kanskje om du væter det og tar på noe kjerringråd-aktig pulver, natron eller noe, som trekker til seg lukt. sikker på at det finnes noe, om ikke akkurat natron. kanskje andre som vet, og så tenker jeg på sånn desinfiseringsspray som dreper 99% av alle bakterier
Jeg har en sprayflaske i skapet somm heter X-it. Den er super mot sur lukt. Bruker den i sko etc. Min flaske er gammel, så jeg vet ikke om det er i handelen ennå. Kjøpte den på Meny en gang i tiden :)
Spylukt pleier å sitte tragisk godt. Spesielt ille er det når det er "fyllespy".
Hvis det har trukket langt inn i puta tror jeg nesten aldri det vil gå bort.
Men jeg hadde nok renset hele sofaen...
Med fare for å ødelegge middagen til noen: det er jo verdt et forsøk med å bløte det opp med vann?
Og så legge på, og vi snakker en hævv altså; seks-åtte sånne små poser natron eller en halv boks kattesand.
Det var jo en helt naturlig forklaring. Værre med min da, som absolutt ikke vill ha tekst. Kanskje jeg har en spøkelse her :eek: (Åndenes makt på TV skjønner du :p)
UUUUÆÆÆÆÆÆ SIIIIIITROOOOOOON.............. får ikke håpe at du har brukt det alt på sofaen din. Sitron har blekende effekt.....
Nei du noe så enkelt so god gammel vaniljesukker fjerner det meste av lukt. Dryss på og gni det litt ned i stoffet, la det ligge der gjerne over natta, så støvsuger du bare enkelt og greit bort dagen etter, wola...... Må gjerne gjenntas om lukta er inntens.
Jeg bruker alltid å sette et tefat med vaniljesukker på kjøkken når vi har hatt fiskemiddag eller andre matretter som ikke lukter særlig etter inntak, så lukter det nydelig vanilje i hele huset. Fjerner også gammel kjellerlukt og festlukt. Det er faktisk det eneste vi bruker vaniljesukker til her i huset etter at vi la om til lavkarbo i 2007:p Kun utvortes:p
Leste en gang for maaaange år siden at fiskebilene ble vasket, drysset med vaniljesukker og spylt igjen, så var lukta borte.
De flinke vaskedamene Aggie og hvaheterhunandre? på tv drysser alltid natron på ekle puter, og støvsuger det opp etterpå. Men hvis det fremdeles er rester av "gaven" igjen, så må de nok til med såpe og vann først.
Ta kontakt med en malingsforretning eller liknende, de har som regel møbelrensere (en støvsugerliknende maskin!) til leie - det koster noen få hundrelapper inkludert såpe.
Jepp jepp! Dette kan jeg bekrefte (har hatt det samme problemet ... :o, drysset salt på i flere omganger til det hadde trukket ut all fukt, og sprayet behørig med yucon!)
så artig at vaniljesukker fungerte. Det har jeg aldri hørt om før!
Vi har hatt spyuhell i bilen (meg selv ja), og det ble borte, både lukt og skitt, med våtrenser (også det en her omtaler som støvsugerlignende maskin). Da blir man kvitt det meste. Problemet er jo hvis man har en sofa med et ikkeavtagbart trekk og hvorav innmaten ikke er beskyttet av noe. Da kan det trekke laaangt inn og være vanskelig å få bra igjen. Så ved innkjøp av ny sofa: Avtagbare trekk, og innmat som er beskyttet av plast..det er jo greit ikke bare i forhold til spyuhell, men matsøl, støv, katter, barn, hunder som kan finne på å tisse oppi der...
Jada, det var mitt foredrag for kvelden.
Herlig at sofaen endelig er luktfri! :D
Skal definitivt ha dette tipset i bakhodet til senere anledninger jeg også :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.