Tessa84 sa for siden:
Det er en del som har sagt det til meg allerede, hva sier dere når det skjer?
Tessa84 sa for siden:
Det er en del som har sagt det til meg allerede, hva sier dere når det skjer?
Yonah sa for siden:
Sjelden jeg trenger å forsvare det;)
Men mennesket har jo bare spist kornvarer i en brøkdel av tiden det har levd ketogent;) Så hvis ketogent kosthold skulle være farlig, så burde jo ikke menneskene overlevd frem til de oppdaget kornet..
Charlott sa for siden:
da spør jeg gjerne hvorfor de ikke mener det er bra og tar det derfra :)
TigerTove sa for siden:
Jeg pleier svare at det er ihvertfall bra for meg!
Har spist slik i over to år og har fortsatt ikke dødd eller blitt syk av det. Tvert i mot har jeg som type 1 diabetiker verdier som tilsier at jeg er frisk og et noe forhøya blodtrykk har normalisert seg.
Sikkert lettere for meg som blir fulgt opp av sykehuset med full prøvetakning en gang i året og kontroller innimellom. Men de fleste roer seg når de skjønner at jeg har holdt på meg dette over lengre tid og ikke har fått noen "skader" av det.
Newstart sa for siden:
'Da tror jeg ikke du helt vet hva du snakker om' sier jeg da. Så tar jeg det derfra. Forklarer alle mine positive opplevelser og alt det positive som har skjedd med helsa og da blir dem ofte svar skyldig.:D
Ziltoidia sa for siden:
Det verste er jo de som skal attribuere ALT som er galt med deg til lavkarbo!
Hvis jeg f eks sier til en venninne at jeg er litt sliten i dag, eller trøtt i det siste, eller kjenner meg svimmel.... så er det ALLTID i følge henne pga lavkarbo. :P Kjenner flere som ser det som en utmerket anledning til å kritisere kostholdet mitt.
Havnet på sykehuset forleden pga nyrestein. Både de som fikk og ikke fikk vite at det var nyrestein var snare med å konkludere med at det var pga lavkarbo.
Det viste seg derimot at det var pga for høyt inntak av oksalater (som er i både lav- og høykarbomat) og for lite inntak av vann.
Kanutten sa for siden:
Jeg svarer ofte med at "når ble det gærnt å spise mer grønnsaker... ?" :p
PrøveKanin sa for siden:
åååå jeg elsker å ta en debatt med folk som ikke har peiling :)
Jeg går rundt og håper at folk sier denne slags til ting meg, men de har gitt opp for lenge siden. En del har dog blitt kvitt sin fettforbi etter å ha tatt en diskusjon med meg :)
Det som har vist seg mest effektivt er å vise til forskningen i slike diskusjoner, som mer eller mindre slår knockout til fordel lavkarbo på de aller fleste områder. Og da sikter jeg ikke til billige observasjonsstudier med veldig tvilsomme konklusjoner selfølgelig.
Jeg pleier å si at jeg har kuttet ut stivelse og sukker fordi jeg ikke ønsker å ha store svingninger i blodsukkeret og minst mulig iforhold til fettlagringshormonet Insulin. For de visste jo at Insulin var ett fettlagringshormon ? Så jeg kutter ut fastfood, sukker, godterier, poteter, ris, brød, med mer. Jeg spiser istedet grønnsaker, salater, kjøtt, fisk, kylling, egg. Det er viktig å få i seg mye fett, for å få kalsium til ben og for å ta opp de fettløselige vitaminene fra grønnsaker. Så jeg pleide å høre med kritikerne mine om hvordan de planlegger å ta opp de fettløselige vitaminene uten fett. Har de noen god plan for det ?
