Da er vi i gang med april folkens. Ble dere lurt i går? Jeg var inne i ren protest mot nysnøen. Så i går kveld ringte min svigermor og sa at de ville spandere tur på oss. Så i juli blir jeg og sambo med svigers til Kreta :D For meg som aldri har vært i sydligere strøk så er det her helt fantastisk :D
Mål for måneden?
Mine mål er vel å fortsette som før med trening og kosthold, men kanskje kjenne litt mer etter når jeg er sulten og spiser raskt, for da hiver jeg nedpå mye mat om gangen.
åhhh så gøy og så deilig for dere!! :D - når og hvor skal dere? Vi reiser selv i begynnelsen av juli og skal ned og feire min fostermors 65 års-dag. Gleder meg!;)
Vi reiser ned den 14. juli :D Så blir vi i eller rundt Khania. Jeg er litt usikker, men det var enten i Khania, eller i umiddelbar nærhet. Blir i en uke, noe som er helt passelig med tanke på at jeg må prøve å jobbe mest mulig i sommer. Så nå storgleder jeg meg :D Må vel legge meg i hardtrening nå for å kunne ligge i bikini på stranden :D
Jeg har satt meg et nytt mål nå - jeg skal ikke gå på vekten før måneden er over. Jeg er møkk lei av vekten som går oppover, så nå driter jeg i den. Jeg skal i stedet fokusere på trening og på å spise rett. Så får jeg se hva som skjer.
Jeg føler egentlig at jeg har gitt litt opp jeg... Spiser lavkarbo, men fordi jeg går på en viss type medisiner så la jeg på meg 30kg på litt over et halvt år nå nettopp, og nå vil de ikke av igjen samme hva jeg gjør.. Så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, og er egentlig bare trist og skuffa. Jeg har ingen mål, jeg.
Bra innstilling Kitsu!
Vaskeklut, kanskje du er som meg og må være forsiktig med fettet i tillegg? Jeg gikk jo på lchf i over et år uten at vekten rikket seg et gram. Men nå har jeg jo gått ned 26-27 kg på et halvt år med mindre fett, mer proteiner, lavkarbo og trening.
Nå har jeg sniffa på 75 tallet noen dager. Hurra. Og det var jo første målet mitt. Endelig mål er å ligge mellom 65 og 70. Og nå går det jo mye saktere nedover enn tidligere, så må smøre meg med tålmodighet. Samtidig så er jeg begynt å bli ganske så fornøyd med meg selv, og tenker at det får bare den tiden det tar :)
Jo, det kan hende. Problemet er at jeg blir så fort sulten igjen om jeg ikke spiser "nok" fett.. Hm. Jeg skal til legen etter påske en gang, så får høre om det er mulig å bytte medisiner eller noe :) Akkurat nå prøver jeg å ikke tenke på noe, og bare kose meg med påska og at mannfolket har fri!
Så. Jeg var hos legen i dag, jeg. Fikk beskjed om at det ikke var stort å gjøre med mtp antidepressivaene jeg går på som er mye av årsaken til vektoppgangen. Greit nok, da vet jeg det! Uansett, jeg hadde haka på tærne da jeg gikk ut fra kontoret til legen.:eek: Jeg hadde inntrykk av at hun var lavkarbovennlig, men i dag gav hun beskjed om at "lavkarbo er ingenting du kan gå på over tid, fordi du kommer til å få vitaminmangel" :confused: At, HÆ? I tillegg sa hun at jeg umulig kunne spise det som fikk meg til å gå ned nå, for da ville jeg være et "medisinsk mirakel". Neihei, greitnok. Men jeg endte altså opp med å få beskjed om at Grete Roede var flottings, og jeg må visstnok skrive opp alt jeg spiser og drikker i løpet av tre uker, sånn at hun kan finne ut hva jeg spiser feil. Og, ja. Så prakka hun på meg noen ark med kostrådene fra staten og noen brosjyrer om slanking :rolleyes:
Noe sier meg at jeg avlyser den timen hun satte opp og heller blir mye flinkere til å trene og telle karber, proteiner og fett :rolleyes: Jeg innså vel også at jeg heller vil være tjukk enn å spise trist og ekkel mat fra Grete Roede :rodme:
Grete Roede virker ikke for å ta av vekt pga medisiner! Det er min erfaring ;) Avbestill timen du. Sist jeg snakket med legen min om slanking (to år siden), ble jeg henvist til overvektsklinikken (senere fant jeg ut at formålet er å vurderes for slankeoperasjon, ikke egentlig for kostholdsendring slik jeg trodde). Iallefall tok det evigheter før de kunne gi meg time. Men jeg bodde ikke lenger i den byen og fikk etter lang tid to skyhøye inkassokrav for de hadde sendt innkallelse til to timer som jeg ikke hadde møtt opp på til en adresse som ikke lenger eksisterer. Jauda..
