Har kommet til at de merkelige magesmertene jeg har hatt i det siste, og som har eskalert de siste ukene, rett og slett kommer av overproduksjon (eller noe sånt) av magesyre, evt. at den lurer seg litt opp av magesekken ved press på magen. Har funnet ut at jeg reagerer på søtt (har ikke vært helt lavkarbo nei...) og på te. På te! :hylgrine: Jeg som glatt kan drikke halvannen liter i løpet av en dag... Men jeg skjønte jo at all den smådrikkingen av te ikke kunne være bra i lengden. :rolleyes:
Prøver meg på fruktte/urtete men det blir ikke det samme. :( Tenker å holde meg helt unna svart te i noen uker og så se om det går bra i små kvanta. Men jeg leste også ett eller annet at kunstig søtning er ugunstig for magesyreproduksjon og da sliter jeg for jeg må ha littebitt søtt i teen. Må vel rote meg til å bestille noe stevia på iherb kanskje. Kjapp levering? Betaler man med paypal eller visa?
jeg har det motsatte problemet, for lite, magnesium kan du prøve, det nøytraliserer syra.
jeg er nødt til å ta det(magnesium) utenom måltidet for at det ikke skal gå utover fordøyelsen av maten. om du drikker te til måltidet utvannes syra, det er det jeg gjør, og det er jo ikke så lurt.
Magnesium tok jeg forleden dag etter å ha lest om det på nettet og det hjalp veldig godt og raskt. Jeg tror det beste er å holde seg unna de matvarene som gir smerter, i alle fall så godt det lar seg gjøre. Og jeg må jo ikke drikke te hver dag, men det er fryktelig godt da! :)
For noen kan også stress, for mye fett, syrlige matvarer osv trigge "oppstøt". Jeg får det ofte når jeg trener, og i perioder hvor jeg stresser litt ekstra. Jeg har kjøpt noen billige tyggetabeletter på apoteket som døyver det litt..
Jeg er verdens minst stressede person. :) Ikke røyker jeg, ikke drikker jeg alkohol (kanskje et par ganger i året), ikke drikker jeg kaffe og ikke spiser jeg veldig mye fet mat heller. Merker at jeg reagerer kraftigst på søtt som sjokolade og honning og på te da... :(
Nå har jeg i alle fall bestilt stevia på iherb, men vet ikke helt hva jeg skal bruke det til om jeg ikke kan drikke te. :confused:
Jeg har ikke smerter om natten, de kommer etter inntak av søtt og/eller te uansett når på døgnet det er. :( Jeg spiser aldri store måltider om kvelden, men et knekkebrød eller to om jeg er sulten, aldri store, fete, tunge måltider nei.
hvordan drikker du din svarte te da? med natreen og fløte? jeg blir kvalm om jeg drikker den bar, men kan drikke masse om jeg bruker soyamelk oppi, og natreen
Med en sukett pr. krus, 2 om kruset er større enn ca. 3 dl. Får magesyresmerter av det nå, tidligere gikk det helt fint. Melk (og fløte sikkert?) er ikke lurt når man er plaget av magesyre, det hjelper litt der og da, men så blir det verre etterpå da magen produserer mer for å kompensere for at melken har lindret.
Eplecidereddik? Jeg prøvde det for ørten år siden, skulle virke slankende visst, og jøjje meg for noe grusomt! En ss i et glass vann eller noe sånt. grøss Skal det hjelpe altså? Hm. Sitronvann høres adskillig bedre ut. :ja:
Men om jeg reduserer syreinnholdet i magesekken på den måten, vil ikke da kroppen fortsette å produsere bare mer syre og problemet opprettholdes? Eller vil syretilførsel gjøre at kroppen roer ned syreproduksjonen? Det høres jo mer logisk ut.
Det skal visstnok være sistnevte som er greia. :ja: Akkurat som når det brenner i skauen, da lager man en motbrann for å stoppe brannen. Teit eksempel.
visse nøtter, som hassel, para og mandler skal redusere magesyre, grønnsaker også, og ja, melk er ikke så lurt men soyamelk og mandelmelk går fint. Akupunktur kan gi energi til magen, for mye magesyre er nemlig tegn på for lite energi/svekket mage. Søte ting styrker magen, men ikke kunstig søtning, men mer ting som minimais, gulrot etc.
Jeg reagerer med stadig mer smerter om jeg spiser søtt så det holder jeg meg langt unna. Holder på å prøve meg frem med frukter, kan virke som jeg reagerer litt på søte plommer. Nøtter er godt! :)
Var hos legen i dag og fikk resept på ranitidin (150 mg) tabletter som skal tas ved behov. Jeg glemte å spørre om disse kan tas forebyggende - om jeg vet jeg skal i et selskap der det serveres kaker og te f.eks.? Kan jeg da ta en tablett før jeg drar i håp om at det skal hjelpe?
