Det gjelder kona. Hun veier mellom 47 og 49 kilo og sliter med å legge på seg. Hun spiser store porsjoner med mat og står opp om natta for å spise. Hun spiser mye sjokolade og kaker.
Jeg antar hun spiser en kvart kilo sjokolade i uken.
Hun blir aldri mett og på en 8 timers tur til Trondheim, spiste hun en middag i Eidsvoll og 4 baconpølser i brød og to muffins. Vi avsluttet turen i Trondheim med en middag til.
I fjor brukte hun opp 20 kilo med protein pulver som brukes av kroppsbyggere uten at det hjalp. Hun har ikke fett på kroppen og fryser mye om vinteren. Vi har kjøpt inn røyket svinefett om vinteren men hun legger ikke på seg.
Hun har vært til legen og fikk som svar at hun jobber for mye....hun er kokk.
Hun spiser utrolig mye poteter og grønnsaker og i går spiste hun rundt 1/2 kilo med lammestek til middag om kvelden og sto opp om natta og spiste opp restene.
Jeg spiser rundt en fjerdedel av det hun spiser.
Er det noen her som kjenner noen som har det slik? Hun er 46 år og handler klær fra ungdomsavdeling da ingen klær for voksne passer.
Shit. Det er tydelig at vektproblemer kan slå ut begge veier!
Det blir hvertfall sagt at et lavkarbo-kosthold er vektregulerende, og skal hjelpe kroppen å finne sin idealvekt. Jeg gikk for eksempel opp 2 kg da jeg startet på lavkarbo, selv om jeg ikke er undervektig. Det kan jo være veien for henne?
Lavkarbo får også kroppen i hormonbalanse, og gjør at kroppen sier ifra hvilke næringsstoffer den har bruk for, når den er sulten osv...
Uff, det hørtes like slitsomt ut som å være overvektig.
Har hun prøvd å spise ren lavkarbo? Det er jo vektregulerende og jeg har i løpet av årene her inne sett flere som har brukt lavkarbo for å gå opp i vekt.
By the way, jeg er 60kg overvektig og bruker 9-10 mndr i året på å fryse konstant.. Hjelper ikke mye å ha mye fett på kroppen for alle heller..
Så hva med å prøve en måneds tid på lavkarbo, kutte alle raske karbokilder, passe med protein og nok fett?
I øyeblikket kommer jeg ikke på noen gode tråder her om det å spise lavkarbo/ketogent for å gå opp i vekt, jeg bare vet at det har vært flere her inne i løpet av årene.
Noen jeg så vidt kjenner mistenkte at hun hadde Crohns sykdom pga lignende symptomer (og noe annet).
En annen venn av meg har en tilstand (som kommer av en behandling han hadde for noe, kreft muligens) og som har resultert i at han ikke kan legge på seg. Tror faktisk det gjelder muskler også.
Vet ikke om dette var mye til hjelp. Jeg bare brainstorm'er sånn i tilfelle.
Jeg sliter selv med og holde vekta oppe, og prøver og ikke komme under 48 kilo.
Når jeg lever lavkarbo, MÅ jeg over 2100 kalorier pr dag for ikke og miste vekt.
Siden jeg lever lavkarbo, er min hovedkilde for energi fett, og fett har 9 kalorier. Det betyr at når jeg bruker nøtter, frø, fete meieriprodukter og fet fisk, så trenger jeg ikke og spise som en hest for og klare og holde vekten min.
Jeg ville nok, om jeg hadde vært henne, fått tatt en fullstendig blodanalyse.
Har man f.eks høyt blodsukker, høyt stoffskifte, TRAS-antistoffer, d-vitamin-mangel, jern-mangel og en hel drøss andre ting, så kan det føre til at enten øker forbrenningen eller kroppen klarer rett og slett ikke trekke ut næringen skikkelig fra maten.
Ligner veldig mye som deg. Hun må spise mye for å hold vekta opp mot 49 kilo men ofte ligger den på 47.