Det som er viktig for meg er at det ikke bare er de som skal få stille spørsmålene og komme med de samme gamle frasene. De skal jammen få svare på noen spørsmål selv også. "Hvilken rolle spiller Insulin iforhold til fettlagring". Lag deg noen gode spørsmål som du selfølgelig vet at de ikke har peiling på, så kan du heller opplyse dem istedet :)
Yrla sa for siden:
da spør jeg hvorfor de sier det. Om de sier det er skadelig med mye protein sier jeg at man må ikke spise mer protein på lavkarbo (gidder ikke tillegge at protein ikke er farlig i større mengder om man ikke har nyreproblemer), om de svarer at mettet fett er farlig svarer jeg at det er det ikke, men at det å spise fett sammen med raske karbohydrater er fetende og at sukker er mer farlig enn mettet fett alene. Så kan man være uenige.
<insert_scary_name_here> sa for siden:
Hender jeg spør dem om hvor mange grønnsaker de spiste i går? Med svært få unntak har jeg spist langt flere enn dem, og mye mer variert. Da blir de gjerne så satt ut at de glemmer resten av "talen". For den totale mangelen på grønnsaker som mange tror det er på lavkarbo, den er gjerne et av hovedargumentene deres...
TrillTrall sa for siden:
Da spør jeg hvorfor de mener det er galt å spise mye grønnsaker og så ren og ubearbeidet mat som mulig og å kutte ut sukker og raske karbohydrater. Noen vrangpåler svarer da at det er da ikke det som er lavkarbo... Neivelvei, de vet vel best sikkert. :rolleyes:
surfeline sa for siden:
Jeg svarer også at det er bra for meg - og at jeg trenger det! Alle ser at jeg er tjukk og at jeg har et behov :D.
Hvis folk er frekke - pleier jeg å svare at de fleste er enige om at sukker ikke er spesielt sunt, særlig når det er blandet med fett og at alle burde holde seg borte fra det. Da blir det som regel stille!
lillekri sa for siden:
Hehehe.. Jeg pleier bare si "Hæ? Følger du ikke med på Puls på NRK1?!?"
Slår aldri feil. Det er ett eller annet med 'gode gamle NRK' som treffer et svakt punkt hos alle 'konservative' uansett sammenheng!!
Hamster59 sa for siden:
En av elevene sa idag at han syntes det var galt av foreldre å gi små barn lavkarbomat. Jeg spurte han om han visste hva lavkarbo var. Det gjorde han ikke. Han hadde et par brusflasker på pulten sin, og jeg kunne ikke dy meg for å kommentere det. Jeg spurte om det var bedre med sukker og fint hvetemel. Så fortalte jeg at mange som spiser lavkarbo lager maten fra bunnen av, og at masse grønnsaker er en viktig del av kosten. Og at det ikke stemmer at man tyller innpå masse fett og bacon.
Han prøvde seg med at trening var det beste, og da sa jeg at kropper er så forskjellige, selv om det fungerer for noen gjør det ikke det for alle for å holde vekta. Jeg sa også at lavkarbo kanskje ikke passa for alle heller.
Yrla sa for siden:
Du kunne sagt: nei, trening er ikke det beste, kostholdet er det mest avgjørende. Og ikke at det ikke passer for alle, men at det passer for de aller fleste.senka sa for siden:
De sier til meg nå spiser du "sunn mat":o og jeg svarer selvfølgelig:D
Qlio sa for siden:
"ser ut til at jeg funker greit allikevel" svarer jeg. "Dette funker i hvert fall for meg, så får du finne ut hva som funker for deg". Bruker å bli stille. ;)
Sweet Pink Kitty sa for siden:
Jeg sier bare at vi alle er forskjellige og at kroppen min har det best på lavkarbo. Mer gidder jeg ikke å si, jeg er ikke egentlig så interessert i å forsvare meg. Folk må få lov til å gjøre det de selv vil, og jeg forventer at folk ikke legger seg borti hva jeg driver på med.
langaard sa for siden:
Jeg sier bare at jeg liker og leve litt farlig:p
Sweet Pink Kitty sa for siden:
Hehe, ikke sant? Joda, I'm a wild thing! ;)
Yrla sa for siden:
nettop, finne ut selv , ikke tro på VG og Dagladet overfladiske "kunnskaps"formidling.Trinelise sa for siden:
Da sier jeg: Nå har jeg lved på lavkarbo i snart 8 år, jeg har gått ned 47 kg og synes du at jeg ser syk ut???