Det her hadde jo egentlig ikke så mye med dette å gjøre :p Men jeg begynte på GR og gikk ned en kilo på åtte uker. Hurra!
Jaggu! Jeg har da ingen planer om å skrive opp det jeg eter og få høre at alt jeg spiser er livsfarlig for blodårene :o
nai. jeg får heller renske opp litt i kosten på egenhånd og se hva jeg gjør feil. selv om jeg allerede nååååå vet at min elskede ost og fløte er to store syndere:o:( jaja.
lagde avokadomos med reker og majones til kvelds da, i det minste. klappe seg selv på skuldra
Jeg og går på medisiner som kan forårsake vektoppgang. Jeg gikk mye opp i vekt når jeg begynte på de for en haug med år siden, men det kan også skyldes intenst dårlig kosthold. Jeg måtte også kutte ut fløten og osten. Jeg spiser litt ost av og til, men da lettost. Så har jeg byttet ut fløten med laktosefri lettmelk. Men ikke ofte jeg bruker det heller. For meg hjalp det å leve magrere, men fremdeles lavkarbo. Men hør på hva kroppen din sier, og sier den definitivt nei til Grete Roede, så er det nei. Er frustrerende at legen går i mot alt du vil, og ikke heller prøver å tilrettelegge rundt det du vil.
Ja, hun ble nesten sur da jeg ymta frampå at jeg trives best med lavkarbo.. Hm. Ja, jeg kjøper laktosefri fløte nå da, men jeg kan jo forsøke å bytte det ut med laktosefri lettmelk en stund og se hva som skjer. Prøve samme med rømme, kanskje. Jeg har sittet og tenkt en del i kveld, og har tenkt litt på at jeg tror porsjonene mine er en del av problemet. Jeg ELSKER jo mat, det er ikke akkurat hemmelig (:o), og jeg må liksom ha store porsjoner til "en dame å være", jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal få fiksa på det.. gah.
Ser du på tv, styrer med pc, eller andre distraherende ting mens du spiser? Det fører ofte til at man ikke helt følger med på når man er mett... når det gjelder å avvenne kroppen med store porsjoner, så går det noen dager, og det er fælt (syns jeg da), men magesekken blir mindre. Jeg valgte å gå for alternativ nr 2: spise saktere. Jeg har alltid vært elendig på å spise sakte, og har dermed spist mye. Noe av det ligger i at jeg også er glad i mat, men også det at jeg stortsett alltid har spist når jeg er skrubbsulten, og ikke bare litt sulten. Jeg måtte i begynnelsen konsentrere meg om å spise saktere, og på den måten ble inntaket mindre. Jeg spiser enda bra porsjoner, men det er sunne saker på fatet, så jeg har ikke dårlig samvittighet for det så lenge jeg ikke spier meg overmett. Da VET jeg at jeg har spist alt for mye... Og den følelsen er ikke god. Men når jeg tenker tilbake på den mengden med pasta jeg før kunne slenge på fatet, eller frossen pizza, så er jeg jo nesten småspist i forhold :P Det tar tid, og øvelse før det blir rutine på det.
Jeg har alltid spist sakte. Og jeg ser bestandig på tv når jeg spiser. :p
Men ett tips til vaskekluten her; ikke ta på mer på tallerkenen enn du skal ha. Og ikke fyll opp. bruk gjerne vekt en periode..
Det er sånn jeg har gjort det i mange år (Og guuud så tynn jeg her blitt. :rolleyes:). Men jeg veit hvertfall at jeg ikke spiser mer enn jeg trenger.
Og som Anarko sier, så er det jo mye sunt vi spiser. :)
Ja, det var smarte tips! Jeg er klar over det der med tv, så jeg har begynt å slå av den når vi spiser middag, i hvert fall. Får prøve med de andre måltidene også. Jeg tror jeg er på rett vei, i det minste, da, etter jeg trakk tann i forrige uke så har måltidene gått veeeldig mye saktere enn normalt, av naturlige årsaker, så blir faktisk litt raskere mett! Small steps for a .. eh, huge woman! :lol: jeg og mannen er flinke til å ha maten stående i kjelene/formene på bordet når vi spiser også, kanskje bare la alt stå på komfyren i stedet. Skal prøve det en stund, tror jeg!
