Jeg fant et lavkarbo-brød på Coop her om dagen, ds. en pose fra Regal som du lager deig av og steker selv. Næringsinnholdet pr. 100 g. ferdig brød var som følger:
Energi : 211,0 kcal
Protein: 10,07 g
Karbohydrater minus kostfiber : 24,9 - hvorav sukker : 0,2 g
Fett: 4,6 g - hvorav mettet : 0,4 g
Kostfiber : 14,7 g
Natrium : 0,4 g
Er dette et greit brød for et lavkarbokosthold? Jeg har ikke snøring på karbo/kostfiber-forholdet og hvordan de virker mot hverandre...
Det er helt greit på "et lavkarbokosthold", men det er ikke godt å si om det er greit på ditt karboinntak, om du tåler korn, stivelse, gluten osv.
Det er langt fra ketosemat, men mye bedre enn "vanlig" brød.
Jeg levde ketogent lenge, men den siste tida har jeg økt på litt, så jeg spiser gjerne et par skiver Fedonbrød, Karins Lavkarbobrød (butikkutgaven) eller hjemmebakt brød a la denne blandinga per dag.
Hvis du har levd lenge uten gluten/kornstivelse må du regne med at magen protesterer til å begynne med, og kanskje er det bedre å bruke brød helt uten hvete.
Jeg har også levd ketogent, men fant ut at alt "stoppet seg", både magen og nedgangen når det blei for lite karber (under 10-15 om dagen for min del). Jeg økte til rundt 25-30, og det fungerer mye bedre og jeg synes det blei lettere å variere maten også.
Når det gjelder karbene i det brødet; hvilket tall skal man regne med? Er det 24,9 per 100 g, eller 0,2 som er sukker? Jeg har ikke helt snøring, har ikke spist brød eller vurdert det på en stund for å si det sånn :)
På norske matvarer er uløselig kostfiber trukket fra, så det er de 24,9 som skal telles.
Importerer du fra USA, derimot, så må du trekke fra sjøl, og ofte regne om, fordi de ofte oppgir "per serving", og ikke pr 100 g som her.
Jeg mener at Fedon sitt har ca. 18 g kh/100 g, Ingers lavkarbobrød (det i grønn pose, ikke det andre som også skal finnes som faktisk er lavkarbo) har i overkant av 20. Vanlige brød har gjerne 45-55. Så det kommer an på hvilket karbonivå du vil ligge på. :)
Jeg skal prøve å skjære riktig tynne skiver, så går det nok greit i forhold til karber. Største problemet for meg rent matmessig er nettopp frokosten, hvor jeg bare ønsker meg noe raskt og enkelt (andre problemet er at matlysten forsvinner, men det er i grunnen bare godt). :)
Må du spise frokost da? Jeg er ikke sulten til frokosttid, så da spiser jeg heller ikke. Hva er vitsen med å spise om man ikke er sulten, medmindre man vet at man får i seg alt for lite mat?
Forresten er forøvrig 25-30g karbo for de fleste ketogent kosthold.. Man MÅ ikke spise så lite som 10g for å spise ketogent.
Brødet inneholder dette, ser jeg:
Det inneholder masse hvetemel. Mora mi som spiser "Fedonsk" hadde ikke spist av dette engang.
Liker du knekkebrød av frø? Som Nannahs knekkebrød eller knekkebrødkjeks? De har reddet frokosten til mange. De er knallgode og mye bedre enn tynne skiver av et brød med mye hvete.. Mulig du har prøvd de og ikke liker de, men det finnes da flere alternativer enn til et brød med hvete.. Og de holder seg lengere.. SKal du ha supertynne skiver av dette, MÅ du iallefall skjære det opp og fryse det ned i porsjoner, ellers mugner det i allefall før du får spist det op.
Jeg holder meg rundt 25 karber, men trodde ketogent var opp til 15 og ikke over. Uansett, er i ketose hele tida, og det er greia for meg. :)
Jeg har ikke prøvd Nannahs knekkebrød, men kanskje jeg prøver om dette brød ikke funker så godt. Jeg uttrykte meg kanskje litt feil i stad; jeg er sulten, men jeg har ikke lyst på noe. Det er derfor det er godt med litt frokost som er raskt og enkelt; har ikke tiltak til det store etagildet tidlig på dagen, men kjenner i magen at jeg bør spise litt. :)
Så lenge du er i ketose pga få karber, så spiser du jo ketogent. Grensa på ketosekuren, er 15 g, men det er jo bare EN filosofi innenfor spekteret ketogent. Mange kan spise mere enn 15 g og fortsatt spise ketogent.
Jeg ville nok prøv knekkebrødene før brødet, rett og slett fordi karbene i brødet er fra FEIL kilde, det handler ikke kun om antall gram karber, men også om fra HVILKEN kilde karbene er fra. Hvetemel er definitvt helt feil kilde..
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.