre. Hun trives med det, Hypah. Og det finnes andre som gjør det også, men det betyr ikke du må gjøre det.
Nei det skal du ikke 2500-3000kcal.
Men jeg synes at du er blitt veldig flink :)
Du har kuttet knekkis,halverte fløte osv.Går tur,blitt aktiv..Det må løsne snart ;)Føler med deg,fordi hos meg står det stille i 7mnd,og har kutta natreen,fløte:(,knekkebrød..Ønsker deg lykke til videre:):)
Dette er svar Torkil har gitt tidligere:
Hei
Mange leter etter partystoppere når vekttapet ikke er liniært, det er ofte nyttesløst. For den enkelte kan allikevel enkelte matvarer eller kunstige søtningsstoffer se ut til å ha en hemmende effekt på vekttapet.
Platå er den vanligste årsak til stagnasjon i vekttapet, ikke "partystoppere".
Satser man på naturlig MAT er sjansen for å lykkes etter min mening størst.
Lykke til
Torkil
og :Erfaringsmessig stagnerer vekttapet når man spiser lite grønnsaker/ salater.
og:
Hei
Til de som går lite ned i vekt og som er i ketose med utslag på stixen, pleier jeg å foreslå :
reduser matmengden totalt med 10-15%
kutt ut fett tilskudd som olje (men spis fete oster, fete fisk, fett kjøtt)
øk litt på mosjonsmengden.
Da rapporterer mange at vekten plutselig tar fart nedover.
Vennlig Hilsen
Torkil
og:Det er viktig at man holder seg på 1200-2000 kalorier pr dag ( høyest for de tyngste og mest aktive) for å unngå at stoffskiftet reduseres.
Lykke til
og;
[CENTER]Du KAN legge inn kosten din i en nett-kalkulator og sjekke kaloriinnholdet. Ca 21 kalorier (Kcal) pr kilo kroppsvekt er passe og se om du spiser for mye. Gjør du det, skal du redusere matmengden og ikke fettinnholdet i kosten.
Litt mer mosjon kan også lønse problemet.
Spiser du for lite varierte grønnsaker og balndet salat, da bør det endres.
Lykke til
Torkil[/CENTER]
Det har visst noen glemt å fortelle kroppen min... :rolleyes: jeg ville ALDRI gått hele dagen uten å spise, for jo sjeldnere jeg spiser jo mer tviholder kroppen på kiloene. Uten at det betyr at man skal spise etter klokka eller så og så mange ganger. Men det handler om å holde fettbålet i gang som skaldeman kaller det. Dessuten erfarer jeg at når jeg spiser lite er det også vanskelig å få i seg nok vann, noe som også er helt essensielt for vektnedgangen.
Er du insulinressistent? I såfall er det enda viktigere å få i seg næring.
Forøvrig fant jeg ut at søvn, meditasjon (tømme hodet) og te med cocosa et par ganger om dagen fikk det til å slippe for meg, etter seks år med ekstrem sakte nedgang.
Ikke hvis ikke kroppen vet at den får nok energi fra andre steder til å opprettholde andre funksjoner. Husk at vektnedgang er et overskuddsfenomen.
Et veldig vanlig problem når man er i ketose over lang tid er at man føler man ikke trenger mat fordi sultfølelsen endrer seg. Mange oppdager at man blir kvalm, og da burde man spist for en stund siden :o. I stedet tenker man at maten gjør en kvalm og spiser enda mindre. Også stopper vekta opp, og man blir fortvila fordi man blir kvalm av maten og går ikke ned. (bare sjekk antall tråder her inne om nettopp "kvalm av maten/fettet").
Man bør da lære seg den nye sultfølelsen å kjenne og spise når den kommer fordi kvalmen skyldes at kroppen har laget galle og er klar til å fordøye fett. Å spise kun etter apetitt er ikke særlig lurt. Jeg spiser om jeg er litt kvalm også, kvalmen går over.
Nå har heg ligget på mellom 89 og 87 siden i høst, og ikke spist strikt lavkarbo men skiftet litt men stort sett alltid ligget under 150g pr. dag.
