Skal man ut på lengre turer, på hytta med minimalt plass til mat i pulken, ha med seg et næringsrikt måltid på trening eller rett og slett ta seg litt snadder! så er tørket kjøtt utvilsomt min favoritt!
Det er veldig magert, men dog fullt av næring og proteiner.
Oppskrift.
Kjøp et par kg mørbrad og skjær i tynne strimler. Ca 0.3-0,5cm.
Lag en marinade av sojasaus, paprikapulver, hvitløkspulver, chillipowder ,salt og pepper, pluss ca 2 liter vann. Smak til ønsket kryddermengde. (kan gjerne ta i litt hva smak angår.
Kok opp marinaden og legg strimlene oppi( ikke alle på samme runde) den kokende marinaden i 1-2minutter. Nå trekker kjøttet til seg den gode smaken, samt at vi koker vekk evnt bakterier som måtte være på overflaten av kjøttet)
Det må ikke kokes lengre! da blir det ikke tørket, men kokt kjøtt:eek:
Sett ovnen på varmluft og 65grader.
La strimlene dryppe av marinaden på ei rist, legg evnt bakepapir under.
Fordel strimlene på to brett med bakepapir. De må ikke komme borti hverandre.
Ha en plate øverst i ovnen og en nederst.
Stekes med døra på gløtt i 6-8 timer...varierer noe. Sjekk om kjøttet er klart ved og brekk en bit, den skal ikke knekke, men være tørr og kunne bøyes noe.
avkjøles på rist og pakkes i porsjonsposer(skvis luften ut og knyt)
butikk jerky er stappfull av konserveringsmiddel og nitrat-det er ikke denne varianten, så holbarheten i romtemperatur er ikke all verdens. Er man på vinterfjellet er det holdbart i minusgrader i et par uker. Kan oppbevares i dypfryser i opptil 3mnd .
Smaker fortreffelig og er MYE biligere enn de man får kjøpt på butikken.
(2kg mørbrad blir til ca 500gram tørket kjøtt. konsentrert energi:D
så flink du er. Genialt siden det er så dyrt å kjøpe ferdig. dette vil sikkert mange prøve.
Kanskje jeg prøver noe slikt med kyllingkjøtt siden jeg ikke spiser okse. eller finnbiff, å det er sikkert godt.
Bra du likte oppskrifta :pkylling og kalkun har jeg prøvd og det smakte veldig godt! eneste som er viktig er at det er muskelkjøtt, ikke no særlig fett altså- Derfor egner svinekjøtt seg dårlig.
Du trenger ikke koke kjøttet :) det er bare slik at marinaden skal sette seg ekstra. Noen foretrekker koking, andre at det ligger i marinaden over natten :) Jeg liker også at det er rått :p
Takker for tips! :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.