Jeg jobber også litt med det at jeg burde bli gladere i meg selv, uansett om jeg er tjukk eller ikke. Som jeg sa i et innlegg over her, jeg vil heller være tjukk enn å spise de kjipe rettene til GR, de har jeg spist mange nok av :eek: Brrr. Og så vet jeg jo at sambo er glad i meg åkke som, fine mannen :love: Så når han er glad i meg, og synes jeg er fin, hvorfor skulle ikke jeg gjøre det samme, liksom. :rolleyes: Lett å si nå, men.
Skulle bare ønske det var litt lettere å finne fine klær, og at det ikke var så tungt å bevege seg...
Jeg har alltid vært ganske småspist, men har hatt et kjærlighetsforhold til søtsaker og potetgull. Jeg tror at jeg noen ganger spiser for lite. Går gjerne rundt å er litt småsulten. Men jeg blir jo aldri sånn sinnsvakt sulten lenger, sånn jeg ble før. Alt dette endrer seg når jeg har mensen. Sånn som i dag har jeg spist en stooor mengde kyllingvinger, nannahvafler og peanøttkjeks/kaker (de ble myke).
Jeg har også hatt de samme utfordringene. Spise for fort, og ha alt for store posjoner.
Nå har jeg prøvd å ta tak i det, ser at det er nødvendig for å komme videre ned. Det går liksom litt saktere nå. :(
Nå har jeg i utgangspunktet lagt opp til å spise to ganger om dagen, lunsj og middag, men det betyr jo egentlig ingen ting :)
Ta i bruk mindre tallerken. Ja, det høres teit ut, men hodet liker bedre å se en full tallerken, enn en slunken tallerken. :) Bruk heller frokosttallerken enn middagstallerken.
*Bestemme seg på forhånd hvor mye du vil spise. Jeg spiser det jeg har lagt på tallerkenen, og venter heller 20 min etterpå. Er jeg sulten da, så spiser jeg litt til. (men det er jeg jo egentlig aldri):p
*Kutte ut alle mellommåltider. (de er så vanskelig å holde styr på)
Nå skal jeg ikke påstå at dette var superenkelt, men etter et par dager gikk dette ganske greit. Det er jo selvfølgelig motiverende at det ser ut som vekta endelig løsner igjen også.
Jeg spiser 3 måltider daglig og av og til et lite mellommåltid også, stortsett i allefall. Men det med å vente etter 1. porsjon er lurt. Jeg tenker at det er bedre å spise litt sunne saker når man er småsulten, slik at man ikke går skrubbsulten til hovedmåltidene.
En annen ting. Jeg har alltid syntes at frosne bær smaker surt. Nå, etter så lang tid uten sukker så har jeg varmet litt frosne bringebær i mikroen og blandet med skyr/cc/kesam. Og syns at det smaker akkurat passe søtt. Det er litt artig egentlig :D
Er i utgangspunktet enig med deg. Skal man spise mellom måltidene så er det lurt å ta noe sunt :)
Men jeg tror også at det med å kutte ut mellommåltider er en avvenningssak. Takler man å gå litt sulten i begynnelsen, så vil det at man er skrubbsulten til hovedmltidene også gå over.
Jeg fikser ikke frokost, har aldri gjort det. Derfor 2 måltider, det er egentlig ikke for å spare inn på mat sånn sett:p
Skjønner den. Aldri vært frokostmenneske selv, før jeg begynte med tidligvakter, og gikk skole og måtte opp ekstra tidlig da. Nå har jeg gode namnam frokoster som holder meg gående til lunsj :D Og liker frokost attpåtil. Noe jeg aldri hadde trodd jeg skulle gjøre. Men folk er forskjellig skrudd sammen :)
Ja, jo, jeg og egentlig. Men det hadde vært mye lettere for mange å vite løsningen på ting, istedet for å gå som meg i over et år med høy fett uten å rikke meg et gram verken i ene eller andre retningen. Men det ordnet seg til slutt da :) Og etter prøving og feiling så finner vel folk flest ut hva som passer for de også :)
Anarko, jeg og har endt opp med å måtte kutte på fettet. Har endelig begynt å merke noen forandringer. Kroppen føles lettere, og lurer på om jeg har gått inn et par cm igjen. Men har klart å holde meg unna vekta siden månedsskiftet, så vet faktisk ikke om jeg har gått ned noe.
Da høres det jo ut som om du er på rett vei i allefall :) Jeg hadde en stillegående periode for litt siden, men nå er jeg på vei nedover igjen, selv om det selvsagt ikke går med samme farten som tidligere. Jeg er herved nede på 74 tallet, noe jeg ikke har peiling på når jeg var sist, siden jeg skydde vekten som pesten hele ungdomstida. Siste året på ungdomsskolen veide jeg meg, og da var jeg (til 15-16 år gamle Anarkos store sorg) 89 kg. Så når jeg passerte 74 er vanskelig å si.