Jeg veier meg alltid hver onsdag morgen, og forrige onsdag veide jeg 2,4 kg mer enn i dag. I disse dagene har jeg spist grandiosa tre ganger, nachos en gang og ellers sjokolade tre ganger og litt potetgull.
Bestemte meg for at dette måtte jeg slutte med og begynte ganske strikt igjen på søndag. Hvordan kan jeg da ha gått ned 2,4kg?
Begynte forresten på lavkarbo januar 2011, og har gått ned fra 98,5kg. Så har hatt samme vekt nå ganske lenge, kanskje et godt tegn.
Stekte grønnsaker er veldig godt syns jeg. Steker rå brokkoli, blomkål og alt mulig annet. Ovnsbaker strimlet squash i smør. Metter mye - gir mindre kalorier.!! Selv har jeg vanligvis nok godt over halvparten grønnsaker til middag, og er obligatorisk til forkost og/eller kvelds også. :)
Hm. Jeg trener kanskje ikke like mye som deg Hypah.. Forbrenner vel bare 3000-4000 i uka. Men det går helt fint for meg å spise etter periodisk faste når jeg vil det, så... Det hadde nok gått fint for deg også, hvis du ville. Man spiser jo MER til hvert måltid da..
Huh? Øøøh, hva svarte på på her egentlig nellie? At jeg klarer helt fint å spise 3000kcal på kun 2 måltider om dagen?
Når jeg gikk på periodisk faste så spiste jeg 2,5 måltider om dagen. Lunsj og middag + snacks. Men da lå jeg på kanskje drøyt 2000 kcal om dagen og gikk hele tiden ned i vekt, dog samtidig som jeg hadde god treningsprogresjon.
Målet var jo da å gå ned i vekt.
Nå må jeg ete over 3000 kcal pr dag for å ikke gå ned i vekt og det finner jeg vanskelig med mitt treningsregime. Klart ingenting er umulig, du klarer også kvitte deg med 20 kg på en mnd om du vil, men om det er så sunt er en annen sak. Jeg kan få deg til å gå ned kanskje mer også med militær tvang og stridskurs også, men igjen, ikke veldig sunt ;)
Alle klarer det man vil, det var ikke poenget mitt.
Hm... her står det fortsatt bom stille :(
Veier nøyaktig det samme nå som da jeg startet tråden her på tross av at jeg har gjort en del grep.
Jeg har vært flink med kaloriene og holdt meg på ca 1500 pr dag og opp mot 2000 i helgene.
Jeg har gått turer omtrent annen hver dag på ca 1 time.
Jeg har holdt fordelingen på Fett/Protein og KH på omtrent 75/20/5 stort sett hele tiden, men noen dager har jeg kommet opp i 25-30 g KH. Er det for mye?
Håper virkelig at bunaden går på når jeg skal i konfirmasjon om 6 dager... ikke får jeg prøvd den før heller, for den er der konfirmasjonen skal være og det er 40 mil unna her :(
Hva er mest effektivt å teste ut nå?
Kutte alle meieriprodukter?
Typisk dagsmeny:
Frokost; 1 kopp kaffe med 2 ss fløte + 1 ss cocosa
Lunch: 2 egg stekt i smør og 30-40 og spekeskinke/bacon/skinke til + en liten tomat.
Middag: 150-200 g fisk/kjøtt, en halv tallerken med grønnsaker som brokkoli, blomkål eller salat og litt saus eller smør over. Et par ganger i løpet av denne perioden har jeg supplert grønnsakene med litt bønner og erter, men ikke mye.
Kvelds (bare i helgene): enten middagsrester eller 1/2 pose bacongull og rømmedip (sæterrømme med hvitløk, salt og pepper) og eventuellt litt sukkerfri eller 70% sjokolade (maks 30 g om gangen)
En gang iblant har jeg spist ca 30 g cashewnøtter eller 2-4 ruter sukkerfri sjokolade som "mellommåltid" når jeg har følt for litt kos, men ikke hver dag.
