< Tilbake til oversikten

Aspartam

Kristin_B sa for siden:

"Aspartam er en såkaldt ’excitotoksin’ – en neurotransmitter, som gør, at hjerneceller kan kommunikere. Kemikalierne i aspartam kan medføre, at dine hjerneceller bliver så overgearede, at de udbrænder sig selv og dør."

Aha! :w00t: Det forklarer jo litt av hvert!
Jeg begynte forresten på aspartamavvenning i går!! Wish me luck!!

Åssi sa for siden:

hvilke produkter er det man bør være forsiktig med? Tyggis?

senka sa for siden:

Lykke til:) Stå på!!!

shailene sa for siden:

Først og fremst drikker. Brus, Fun Light og mange proteinpulvere inneholder relativt mye aspartam.

Bik sa for siden:

Skremmende lesing. :(

taraquin sa for siden:

Jeg skjønner ikke at dere kjøper denne artikkelen må jeg si, kan komme med litt input:

• Kjemikaliene i aspartam? Aspartam inneholder kun to aminosyrer og et kloratom, en drøss med andre matvarer inneholder også kloratomer, f.eks salt. Du dør uten de 2 aminosyrene som finnes i aspartam.
  • Ingen kontrollerte studier i artikkelen foruten henvisninger til rotter. Rotter metaboliserer en rekke næringsemner annerledes enn oss, f.eks kommer rotter dårlig ut i en rekke studier gjort på fett siden de er elendige til å metabolisere fett i motsetning til oss.
  • 100 gram kyllingfilet gir oss mer fenylalanin enn hva 1 liter lettbrus med aspartam gir, fenylananin fremstilles som djevelen, men er en essentiell aminosyre som finnes i nær sagt alle matvarer, den er farlig for de med føllings sykdom, men dette gjelder en svært liten gruppe som må ha spesialdiett resten av livet.
  • Appelsinjuice og tomater på boks inneholder mer metanol enn aspartam i tilsvarende størrelsesorden, faktisk inneholder svært mye av maten vi inntar metanol, men i svært små doser i likhet med aspartam.
  • Anbefaler forøvrig denne: traningslara.se/1-liter-lask-lightlask-mjolk-eller-vatten-under-6-manader/ ingen negativer effekter, faktisk noen positive effekter av lettbrus ved 1 liter daglig gjennom 6 mnd.
  • På pubmed finnes det nesten 1000 studier gjort på aspartam som ikke viser negative effekter utenom noen få på rotter med ekstreme doser, ingen studier gjort på mennesker viser negative effekter såvidt jeg har greid å se.

Konklusjon:
Metanol som til en viss grad dannes når aspartam brytes ned er vell det eneste i aspartam som ikke kan sies å være bra, men mengden er ekstremt liten og vi kan ikke unngå metanol siden det forekommer i mye av maten vi spiser. Det er mengden som teller, få vil vell påstå at å drikke litersvis med lettbrus hver dag er bra, men de fleste gjør det med måte, jmf studien i linken min er sukkerbrus mange ganger værre.

Etterhvert vil trolig stevia ta over for mye av aspartammarkedet, i flere land dominerer stevia som søtningsmiddel, men den dagen stevia tar over finner nok konspirasjonsteoretikerne en masse fæle sider ved denne planten som har vært brukt trygt i tusenvis av år... Jeg er ingen aspartamforkjemper, vil mye heller ha stevia som søtning, men blir litt lei av at folk legger ut sånt for å lure folk (snakker ikke om trådstarter som gjør dette i god tro, men om selve siden som poster dette), undersøkelser viser at sukkerindustrien står bak noe av denne propagandaen, noe som ikke burde overraske noen her inne egentlig, aspartam er ikke ideelt, men sukkeret er den virkelige fienden.

Kristin_B sa for siden:

Hyssssj da! Nå drikker jeg jo vann! Det er jo uansett bedre ;)

smgj sa for siden:

Takk, og se også
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=51664

taraquin sa for siden:

smgj: Synes du har fine kommentarer jeg er mye enig med deg i i den tråden du linker til :)

Photobscura sa for siden:

Jeg må si jeg er personlig skeptisk til aspartam, ettersom jeg får nålestikkfølelse i hele kroppen om jeg drikker en flaske brus søtet med det. Det skjedde aldri med sukker-brus. Jeg vet ikke helt hvorfor det er sånn, men jeg respekterer kroppen min såpass at jeg tar det på alvor. Nå er ikke jeg noen brusdrikker, men det hender en sjelden gang at jeg blander drinker, eventuelt er så fyllesyk at jeg ramler over en Cola Zero.
Man skal jo være skeptisk begge veier, men stort sett uansett hvilket søtningsmiddel man bruker, virker det til at de fleste erfarer at det skaper søtsug og falsk sult ved overdrevent bruk. Det kan man jo om ikke annet være enige om.

