Spør av nysgjerrighet, fordi jeg har registrert at det varierer veldig fra person til person.
Mamma spiser heller ikke karbo, og påstår at hun ikke får lyst på søtsaker - men hun har gjort det til ren vitenskap å trylle frem alle slags kaker og kjeks i lavkarbovform, og spiser det gjør hun også:D.
(ser at det kan fremstå som mobbing, her:rolleyes:, så om du leser dette, mamma - all respekt til deg for dine konditorkunster ala lavkarbo:D)
Personlig frister det ikke med mat med kunstig søtning i, men jeg kan få lyst på en bit med mørk sjokolade, eller kokosnøttflak, etc:).
Jeg er ofte fysen på "noe", men er ofte like godt med noe salt som med noe søtt. Jeg tror egentlig det er fordi jeg drikker for lite, mer enn noe annet.
Jeg har veldig mye søtsug (og er dessverre ikke sterk nok i vilja hele tiden til å stå imot alle fristelsene). Men jeg er generellt enormt mye sulten for tida, så det kan være jeg ikke drikker eller spise nok om dagen..
Sjelden eller aldri søtsug. Lager lavkakarbosnop/kake mest for mannen til spesielle anledninger, og da smaker jeg for å se om det er godt og noe jeg vil lage igjen en annen gang.
Han spiser mer karber enn meg, og har også større sørsug. Mulig sammenheng der altså - mer karber, mer søtsug.
Jeg sleit en del med søtsug da jeg spiste søtningsmidler( og seff når jeg var på vanlig karbokosthold) .Etter at jeg begynte med PB sin kostholdsfilosofi så er jeg HELT kvitt cravings :D og DET er hærlig!
Har lite søtsug til vanlig. I PMS-uka har jeg utrolig matsug generelt, og da blir det ofte en del søtt også.. I helgene pleier jeg også å unne meg noe søtt og godt selv om jeg ikke lenger føler at jeg MÅ ha det. Er jo fortsatt kos med litt kaker og snop innimellom, blir så lett matlei hvis jeg blir for fanatisk.
MÅ ikke ha søtt, men alltid klar for mat. Men det er jo ikke til å komme unna at når jeg spiser noe søtt, så avler det mer lyst på søtt. Men jeg kutter lett den sirkelen bare jeg bestemmer meg for det.
Ikke sug, som i at jeg "må" plukke med meg noe fra butikkhylla, sånn tenker jeg aldri lenger.
Jeg har det med å savne "smaker" av og til, fordi man kan bli litt lei om man bare spiser kjøtt/fisk og grønnsaker hele dagen.
Derfor så lager jeg lavkarbodesserter når jeg har lyst på noe mildt og kremete, som ostekake, når jeg vil ha noe friskt så går det ofte i bær med litt søtning og krem på, også lager jeg sjokoladekake når jeg savner den smaken. Jeg laget brente mandler som smaker helt likt som originalen, men jeg spiste ikke like mye av det, fordi jeg ikke følte behov for det.
Det er deilig å ha variasjon, og ikke bare såise "middag" hvert måltid. Det gjelder forøvrig dette med å lage knekkebrød eller musli med cottage cheese, det gir igjen følelsen av et annerledes måltid, og er for meg viktig, så jeg føler at jeg liker det jeg spiser.
Når man spiser disse dessertene som er lavkarbo så spiser man som regel ikke for mye, fordi det er opplevelsen man er ute etter, og man har ikke en sånn oksehunger som kan trigges av kombinasjonen fett/karbohydrater...
Jeg får av og til skikkelig cravings... og da er det sjokolade som gjelder. Det kan gå lenge mellom, men så fyker det avgårde, og da er det ikke nok før jeg er kvalm - gjerne flere dager på rad. :(
Nå har vi svigers her og påskegodet framme (og om jeg har søtsug innimellom så er de sukkergriser) ... så jeg har måttet trekke ned jernteppet og bestemme meg at det der ikke skal innenfor leppene mine. Snart ferdig med 24 timer. Seinere blir det lettere, det vet jeg.