Jeg drikker minst 2-3 liter vann om dagen og noen ganger fun-light saft (ikke hver dag) og vanligvis bare en kopp kaffe hver dag.
En dyktig lege og kostholdsekspert har sagt at fedme langt oftere er et stoffskifteproblem enn en følge av grådighet. I mange tilfeller spiser ikke overvektige personer veldig mange flere kalorier enn andre. Hvordan er dette mulig? Jo, de har en hormonell ubalanse som gir en motstand mot å forbrenne fett. I helt spesielle tilfeller kan denne motstanden bli meget sterk.
Det anslås at noen få prosent av overvektige personer har en spesielt kraftig metabolsk motstand mot å forbrenne fett. En mulig løsning er å bruke den unike fettfasten, men vi advarer mot å bruke denne spesielle fasten som en hvilken som helst slankekur. Den skal kun brukes av personer med ekstreme vanskeligheter mot å miste kroppsfett. Har du gått ned i vekt, om det så bare er bitte lite grann, skal du ikke bruke fettfasten. Bruk den uansett ikke lenger enn en uke av gangen – 4-5 dager kan være nok for mange.
Dietten er ikke farlig, men likevel anbefales det å ha spesielt tett kontakt med din kursveileder gjennom de dagene den varer. Du som trenger å bruke fettfasten må regne med å bruke litt lengre tid på å nå dine mål. Fettfasten vil nesten garantert virke, men gå ikke i fellen å følge den lenger enn sju dager. Uansett hvordan vi snur og vender på det, er fettfasten en lavkaloridiett som ikke skal brukes lenge. Faren for nedsatt stoffskifte og tap av muskler er tilstede med så lavt energiinntak. Grunnen til en eventuell motstand mot å gå ned i vekt, er ofte nettopp på grunn av tidligere lavkaloridietter, selv om fettfasten ikke kan sammenliknes med disse. Lavkaloridietter fungerer fint i starten, men kan gjøre vondt verre om de følges over for lang tid eller ofte. Dette kan sammenliknes litt med å ordne opp i en knute i et garnnøste. Den utålmodige begynner bare å rive i den løse enden. Det går fint i starten, men snart er det full stopp og knuten har utviklet seg og blir nesten umulig å løse. Den tålmodige derimot bruker heller litt lenger tid i begynnelsen for å få overblikk over situasjonen, og så er plutselig hele knuten løst.
Kun 1000 kcal om dagen – 90 prosent fett
Ved fettfasten har du kun lov å spise 1000 kcal hver dag. 900 kcal, eller 100 gram, skal komme fra fett, 15 gram (60 kcal) skal komme fra protein, mens resten, eller 10 gram (40 kcal), skal komme fra karbohydrater. Du skal spise fire måltider hver dag, selv om de blir veldig små. Denne dietten er selvsagt ekstrem og kan være en utfordring, men likevel går det faktisk greit for de aller fleste. Under denne dietten bør du komme i ketose. OBS! Husk å være svært nøyaktig med mengden og typen mat på denne dietten, og husk å drikke rikelig med vann (minst 2-3 liter per dag). På grunn av den begrensede mengden mat, og dermed næringsstoffer, vil det også være smart å ta tilskudd av multivitaminer og mineraltabletter sammen med en del antioksidanter. Omega 3 fettsyrer vil det nesten alltid være lurt å ta tilskudd av. Når du er ferdig med de 4-7 dagene på fettfasten går du direkte tilbake til den mengden karbohydrater du hadde før du begynte.