Nå finnes det jo andre brustyper enn cola, da. Jeg synes søtsug kan være problematisk, det fører til rastløshet hos meg, i alle fall. Ikke at jeg sliter så mye med søtsug, men det hender jo.
Men hva mener du? At de som drikker lettbrus ikke går opp? Det er jo greit nok. Men på lavkarbo er det også mye vanskeligere å gå opp i vekt, men stadig rapporterer mange at inntak av lettbrus o.l. fører til stagnasjon.

Huldr sa for siden:

Senorita: Artikkelen er to år gammel. Vil bare gjøre oppmerksom på det, siden jeg ikke oppdaget det før jeg hadde lest kommentarfeltet :o

Jeg stoler også på egen erfaring, og jeg tar det like alvorlig når folk jeg kjenner sier at de opplever slike virkninger som Photobscura beskriver. Når folk opplever symptomer de ikke har hatt før, når det til og med vises fysiske forandringer på hjernen, og disse forandringene og symptomene forsvinner når aspartamen kuttes ut, da spiller det ikke så stor rolle med argumenter som at fenylalanin er naturlig eller at det finnes tresprit i så mangt.

Og å eksperimentere på rotter og overføre resultatene på mennesker er vel ikke akkurat ukjent fra forskningens verden ;)

Jeg merker først og fremst blodsukkerfall og kvalme ved inntak av lightbrus og tyggis, og av den grunn holder jeg meg unna. Lavt blodsukker er ikke til å kimse av det heller, det handler ikke først og fremst om det fører til at man spiser mer eller ikke, men om at det er et stort stress for kroppen. Ærlig talt synes jeg er det mye som er overordnet vekttap når det gjelder helse ...

Når det gjelder stevia er det jo allerede mistenkeliggjort. Og det er vel gjerne både sukker- og aspartamprodusenter som vil det til livs ...

Yrla sa for siden:

pepsi light og max, cola light, tab xtra og cola zero, sprite light og fun light. Tyggis ,ihvertfall stimorol, inneholder også aspartam men mest andre stoffer. Det er flere produkter med aspartam så om du ikke vet hvilke er det bare å lese på innholdsfortegnelsen. Lightprodukter som har erstattet sukker med annen søtning er aktuelle i så måte.

taraquin sa for siden:

Tenkte du mente på ift vekt og søtsug. Joda, det kan slå inn annereldes på lavkarbo, studie er gjort på personer som ikke spiser en spesiell diett, vet ikke om du leste den? meget interessant og viser hvor ille sukker egentlig er. Spesielt den kraftige økningen av triglyserider med sukkerinntak burde vekke opp de nesnødde anti-fett-forkynnerne.

Huldr sa for siden:

Godt poeng. Det er vel heller ingenting som tyder på at man blir slankere av å bytte ut sukkerholdig brus med lettbrus.

Jeg skummet litt igjennom, hadde ikke helt ork og oppmerksomhet til å lese hele nøye, men ettersom (av hva jeg ser) det ikke framgår hvordan dietten deres ellers var, tar jeg det med en klype salt. Tipper at i snitt er en person som drikker lightbrus framfor sukkerbrus mer opptatt av å være sunn (ev. "sunn") enn en som drikker sukkerbrus.

Yrla sa for siden:

Sukralose, kjent som Splenda, er som Mattilsynet har nevnt, ikke blitt testet på mennesker enda. Så vi kan ikke vite om det er sikkert for oss. Men dyrestudier har vist at sukralose går inn i hjernen, fosteret, morkaken og fostervannet. I tillegg viste et kaninforsøk at store doser sukralose førte til abortering hos halvparten. Hvorfor tar ikke myndighetene hensyn til dette? Og advarer norske myndigheter gravide og ammende barn?www.fritthelsevalg.org/htmlsite/aktuelt.asp?parent=1&flag=1&ban=1&id=413

taraquin sa for siden:

Nå ble de valgt ut helt tilfeldig og "tvunget" til å drikke sin drikke eller hoppe av studien, dvs de måtte i såfall ha blitt sunnere underveis i studien. De fikk ikke velgde drikke selv. De gjorde ingen endringer i sin tidligere diett, men var i utgangspunktet ganske like ellers. denne studien blir meget pålitelig siden utgangspunktet er likt og man bare endrer en variabel, men nødvendigvis gjør denne variabelen noe med hva man inntar ellers. Det er ihvertfall tydelig at man ikke legger på seg av lettbrus alene. Se her om du ikke orker å lese studien:

forum.lavkarbo.no/showthread.php?p=1328102#post1328102

taraquin sa for siden:

Yrla: Sukralose taes i minimal grad opp i tarmen siden det er et sukkeralkohol i likhet med sukrin. Det er gjort en rekke studier på mennesker, ta en kikk på pubmed.com om du ikke tror meg. I dyreforsøkene er ofte dosene helt hinsides og langt over noe et vanlig menneske kan få i seg, samt at mennesker og dyr er ulike ift hva de reagerer på jmf rotter og fett hvor de er dårlige på å metabolisere fett, mens mennesker er gode til å metabolisere fett.