Da blir de som regel litt tomme for ord......
;o)
PrøveKanin sa for siden:
nellie sa for siden:
Sier som regel at man bare må finne det som passer for en selv og at lavkarbo tydeligvis funker for meg, siden jeg har spist sånn i snart seks år!:)
Klara sa for siden:
Kommer an på hvem som sier det og hvor kranglete jeg er akkurat da :p
Hvis jeg bare vil slippe unna sier jeg at det passer for meg, men sikkert ikke for alle.
Hvis jeg er i rett humør spør jeg hva de mener ikke er bra. Stort sett sier de noe om alt fettet, ingen grønnsaker osv. Da sier jeg at jeg har kuttet ut sukker og hvetemel, byttet ut pasta, poteter og ris med grønnsaker, og lagt til litt fett. Overraskende nok er det ingen som har fortsatt diskusjonen etter dette :lol:
ToreH sa for siden:
Vet dere hva jeg bruker si?
"Vel, det er vel fordi det er så farlig da at jeg ser så jævla fit ut, mens du fremdeles ser ut som en overvektig, gørrfeit, illeluktende jævla saccosekk!
Denne replikken bruker også avslutte enhver videre kritikk av min lavkarbomatstil. Altså hadde nå de som kritserer meg sett fit, veltrent og sunn ut, så skulle jeg svart de på en skikkelig måte. Men når 9/10 som kritiserer meg ser ut som overvektige, utrente kobber på land, da får de direkte svar på tiltale også.
Mutter kritiserte min livsstil og sa jeg ikke måtte overdrive kostholdet da, det er jo ikke sunt. Vel, hun har gudveit ikke hva slags sykdommer, men hu er feit, har leddsmerter, astma, allergi, fibromyalgi og annet alskens greier. Hun prøver ALT innenfor skolemedisin og er nå syk på tja 10 året? UTEN å få NOE SOM HELST fremgang..
Jeg sa hun burde prøve lavkarbo og kosthold som behandling fordi jeg har fått et helt nytt liv mht helsa etter at jeg la om. Men det øret ville hun ikke høre på fordi hun sa at kanskje dette vil ta livet av meg om 10-15-20 år. Vel mutter sa jeg, du har kanskje 10-15 år igjen å leve allikevel så hva faen har du å tape? Om du går på lavkarbo og dauer om 15 år, vel so what, da skal du antakelig legge inn årene uansett.
Hun skjøte jo dette, men ville ikke. Det hørtes så vanskelig ut og så omfattende ut. Javel sa jeg, men da gidder jeg ikke hjelpe deg heller og da foreslår jeg du slutter kritisere meg fordi jeg er frisk og slutte klage på at du er syk.
Moralen er:
Vi/jeg blir kritisert på et sårt punkt for meg, mitt kosthold og min livsstil, vel da er jeg i min fulle rett til å direkte stille spørsmål som går på kjernen til den andre person også.
akas sa for siden:
Hvorfor er kosthold og livsstil et sårt punkt for deg om du er sikker på at det er det rette?
Carisma sa for siden:
Det utsagnet gir vel de som mener lavkarbo skader hjernen vann på mølla.... :rolleyes:
ToreH sa for siden:
Nei, det er bare å statuere eksemplets makt. Fysiske bevis er fremdeles det eneste ene som er umulig å motbevise. Alt annet er oppspinn. Men for å si det slik, jeg har enda ikke opplevd at noen har fått mer lyst til å kritisere min lavkarbo etter å ha møtt seg sjøl i døra.