Anbefales da helst til de som har prøvd alt. ikke hvem som helst.. :)
Jeg brukte en ukes fettfaste, som senorita beskriver, for å løsne fra et 7-8 måneder langt platå. Det virket. Og det frister ikke å gjøre det MER enn en uke, kan jeg love. Det gikk en del i eggeplomme-omelett, eggemelk, medisterkaker, og litt avocado her og der. Den er virkelig bare egnet for ekte flermåneds-platåer! (Må bare gjenta det, da jeg er veldig engstelig for å promotere "ekstremdietter" for uerfarne. :o)
Samme her, det er ikke for "alle", men virker som hun har prøvd mye rart nå og at det virkelig står stille.. Så det er verdt å prøve :) Jeg prøvde det i fjor, funka veldig bra:)
Veldig enig, ville IKKE anbefalt den dietten som en "quick fix" for passe inn i et antrekk eller veie x antall kilo før sydenturen osv. selv om det er veldig fristende.. Det blir vel heller noe å prøve hvis man har stått fast i flere måneder til tross for å prøvd alt annet, og er overvektig da.. Prøvde fettfaste selv da jeg var ung og dum (eller yngre og dummere:p), og det var VONDT. Da snakker jeg fysisk, ikke psykisk. HELT forjævlig.. Så tror rett og slett den "kuren" kan være farlig for de som kanskje har normal fettforbrenning i utgangspunktet, hvis kroppen bare trenger en pustepause..
Det jeg følger nå hvis jeg "må" ned noen kilo av en eller annen spesiell grunn er en mellomting mellom fettfaste og Ketolyse.. Spiser 40-50g protein, 100g fett, og 15g karbo. Jeg går ned hver gang jeg følger denne sammensetninga over noen dager, selv om jeg er normalvektig. Denne dietten er mye mildere for kroppen, på fettfaste går du LANGT i minus på både kalorier og spesielt protein..
Jeg har ikke noe mål om å "komme inn i en kjole" egentlig. Bunaden ble tilpasset meg (bare veldig trang) for 3-4 uker siden. Jeg må bare ikke ha lagt på meg... :o
Men jeg HAR stått bom stille på vekta siden desember omtrent og DET er verre enn at jeg har stått stille nå disse 3-4 ukene...:(
Jeg skal på butikken nå hvert øyeblikk og handle.
Om jeg skal leve helt strikt, uten meieriprodukter; HVA spiser dere annet enn omelett og biff med kokte grønnsaker?
Jeg har ikke råd til å kjøpe biff nemlig og omelett spiser jeg jo daglig allerede :(
Om dere ikke bruker fløte og rømme, hva bruker dere som saus???:confused:
Må innrømme at jeg blir veldig kvalm av tanken på smeltet smør til alle måltider:eek:
Mine måltid den siste tiden:
Rimelig kjøttdeig/svinekjøttdeig blandes med et par egg og valgfritt krydder (rub-a-dub krydderet du finner herinne er knallgodt!), dyttes ned i paprika og bakes i ovnen - ha litt ost på toppen. Lag mange, frys ned og bruk igjen :)
Stekt torsk/sei med 1 ts pesto og hjemmelaget ratatoutille (squash, aubergine, sopp, litt løk og hvitløk, balsamicoeddik, krydder og knuste tomater)
Kyllingfilet stekt hel eller i biter (mariner gjerne først om du har lyst), sammen med moste grønnsaker (blomkål, litt sellerirot, brokkoli om du har lyst på, litt smør og krydder)
Rimelig kjøtt av ikke den beste kvaliteten, stek i biter i panna i smør, og kok møre i gryte med vann. Moste/gratinert/kokte grønnsaker attåt.
Kokt eller stekt laks med feks agurksalat og asparges stekt med litt parmesan og smør - en liten rømmeklatt om ønskelig.
Jeg har kuttet fløte og majones. Steker i smør som vanlig, og spiser ellers normalt fete produkter. Tydeligvis har jeg spist altfor mye fett i forhold til min kropps behov....
Spiser små porsjoner - halve av tidligere, og lager klar på tallerkenen. Ingen brøderstatninger, jeg spiser 3 slike måltid som eksemplene over viser hver dag. En atkinsbar kun om jeg blir så fysen at jeg ikke klarer å fokusere ;)
5 kilo ned på 15-16 daqer... når har jeg vært bortreist i over en uke, og har fulgt planen fram til nå i helga. Da ble det større porsjoner, litt mer karbohydrater, men i form av MAT.
Bruker vel et par dager på å bli kvitt ekstra vann og komme i gang med ordentlig fettforbrenning igjen tenker jeg :)
MYE vann!!!