Alt annet søtt kan jeg hanskes med. Litt hjemmelaget syltetøy eller noen druer eller litt tørket frukt. Her er det ikke noe problem å spise "litt" (med unntak av jordbæra da, men der må jeg innrømme at jeg synes det er vanskelig å få dårlig samvittighet før jeg får dårlig mage... :p ). Men sjokolade er annerledes.
Må nok bare innrømme at jeg er sjokodranker. Kan knapt nok ha det i hus.
jeg har aldri med lavkarbo avvent meg fra søtt, tygger tyggis, bruker søtning i te og kaffe, spiser hjemmelaget sjokolade hver dag og en søtet hjemmelaget kjeks eller lefse dgl. Da trenger jeg ikke å sprekke. Jeg spiser alle mulige smaker, er glad i bitter og salt også. Synes det er greit å spise sånn så lenge jeg ikke går opp av det. Det er en vanesak. Har spist kun mat uten søtt i også i perioder, det går fint så lenge jeg får tahini og ost, men tyggis og søt te har fulgt meg jevnt.
Har ikke søtsug som før, men nå spiser jeg jo lavlarbo kaker og krem/sukrin nesten hver dag da... På vanlig karbo hadde jeg "ikke lov" til å spise søtt, så da sprakk jeg ofte og overspiste....
Ja jeg har også funnet ut at om jeg ikke er helt tilfreds etter et måltid hjelper det med en skje frø-eller nøttesmør med salt på. Det smaker søtt det også på en naturlig måte. Det blir nesten det samme for meg om jeg tar det eller sukrinsøtet marsipan. Det er ekstra fett:) Jeg merker jeg vil ha et visst antall kalorier, får jeg det er jeg fornøyd.
Ja, jeg har søtsug! Ikke så mye som før, riktignok, og det er håndterbart, men innimellom blir det litt småcrazy. Sånn som nå, for eksempel. Sitter på jobb og har dritlyst på godis, og kjøkkenet er fullt av kaker, lefser, kjeks og godsaker... stønn
Tror i retrospekt at det er den sukkerfrie brusen (som jeg nesten aldri drikker) som har utløst det i dag. Sukkerfri sjokolade har ikke samme effekten.
Nja har vel litt søtsug, men egentlig veldig lite i forhold til slik jeg hadde det før. Men jeg har funnet ut at det faktisk ikke er kroppen som har søt sug for det meste men hodet. Må inn i kjøleskapet for å sjekke eller inn i skapet for å se om det er en rest med et eller annet lovlig å spise. Jeg har nå gått kraftig inn for å redusere kaloriene pr dag, og får jeg sug så tar jeg meg en rute med 86 prosent premium. Det funker fint. Har spist endel Bocca men den gir litt mer sug så jeg må spise hele på en måte. Hehe jada snodig men mye vil ha mer hetes det....
Jeg har erfart at om jeg får for lite karbo(ikke spiser grønnsaker) i et måltid vil jeg ønske å spise litt ekstra, som litt sjokolade eller marsipan, og det er jo forsåvidt greit, men om jeg ved måltidet inntar 1 ss peanøttsmør eller 2 ss tahini har jeg ikke noe sug etter søtt. Det synes jeg er en nyttig erfaring.
Akkurat det har jeg merket, også - om jeg ikke har balansert middagen godt nok, får jeg ofte et sug etter....noe....,ganske kjapt etter maten. Da spiser jeg noen cashewnøtter, så blir jeg som regel fornøyd:-)
Kuult du også har merket det. Litt karbohydrater må vi ha ved hvert måltid. Hvor mye det er i 1 ss peanøttsmør vet jeg ikke, det er 16 g i 100 g av den jeg bruker, så det er ikke mye. Jeg gidder ikke mekke meg grønnsaker til hvert måltid så da tar jeg heller nøtter eller frø. Men jeg tror det er bra å få i seg også, så det er ikke latskap jeg har dårlig samvittighet for. To måltider med frø/nøtter og ett med grønnsaker og tahini som karbokilde.
Ja, vet at det skal være endel karbo i Cashewnøtter (vet du hvor mye ? ), og jeg fikk til og med føle det på kroppen en dag også.