Hun er ikke på diett og spiser alt. Hun spiser et halvt brød om dagen. Hun lever extremt usunt bare for å holde vekta oppe.
Hun har veldig lav blodtrykk, ca 100/65.
Jeg synes at legen hennes ikke tok henne så alvorlig og bytter fastlegen hennes. Hun har hatt kun en konsultasjon og resultatet av prøvene fikk hun over telefon.
Å spise slik du beskriver er virkelig ikke bra, uansett vekt og kroppsfasong. Har du pratet med henne om et eventuelt lavkarbokosthold? Grøsser når jeg tenker på alle livsstilsykdommene som kan komme etter slike spisevaner..
Tre dager med vanlig kost er nok til at vekta går ned til 44 kilo og da blir hun svimmel og funker ikke.
Vi bytter ut legen først og ser om hun blir tatt alvorlig.
Den skjønte jeg ikke. Hun kan ikke spise lavkarbo på jobben? Lavkarbo er vel heller ingen grunn til å ikke spise jevnlig. Hun må da vel kunne ha med matpakke? Eller jobber hun på plattform el.l der hun ikke er hjemme i flere uker?
Tolker jeg deg rett når jeg tenker at det er utseende som er hovedgrunnen til at hun vil legge på seg, ikke pga. helsa? Hvor høy er hun? Ville absolutt prøvd å få henne over på et sunnere kosthold, iallefall. Undersøkelser av tynne/slanke mennesker som lever på et slikt kosthold viser at de lett kan være minst like usunne som godt overvektige mennesker, med tanke på ugunstig fett som legger seg rundt de indre organer samt det meste av helsemarkører. Å være noe undervektig og leve på et sunt kosthold, vil alltid være sunnere enn å være normalvektig og leve på søppelmat. Vekt og BMI er ikke alt.
Det finnes jo mye sunn mat med høy kaloritetthet, hun trenger ikke spise sjokolade og pølse i brød for å få i seg nok kalorier. Kan hun ikke spise nøtter og tørket frukt istedet for sjokolade, for eksempel? Da vil hun få i seg de samme kaloriene og energien, samt næringstoffene kroppen trenger. Lavkarbobakst har ofte svært høy kaloritettet, flere næringsstoffer, og er uten alt søppelet i hvitt brød og kjøpekaker. Spiser hun dette i kombinasjon med normal mengde karbohydrater vil også det være fetende og mye sunnere, og begge deler er jo lett å ha liggende i veska og spise når man er på farta.
Hun er 165 cm høy og det er ikke pga utseende hun vil legge på seg. hun har ingen reserve å gå på. Hun trenger konstant med mat. Bare en omgang med forkjølelse er nok til at hun går ned til 42-43 kilo.
Så hun kan ikke som mange, mange andre ha med matpakke? Det finnes mange som faktisk IKKE kan spise det som serveres i kantina på jobb. Å ofre denne lunsjen må da virkelig være verdt det om hun kan gå opp i vekt med lavkarbo. Det kan da umulig henge på noe så enkelt som at hun må ha med egen matpakke.
Hvorfor kom du inn hit om det ikke var for å få info om lavkarbo? Var det pga du vil spise lavkarbo?
Det var overskriften Stoffskifte/hormonproblemer som gjorde at jeg kom hit for jeg regnet med at det henger sammen.
Dessuten gikk jeg opp i vekt etter røykeslutt fra 72 til 90 kilo.....og ved å bare spise mindre brød og ris, gikk ned til 80 kilo siden september 2011.
Jeg slapp å kutte ned på godteri og sukker da jeg bruker ikke dem. Siste gang jeg smakte på en is var i 2005.....
Lavkarbo burde jo være kjempe-enkelt selv om hun bare kan spise dagens. Middager er rimelig like for meg i dag som de var før med unntak av at jeg ikke spiser poteter, ris eller pasta. I stedet spiser jeg mer grønnsaker. De aller fleste steder der jeg har spist har det ikke vært problem og bytte poteter, ris eller pasta med mer grønnsaker.