Når vi snakker om kake, jeg holder på å finne dåpskake til lille mus.. Det er jo "kjempe" gøy å sitte å se på alle gode kakene når jeg ikke får spise dem selv.. mumle...
Men du må jo selvfølgelig ha lavkarbokake i dåpen også!? :D
Jeg for min del skal gjøre et nummer ut av å BARE servere lavkarbogreier dersom jeg får noe besøk på bursdagen min... :cool: Klart, det er jo en viss forskjell på at to, fem familiemedlemmer kommer på besøk og en hel dåp da :lol: Uansett, har planer om vafler, og så klarer jeg ikke bestemme meg for om jeg skal lage BenteR sin moccakake, eller en annen type sjokoladekake jeg synes er helt fantastisk. Livets vanskelige valg :p
Jeg må bare innrømme at jeg er HELT ubrukelig når det kommer til baking.. HELT ubrukelig. Klarer ikke å lage en langpannekake fra sånn ferdig pose engang.........
Så det er nok andre som kommer til å stå for bakingen, og da kan jeg jo ikke stille så store krav til at de skal være uten karbohydrater, akkurat.. :P
Men det er jo lenge til, og det blir den første utskeielsen jeg skal ha i år...
sitter og vurderer om jeg skal bruke bursdagen min på en tur til nordby... jeg har ikke lappen, og har ingen familie/kjente som kan kjøre... så da blir det buss fra moss til nordby. blir jo bare meg og ryggsekken, så ingen heftig shopping event akkurat. mer for turen sin skyld.
pappa kjører bare sykkel sommerhalvåret, så da får jeg ikke haike gitt :p
Ååååh! :D Akkurat kommet hjem fra en konsert med Lillasyster, for den som måtte ha hørt de! Fantastisk band, og enda mer fantastisk live :D De har en artig (metal)versjon av Rhianna sin Umbrella bl.a. og den dedikerte de til en Sondre som mista livet på Utøya. DET synes jeg var fantastisk flott :love: Åh, lykkerusa klut nå altså! :p
Vet ikke om jeg tør si det høyt, i redsel for at det skal gå skeis igjen... Men, jeg er igang med lavkarbo igjen. Er helt i starten, bare på femte dagen foreløpig, men optimist :D
Jeg har maaaaange kilo å kvitte meg med og håper jeg klarer å holde fokus nå. Jeg skal bli flinkere til å bruke forumet til å hente inspirasjon. Jeg skal også bli flinkere til å holde liv i bloggen, som nå har hatt nesten ett års dvale.
Lykke til! Og kanskje du burde bli med i StineH sin motivere-hverandre-tråd (som jeg ikke helt husker hva heter akkurat nå). Der tror jeg det er mange søte mennesker som støtter hverandre. Jeg :heia: på deg!
For et par år siden kom jeg inn på forumet her... startet på Eurodiett og gikk ned fra 126 til 101kg... Men nå har tiden gått og ting har skjedd... Så nå er jeg helt oppe på 130,1kg..huff..
Men er tilbake her inne fordi det hjalp meg forrige gang!
Da ønsker jeg deg veldig lykke til! Her er det bare å slenge ut alt du tenker på, så skal vi prøve å komme med så god respons som overhodet mulig :)
Siste dagen i april i dag folkens, og været er NYDELIG i Bergen :D
Jeg oppdaget i går at det er sukker i vitamintabletene mine. :mad: Også jeg som har tatt tre om dagen istedet for en, pga mangler... :o
Har tatt disse siden i høst, så nå begynner jeg å lure på om de kan ha medvirkende årsak til mtt manglende vekttap...
Det er jo hvert fall lov å håpe! :D
nix, de skal svelges hele. men de er filmbelagte så de sklei ned bedre enn metforminen gjorde Oo. også skal de tas til mat, så da går det greit. greier ikke ta piller med kun vann, må svelge ned med mat...
det kan være vanskelig å svelge store tabletter, noen ganger... Men jeg er av den typen som kan svelge ti tabletter på en gang, så er heldigvis ikke plaget med det.
Må du ta mange om dagen og på en gang? Ikke gøy hvis man har problemer med det. :nei:
usj, kefir.. liker ikke sur melk :( liker egentlig ikke melk i det hele tatt. men det må være konsistens. minimum youghurt. men siden de skal tas til mat, så er det egentlig bare om å gjøre å huske å ta dem :p
skal bare ta en morgen og kveld. så har jeg noen vitaminer jeg tar når jeg husker :p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.