Carisma sa for siden:
De fleste vil vel heve seg over å gå i en diskusjon hvor motstanderen åpner med så usaklige argumenter. Du ville sannsynligvis fått mye mer fruktbart ut av det om du ikke angrep først, men heller diskuterte fakta.
ToreH sa for siden:
Hvorfor beskytter man ungene sine for omverdenen selv om man vet de klarer seg selv?
Min achilleshæl er mine barn, min familie og mitt liv. Jeg vet jeg gjør det som er riktig for meg og det betyr såpass mye for meg at det vil alltid være min achilleshæl...familie, barn, .min livsstil, mitt kosthold=mitt liv
ToreH sa for siden:
Jeg angriper først? Carisma sorry, men kanskje du må argumentere med masse gode ord. Men akkurat det slipper jeg. Jeg ser fit ut pga kosthold og trening. De som kritiserer meg ser IKKE fit ut og trener ofte ikke. Da gidder jeg ikke gå inn i en diskusjon men lar heller fysiske bevis tale sitt ord. Du bør prøve det, it does work ser du. Har ingenting med å gå ned på lavt nivå. Men hvis du absolutt skal gidde å kverulere over dette også, så please, be my guest.
BenteR sa for siden:
Sjelden andre enn diabetikere forteller meg at lavkarbo er farlig, og da diabetikere som er helt klippefast overbevist om at det er nødvendig og spise så og så mye karbohydrater for og ikke få føling. De samme diabetikerne mener det er supert og ha et langtidsblodsukker mellom 7 og 8, og tror helt seriøst at det ikke er skadelig med høye topper på blodsukkeret så lenge gjennomsnittet er bra:rolleyes:
Det jeg møter ellers i samfunnet er " jeg skjønner at du må leve slik siden du har diabetes, men jeg trenger det ikke, for jeg er frisk"
ToreH sa for siden:
Interessant, det samme med meg også. Mine største kritikere er diabetikere med diabetes 2. Altså livstilssykdommen. De sier jeg lever farlig, jeg har alltid lurt på hvordan de vet det siden de aldri har prøvd. Altså jeg vet det er farlig i et land som Afghanistan uten å ha vært der. Men nå har jeg vært der og det er faktisk farlig der....men man kan fint overleve også. Så hvorfor kan da ikke en diabetiker prøve leve litt farlig da og spise lavkarbo og kanskje bli frisk? Jeg mener hvor mange diabetikere med diabetes 2 dør årlig i verden fordi de går over til lavkarbo kosthold? Og hvor mange dauer med diabetes 2?
Hvorfor er veldig mange diabetikere 2 feitere enn meg som lever lavkarbo og hvorfor er det disse som kritiserer meg så ofte?
Kan noen svare på dette?:D
Antoinette6 sa for siden:
Jeg har diabetes 1 og har fått et nytt liv med lavkarbo.
:heia: hypah !
Yrla sa for siden:
Hvorfor mange med dia 2 kritiserer deg, Hypah, lurer jeg på også. Når de har dia 2 er det rart de ikke har lest alt som er om kosthold og helse og vet at det ikke er farlig å spise naturlig fett.
LaLa77 sa for siden:
Er det bare meg her inne som ikke har fått en eneste kritisk tilbakemelding på at jeg spiser lavkarbo?
Jeg har faktisk ikke fått noen negative kommentarer, jeg har fått noen nysgjerrige, som lurer på hvorfor jeg spiser sånn.
Tror jeg er heldig med menneskene mine jeg:p
Yrla sa for siden:
Du er ikke den eneste. Mamma spurte meg en gang om det var sunt å spise så mye mettet fett, men hun stoler på at jeg vet hva jeg snakker om så da jeg informerte henne litt ble hun positiv til lavkarbo. Det en del ikke tenker på er at det er ikke fett i seg selv som er farlig men måten vi har behandlet det på. De fleste har hørt at det er forskjellige fett-typer og at man skal tenke litt på at man skal få i seg disse i et balansert forhold men mange er ikke klar over i hvilken form fett bør inntas. Om man i tillegg ikke kjenner til GI kan man lett tråkke feil.BenteR sa for siden:
Jeg tror det skyldes at leger og diabetessykepleiere henger igjen i det de har lært, nemlig at fett er farlig, diabetikere får høyt kolestreol, grovt korn og potet er sunt og kroppen trenger karbohydrater.