For og øke fettmengden kan hun f.eks. ha med seg nøtter og knaske i seg, eller lage en god dressing som hun kan oppbevare på jobb.
De hotellene jeg har jobbet på har iallefall ikke slike ting vært vanskelige i det hele tatt.
Og ellers er det som de andre sier; ha med matpakke. En god frokost med f.eks. omelett av egg, bacon, fløte, ost + grønnsaker sitter unna ganske mye lenger enn ei skål med cornflakes, og dere spiser vel kanskje sammen til kvelds?
Spiser man karbohydrater så blir man fort sulten igjen, og sliter hun f.eks. med et svingende blodsukker, så er karbohydrater fiende nummer en.
Gubben min MÅ ha noe og tygge på jevnt og trutt og magen skriker etter mat når han øker karbohydratene. Med fett som næringskilde går det mye lenger tid før han har brukt opp energien og han slipper blodsukkersvinginger, svimmelhet og "må ha mat nå-følelsen"
ok. Så langt jeg vet er stoffskifte og hormoner veldig avhengig av hva slags mat man spiser. ved et lavkarbokosthold kan man oppnå hormonbalanse, så dette ville jeg absolutt foreslått for henne
Da får hun ha med matpakke da, slik tusenvis av andre gjør. Det er ikke såå mange av oss som har gratis lunsj. Kan hun ikke prøve lavkarbo i f.eks. en mnd og se hvordan det går? Om hun spiser lavkarbo holder blodsukkeret seg stabilt selv om hun ikke spiser annnehver time. Jeg mistenker at grunnen til at hun blir svimmel om hun ikke spiser veldig ofte er at hun spiser mat som kjører blodsukkeret rett i taket og ned igjen like fort?
Men er dere interessert i å prøve lavkarbo for få henne opp i vekt, bli kvitt sulten og svimmelheten? Det er jo en viss( kanskje VELDIG STOR), sjanse for at hun både er sulten fordi hun spiser mat som klusser skikkelig med blodsukkeret. Måten hun spiser på er jo highway to diabetes 2. Man må ikke være overvektig for å få det, det holder å spise mat du klusser med insulinutskillelsen.
Ikke uvanlig å bli svimmel når blodsukkeret er jojo.
Stoffskifte og hormonelle forstyrrelser har i grunn ALT å gjøre med lavkarbo spising. Det henger mye sammen.
Nå er det veldig mulig din kone har andre helseproblemer også, men å prøve lavkarbo kan hjelpe mye. Og la det i såfall få noen uker, for kroppene våre er ikke noen pc vi brått kan stille om.
Her er en kraftfrokost på rundt 600kalorier, som jeg tror din kone sluker kjap.
3 rå egg ( nei, det smaker IKKE rå egg, jeg blir kvalm om det smaker egg)
2dl fet kokosmelk
50-100g frosne bringebær
noen dråper natreen eller ønsket søtstoff utenom sukker
Kjør sammen med stavmikser og hell i et høyt glass. Man kan bruke ferske bær, men frosne er best, da blir den skikkelig kald.
600kalorier som går lett ned, passe med fett og protein og ingen raske karber som fucker opp hormonbalansen.
Skal prøve. Jeg har vært borte en stund. Hun har sluttet med sjokolade og går ikke ned i vekt. Det blir ikke lett å få henne over på lavkarbo da hun spiser et halv brød hver dag i tillegg til pasta og ris. I går spiste hun opp et spann med yoghurt is......
Middagen hennes er rundt 4-500 gram med kjøtt og poteter og grønnsaker
En 5-kilos pose med poteter går unna i 10 dager. Jeg spiser ikke poteter. Skal få henne til legen igjen, forrige gang var alt normalt.
Jeg skal få til denne oppskriften i neste uke....