taraquin sa for siden:

Jo, sukkerbrus fører beviselig til vektøkning, ingen studier har så langt vist at lettbrus gjør det samme såvidt jeg har lest, se f.eks denne: forum.lavkarbo.no/showthread.php?p=1328102#post1328102

Om du har studier etc liggende så er jeg interessert i å se dem :) Jeg skal ikke benekte at lettbrus kan føre til stagnasjon hos noen selv om ingen av de jeg kjenner som har gått på lavkarbo har opplevd det. Jeg er heller ingen sukkerfrifan, stevia og sukrin er mine valg :)

Joda, ser den. Likevel synes jeg ikke at vekt som eneste variabel er særlig interessant. Man kan gå i vekt ved å ikke spise også, ingen sier at det er lurt. ;)
Nå spiller det jo liten rolle for meg, ettersom jeg så og si aldri drikker brus, ei heller er jeg særlig glad i det. Men når det føles som om det sitter nisser inne i kroppen min som stikker nåler inn i musklene, så er det i grunn nok for meg til å stort sett holde meg unna.

Det skjer bemerkelseverdig ofte at folk her inne rapporterer at de har vektstagnasjon, og det viser seg at de drikker mye lettbrus, og når de slutter med det går vekta ned igjen. Dette ser jeg stadig vekk. Det er ikke noe vitenskapelig hold i det, men jeg synes den store tendensen taler for seg selv. At man legger på seg av sukkerbrus, eller sukker i det hele tatt er jo et fysiologisk faktum. :) Ikke mye å lure på hva som skjer med både blodsukker og insulin.
Og hva angår kalorier så vil jeg for mitt vedkommende si at det har ingen relevans. Jeg har aldri hatt noen grunn til å telle kalorier.

Huldr sa for siden:

:eek: Jeg ante faktisk ikke dette. Takk, det blir siste spiker i kista for min del angående Splenda (ikke at jeg har rørt det på flere år). Husk at Tagatesse også inneholder sukralose. Sukralose er ikke et sukkeralkohol. Det er et kjemisk endret sukker der molekylene er endret ved å bytte ut tre atomer mot kloratomer.

taraquin sa for siden:

Ja, enig der, personlig er jeg mer opphengt i økningen i risiko for hjerte- og karsykdom ved inntak av sukkerbrus\sukker generelt. Mettet fett er liksom fremdeles synderen selv om både WHO og ernæringsutvalget har friskmeldt det. Men ser man på lagringen av fett rundt indre organer og kraftig økning i triglyserider så ser man at sukker\sukkerbrus er en versting som ernæringsmyndighetene tier om, sukker er liksom tomme kalorier, fett er hjerte- og karsykdom, håper mange snart våkner opp og viser hvor ille sukker egentlig er og at ift hjerte- og karsykdom så er sukker og transfett verstingene.

taraquin sa for siden:

My bad, beklager, blanda med noe annet :)

taraquin sa for siden:

Nei, når lavkarbo metter så bra som det gjør trenger de færreste av oss tenke på kalorier :) I alle studier er det noen som reagerer ulikt på noe, i flere av studiene ift søtsug reagerte antagelig noen av deltagerne med søtsug på aspartam, men siden flertallet ikke gjorde det blir konklusjonen deretter.

Huldr sa for siden:

Det er jo ikke det jeg sier. Jeg sier at man ikke blir slankere av å gå den andre veien, å bytte sukkerbrus med lettbrus. Litt forskjell :)

Stevia og sukrin er nok de beste valgene når det gjelder helt karbofrie søtstoffer, det er jeg enig med deg i :). Selv om jeg er litt usikker på sukrin, det viste seg jo at fruktose ikke var det vidunderstoffet man hadde trodd, heller. At noe er naturlig forekommende i matvarer er ikke det samme som at å isolere et stoff fra en matvare og bruke store mengder av det er så bra. Og stevia er heller ikke noe jeg ville hatt i meg mengder av. Det er jo en urt, og alle urter har virkninger. Jeg ser ikke bort fra at det er noe i det at det kan virke inn på fruktbarheten hos menn, siden det har vært noe av bruksområdet tradisjonelt sett. Men det er i så fall på kort sikt.

taraquin sa for siden:

En kan jo potensielt bli slankere siden man legger på seg av sukkerbrus men ikke lettbrus (ikke nødvendigvis mye, men mange vil nok gå ned litt), såklart til en viss terskel. Om man drikker f.eks 1 liter sukkerbrus pr dag som metter svært dårlig og går over til lettbrus jmf studien vil man jo nødvendigvis redusere kaloriinntaket, jmf studier hvor det å drikke sukkerbrus førte til ubevisst høyere kaloriinntak. Vektoppgangen vil uansett stoppe ser det ut til.

