< Tilbake til oversikten

Knesmerter etter løping ...

KimPossible sa for siden:

Jeg startet på et løpeprogram for en uke siden, har SÅ lyst til å forbedre kondisen, og rett og slett løpe. Aldri vært noe flink til å løpe...
Startet på nybegynnernivå, og skal på 12 uker klare å trene meg opp til å løpe 5 km... men problemet er at jeg allerede har fått smerter på innsiden av høyre kne... :mad:
[color=purple][/color]
Er det noen løpere som har tips og råd der ute? Kan jeg fortsette og løpe, eller må jeg moderere meg eller finne på noe helt annet?
Løper mandag og fredag, og har alternativ trening på onsdager (spinning, ellipse osv)...

nellie sa for siden:

Du løper med stigning på tredemølla?

Nei, løper utendørs i rimelig flatt terreng, på asfalt..
Burde kanskje finne et sted med mykt underlag?
Evt en sånn knestøtte-sak?

nellie sa for siden:

Åja. De aller fleste får vel vondt i ledd av å løpe på asfalt, med mindre de er drevne i løping fra før av... Mange vel selv om de er drevne også.. Burde nok finne et sted med mykt underlag, hvis du kan det.

Ja, tenkte på det... finnes vel noen steder ikke for langt unna her der det er skogsveier og stier i stedet. :ja:
Takk for svar Nellie. :)
[color=purple][/color]
Skal prøve mykt underlag på fredagens økt, krysser fingrene for at det føles bedre.

Orkide sa for siden:

Har du løpesko med god demping?
Det er også viktig å ha sko som passer til fotstillingen din.
Dette er to faktorer som er viktige å ta hensyn til.
Vet hva jeg snakker om da dette er mitt fagfelt med riktig sko til riktig bruk.

Samtidig er jeg enig i at asfalt er ikke det beste underlaget å løpe på.

ToreH sa for siden:

SKO!!!
Invester i ordentlige sko som passer løpestilen, foten din. IKKE kjøp pga av farge, kulhet og tester. Få en løpsanalyse og du er kvitt det aller største problemet.

Hilsen Hypah

Takk, Orkide og Hypah. :)
Har nye, gode løpesko, men mulig jeg må ha noe spesielt for min "type" fot ja... Høy vrist, "hulfot" (heter det det?) og tendens til å gå på yttersiden av foten...får begynne å spare, det har jeg ikke råd til å kjøpe akkurat nå. (sko altså, ikke nye føtter):rolleyes:
Må ta det litt rolig med knebelastning et par dager nå, kjenner jeg, har jo ikke lyst til å ødelegge knærne. :eek:

Nerthus sa for siden:

Gå raskt eller bruk sykkel i mellomtiden :)

Blir nok en del av det ja, Nerthus. :)
Kommer ikke til å tyne meg gjennom løpeprogrammet hvis det går på helsa løs (den gale måten).

ToreH sa for siden:

Hjelper ikke med nye, gode løpesko om de ikke er beregnet på ditt løpssteg....
:(

I know... :(
Det blir vel, en vakker dag. :)

Orkide sa for siden:

Er du hulfot trenger du mest sansynlig en såle for å avlaste under lengdebuen din. Da unngår du også å bli sliten i lengdebuen.
Jeg ville i alle fall fått sjekket dette hos f.eks. en fotterapeut.

Litt hulfot i alle fall, og underpronerer, så får se hvordan dette går. :ja:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.