Dette lærer de den forskrekka stakkaren som akkurat har fått vite at de har diabetes.
Og siden fremdeles flertallet av oss innbiller oss at leger og sykepleiere sitter med rett kunnskap, så tror man på dem........
silje21 sa for siden:
jepp, min søster fikk beskjed da hun fikk påvist dia2: Spis minst en frukt om dagen, epler er bra. Kutt smør, fett og spis grovt brød, med så magert pålegg som mulig. Spis mindre og beveg deg mer. omtrent det var eneste beskjeden hun fikk, ifølge henne selv.
Mens jeg av min lege fikk beskjeden: Kutt karbene, spesielt de kjappe, ligg unna potet,ris,pasta osv, fyll på med proteiner, litt ekstra fett og masse grønnsaker! Unn deg noe godt av og til, men ta noe lite, og ikke ting som den søteste sjokoladen. Mørk sjokolade er topp i små mengder.
Runegutt sa for siden:
Jeg svarer dette: Jeg har to valg 1) Lavkarbo 2)Insulin. Jeg velger lavkarbo for å slippe alt tullet med å sette insulin, føling m.v
akas sa for siden:
Vi har kanskje forskjellig "definisjon" av hva et sårt punkt er?
Mine barn er ikke noe sårt punkt for meg. Jeg vet for meg selv at jeg har gjort alt i min makt for at de skal få det bra her i livet, inklusive å gi dem frihet til å klare seg selv om jeg vet at de kan det (selv om det er vanskelig).
Men om noen virkelig skulle gjøre meg noe vondt, så hadde barna vært et angrepspunkt. Så de er absolutt min achilleshæl.
Mitt kosthold, derimot, er et valg jeg har gjort for meg selv, og om folk vil kritisere det, så spiller det ikke noen rolle for meg. Det bryr jeg meg ikke om. Ergo: Ikke noe sårt punkt, for jeg vet at for meg er det det rette. :)
Yrla sa for siden:
men legen er jo ingen ernæringsekspert og burde virkelig ta den med diabetes på alvor og gi minst 1 time hos en dietiker!shailene sa for siden:
Jeg har heller ikke fått noe særlig kritikk til at jeg spiser lavkarbo. Eneste jeg har fått høre noen ganger er at folk stusser over at jeg slanker meg eller sier jeg ikke må bli for tynn. Sier da at jeg ikke spiser lavkarbo for å slanke meg selv om jeg har tatt av noen kilo.. Spør de noe utover det svarer jeg gjerne, men kostholdet mitt er ikke noe jeg er spesielt interessert i å diskutere med folk. Er jo fint hvis de spør fordi de er nyskjerrige eller vil lære mer om lavkarbo generelt, men kritikk og "angrep" på kostholdet mitt er jeg ikke interessert i å bruke som utgangspunkt til noe diskusjon.
BenteR sa for siden:
Jeg var hos ernæringsfysiolog etter at jeg fikk diabetes for halvtannet år siden. Ernæringsfysiologen var mektig imponert over kosten min; hjemmelagde grove brød, all mat laget fra bunnen, mye frukt og grønt, grov pasta, brun ris, bønner, poteter etc.
Men jeg fikk nå litt kjeft fordi jeg drakk H-melk og brukte ekte smør.:rolleyes:
I en periode på 3 måneder spiste jeg akkurat slik ernæringsfysiologen sa, og hadde et blodsukker som oppførte seg som om det var en berg og dal bane.
Da var det jeg fikk nok, og gikk over til lavkarbo og fikk kontroll over diabetesen.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.