Skal prøve meg på lavkarbo i tiden fremover :) Har satt meg inn og lest nesten alt som er og lese om lavkarbo. Har også fulgt med på dette forumet.
Men jeg har noen spørsmål som jeg håper noen kan svare på :)
1 Tror jeg vet svaret på dette, men må være sikker: kan man spise popcorn? 2 Er brun Basmati ris noe man kan spise isteden for ris? 3 Hva gjør man hvis man går lei av egg? Nesten alle oppskrifter inneholder egg. 4 Kan man drikke mye saft hvis man ikke får i seg mye vann? Jeg leste at man bruke drikke minst 1 L per måltid?
Popcorn inneholder veldig mye karbohydrater, det er jo mais.
Spørs hvor du vil ligge på karbo-inntaket.
Tja... Det er jo ikke alle oppskriftene som smaker av egg selv om de inneholder egg, du får finne på noe annet en stund til du får lyst på egg igjen. :)
1 liter pr. måltid var del i overkant - da hadde jeg ikke fått i meg særlig med mat i alle fall! Jeg personlig synes man skal drikke vann til daglig og heller ta saft en gang imellom, men det er jo en del som ikke liker vann og som derfor drikker fun light eller lettbrus i ganske store mengder.
Det er ikke noe som kun heter lavkarbo, det er en parplybetegnelse over flere kostretninger/dietter med lavere karboinnhold.
På Fedon Lindberg er det lov med litt korn og ris..
Du trenger ikke å spise egg i det hele tatt. Høres ut som du har lest oppskrifter på erstatninger.
Strengt tatt trenger du ikke disse erstatningene, du kommer langt med rent kjøtt, fisk, fugl, grønnsaker som vokser over jorden, fett fra feks smør, kaldpressede oljer, fløte/rømme, kokosmelk.
Jeg spiser som regel eggene skjult i en smotthie..
Popcorn er ikke "lov". Derimot er rista bacon lov. Husker ikke hvilken av dem som er minst karbo, sjekk det på posen. Du kan også steke osteskiver som snacks.
All bakst inneholder egg kan det se ut som, men ikke middager. Om du vil bake uten egg kan du google "oppskrifter uten egg". Det finnes kokebøker med oppskrifter uten egg på biblioteket også. Du trenger ikke drikke vann til måltidet nødvendigvis. Du kan drikke te og kaffe også, vann som har stått lenge i kjøleskapet er bedre enn noe annet synes jeg. Saft må bli fun light, men aspartamen i den er skadelig.
Egg er ikke en stor del av mitt lavkarbokosthold faktisk, selv om det var det i starten :) Anbefaler å sjekke ut nybegynnertråden det henvises til, og så låne deg eller kjøpe lavkarbokokebøker!
Gå gjennom oppskriftsdelen av forumet også og bli fristet ;)
Hvis du til ALLE måltid tenker protein (kjøtt, fisk, fugl, sjømat i alle varianter), karbohydrater (i all hovedsak varierte grønnsaker, kokt, stekt, woket, most eller gratinert) og deretter "passende fett" til ser du at det er mye mer enn bare egg i et lavkarbokosthold. Tenk koldtbord!
Laget i går for første gang på lenge ratatouille og gosh og bevare meg vel så godt det var! Litt løk og hvitløk, aubergine, squash, paprika og sopp (siden jeg hadde tilgjengelig) - en halv boks moste tomater, en håndfull hakket basilikum og en dæsj balsamicoeddik - koke i 10 minutter :) Kjempegodt til et stykke stekt lakseloin (heia 50% på utløpsdato :D) og et par ss hjemmelaget pesto! :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.