Joda. Om det bare er vekta som er det avgjørende når man velger hva man putter i munnen, så. ;)

senorita sa for siden:

artikkelen i topic er jo også 2 år gammel.. :) men men.. jeg har aldri vært avhengig av hverken sukkerfri brus eller vanlig brus, puh! :)

Hamster59 sa for siden:

Tagatesse inneholder en liten del sukralose, tagatose gjør det ikke.

Jeg har det også slik som Photobscura, at jeg får sånn rar stikking eller kribling i kroppen når jeg drikker lettbrus. Derfor drikker jeg heller vanlig sukkerbrus. (Det dreier seg om 1-2 glass i året, fortrinnsvis Mozell.)

Holder meg unna både aspartam og sukralose, så fremt jeg kan. Tyggegummi er nærmest umulig å få tak i her i landet uten et av de to stoffene, derfor har jeg stort sett kutta det ut.

Huldr sa for siden:

Ah, der kan man se :lol:. Det kom to tråder om det samme på samme dag, så jeg trodde det var noe aktuelt :rodme:. Men ja, dette har jo versert en stund.

Sweetflower sa for siden:

Tydelig at dette opptar folk med jevne mellomrom :) Her er link til noen som mener motsatt.

"Men aspartam har vi hørt mye om. Det er visstnok farlig? Nei! Aspartam er et av de tilsetningsstoffene det er forsket mest på, og 30 år med forskning har ennå ikke kunnet vise at det er farlig i de mengdene som er lovlig i mat, og enda mindre de mikroskopiske mengder som finnes i vaksiner."

Carisma sa for siden:

Ok, la oss si at det faktisk ikke er aspartam som fører til diverse merkelige fenomen hos de som iinntar lightbrus og andre produkter. Hva kan det være da? For noe er det, uten tvil!

shailene sa for siden:

Plutselig blodsukkerfall kan jo stå for mange av symptomene på diverse lister som finnes rundt omkring, en bivirkning som forsåvidt gjelder all 0-kalori søtning. Andre bivirkninger kan jo komme av at kunstig søtning generelt forvirrer belønning- og nytelsesdelen av hjernen. Noe som kanskje kan forklare enkelte tilfeller kan jo være den allmektige suggesjonskraften, jeg fikk kritikk sist jeg kom med dette argumentet, men jeg tror ikke det er så usannsynlig etter alt det negative fokuset på aspartam.. Så sitter man jo igjen med de som har en reell intoleranse for aspartam slik man kan ha ovenfor andre ting. En venn av meg f.eks. opplever svimmelhet, kvalme og hodepine når han tar ibux, uten at det betyr at de som ikke opplever disse bivirkningene må holde seg unna ibux. Nå mener jeg ikke å si at aspartam IKKE er farlig.. Men personlig tror jeg ikke det er de umiddelbare bivirkningene av aspartam vi nødvendigvis bør være redde for, men den eventuelle langtidseffekten av hyppig inntak. Som etter hva jeg har forstått vil gi langt større konsekvenser hvis disse forskerne har rett.. Det er infoen om dette som burde spres, ikke de for lengst motbeviste argumentene som vanligvis florerer rundt.

Huldr sa for siden:

Men det må ha vært noe oppslag i media nylig? For i dag var det noen som linket til den samme artikkelen på Facebook ...

Sweetflower sa for siden:

Signerer denne. Synes det er viktig å belyse alle sider av saken, og basert på mest mulig fakta.

TrillTrall sa for siden:

Sucralose brytes heller ikke ned i naturen og er faktisk i ferd med å bli et forurensningsproblem...

Yrla sa for siden:

ja , enig, men at det faktisk lagres i kroppen vår er det som gjør at jeg unngår det først og fremst. Ekkelt med ting som ikke kan ødelegges.

TrillTrall sa for siden:

Lagres det i kroppen? Sånn "for evig tid"? En enda bedre grunn til å holde seg unna. Selv skyr jeg stort sett kunstig søtning for ikke bare er jeg sta som et esel og nekter å tro at det ikke er helsefarlig samme hva forskerne sier - det smaker jo pjuk! Og når jeg i tillegg får vondt i magen av det så er det i alle fall ingen grunn til å få det i seg.

Yrla sa for siden:

I evig tid, det vet jeg ikke. Kommer sikkert litt an på forskjellige ting. Tror ikke det er forsket så mye på det at man kan få noen sikre svar på det. Det beste er å holde seg unna ja. Håper det kommer et nytt tablett-søtningsmiddel som kan erstatte natreen, den er ikke sunn. Jeg liker å bruke mye i teen min og da blir det ikke godt med stevia. Og for dyrt med sukrin.

Kanutten sa for siden:

Jeg blir kvalm av aspartam. Jeg har hatt oppkast daglig i lang tid uten å kunne linke det til noe .. Det var pepsi maxen.....

Tone-G sa for siden:

Det er ren gift!

Som ødelegger oss sakte, men sikkert :ja: GRØSS

En jeg kjenner, sier.. Vil du ha kreft, drikk light brus.. Er ikke i tvil om at det kan ha en sammenheng!!!