Oppdaget i dag at når jeg spiser noe surt, f.eks. en kiwi, så går det fint å spise en sjokoladebit etterpå. Skulle jo teste ut tablettene tenkte jeg og spiste to ruter melkesjokolade, men fikk jo ikke vondt da selvfølgelig! :p
Ellers prøver jeg meg frem med kostholdet for tiden. Spiste en pose med nøtter, rosiner og tørkede tranebær i går, det var mye rosiner i den posen. og fyttikatta! Hadde vondt i en times tid etterpå! Har aldri reagert på rosiner tidligere, men det er ikke noe stort tap akkurat det da. :)
Du er klar over at for lite magesyre har samme symptomer som overproduksjon? Og at for lite/for svak magesyre antakelig er vanligere enn overproduksjon? Når du sier at det å spise syrlige ting først hjelper så tenker jeg "lav" heller enn "høy"...
Det hjalp akkurat i dag i alle fall. :) Ja, jeg er klar over at symptomene er ganske så like, men siden jeg også innimellom har en del sure oppstøt så vil jeg tro det skyldes for mye magesyre og ikke for lite?
skolemedisinens: mener at det er overproduksjon -> bruke syrenøytraliserende for å dempe
"andres": det er som regel et symptom på gjæring igjen som følge av for lite magesyre
Jeg vil nå si at sånn som magen din oppfører seg når den får surt... peker i retning alternativ 2.
Blir du verre av melk - som er syrenøytraliserende - så vil jeg kalle det enda en pekepinn.
Det beste er nok at du tester ut dette selv - gjennom å se hva som hjelper og hva som ikke hjelper? Og kanskje du bør få sjekket at du ikke har magesårsbakterien om du ikke allerede har gjort det.
Har ikke sjekket ut om jeg har magesårbakterien, om det ikke gir seg ved kosthold og syredempende så skal det sjekkes ut sa legen. Selv merker jeg tydelig at jeg får sure oppstøt om jeg spiser søt mat (brød med søtt pålegg f.eks., altså mye karber) over mange dager i strekk, da bobler det gjerne av halsbrann. Jeg kommer ikke til å pøse på med syredempende, det beste er jo om jeg kan regulere det med kostholdet så jeg skal fortsette å prøve meg frem på det, men greit å ha noe i bakhånd om uhellet skulle være ute og smertene bli kraftige.
Jeg har lest og lest og prøvd meg litt frem nå og tror du har helt rett. Den stakkars magen min har nok for lite magesyre. Prøvde en "bakepulvertest" i morrest, rør ut en liten ts bakepulver i et lite glass vann, drikk på tom mage - jo raskere etterpå man raper, jo mer magesyre har man. Vel, jeg har ikke rapt i det hele tatt... Heretter blir det sitronvann til måltidene, selv om jeg synes rent vann er det beste.
Jeg har begynt å drikke 1/2 glass med sitronvann før maten, om det funker er jeg usikker på da jeg spiser veldig lite søtt for tiden. Men jeg leste forleden at sitron ble basisk når det kom ned i magen - er det ingen vits å drikke det da? Gjør det bare vondt verre eller hjelper det?
Sitronvann anbefales for å gjøre kroppen mer basisk, ja. Selv om sitronvann smaker surt er det uansett mer basisk enn magesyre, så hvis du drikker det til maten vanner du bare ut magesyra. Til og med ren sitronsaft er mer basisk enn "frisk" magesyre.
Ville heller unngått å drikke noe som helst i forbindelse med måltider, og unngått meieriprodukter, ihvertfall i store mengder.. Drikker du noe med PH tilsvarende den som skal være i magen vil det uansett ødelegge tenna dine veldig kjapt. Kanskje det finnes noe tilskudd eller apotekremedier som hjelper magen å produsere mer syre?
Melk drikker jeg ikke så det er ikke noe problem og det virker som jeg klarer å holde smertene borte med kostholdet så da er det vel greiest å la det bli med det. Tenkte bare at det kunne være en god ide å tilføre noe surt før jeg spiser noe søtt, det virker som at det fungerer, f.eks. å spise en syrlig kiwi før jeg tar en bit sjokolade, da får jeg ikke smerter. Og en kraftig reduksjon i tedrikking + at jeg har gått over til grønn te, ser ut til å ha hatt den største virkningen. Men jeg savner teen min da... :(
De fleste har for lite magesyre, også de med reflux eller hva det heter. magnesiummangel kan være årsak til at det er for lite og de fleste har for lite magnesium i kosten. På lavkarbo er det viktig at alle tar tilskudd av det. Ikke magnesiumoxid,da, men en annen type. Leste nettop at sink-klorid hemmer utskillelsen av magesyre.
