< Tilbake til oversikten

Ang betakaroten på induksjon

Crisp sa for siden:

Dette kan virke som et tåpelig spørsmål - men jeg har ikke klart å finne svaret noen steder.
Atkins tillater jo ikke gulrøtter, men nå som jeg fortsatt holder meg til induksjonsfasen, er dette for meg et viktig spørsmål som jeg håper noen kan svare på.
Det virker åpenlyst at jeg skal kunne fortsette å ta betakaroten tilskuddene mine hver dag, men jeg fikk beskjed på en annen helsekostbutikk enn den jeg jobber på, at visse tilskudd med betakaroten kan stagnere vektnedgangen på atkins - på grunn av at ekstraktene ofte tas fra rå gulrøtter. Jeg resonerte meg frem til at ja, betakarotenet er tatt fra bl.a gulrøtter, men det tar jo ikke med seg mengden karbo og sukker.. men tanken har plaget meg helt siden.
Kan noen roe ned hodet mitt og si at jeg har rett eller noe? :/

Kitt sa for siden:

Står jo ikke et ord på boksen at den inneholder noe som helst glukose, så du er nok helt safe!:D
Og dessuten, hvor mye veier en kapsel? Du spiser jo ikke flere titalls gram om dagen, liksom!;)

Crisp sa for siden:

En kapsel veier jo omtrent ingenting - jeg er rent avhengig av dem på denne tiden av året og frem til oktober (kan vi si kraftig soleksem?). En halvtime i sterk sol, og jeg ser ut som rosa bobleplast!

Yrla sa for siden:

det sies mye rart i helsekostbutikker, som overalt ellers

Eli 1972 sa for siden:

Jeg er også veldig plaget med soleksem. Så det hjelper med disse pillene? blir du veldig gul av de ell bare naturlig brun? Fristende å prøve.

smgj sa for siden:

Betakaroten kan gjøre deg gulbrun OM du

• er dårlig til å omdanne betakaroten til vitamin A
  • om du tar veldig mye (ikke nødvendigvis bra)

Et par ting du kan prøve for høyere soltoleranse:

• omega3-tilskudd
  • d3-tilskudd
    Begge deler må tas i liberale mengder en måneds tid før du kan forvente virkning - om det virker for deg.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.