Dette er mine aller beste tips - 3 år snart på lavkarbo og dette er så langt det som har gitt vektnedgang :)
Bernaise og hollandaise saus er jo eksempler på sauser uten melk, om du lager de fra bunnen. Aioli, rømmedressing, sandefjordsmør eller eggesmør til fisk, chilimajones, urtemajones...
Ville absolutt prøvd sammensetningen jeg skreiv i første omgang, eventuelt PSMT, på fettfaste sulter du kroppen og gir den langt mindre protein enn den trenger.. Altså mister du nok minst like mye muskler som fett. Muskler trenger protein for å reparere seg, inkl. hjertet, jeg fikk ujevn hjerterytme på den dietten (kanskje delvis pga. dehydrering, but still..). Pluss jævlig hodepine, svimmelhet, kvalme, kramper, og var så svak og dårlig at jeg så vidt greide å gå til butikken 3 minutter oppi gata. Heldigvis hadde jeg vett nok til å ikke fullføre de 10 dagene jeg hadde planlagt.. Hvis du vil finne ut hvordan du gjør en fettfaste finner du det på Google. Tviler på at mod'ene her vil ha den dietten "promotert" til alle og enhver, for den skal kun brukes i helt ekstreme tilfeller hvor ingenting annet funker.
Jeg tror ikke det er nødvendig å gå så ekstremt til verks. Om man spiser atkins fase 1 eller ketolyse med bare grønnsaker som karbo-kilde skulle det funke for mange på platå, tror jeg. Men noen ganger er det ikke noe man selv gjør feil, man må bare vente, er det ikke sånn?
Tror du har rett. En frisk kropp tåler mye "juling" og responderer nok bra på fettfaste eller PSMF. En syk og stresset kropp kan du gjøre hva du vil mot og den vil bare klamre seg tettere til kiloene. Klarer man derimot å finne fram til et kosthold som hjelper kroppen med det den strir med (og gjerne også en livsstil også) så slipper også kiloene.
Det er blant annet derfor at noen har så god effekt av hard trening - og andre får bedre effekt av yoga.
Kunsten er å finne ut hvilke av disse tingene som gjelder for den enkelte. :rolleyes: Ikke lett.
Da gjør jeg et forsøk på å legge om matvanene enda en gang...
I går kveld spiste vi smørwokede aubergine, sopp, squash og løk og en bit ytrefillet av svin. Hadde på litt sesamolje og et par ts østerssaus for smakens skyld.
Middagen var nydelig, men tviler på at jeg får guttungen til å spise sånn... han fikk pizza i går fordi alt ble så rotete med maten.
Klarte meg med ca 1350 kl i går OG jeg gikk en 45 min tur i raskt tempo som omtrent bare går oppover. Ganske stolt av meg selv:D
Forresten tror jeg at noe har skjedd på disse ukene allikevel, for i går klarte jeg for første gang å ta sideplanke (selv om det bare var noen få sec).:D
I dag starter dagen med kaffe med eggemelk for første gang og det var faktisk ganske godt, om noe mer tungvindt enn fløte + cocosa...
Utfordringen med dette er hvordan jeg nå skal få i meg cocosa siden det hittil bare er fløten som har kamuflert smaken godt nok for meg.:o
Atkins og oppfinneren av fettfasten mener vel selv at den er farlig for de som ikke har metabolsk resistens, fordi man går ned alt for raskt (raskere enn hvis man ikke spiser noenting). Er det det du mener med at kroppen "responderer bra", for det skjønte jeg ikke helt? Bra og bra, liksom.. Kommer kanskje an på hvordan man ser på det:p
Kanskje grunnen til at vekta står fast er at du har lagt på deg litt muskler? Er jo ikke uvanlig det når man beveger seg mer enn vanlig;) Høres jo ut som du har blitt kjempeflink nå! Ang. kokosoljen kan du smelte den 50/50 med mørk (helst 100%) sjokolade, kjøp den uten smak hvis du ikke liker kokossmaken :)
Jeg testet den ut sammen med eggemelk i kaffen i dag og det var ganske greitt, men ikke som fløte da...
