< Tilbake til oversikten

Langtidssteking/baking

Kanutten sa for siden:

Jeg har begynt å langtidssteke/bake oftere og oftere.
Akkurat nå står to store indrefilèter og koser seg i ovnen.

Jeg brunet dem først kjapt på panna, krydret dem og pakket dem deretter inn i kraftig stekefolie. Stekovnen står på ca 65 grader og der kan nå biffene stå omtrent en hel evighet. I allefall til sambo kommer hjem i kveld. Da tar jeg dem bare ut av folien og skjerper dem igjen på stekepanna. Vips, og de er ferdige

Jeg har også forkokt et par poteter, de skal også få stå et par timer i stekovnen sammen med biffene. Det samme med brokkolitopper og charlottløk. All maten blir altså laget ferdig nå og jeg trenger bare 10-15 min på kjøkkenet for å dandere resten når sambo ønsker biffen servert.

Langtidssteker du og i såfall hva og hvordan??

gamlebyen sa for siden:

Langsteker og braisserer ofte, gjerne når jeg har stykker av bog, lårtunge,skulder og nakke. Bruker gjerne et døgn ettersom stykkene er litt store

Kanutten sa for siden:

HVor mange grader bruker du?? Jeg har hørt at det skal holde med 62 grader.

Jeg langtidsstekte en oksestek her om dagen. Den ble satt frossen inn i ovnen og der stod den på 70 grader i over et døgn. Den ble kjempegod! Saftig og mør. :sikle:

TrillTrall sa for siden:

Langtids og langtids - akkurat nå står det en hjortesteik i leirgryta i ovnen og der skal den få stå i ca. 3,5 time sammen med gulrøtter, løk og epler i biter. Mmmm....! :sikle:

gamlebyen sa for siden:

Temperaturen av henger av kjøttet, men har den på det som skal være kjernetemp

Yonah sa for siden:

Jeg tenkte å langtidssteke en svinestek i morgen. Jeg har bare prøvd det med kalkun, og den ble supersaftig!

Kjernetemperatur på 65 grader, det er nok på svin det?

Zincite sa for siden:

Jeg pleier ta ut på 68 grader, i følge matprat/opplysningskontoret for egg og kjøtt er svin medium stekt ved 70 grader kjernetemperatur. Gjennomstekt ved 76.

Kanutten sa for siden:

Jeg tenker ikke på kjernetemeratur i det hele tatt for den korrigerer jeg når kjøttet begynner nærme seg ferdig. Med temperatur mener jeg den temperaturen man kan steke kjøttet på, leeeenge, uten at det blir verken rått eller for stekt.

HER står noe om det.

Cassiopeia sa for siden:

Jeg langtidssteker det meste jeg, pakker i folie eller pose sammen med grønnsaker og krydder, og stiller inn ovnen så nær den endelige kjernetemperaturen som mulig.
Det er ikke alltid jeg bryr meg å brune kjøttet en gang, det hender rett som det er at kjøttet går rett fra frys til ovn.

Jeg lager gjerne langstekt lårtunge av storfe eller vilt, og folk nekter å tro meg om jeg sier hva det er.

Det ser ut som indrefilet, smaker som indrefilet, og er mørt som indrefilet.
Så da ER det vel indrefilet da?

Kanutten sa for siden:

:ja: :lol:

Grunnen til at jeg ikke henger meg opp i kjernetemperatur er fordi sambo og jeg ikke foretrekker det samme. Han vil ha alt kjøtt godt stekt mens medium er maks for meg. Så derfor steker jeg alt på lavest mulig grad og kan heller ettervarme hans biff litt lengere enn min. Da blir det perfekt!

Mariann S sa for siden:

Vi har langsteikt ett lammelår no. Det var omtrent 3 kilo.
Det låg i en stor steikepose med masse ulike grønsaker inni.
Ca 75 grader i 12 timar, og det var perfekt steikt og nydelig mørt :)

kamp sa for siden:

Noen som vet hvor mye strøm ovnen da kan bruke?.. lager ofte yogurt (24t)

frøken sa for siden:

har akkurat tatt et lammelår ut av ovnen, har stått siden klokka var 10-11 på morran i dag. Ovnen min går ikke lengre ned enn 80, så da steker jeg på det. Kjernetemp 65 grader.

gamlebyen sa for siden:

Lårtunge er utrolig smaksrikt og kan bli mørt dersom en behandler det riktig. En av favorittstykkene mine

Alynna sa for siden:

Jeg hiver den brunede maten i en pose, knyter igjen (passe på å ikke få luftlommer). Deretter tar jeg en diger kjele, og fyller den med det varmeste vannet fra springen, som faktisk holder rundt 60-70 grader, denne går så litt ned pga kjøtt og kjele, men man kan ha i vann i to omganger for å varme opp kjelen om man trenger det.

Hiver så steketermometer i gryta.

Hvorfor?

1. Vannet har en enorm varmekapasitet, og overfører varme raskt til kjøttet, men aldri for raskt, siden vannet aldri når mer enn ønsket temp uansett. Sammenlikn hvor fort det går å tine noe i springen i romtemperert vann, med tining på benken ;)

2. Om ovnen er litt ustabil +/- 10 grader f.eks, på termostaten, så går det så treigt å endre vannets temperatur, at svingningene ikke får "kontakt" med kjøttet, når det blir litt for varmt i ovnen så rekker ikke hele gryta å ta til seg noe særlig varme før termostaten går av igjen, og temperaturen daler. Resultat; - man trenger ikke å følge med på ovnen :p .

gamlebyen sa for siden:

Dette er jo tilnærmet sous-vide!

Qlio sa for siden:

Jeg ønsker meg sånn elektronisk termometer igjen, vet man får kjøpt det "overalt" men jeg glemmer det ALLTID! Ovnen min har kun veiledende temperaturer, 50 grader på ovnen er nemlig 80 grader i kjøttet oppdaget jeg i går. Men lammesteka ble grei, stekt i stekepose hele dagen.

Sous-vide, trenger ikke den maskinen, Alynna sin fremgangsmåte holder for de vanlig dødelige som ikke har Hellstrøm som etternavn vil jeg tro. Noen som har sett den reklamen for Liveche- kylling? Briliant!

smgj sa for siden:

Note to Qlio - stikk innom Jernia og kjøp termomenter. ;)

Qlio sa for siden:

De selges til og med på enkelte matbutikker, men da er det som regel rett før lønn og jeg prioriterer annerledes.... skal kjøpe, denne uka. ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.