Yrla sa for siden:

oj, du kvalm og jeg magevondt, det er da ihvertfall ikke bra for magen.den som skal tåle ganske mye.

Siljenh sa for siden:

Jeg er en av de som blir avhengig av lettbrus. Det siste året har jeg drukket utrulige mengder cola x-tra fra grans. I perioder har jeg vært oppe i 1,5 l dagen. Jeg har gått et år på lavkarbo periodevis i ketose, men ofte rundt 40g karbo dagen. Jeg har hatt mange sprekker (5 ganger) der det har gått i en is eller en sjokolade pr. dag i kanskje 2 uker om gangen før jeg har kommet på rett kjør igjen. Gikk ned 8kg på det meste, men har gått opp 2 etter jul. Den vektnedgangen jeg har hatt har gått i tak på 2-3 kg i gangen forbundet med ferier i utlandet. Mesteparten av tiden har jeg hatt stilstand, men de helsemessige fordelene har jo vært der, så jeg har stått på. Har hele tiden vært imot å kutte ut lettbrusen, da det var den eneste kosen jeg hadde. Jeg drikker ikke vin eller lavkarboøl, så hva skulle jeg kose meg med på lørdagskvelden. Problemet med lettbrus har for meg vært avhengighet. Hvis jeg drikker litt i helgen MÅ jeg ha mer. Har flere ganger kuttet utbrus iukedagene, men etter to uker sniker den seg inn igjen. I det siste har jeg sett at jeg får munntørhet av å drikke for mye brus. Når jeg kutter den ut og erstatter med vann får jeg hodepine de første dagene. Nå prøver jeg igjen og klarte meg uten man-fre. Så kjøpte jeg en liten boks pepsi-max til i går kveld, og i dag har jeg så lyst på brus. Så neste helg blir det ingen liten boks heller. Er det noen andre som opplever slike abstinenser når de prøver å kutte brusen? Er detnoen som har opplevd at vekten har begynt å gå ned etter å ha kuttet lettbrusen?

Yrla sa for siden:

jeg har merket "behovet" for brusen, ja. Og sluttet ofte men falt for fristelsen når brusen kom på tilbud, fordi jeg først og fremst tenkte jeg ikke kan bruke så mye penger på sånt. Men da jeg bestemte meg for å slutte fordi jeg ville fordi jeg merket hvor skadelig det var for magen min da var det lett. Da drakk jeg iskaldt vann når jeg tenkte på brus og snart glemte jeg brusen, jeg tenkte vann når jeg var tørst fordi det var det den ble vant til å få. Jeg har ikke merket noe på vekta men magen og hodet mitt føles bedre uten brus og det frister ikke mer, jeg betrakter det som gift og elsker vann nå. Kos deg med kakao, te eller kaffe latte med soyamelk da vel med vann ved siden av.

Nerthus sa for siden:

Ja og ja :)

Det er nesten skremmende hvor hekta jeg blir, selv om jeg "heldigvis" kan beherske meg til maks en halv liter om dagen (vanligvis...).
Pepsi max er verst og trigger som f. Jeg har - når jeg nå har kjøpt - variert mellom cola light og cola zero og holdt meg unna pepsi max, de må ha noe i den brusen som trigger "avhengighet" hos meg ihvertfall...
Når lettbrusen går ut - går vannet inn ;) Jeg er på dag 5 nå med ren mat, ingen småspising, MYE vann (4-5 l pr dag) og er nede over 3 kg... skjønner at dette er vann altså, for jeg var FULL av vann i kroppen etter en periode med "merkelig" spising... men allikevel.

Har rævva ånde (ketose...), og merkelig smak i munnen (ketose) og savner å drikke noe annet enn vann. Etter 5 dager så går det greit med brusen, men jeg er "mett i magen" og "sulten i hjernen". Det hjelper ikke at jeg sitter stort sett på rævva etter jobb (der jeg også sitter på rævva) og leser til eksamen...

smgj sa for siden:

Du liker ikke grønn te da? Jeg drikker den - løsvekt eller pose - med litt FOS eller "bar". Ofte savner man jo bare noe å ha i hendene og i munnen...

Siljenh sa for siden:

Jeg er egentlig ikke glad i varme drikker. Lager meg iskaffe en gang i blandt, men prøver å unngå å bli avhengig av noe :-) Ellers så lager jeg meg litt iste av grønn mint te en gang i blandt. Så hvis jeg går inn for det finner jeg alternativer. Men jeg har jo så lyst på brus... jaja, bare noen uker til uten nå så blir det lettere. Det gjelder bare å finne viljestyrken!

Yrla sa for siden:

viljestyrken kommer av seg selv den, når du finner motivasjon. du må ville unngå brusen av en eller annen grunn som er sterk nok til at du velger noe annet. en som kjøper en halvliter dgl kan tenke på hva hun kan kjøpe for summen av en ukes forbruk: 19 g 7 = 133 kr og tenke på noe annet hun vil kjøpe for pengene, f.eks hver lørdag. På en mnd får hun kjøpt en fin bukse for pengene.