Jeg skal gjøre et nytt forsøk på å lage kokkosboller. Kanskje jeg kan ha litt cocosa i dem?
Kokosmel er vel ikke det verste, faktisk aldri lest noe om at det kan være en partystopper. Det er jo mest fiber. Er vel heller alt det andre man gjerne putter i pannekaker, fløte, smør, søtning, osv., så kommer jo an på hvor streng du selv vil være da. Jeg reagerer dårlig på søt bakst spesielt, får veldig søtsug og ulvehunger.. :(
Pannekakene er laget på kun kokkosmelk, kokkosmel og egg;)
Spiser dem med et par ss friske rips og litt tagatesse på:D
Jeg har gått en lang tur med masse oppoverbakker i dag også, så jeg tror jeg skal unne meg den lille porsjonen som er igjen.
Men en annen ting; etter jeg kuttet melkeprodukter så har magen blitt veldig bråkete... har ikke luftavgang, bare masse bråk når jeg spiser. Hva kan det komme av?:confused:
Ah, det var lurt! De hørtes jo faktisk sunne ut. Kanskje noe sånt jeg må prøve meg på :D
Ang. melka.. Melkeprodukter får gjerne ting til å gå litt treigere for å si det sånn, så kan være du bare har fått litt fart på fordøyelsen igjen. Mulig det stabiliserer seg etterhvert, melkeprodukter generelt er ikke så bra for fordøyelsen.
Da er endelig konfirmasjonshelgen overstått :)
Jeg kom inn i bunaden:heia: og hadde ingen problemer med å få den på meg eller å ha den på i de 10 timene kalaset varte...
Jeg har ikke gått opp i vekt heller i løpet av helga enda jeg har skeiet ut med både fløte og litt sukker. Jeg hadde med et par lavkarbokaker, men jeg bare elsker karamellpudding unnet meg litt av både den og litt is. Men ellers var det jo lunchbuffet med kylling, røklaks, cabaret, salat, roastbeef, stek osv, så maten var ikke noe problem å ha under kontrol l:D
Største utfordringer er som vanlig kjøreturen til og fra... 7 timers kjøretur over fjellet krever litt oppmerksomhet fra føreren, og sukkerfri sjokolade er ikke mulig å kjøpe på bensinstasjoner desverre:(
Det er også færre og færre butikker her hjemme som fører disse sjokoladene. For et par mnd siden gikk cloetta sin ut av sortementet til Kiwi og Rema her, og Meny tar dem heller ikke inn. Jeg må helt ned til sentrum for å få tak i den jo:eek:
Derfor ble det en liten melkesjokolade på turen også...:p
Men fra i dag er det strikt LCHF og fra i kveld er det også meierifritt igjen en stund:D
Jeg pleier jo ikke å skjeie ut med sjokolade....:p
Jeg var på langtur i helgen og rakk ikke helt ned til byen eller ut i forstedene for å handle før helgen.
Jeg bor i Bergen og for et par mnd siden sluttet både Kiwi og Rema her i nabolaget å selge sukkerfri sjokolade, samtidig er det heller ikke å få tak i i nærbutikken ved mannens jobb lenger heller. Vi har også en menybutikk her, men de fører bare sjokoladeprinsen og den er jo søtet med malitol(?) og det er vel ikke så bra akkuratt?:confused: Jeg kjøpte nå allikevel en sjokoladeprins på veien til Telemark da.
I allefall fikk jeg ikke tak i.
På en 8 timers kjøretur trenger jeg noe som virker litt oppkvikkende, selv om det kanskje er litt psykisk siden det ikke er sukker i.:o
Ingen av butikkene i bygda vi var i har noe som ligner på sukkerfri sjokolade dessverre, så på veg hjem unnet jeg meg 2 striper av en vanlig melkesjokolade.
Jeg synes faktisk jeg har vært flink jeg, siden jeg har vært i konfirmasjon, sovet borte 3 netter og kjørt 8 timer hver veg uten å skeie ut med mer enn bittelitt sjokolade, litt karamellpudding og en kule is. Alt annet jeg har spist har vært lavkarbo. Jeg har ikke vært i nærheten av korn og jeg har heller ikke overspist.
