Jeg lurer på om noen vet hvor påstanden om at frukt råtner i magesekken/tarmen kommer fra? At man derfor må spise frukt FØR et måltid og ikke ETTER? Dersom noen har kilder, lenker eller litteratur så blir jeg glad :)
Jeg synes det høres søkt ut jeg, for pH og miljø i magesekken skulle vel strengt tatt ikke innby til særlig med forråtnelse. Men kanskje jeg tar feil?
akkurat det det samme har jeg hørt..og jeg har også hørt at man ikke skal spise salat ved siden av varm mat..pga forråtnelse i magesekken som skaper dårlig miljø!Hm..noen som har hørt dette og?Noen sier man skal spise salat før..eller etter varm mat pga dette....anyone???
Leste et "gammelt" innlegg; ikke for sent å kommentere dette vel?
Jeg var fem dager på Finnskogtoppen Helsesenter for 3 år siden. Der ble vi fortalt dette. Ikke nettopp at frukt råtner i magesekken og derfor må spises før annen mat, men at frukt blir fortere fordøyd og derfor går fortere gjennom tarmsystemet enn mye annen mat. Dette kan forårsake mye luft i tarmene...med litt ekstra "go'lukt" fra ferdig fordøyd frukt. Spiser vi frukt først, slipper vi en ekkelt "fruktforstoppelse" med påfølgende "golukt" fra tarmsystemet....
Frukt først og annen mat etterpå og det problemet skulle være løst...:cool:
Hadde nesten glemt dette :eek:
Denne filosofien er å finne i "spis deg glad" av... tror etternavnet er Diamond..
En skal spise frukten først fordi den tar ca 20 minutter på å forlate magesekken, mens annen mat tar opp til tre timer... Derfor mener de frukten vil ligge på toppen å råtne..
Jeg tenker litt sånn at,- hva gjør magesekken når den får maten ned? Elter maten og blander den med magesyre.. Så hva blir da forskjellen?
Hovedbudskapet i den boken er jo at det er lurt å starte dagen med frukt å få "vasket" tarmene..:)
- og for å lage enda mer forvirring; I Kina - mer riktig å si etter Kinesisk filosofi anbefales det å spise etter følgende inndeling;
[font=Comic Sans MS][/font] Spis som en Keiser til frokost
[color=seagreen][/color] Spis som en Minister til lunsj
[color=seagreen][/color] Spis som en Offentlig tjenestemann til middag
[color=seagreen][/color] Spis som en arbeider til kvelds
[font=Comic Sans MS][/font] Med andre ord at hovedmåltidet er frokost - og at måltidene skal bli mindre og mindre og lettere og lettere utover dagen....
[font=Comic Sans MS][/font] Jeg prøvde en gang for noen år siden å leve etter prinsippet "Kun frukt frem til 12", men ble frarådet det av min massør på den tiden fordi det ga for mye indre kulde.
[font=Comic Sans MS][/font] Tusen forskjellige veier til Rom kan det virke som, ja.......
Kom halveis i soutbeach boken og lånte den bort. Kan ikke dette spesielt godt da.
Dette er et konsept laget av en hjertelege som ikke er dietist da kostholdsrådene til hjertepasienter ikke virket. Virker ganske litt Fedon men har litt Atkinspreg. Det er en introduksjonsfase som er streng og varer 2-4 uker. Deretter kan en tilbakeføre en del varer gradvis. Tenken her er at en ikke kan spise alt men kan unne seg litt av det som betyr noe for en. GI kommer inn når det gjelder klassifisering av karbohydrater.
Tror dette er mest beregnet på nettopp hjertepasienter og langsiktighet. De fleste det snakkes om har gått ned 10-15 kilo men over lang tid.
For meg virker det fornuftig som en langsiktig tankegang, ikke revolusjonerende men i samme filosofi som mange andre. Likevel interessant å lese en annen vinkling og ikke minst nye oppskrifter.
Egentlig vet jeg ikke mye om den heller, kjenner et par stykker som går på den. Induksjonen eller Fase 1 er nærmest lik Atkins. Den sier ikke ut til å virke annerledes enn andre dietter av denne tyåen. Fant dette på nettet for å supplere den fine infoen Maz kom med:
Frukt kan umulig råtne i magesekken. Med mindre den frukten befinner seg inne i et lik. Miljøet i magesekken er så bakteriefiedlig at svært få bakterier, om noen i det hele tatt,overlever. Saltsyra tar knekken på det meste. Og skal noe råtne må det være bakterier til stedet og optimale forhold for at de skal utvikle seg. Men optimale bakterieforhold finner man ikke i magesekken. Igjen pga av saltsyra. En annen ting. For at ting skal råtne kreves tid.. Og så vidt jeg vet kreves det mer enn 20 minutter. Ja faktisk mer enn 3 timer også.. og da særlig med tanke på at forholdene i magesekken er langt fra optimale for bakterievekst.. Så den påstanden har ikke grobunn i virkeligheten og er bare noe forbanna sprøyt..