Nerthus sa for siden:

Viljestyrke varer dessverre bare så lenge... et forslag er å bruke affirmasjon, dvs se deg for deg UTEN brus. Se hvor frisk og fin du føler deg, uten å være avhengig av den ekle brusen. Den har aspartam i seg, og du kan feks overdrive de negative konsekvensene aspartam har på kroppen kraftig, slik at du blir nesten uvel ved tanken på å drikke "gift"... (dette er bare forslag altså. Noen tåler aspartam - andre blir syke av det... så en dokumentar fra usa om det for kort tid siden, og aspartam ble faktisk IKKE godkjent i de første rundene i USA... helt til lobbyen for produsenten til nutra-sweet (aspartam) påvirket FDA-komiteen i USA til å godkjenne det...jeg bruker dette, og har med det redusert inntaket kraftig. Prøv feks å drikk VARM pepsi max, da kjenner du faktisk den kjemiske smaken av uhumskhetene ;) ) Uffda, der snakket jeg meg helt vekk gitt ;) men jeg antar du skjønner poenget. Gjenta feks foran speilet hver morgen og kveld: Jeg er en VANNdrikker eller noe annet som passer deg :) Se for deg det rene vannet og alt det gode det gjør med alle de kjemiske prosessene i kroppen din - kontra feks lettbrus ;)

Når viljestyrken da svikter, vil den automatiske reaksjonen fra gjentatte affirmasjoner gjøre at du blir uvel ved tanken på lettbrus - og kan da hjelpe deg til du blir "viljesterk" igjen :)

Bare et forslag - av og til må man bruke triks som kan lure hjernen til å være på din side ;)

Siljenh sa for siden:

Takk Nerthus. Jeg skal prøve det. Er lei av at jeg ikke klarer og styre mine egne handlinger. Blir alt for fort avhengig av ting, spesilt lettbrus og sukker da. Det er ikke noe gøy når jeg føler at mine "cravings" styrer livet mitt. Som for en stund siden da jeg ble kjempesur på sambo fordi han hadde faktisk glemt å kjøpe meg brus på veien hjem, enda jeg hadde skrevet det først på handlelisten. Når jeg er ved mine "fulle fem" så skjønner jeg jo at det var ikke så livsnødvendig at det var noe å bli sur over. Jeg var jo faktisk syk med halsvonde så kanskje jeg heller skulle prioritert en kopp te. Nå skal det jo sies at jeg hadde klart og finne noe karboholdig i et eller annet skap, så blodsukkret var vel ikke helt stabilt på det tidspunktet. Det bruker å gjøre et eller annet med fornuften min...

Yrla sa for siden:

Etter at jeg slutta med pepsi max har jeg spist hjemmelaget sjokolade. Kanskje ingen tilfeldighet siden det er stimulerende det også. Jeg fant at jeg faktisk ikke liker den stimulerende virkningen, man blir på et vis avhengig av den, så jeg kutta den ut igår, og idag kutta jeg ut røyken. Liker ikke å være avhengig av noe, som du sier. Mitt humør skal ikke bli styrt av ytre stimuli fra drikke, røyk og mat!! Det er jo helt sykt.

senka sa for siden:

Graturer masse Yrla:):)Du er viljesterk jenta.Bravo!!!

Yrla sa for siden:

Tusen takk:) Deilig å ikke være så tett i lungene.

Carisma sa for siden:

I valget mellom aspartam og soyamelk er vel aspartam det sunneste. Soyan er det jo bevist at tuller med både hormoner og annet....

Vi handler veldig ofte på autopiot i hverdagen, så mye er gjort om man stopper opp og tenker over "hvorfor gjør jeg det her/velger jeg dette/må jeg ha denne?"
Da blir man bevisst sine handlinger. og ofte oppdager man at man har jo egentlig ikke så lyst på den sjokoladen eller youghurten eller bollen eller... Man kan likevel kjøpe den, men da har man i det minste tatt et aktivt valg fremfor å gå på gammel vane.

Yrla sa for siden:

ja du kan jo tro og mene det men for en sammenligning! soya er naturlig!

Så alt som er naturlig er bra, mener du? Soya som er ufermentert har ganske så mye østrogen i seg, hvilket kan klusse med hormonbalansen. Det er ikke uten grunn at f.eks. munker i Østen bruker soya for å undertrykke testosteronproduksjonen sin, og dermed libidoet for sølibatets del. Så jeg synes ikke at Carismas sammenligning er heeelt på jordet, og dette er vel heller ikke noe hun tror og mener da det er ganske kjent at soya kan være svært uheldig, enn om aspartam jo er kjemisk.

smgj sa for siden:

Soyabønner er naturlig - ikke soyamelk... og skulle man følge den argumentasjonen så kan vi bare drikke fabrikkoljer og spise sukker også. ;)

Nei - fytoøstrogener er nok dessverre en realitet.
Les f.eks mer her
www.dietaryfiberfood.com/phytoestrogen-hormones/phytoestrogen-food-sources.php

Mat med fytoøstrogener ville ikke jeg velge å spise så ofte og så mye av iallfall.