Og dette er jo ikke noe jeg har gjort i tiden før konfirmasjonen, så det har jo egentlig ingenting med spørsmålet i denne tråden å gjøre.:(
Så flott at bunaden passet, selskapet var vellykket og at du har vært så flink med maten. Synes ikke den utskeielsen var særlig stor - tatt i betraktning av at du kaller det en utskeielse ;)
Jeg ville heller ha skrevet det på kontoen for "pittelitt ekstra kos, som ikke legger seg på sidebena fordi det var så lite" :D
Er det? Jeg innbillte meg at det var færre opptagbare karber i Cloetta og sukkerfritt sine sjokolader jeg? (Mener å ha lest det her inne en gang...:o, men man skal jo ikke tro alt man leser heller:p)
Uansett irriterer det meg at de ikke er å få tak i lenger. Cloetta og Sukkerfritt er mye billigere enn Sjokoladeprinsen, og jeg synes de smaker bedre.:(
Men kanskje det er en fordel at de er vanskelige å få tak i... desto mindre spiser jeg jo av dem...:o
Jippi!!! Nå ser det ut til at det kanskje løsner litt her:heia:
I dag var vekta faktisk 1,5 kg mindre enn for en uke siden:D (håper det bare ikke er noe forbigående...:o Men jeg venter mensen denne uken også, så egentlig burde jeg ha litt mer vann i kroppen enn vanlig...:confused:
Jeg har merket at kroppen har sluppet mye vann de siste 2 ukene, så "noe" har bundet opp alt vannet.
Jeg har vært ganske flink synes jeg. Med unntak av konfirmasjonshelgen (da vi var bortreist) og 17 mai, har jeg klart å holde meg nesten helt unna alt av meieriprodukter. De få unntakene er fløte i lavkarbo-kake/-dessert de to dagene + bittelitt utseielse med hjemmelaget karamellpudding og litt rømme til taco på lørdag.
I tillegg har jeg vært flinkere enn ellers til å gå turer enda jeg skadet foten og ble stillesittende i 5 dager i strekk:( (så de dagene trente jeg overhode ikke).
Maten jeg spiser nå blir litt ensidig, men prøver å få i meg det viktigste.
Vanligvis blir det kaffe med eggemelk til frokost + cocosa eller kokosmelk oppi.
Lunch: 100 g kjøttdeig + diverse grønnsaker (aubergine, squash, løk, champignon, tomat, paprika) stekt i smør.
Middag: samme som lunch, eller 100-200 g fisk/kjøtt, masse kokte grønnsaker (blomkål, brokkoli, bittelitt gulrot en sjelden gang) og saus, eggesmør eller smeltet smør over.
Kvelds er bare unntaksvis nødvendig da vi spiser middag ganske sent fordi mannen ofte ikke er hjemme før i 18 tiden.
Også drikker jeg enda mere vann enn før... 3-4 L pr dag. Og omtrent aldri hverken lettbrus eller fun-light saft.
Jeg har gått en rask tur (vanligvis ganske mye oppoverbakker) i 30 min - 1 time i alle fall annenhver dag og tatt enkle styrkeøvelser hjemme etterpå (situps, planke osv).
Jeg har klart å holde meg < 1 g protein pr. kg kroppsvekt (0,7-0,9g).
Jeg har de fleste dagene holdt meg på ca 1500 kcal pr dag.
Og jeg har omtrent hatt en fordeling på 75% fett, 20% protein og 5% Kh.
Inntil videre ser det ut til at dette fungerer for meg, så nå fortsetter jeg slik en stund og håper dette fortsetter:D
Jeg føler meg forresten i mye bedre form enn før også, mer våken, mer utholdende, sterkere og mer opplagt.... er det tilfeldig tro?:confused:
Gratulerer så mye..endelig løsnet det:heia::heia::heia:
Det var verdt det å kutte melkeprodukter.Jeg driver nå med det samme :D
Godt jobba:klem:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.