Om dere har økonomisk rom for det ville jeg dratt til en privatlege med spesialområde matintoleranse/mage tarm. Det holder på å bli en del av dem - spesielt i Oslo-området, om dere er i nærheten.
Har man en matintoleranse vil det ofte føre til at man spiser mye av nettopp den maten man ikke burde spise... Mye av den vanlige intoleransematen (hvete sesielt, korn og melk mer generelt) gir en svak endorfinrus. Enkelte personer - gjerne oss med smålekk tarm - er mer følsomme for denne rusen. Det gir oss "mersmak" på feil mat.
Dette vil man ofte kunne se på en blodprøve - ikke nøyaktig hvilke matvaretyper det gjelder, men nok til å få en pekepinn om det er snakk om skadet tarm og mulige intoleranser eller ikke. Videre vil man kunne ta en avføringsprøve for å se etter om bakteriefloraen er normal eller om det er parasitter til stede.
Min erfaring er dessverre at dette er ting som vanlige fastleger er lite opptatt av...
En annen ting... dere bør sjekke stoffskiftet. Det her med å "spise som en hest" uten å ta på vekt kan være et symptom på forhøyet stoffskifte. Men det kommer da vanligvis ikke alene. Det vil legen kunne se om han tar stoffskifteprøver, inklusive antistoff-prøver.
Du sier hele tiden: jeg skal prøve å få henne; det er ikke lett å få henne... Vil hun ikke gjøre noe med dette selv? Er det du som føler dette er et problem?
Hadde et lignende problem etter lang periode med kronisk diare. Selv om magen hadde normalisert seg, nektet kroppen å gå opp i vekt. Begynte med 2-3 liter helmelk daglig etter leste det på en vektløfterside. (Dette i tilleg til så mye fast føde jeg klarte å spise.) Startet etter sommeren og var gått opp 10 kg før jul. Har ikke hatt lignende problemer i ettertid :)
Har hun sjekket seg for cøliaki/allergi/tarmsykdommer? Det virker jo ikke som om hun blir dårlig, men når min mors cøliaki slo til for fullt, var hun vanvittig tynn.. Tarmtottene som tar opp næring i kroppen var ikke-eksisterende, og kroppen tok dermed ikke opp noe av næringen hun fikk i seg.
Hva om du begynner å kokkelere litt for henne isteden for å prøve å overtale henne til å "begynne med lavkarbo"?
Tipper hun ville blitt glad for å bli servert mat;)
Lag en god middag basert på nok kjøtt eller fet fisk, lag en god saus, eventuelt basert på toropose, men bytt ut melk og litt smør med fløte og masse smør og masse gode grønnsaker til (ikke bare salat).
En slik middag kan lett komme opp i 1500-2000 kcal alene uten at man føler seg stappmett.
En kraftig frokost hjelper også.
2-4 egg vispet med litt fløte og stekt i smør (omelett eller eggerøre)
noen skiver bacon eller spekeskinke over og tomater fx.
Denne frokosten kommer lett opp i 500 kcal
Om hun bruker fløte og eller cocosa i kaffen i tillegg (jeg synes det smaker best med begge) så kommer kaffekoppen opp i over 300 kcal alene.:o
Om du lager slik mat til henne vil hun selvfølgelig kunne spise"dagens" om hun vil på jobb.
Min erfaring er at det bare er McDonalds som nekter å bytte ut KH (brødet på burgeren) med grønnsaker. Både vanlige kafeteriaer, kafeer og resturanter er villige til å droppe poteten eller pastaen og servere retten med mer salat eller grønnsaker istedenfor. Dette gjelder også dagens.:)
Også håper jeg inderlig at hun kommer til en lege som tar henne på alvor...
"Det blir ikke lett å få henne over på lavkarbo da hun spiser et halv brød hver dag "
Det finnes fine lavkarbo brød her inne og de metter og holder deg mett lengre en annet brød finnes også poser med lavkarbobrødmiks som du bare blander vann og olje i på Rema 1000 du blir veldigt mett av det også.
Lykke til!!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.