Lettvinte, sunne og gode lavkarbo Scones.
Perfekt turmat, skolemat, lunsj eller kveldsmat. Nydelige sammen med en god kopp rykende varm te...
Oppskrift
ca. 10 - 12 stk
1 dl Solsikkerfrø - finmalt
1 dl Sesamfrø - finmalt
1 ss fiberhusk
1 ts bakepulver
0,5 ts salt
1 ts sukrin eller annet søtt
4 egg
75 g Cottage Cheese
100 g Skinke i biter (gjerne "smårett - skinke")
1/4 rød paprika i små biter
100 g revet ost (Jarlsberg eller Norvegia)
2 ts tørket oregano
Bland sammen alt det tørre.
Bland sammen egg og Cottage Cheese i en blender eller med stavmixer.
Rør sammen alle ingrediensene og la røren stå og svelle i ca. 10 min.
Bland inn ost, skinke, oregano og paprika.
Sett Sconesene på en bakepapirkledd plate med en spiseskje.
Så både kjempegodt og lettvindt ut. :D Det eneste jeg mangler er skinke. Ja... også er jeg ikke helt skker på om jeg har noe som kan finmale noe så smått som sesamfrø. :P Gjør det noe?
Jøss, virkelig? Jeg bruker en Russel Hobbs mini chopper, og den får ikke med seg noe som er mindre enn solsikkefrø (som går helt fint). Jaja, det stopper ikke meg. :P
Tusen takk for oppskrifta!
Jeg laget dem til lunsj i dag, men siden kjøleskapet mitt er påskeferie-tomt akkurat nå, ble det kesam i stedet for cottage cheese og port salut i stedet for vanlig gulost, og så skippa jeg paprikaen siden to av guttene her ikke er glad i paprika i bakst.
Vi elskte disse pizza-sconesene:D
Disse ble kjempe gode! Vi spiste de til middag idag:)
Jeg brukte ca 150 g skinke(istedet for 100) og hadde oppi 1 ts chiafrø for å få deigen enda mer sammenklistra.
Smakte egentlig som vanlige pizza"boller" i grov variant:) Også veldig enkel å lage!
Tror denne med stort hell kan lages som matmuffins også(ha den i muffinsbrett)
Prøvde disse i dag, men siden jeg ikke hadde solsikkekjerner så prøvde jeg med mandelmel i stedet... Vel, det anbefaler jeg ikke. :p De lukter godt, og ser gode ut, men de endte opp med å smake hakket for mye mandel. Jaja, bedre lykke neste gang. ;)
Dytter på denne! Lagde de i kveld og jeg synes de er veldig gode, og enkle å lage!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.