Jeg får puppespreng av soyamelk, og jeg er ikke den eneste ...
Om man skal dra naturligkortet, så er jo både marihuana og fleinsopp helt naturlig, liksom ...

senka sa for siden:

Ojj jeg erstattet hel melk i kaffe med soyamelk,pga karber:o Men jeg kjenner ikke noe,det må gå greit da jeg er i overgangsalderen og trenger soya;)

shailene sa for siden:

Tror nok ikke en liten skvett i kaffen gjør så mye skade :)

smgj sa for siden:

Som med så mye annet er det nok mengden (i kombinasjon med kroppen som får det) som avgjør om det er "medisin" eller "gift", ja.
Jeg ligger unna soya fordi (større mengder) det reduserer stoffskiftet - og det trenger jeg ikke. ;)

Forresten, uten at jeg vet nok om dette, så snakkes det jo mer og mer om behandling med progesteron framfor østrogen ved overgangsalder, det handler vel kanskje om å behandle årsaker framfor symptomer ...

Bønna200 sa for siden:

Hva med soyasaus? Jeg har hormontrøbbel nok fra før om jeg ikke skal gjøre det enda verre... Bruker litt i woken innimellom.

Yrla sa for siden:

har man symptomer på østrogendominans er det nok lurt å ikke spise noe særlig soya
www.uib.no/isf/utposten/2003nr2/utp03205.htm
selv er jeg motsatt av disse symptomer og har brukt soyamelk dgl i årevis uten at det har gått utover forbrenninga mi.

Ja, man da må du nesten ta høyde for det når du sier til folk at de kan bare drikke soyamelk. Jeg vet om flere som ikke har østrogendominans (jeg har heller ikke det) som reagerer, uten at det er bevis på at det er farlig, akkurat. Men hormonbalansen skal man være forsiktig med.

Carisma sa for siden:

De færreste menn har jo østrogendominans, men de kan utvikle bryster av inntak av soyaprodukter.... :rolleyes:

Dietta sa for siden:

Manboobs....................

smgj sa for siden:

Såvidt jeg vet så er gjæret soya - som i soyasaus - bedre siden phytoøstrogenene til dels brytes ned (ikke fullstendig). Iallfall mener Wiki det.

Men om du bruker "litt i woken" innimellom og holder deg unna soyamel, soyafløte, soyais, soyayoughurt og ikke spiser wok hver dag osv så tviler jeg på at det er noe problem...

Jeg spiser også litt glutenfri soyasaus 1-2 ganger ukentlig...

Når det gjelder østrogen og at det skal være så bra ved overgangsalder så er visst dett en myte etter den store britiske sykepleierstudien. Uten at jeg vet noe mer om det.

senka sa for siden:

Det er mulig det,men det forskes hele tiden og stadig vekk kommer de med nye resultater og alt dette må man ta med en klype salt tror jeg:rolleyes:

Yrla sa for siden:

Nei jeg må ikke ta høyde for det. Det er hver enkelts ansvar å finne ut hva de tåler, siden vi er forskjellige. Jeg tåler soya men ikke aspartam, derfor vil jeg ikke anbefale det motsatte. Og det er vanlig å måtte begrense mengden man bruker, så det ikke blir skadelig, og det må også hver enkelt styre selv.

smgj sa for siden:

... og jeg synes det er viktig at man får kortene på bordet sånn at hver enkelt kan bestemme om man ønsker ekstra østrogen, eller aspartam, eller å velge noe helt annet...

Ulike folk har ulike forutsetninger for å tolerere ulike kosttilskudd. Overvekt er ofte forbundet med østrogendominans og da er som regel ikke større mengder planteøstrogener så veldig ønskelig for oss som havner i den klassen...

Yrla sa for siden:

Ja enig, kortene på bordet, gi folk kunnskap så de kan velge selv. Da kan vi bidra med forskjellige ting og ha det som et felles ansvar.

Bønna200 sa for siden:

Da tror jeg at jeg spiser woken min med soyasuas med god samvittighet. :) Er ikke store mengden det er snakk om og kanskje en gang i måneden eller noe. Jeg bruker heldigvis aldri noe soya ellers.

Momse sa for siden:

Hmmm...jeg oppdaget nettopp (:o) at istéen jeg drikker (den med blå kork, Nestea) er søtet med aspartam!
Jeg drikker ca (minst) en liten flaske pr dag, og har gjort det i et par tre mnd nå. I like mange mnd har vekten stått bom stille :mad: (Opp og ned 1 kg. Har ikke vært kjempeflink med kostholdet, men stortsett. Er heller ikke overvektig, men vil ha av de siste 4-5 vanskelige kgene, kan jo og så ha noe å si...)

