< Tilbake til oversikten

Sukkeralkoholer - ormen i paradis (?)

Fettman sa for siden:

Jeg har vært mer eller mindre på lavkarbo en del måneder (ikke veldig flink, men bedre enn ingenting :D), og funnet en del forskjellige oppskrifter på nettet som ser veldig bra ut. Noen av disse er oppskrifter eller forslag til lavkarbo-godteri - noe jeg har, eller ihvertfall har hatt, en svakhet for.

Så det folk da har foreslått er bl.a. IFA dropsene, som jeg kjøpte en eske med forleden. Først senere når jeg ser på varedeklarasjonen ser jeg at det er noe sånt som 49 per 100 g karbohydrater i dem... men med min selvdisiplin endte jeg opp med og spise hele eska på rimelig kort tid i en smule blandet følelse av forargelse og fryd :D

Så jeg lurer på hvordan dette kan anbefales, og finner ut bl.a. på forumet her og andre steder på nettet at disse karbohydratene har en mengde sukkeralkoholer som ikke fungerer som vanlig karbohydrater og altså skal trekkes fra regnestykket (selv om de er oppført som karbohydrater).

Nå ser jeg også at virkningen av disse sukkeralkoholene er så og si identisk med vanlige karbohydrater:

• smaker mer eller mindre søtt
  • man får søtsug
  • avhengighet
  • luft i magen
  • virker lakserende/diaré , typiske karbo symptomer altså.

Når jeg ser på alle disse tingene ringer det for meg en varselbjelle, og som man sier 'når noe er for godt til å være sant, så er det som regel det'... ( og IFA er godt :rolleyes:)

Så fant jeg denne: www.beckprogrammet.no/nyhetsbrev
hvor lege/forsker Espen Rostrup understreker:

"Det er viktig å merke seg at alle typer karbohydrater (bortsett fra fiber) blir omdannet til sukker (glukose) i blodet."

videre søkte jeg på sukkeralkoholer på kostdoktorn Andreas Eenfeldt sin side: www.kostdoktorn.se/?s=sockeralkohol&submit.x=5&submit.y=4

der kom det opp litt forskjellig, men han sier bl.a. dette:

"Low Carb-choklad är vanligen full av sockeralkoholer, som försäljarna inte räknar som kolhydrater. Runt hälften av dem kan tas upp och höja blodsockret. Resten hamnar i tjocktarmen och ger lätt gasbildning och diarré. Dessutom underhåller de förstås sötsuget.Vill du bli frisk och smal så ät riktig mat i stället."

Og viser til en undersøkelse av lavkarbo pasta hvor pastaen ikke holdt mål i det hele tatt. www.kostdoktorn.se/dreamfields-bluffpasta-testet

Og han anbefaler generelt å unngå lavkarboprodukter da de ikke nødvendigvis er for ekte lavkarbo å regne.

Selv om sukkeralkoholene ikke tas opp og ender som blodsukker, kan søtsuget i seg selv være med på å gjøre den enda mer usunne maten/godteriet mer fristende, og at man også da går rundt med en avhengighet og plagsomt søtsug.

Jeg tror den reelle løsningen er rett og slett og styre unna alle varer som har karbohydrater uansett om kalles 'sunne' eller ikke. Det er jo teorien om såkalt sunne karbohydrater statens ernæringsråd har brukt og vi ser jo hvor dårlig effekt det har hatt på befolkningen de siste 10-20-30 årene.
Og jeg stiller meg skeptisk til bruk alle søtningstoffer, da jeg tror at de kan muligens skape et søtsug, som gjør det vanskelig.

Nå har ikke jeg selv spist 100% lavkarbo, men når jeg spiser mat med mye karbohydrater, så VET jeg det ikke er bra, og at jeg vil kunne merke det negativt. Jeg kan ikke unnskylde meg med at 'det er lavkarbogodteri, så da er det ok å spise' og fortsette å spise det dag ut og inn.

Det var litt av mine tanker rundt det ihvertfall. Nå skal det sies at jeg er ikke noen fagperson, og er ikke særlig intellektuell på lavkarbo. men jeg har etterhvert lært meg å legge mer vekt på hva min egen kropp sier og hva jeg selv tror enn hva teoriene sier da.

smgj sa for siden:

Jeg er enig med deg... Noen kaller høy bruk av erstatningsvarer på lavkarbo for "knekkebrødlavkarbo" og mener at det ikke holder mål. Jeg mener at selv om det kanskje stemmer så er det også livlinen som gjør endringen mulig for mange.

De fleste av oss må øve seg før vi klarer å oppnå 100%(?) lavkarbo eller "rent" kosthold. OG i den perioden - eller om man faktisk vil spise litt kake en gang - kan disse søtstoffene være det man trenger for å ikke hoppe helt av.
Selv vet jeg ikke hva som er verst av sukker og kunstig sukker, men det hender jeg er innom begge. For tiden forsøker jeg å lære meg at jeg heller kan spise noen druer enn sjokolade (jupp, ramla utpå i påska, ja...). ;)

Yrla sa for siden:

Det er dog forskjell på sukkeralkoholer. Det er ikke maltitol i ifa, som i lavkarbosjokolade. Ja, jeg må selv styre unna ifa fordi jeg spiser opp hele og ender med magevondt. Men jeg hadde ikke fått så vondt om det var sukker i, så sånn sett kan det ikke sammenlignes, sukkeralkoholer er verre enn vanlig sukker fordi de ender i tykktarmen og skaper gass der. Sukker derimot opptaes tidligere.
Om du får søtsug av det er det lurt å droppe det. Lykke til. Kroppen har jo heller ikke noe godt av sukkeralkoholer. Sukrin vil jeg ikke slutte med, ikke stevia heller. Men maltitol, og sukralose som er i ifa bl.a og aspartam vil jeg ikke ha. Det er en vanesak det der med søtning.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.