Jeg har opplevd en ny hverdag etter lavkarbo og trening. Jeg har tidlig stadium av leddgikt og "litt mer fremskreden" firbomyalgi. I sin tid, da jeg var under utredning, hadde jeg jævelig vondt. Rett og slett. Vondt å sove. Vondt å sitte. Vondt å ligge lenge. Vondt, vondt og vondt. Ble til dårlig humør. Ble til ekstra godis osv osv osv.
Så sa legen: "Jeg tror kanskje vi må søke om midlertidig ufør på deg". Jeg fungerte ikke på jobb, ikke hjemme, alt var møkk. Jeg? Ufør? Jeg var 31 år, what the fuck? Utdatert? Jeg bestemte meg for å trene, tenke alternativt, hadde jo for pokker i meg to barn (født 2003 og 2005).
Jeg begynte å trene. To ganger om dagen. Der jeg ble behandlet av manuellterapaut og fikk akupunktur. Denne kombinasjonen fikk meg opp på beina, bokstavelig talt. Jeg satte meg ett mål. Jeg skulle fullføre Raumerrittet og trente som en gærning. Kom meg tilbake på jobb, fortsatte å trene og teste.
Jeg fant ut at om jeg trente annenhver dag, da sov jeg bra, kroppen funket og humøret var bra. Medisinene ble trappet ned og tilslutt avsluttet. Jeg syklet Raumerrittet. Jeg fullførte. Jeg har aldri vært så stolt, fordi jeg hadde tatt et valg, gjort det jeg kunne, fullført og dette på tross av et rødt flagg året før.
Men det tar på å trene annenhver dag, såpass hardt, med to barn, mann og full jobb (i tillegg har vi det slik at det er faktisk jeg som gjør mest av de daglige oppgavene i huset). Kunne jeg gjøre noe mer?
Jeg leste om lavkarbo. Og testet ut. Så kunne jeg hoppe over en trening. Så kunne jeg være syk i en uke. Så kunne jeg ta ferie, og kroppen var fortsatt en venn. Nå var treningen så etablert, at jeg savner det når jeg ikke gjør det, men jeg KAN slappe av mer og over lenger tid. Jeg bruker fortsatt ikke medisiner.
MEN! For en stund siden kom noe snikende, kanskje en til to mnd siden, husker ikke helt..... Nå er skuldrene vonde, jeg har plutselig to fingre som verker og hofter som plutselig har gått over til mostanderen sitt lag? Hallo, jeg trodde vi var et team?
Kan ikke se at jeg gjør noe annerledes med maten. Trener gjør jeg i snitt tre ganger i uka uansett, jeg er hysterisk opptatt av å gjøre ting riktig på trening og løfter ikke for tungt uansett....
Eneste jeg kan komme på, som jeg har tilført, er Udos Choice. 15 ml to ganger daglig. Kan da vel ikke være dette, dette skal jo gi meg glatt hud og strålende ansikt?
Jeg skal selvsagt ikke til legen enda, for jeg er litt sta, innspill mottas med takk mens jeg venter på varmen....
Fy så kjipt at det kommer tilbake da! Kanskje kutte oljen først og så se om det bedrer seg - og så evt innføre andre oljer? Kokosolje, tar du det? Venninne av meg har blitt bedre i ledd etter at hun begynte med det. Fiskeolje som smgj sier er jo et must mener jeg..
Tok Udo's selv i flere år pga kranglete ankel etter brudd og operasjon. Ble merkbart bedre tror jeg... Men ulempen med Udo's er vel at den inneholder umettet fett som blir fort utstabilt. Krever masse antioksidanter i tillegg for å unngå at den harskner i kroppen kanskje?
Kokosolje er ihvertfall mer stabilt siden det er mettet fett..
Og ellers: Det står virkelig respekt av at du kom deg slik på beina igjen med trening og kosthold!! Så fint å lese at du har tatt sånn ansvar for egen helse. :klem:
Kan mengden protein du inntar påvirke tro? Nå vet jeg ikke hvor mye du spiser av det. Jeg mener å ha fått litt bedre knær etter å ha redusert protein-inntaket. Lå altfor høyt i forhold til vekta mi når jeg så på forholdstall 1-1,5 g pr kg kroppsvekt.. Melkeprodukter - vet du om du reagerer på det? Bare slenger frem mulige syndere.
Jeg steker i meierismør, jeg har cocosa i kaffen..... jeg er blodgiver og får beskjed om at de "sjekker blod" der, men kanskje de tar feil? (Den nye) Legen er mot lavkarbo, så jeg får sikkert beskjed om å kutte ut dette motehysteriet.
Kan ikke si at jeg har reagert på noe før, og de dagene hvor jeg tar "stikkprøver" så ligger jeg "der jeg skal være" på alt av proteiner, fett og karbohydrater.
Udo's er straks tom, så kjøper jeg ikke en ny før jeg har ventet en tid. Men væromslaget som er om dagen er sikkert ikke en medhjelper.... jeg kan ikke se hva som er annerledes av mat heller? Spiser bare ENDA MER grønnsaker?
"De" er nok mest interessert i sykdommer... Og denne o3/o6-prøven er relativt ny, så det er slett ikke sikkert at legen din har tatt den ibruk engang... Jeg tok den privat. Tviler også på at de sjekker for d-vitamin... og endra mindre at de vil si ifra om den ikke er VELDIG ute...
Tenkte på disse fordi å ha en rimelig grei balanse på o3/o6 og brukbar d3-nivå bidrar til å holde betennelser nede.
Ellers er det en del ting man eksperimenterer med dersom man mistenker autoimmunitet - som å utelate (i tillegg til melvarer) planter fra tomatfamilien, erter, linser og bønner og/eller melkvarer. Men ingen vits i å tenke noe særlig på det før du vet mer...
I nordnorgecer dvit-test ganske så vanlig. Poden min ble testet for ymse ting og ved ny legetime fikk vi beskjed om at dvitten var altfor lav. Den lå på 17? Mener jeg. I allefall fikk han beskjed om å begynne med store doser dvit.
Jeg har sånn... fire hissige betennelser i kroppen akkurat nå "uten grunn", bare værskiftet. :rolleyes: Meeen du beskriver jo at dette har vart i 1-2 måneder, så da er det vel ikke sånn dusteværsyk du er. Har ingen gode råd, men ønsker deg god bedring!
For en fantastisk historie Qlio:):) Du har vært så flink .Selv har jeg fibromyalgi i 13 år,og vet godt hva det betyr.Jeg har mye mer smerter når det er væromslag..Angående Udos choice bruker den i over 3år og er ganske fornøyd,den smører leddene og hjelper mot smerter.Ønsker deg lykke til videre:)
Jeg biter tenna sammen, drikker opp resten av olja, fortsetter å trene og satser på at det er det teite været som tøyser det til. Dessuten har jeg mensen, så jeg tar faen meg tre bounty selv om det ikke er lørdag. ;)
Bortsett fra økende tilgivelse ved sjokoladeinntak. :o
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.