< Tilbake til oversikten

Hvordan kle seg når man er veldig overvektig pærefasong?

Yonah sa for siden:

Ja, jeg har nå kommet frem til at jeg egentlig er en pære, dog overvektig, med ekstra på mage og overarmer. Så hvordan kler man seg best?

Jeg bruker ofte thights og tunika hvor tunikaen smalner i livet og fremhever puppene. Det største problemet er dog å finne store nok klær,og ofte kan topper bli for trange over hoftene og vide ved livet..

Ziltoidia sa for siden:

Det høres ut som om vi har ganske lik fasong. Hadde jeg vært i Norge nå skulle jeg ha tatt turen innom Gina Tricot (av alle steder :S ): www.ginatricot.com/cno/product-view.ep?pID=475029000 De har den faktisk i greie størrelser óg. Men ikke stikk av med alle da... kanskje er jeg heldig og de har igjen én i min størrelse i juni. :P

Jeg kjøpte denne på Zara til jul. Den sitter som støpt.

Yonah sa for siden:

Gina tricot har jeg aldri turt meg inn på.. Jeg bruker jo strl 54/56 og har flere ganger opplevd at største størrelse på Zizzi er for trang over hoftene( og da blir jeg på gråten og styrter der i fra.. )..
Jeg prøver å finne slik kjoler som du linket til ja, men finner ikke så mange i min størrelse...Og finner jeg er de knallrøde eller grønne, og selv med hennarødt hår og grønne øyne, så kler jeg ikke disse fargene, jeg er mere svart, beige og plommelilla..

Ziltoidia sa for siden:

Skjønner hva du mener. Har dårlig forhold til Gina Tricot og lignende butikker av akkurat samme grunn selv. Merket meg bare at de hadde XL.. men på Gina Tricot-språk er visst det 44+ :S

Da jeg var større handlet jeg alltid på Kappahl.. men de har tydeligvis gitt opp alt som heter klær med midje.

Yonah sa for siden:

Jeg bruker 3xl, funker ikke med 44+ da.. Kappahl kan ha noe innimellom, men akkurat som H&M varierer det fra butikk til butikk hva de har inne.. Litt kjip når jeg må kjøre 10 mil til nærmeste klesbutikkk med klær i store størrelser( dvs vi har Zizziklær her i trysil, men de har jo bare klær som fremhever magen og null innsving).

Handle på nett har jeg sluttet med, jeg må prøve klærne for å se om de passer fasongen min..

Newstart sa for siden:

Å skitt denne likte jeg. Enkel men elegant...:)

Kanutten sa for siden:

:ja: Enig, den var veldig fin!

Newstart sa for siden:

Har handlet stort sett kun på Kappahl jeg men nå finnes det overhode ikke klær med midje der nei. Skikkelige telt plagg. Usj...

Kanutten sa for siden:

Og fargene på store klær er jo så blasse og trasige! Når kler jeg meg ofte i svart, men hvis jeg skulle velge en annen farge vil jeg ikke ha noe daffe greier, det må være GOD farge og ikke noe utvasket.

En annen sak er at stort sett alle klær for store damer går ikke inn under bysten (i allefall ikke dem jeg har funnet), så når man da kjøper klær UTEN innsving ser man jo dobbelt så stor ut.. Da går jeg heller i trange klær selv om det tyter både her og der.

Ziltoidia sa for siden:

Tror sannelig jeg kan skrive under på alt som er skrevet her så langt. :p

Ufattelig at store størrelser ikke bare kan være store versjoner av vanlige klær, men at de må være så grelle i tilegg.

Nnem sa for siden:

www.evans.co.uk har en del klær. Men butikk i england, så man får ikke prøvd dem noe særlig da.

surfeline sa for siden:

Jeg er nok samme fasongen som deg - og har heldigvis greid å krympe en størrelse eller to fra Zizzi sin største. Allikevel - jeg kjenner følelsen din!

Jeg har brukt mye enkle (glatte syntetiske) topper under alle mulige bluser og styrer unna de som har søm/bånd under puppen. Tunge, lange bluser med topp under synes jeg fungerer bra for meg - men jeg har alle klær i sort og er kanskje egentlig ikke noe forbilde.

Jeg liker disse toppene til ZAY som har bånd over brystet og vide, litt kortere armer. I tillegg: noen kule støvletter/sko med høy hel gjør underverker - og jeg er lang fra før, men nå bryr jeg meg ikke. Forsøk å bli lengst mulig. Klær med lange linjer, tunge stoffer - og høye heler! Og fin veske - og handsker.... trallala... man finner sine triks. :D

Carisma sa for siden:

Jeg syns Zizzi har fått mye rare og ikke minst dyre ting i det siste, så jeg har slutta helt å gå dit. Jeg faller ofte tilbake på HM sine store klær jeg da, selv om det er mye varierende de har også... Lindex sine pleier å være store i str, bruker ofte en str mindre der enn på HM o.l.

Supera sa for siden:

Det gjelder vel mye av det samme som vanlige pærer?

Ensfargede mørke bukser som er vide nederst (flare).
Eventuelt kan man gjerne ha lyse felter på lårene. Det gjør at de ser mindre ut. Eller loddrette striper som gjør at beina ser lengre ut (og derfor tynnere).
Små lommer på rompa er et stort nei siden det gjør at rompa ser større ut. Og små vesker er også nei av samme grunn.
Høyvannsbukser og tights er nei. Jeg ser i alle fall ut som en ball hvis jeg går med tights.
Skjørtlengde bør være til knærne.
Underdelen bør være mørkere enn toppen.
Vi med pæreform har smale skuldre, så vi kan gjerne bruke båthals, skulderputer eller frynsegreier på skuldrene for å gjøre skulderne bredere. Og dyp v-hals som også gjør at skulderne ser litt bredere ut og trekker dessuten oppmerksomheten bort fra hoftene og til puppene i stedet.
Pærer passer fint empireliv, så et belte under bysten gjør mange ganger uformelige overdeler til kledelig.
Man skal også trekke oppmerksomheten oppover. Topper i lyse farger, mønstre, skjerf og smykker.
De sier også at vi bør gå med topper med vannrette striper.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.