Jeg hadde et nøtteraid en kveld foran tv-en (øh, nevnte jeg glasset med whiskey også?? UPS....:eek:), og dagen etter var jeg oppblåst og veide mer enn jeg pleier. Hadde masse luft i magen, og generelt ubehag.
Ikke alltid lett å holde seg på den smale sti:rolleyes:
Husker ikke men mye i forhold til de andre, så mandler, makademia, hasselnøtter, pekan og paranøtter er et bedre valg. Og så kan du selvsagt innta sesamfrø, linfrø, chiafrø og hempfrø. Peanøtter har litt mye så man må være sparsom med det, pinjekjerner og pistasjnøtter har også litt høyt. Men cashew er en versting.
I 1 ustrøken ss (16,2 ml ?) peanøttsmør (green choice) er det 2,57 karbo og i 1 ustrøken ss tahini fra Monki er det 2,59. Tahinien som er rå, flytende og lys i fargen inneholder kun 0,73 og heller mer fett og kalorier. Samme mengde cashewsmør inneholder 2, 68. Så spiser du cashew tilsvarende 3 ss cashewsmør er du oppe i 8,4 karber bare der.
Jeg har merkelig liten lyst på søtsaker lenger, til tross for at jeg har alltid vært en sukkerjunkie. Nå lager jeg av og til lavkarbogodis, men spiser små mengder før jeg er forsynt, og det kan gå mange dager før det frister igjen.
Det jeg virkelig savner er POMMES FRITTES!!! Oh my lord, min store svakhet!!
Jeg savner også et godt sushimåltid.
Har fått skikkelig sutsug og matsug i det siste, skjønner ikke hvorfor! Spiser ikke noe annerledes enn før, og det har ikke noe sammenheng med syklusen eller noe annet jeg kan komme på.. Har blitt flinkere til å ta tilskudd den siste uka, vet diverse mangler kan gi sug. Noen andre som har tips?
Jeg får søtsug (sjokolade) når jeg er trøtt/utslitt/sliten. Tydelig at kroppen oppfatter det som nødenergi.
Vanlig "dessertsug" håndteres med en kopp te og en håndfull druer/noen blåbær eller en daddel her i (det liberale) huset.
Samme her. Med betennelser/smerter, søvnunderskudd, eller lignende stress i kroppen, kommer også sjokoladesuget. Likegyldig for meg om det er "bare psykisk" eller ei, det er stor lindring i en liten bit 85%-sjokolade. :o
Av mørk sjokolade skal det jo ikke så mye til før man får litt energikick da? Det er teobromin, kjennes litt ut som koffein bare "mykere" på en måte.. Fenetylamin gir et lite humørboost, mener å huske det er det som er "kjærlighetskjemikaliet" i hjernen, men det har veldig kort halveringstid med mindre man går på antidepressiva (MAOI). Mørk bitter sjokolade/kakao er det beste, det betyr at den har høyt nivå av kjemikalier.. Har lagt merke til at begge deler ofte brukes ofte i slanke- og treningspiller så det er bare å gomle, skal visst være bra for forbrenninga... (sier hu som nettopp har slukt ei halv plate) :p
Fack.. Nå vet jeg hva jeg har gjort annerledes. Begynt å spise cottage cheese! MYE, gjerne en boks om dagen.. Var det ikke noen luringer her som mente melkeprotein tuller med blodsukkeret?
Hmm. Mener å huske noen mente melkeprotein har lettere for å bli omgjort til glukose eller noe sånt, hvis ikke jeg surrer (det er jo en viss mulighet:p). Det var ihvertfall et eller annet negativt med melkeprotein..
Jeg har vel et konstant søtsug. Vil alltid ha sjokolade, søtsaker og alt annet som er godt. Men å ha sug er jo en ting, man må jo ikke gi etter for det. Er ikke verre enn det. Enten vil du noe eller så vil du det ikke.
Men klart det er jo litt slitsomt til tider å ha et konstant sug etter godteri som jeg har da. Men hva kan jeg gjøre med det liksom? Bare å holde seg unna, men jeg eter da gjerne en Japp eller en Snickers i ny og ne. Ser ikke problemet med det heller.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.