Må protestere litt her;
Jeg lever lavkarbo, max 25 karber pr dag og har levd lavkarbo i to år etterhvert.
Alle prøver tatt hos meg viser at magnesium ligger øverst eller over referanseområdet, selv om jeg ikke har tatt noe tilskudd.
De siste månedene har jeg tatt multivitamin som også innehplder magnesium og da er jeg godt over referanseområdet.
Siden en av de beste kildene til magnesium i kosten er grønne grønnsaker som iallefall jeg mumser i meg daglig med god apetitt, så blir det feil og si at vi lavkarbere må ha tilskudd av det.
Magnesium-mangel er forøvrig ikke vanlig www.apotek1.no/kost-og-ernaering/vitaminer-mineraler/magnesium
Til TS
Om du koker og spiser to rødbeter (ikke tilsette noe som helst salt eller krydder eller andre ting) og det som kommer ut når du er på do er helt rødt, ja da er det iallefall helt sikkert at du har for lite magesyre.
I en mage med nok magesyre vil fargestoffene i rødbete bli forandret, men er det ikke nok magesyre, så kommer fargestoffet ut igjen.
Sist jeg spiste rødbeter var det en selsom opplevelse å gå på do etterpå ja. :) Men det trodde jeg var gjengs for alle, ikke spesielt dersom man har lite magesyre?
Problemene er forøvrig ikke der så lenge jeg passer på å ta en liten slant eplecidereddik i et glass vann hver morgen. :)
Jeg ville ikke ha tatt apotekets informasjon for 100% god fisk. Den kommer fra de samme folkene som påstår at lavkarbo er usunt - altså er strengt regulert.
En annen faktor med hvordan man bestemmer magnesiummangel er at blodprøvene kun forteller om serumbalanse, ikke om vevsbalansen. Man kan godt ha et velbalansert eller høyt nivå i blodet og mangel i vevet. Har man f.eks d-vitaminmangel eller andre problemer som påvirker reseptorene vil man neppe kunne ta opp magnesiumen selv om den når blodet. En annen faktor er at høyt kalsiuminntak vil kunne delvis blokkere magnesiumopptaket.
Skal man ha en noenlunde pålitelig magnesiumprøve med hensyn på hva som skjer i vevet må den tas intracellulært.
En av de største konsentrasjonene av magnesium finner man i sjokolade.
Så for oss legfolk uten tilgang til disse prøvene er det faktisk ikke så dumt å rett og slett prøve med supplementering. Magnesiumoverskudd, når det tas oralt, gir de fleste en kjapp tur på do, så det er ikke regnet som farlig. Og enten kjenner man virkning (søvn, muskelavspenning, indre ro, reduserte muskelkramper er mest vanlig) eller ikke. Er det ingen virkning kan man bare slutte igjen.
Hvis alle tar en neve nøtter/frø daglig er det ikke så viktig med tilskudd, men jeg tror ikke alle gjør det. Korn er den vanlige kilden, og de fleste får for lite av det. Vi skal ha ganske mye.
Stor forskjell på "min" og "din" lavkarbo. Jeg spiser ikke veldig mye mørkegrønne grønnsaker og heller ikke mye nøtter/frø til daglig, så for min del bedrer tilskudd allmentilstanden. Men det gjelder nok som lagt langtfra for alle.
Ja, dessuten er det ikke sånn at man bør forvente å merke noen spesiell virkning av et tilskudd med en gang. Har man lite magnesium i kroppen kan det ta tid å bygge opp lagrene. Hvilket merke og hvilken form man tar tilskudd har noe å si, for ikke så snakke om mengden. jeg synes jeg må ta tilskudd av en annen grunn også og det er at jeg spiser mye ost som inneholder mye kalsium, antagonisten til magnesium. Magnesium er viktig for å få tømt seg og for å avslappe musklene (og det er viktig for meg) + mye mer.
Da får jeg anse meg selv som heldig, for blodprøvene viser at jeg ligger enten helt øverst eller over topp på referanseområdet.
Brød, knekkebrød, energibarer og annen bakst (som jeg spiser daglig) inneholder enten frø eller nøtter (oftest begge deler), og grønne grønnsaker spiser jeg daglig til middag.
Jeg har heldigvis ingen problemer med de to tingene. :) Går regelmessig på do og sover stort sett som en stein om natta. :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.