Takk Fjonken....Jeg ble ærlig talt litt kvalm jeg, Trodde ikke frukt/mat råtnet inne i meg, kalles det ikke fordøyelse da ? Men er jo nokså "trygg" i og med at jeg går på ketolysekuren , frukt er nokså fraværende der.
Denne teorien fra den boken (som ikke er en lavkarbobok heller) er jo gammel, og forfatterne har moderert seg siden den gang og funnet ut at de tok feil i mye. Men problemet er jo at bøkene selges fortsatt, og teoriene svirrer...
Alt blandes og eltes jo i magesekken, så det går nok så fint så. Jeg har frukt i salaten min med god samvittighet.
(det var en veeeeldig gammel tråd som var kommet opp her... )
Men jeg har faktisk hørt disse tingene flere steder.
Jeg har heller ikke problemer med dette (nå spiser jeg sjelden frukt, bare bær), men har man problemer med fordøyelsen kan det vel være verdt å prøve...
Hva med en annen myte/ eller sannhet :confused: - at svin/skinke er det typen kjøtt som bruker lengst til på å fordøye - ca 3 døgn mener jeg at jeg leste et sted??? Betyr det i såfall at den ligger igjen i magesekken?
Svinekjøtt er jo det magreste kjøttet (ikke at det har så mye å si for lavkarbere) men grisen er et dyr som ikke skiller ut noen stoffer (husker ikke hvilke) gjennom nyrene, så de har en del stoffer i kjøttet sitt, som feks storfe vil kvitte seg med, og på den måten er vel svinekjøtt "mere usunt" enn storfe...
men jeg tror ikke kjøttet ligger tre døgn i magesekken nei...
Det jeg vet om anatomi er at nyrene er renseorgan nr 1 uansett dyreart.. Dernest renses endel via lungene og endel via tarmene.. Grisen må jo kvitte seg med avfallet akkurat som vi må. Den kan ikke lagre avfall i kjøttet.. Da vil cellene dø av forgiftning og dermed også grisen dø av forgiftning.
Jeg tror det er en myte at svinekjøtt er tyngre fordøyelig enn annet kjøtt. I prinsippet består svinekjøtt av akkurat det samme som oksekjøtt.. Nemlig bindevev, fettvev og tverrstripet muskelvev..
Og måten dette blir fordøyd i menneskekroppen tror jeg er helt lik uansett hvor kjøttet kommer fra.. Kroppen vår og fordøyelsen vår har ikke flere ulike programmer for hvordan det skal fordøye kjøtt.. Kjøtt er kjøtt uansett.. og fett er fett.. Det behandles på akkurat samme vis uansett hvilket dyr det kommer fra..
Et tillegg.. En normal fordøyelsesprosess tar 4 timer fra maten tas inn til den er ferdig fordøyd.. Under normale forhånd altså.. Det finnes selvfølgelig individuelle forskjeller.. Men kjøtt ligger ikke 3-4 timer i magesekken nei. I snitt tar det 1-2 timer å løse maten opp til magesuppe.. før den blir sendt videre til spalting og næringsopptak i tykktarmen.. Dette går også ganske fort.. max 1 time.. men tida i tynntarmen kan bli lang.. Der tas vann og mineraler opp.. Under diare tar den prosessen kort tid.. Men under fortoppelse kan det ta dager og uker.. Men normalt .. 1-2 timer her og.. Og totalen blir da 4-5 timers fordøyelse...
Veldig oppklarende og fornuftig skrevet Fjonken, du er allerde i ferd med å bli en skikkelig kostholdsekspert, og jeg tror du kommer til å gjøre det fantstisk på studiene dine :)
Jeg tror også det med svin er en myte, og nå er det jo generelt endel myter rundt svin da.
Jeg husker ikke hva det stoffet grisen ikke kvitter seg med heter sånn i farten, men jeg vet jeg har lest om det, og at det er noe der som ikke skilles ut via grisens nyrer, og dette er naturlig for grisen, så det blir for den ikke et avfallsstoff...
Interesant.. Kan du finne ut mer om dette? En link eller noe? Dette har jeg nemlig aldri hørt om tidligere. Dersom grisen lagrer stoffer som andre dyregrupper kvitter seg med må jeg finne ut av hva slag stoff dette dreier seg om. Avfall vil normalt føre til celledød dersom dyret ikke kvitter seg med det. Hvorfor dauer ikke grisen da?
jeg prøvde også å søke, men det kom bare opp oppskrifter på mat med svinekjøtt i.. . sikkert lettere å finne stoff når jeg finner ut hva de greiene heter...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.