Fra i dag av blir det tilbake til vannvognen - noe jeg trives utmerket med :)
Blir spennende å se om det kan ha noe å si for meg :confused:

Dietta sa for siden:

Det er litt av en oppdagelse. Blir veldig spennende å høre om vekten din går nedover når du slutter med isteen. Ikke glem å oppdatere oss da :)

Momse sa for siden:

Det skal jeg :)

Vet ikke hvor lang tid jeg skal "gi det", jeg...Venter ikke noen pangstart, men håper at det kan løsne litt iallefall :cool:

Dietta sa for siden:

Hvis det er aspartamen som stopper nedgangen, ville jeg tro at du skulle merke det i løpet av en ukes tid, i hvert fall to :)
Gleder meg til å høre.

Momse sa for siden:

Altså jeg skal oppdatere dere, ikke glemme det ;)

Momse sa for siden:

Innen slutten av mnd, da :)
Så får vi se...

Nerthus sa for siden:

Drikker du nok vann? Jeg drikker automatisk så mye mindre vann om jeg drikker lettsaft eller lettbrus - det trenger ikke være store mengdene engang... uten NOE annet enn vann - går det lett mye mer, og det er ingen tvil når det gjelder min kropp at VANN og MYE vann er alfa og omega for at kroppen skal slippe noe som helst...

Momse sa for siden:

Nei, det er ikke sikkert jeg drikker nok vann, nei.
Jeg drikker noen kopper med kamille-te ila dagen + vann som tørstedrikk. Isteen drikker jeg stortsett når jeg er på trilletur, og går innom en butikk - som regel hver dag. Innimellom kjøper jeg en stor flaske, men den har jeg 2-3 dager, da ;)

Momse sa for siden:

Laveste notering på evig lenge i dag :D
I dag er det en uke siden jeg sist drakk iste, og 1kg er vekke :heia:
Lurer på om det er tilfeldig eller ei - jeg velger iallefall å holde en knapp på isteen ;)

Dietta sa for siden:

Det kan umulig være tilfeldig Momse - det tror jeg ikke noe på. Hvis å kutte isteen er den eneste endringen du har gjort siste uka, må det være den.
Dette er spennede da, blir moro å høre o du går ytterligere ned neste uke.
GRATULERER :heia: og tusen takk for at du gadd å rapportere :D

Momse sa for siden:

Takk, takk :)
Ingen andre endringer gjort :cool:
Har ikke hatt tro på at jeg kunne klare 2kg før konfirmasjonen 6.mai, men nå er det plutselig bare 600g igjen - kaaaanskje det går likavel :heia:
(-2kg fra februar var målet)

Momse sa for siden:

WTF :eek:
Ned 500g???
Noe har løsnet, altså! Jeg både føler og SER det - jippi :heia:
[size=3][/size]
Sikkert bare kroppen min (Og vekten min, samt synet mitt) som lurer meg, er nok rett opp igjen en av dagene - KAN ikke tro det :confused:

Et lite empirisk bidrag: Etter operasjon nå fikk jeg ikke lov til å drikke kaffe, og koffein-junkie som jeg er, ble jeg prisgitt cola light/zero. Resultat? Jeg har mista følelsen i store deler leppene. :p

Yrla sa for siden:

Wah, skumle greier. Kan du drikke sterk svart te/kakao så er det koffein der og:) (glad det gikk bra på sykehuset:)

Carisma sa for siden:

Hvorfor var kaffe verre en cola light? Pga at den var varm? Vil tro det er minst like mye syre i brusen, pluss kullsyren. Siden kaffe er naturlig og brusen er syntetisk er det rart at de tillater det syntetiske... Men, det er jo norsk helsevesen i et nøtteksall....

Jeg fikk drikke kaffe på dag to. :) Og takk!

Ja, ikke sant? Jeg måtte jo le, men det var hva de hadde fått beskjed om, og sykepleierstudenter tør jo forståelig nok ikke bruke fryktelig mye skjønn. Jeg rista ut kullsyra, da. Hadde fått nok gass under inngrepet for å si det mildt ... Men koffeinhodepine er kjipt, så det ble sånn der og da!
Følelsesløsheten begynner å gå over nå, heldigvis.

shailene sa for siden:

Sikker på at det ikke er pga. operasjonen da? Narkosen/bedøvelsen? Eller smertestillende? Av de der pillene mister man jo lett følelsen både her og der.. :p

Du har så klart et poeng. Men det skjedde først etter jeg drakk brus, forsåvidt. Jeg fikk samtidig den sedvanlige stikkinga også, men den forsvant i grunn litt i andre smerter. :p Har aldri opplevd å ha mista følelsen i verken leppene eller andre steder av heavy smertestillende. Samt den rare følelsen av en nerve som strammer sånn rart i underleppa. Snodige greier. Jeg er uansett mett på colabrus for en liten evighet framover. ;)

Newstart sa for siden:

Woow så bra da. :D

Momse sa for siden:

Yesss :D
No more iste på meg ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.