< Tilbake til oversikten

Fjerne spy-lukt fra stoffsofa?

Charlott sa for siden:

Min kjære sønn sliter med ettervirkningene av et uhell en gjest hadde i sofaen, mest sannsynlig type dritafull på nachspiel :p

Først vasket han med Zalo, så gjentatte ggr med eddikk, men det lukter fortsatt.

Sofaputa er ikke løs. Noen som har noen lure tips?

Mariann S sa for siden:

Sitron skal ta sterk lukt, men om det hjelper mot spy det veit eg ikkje :p
Spørs vel litt kor langt ned i puta det har trekt seg også.

Charlott sa for siden:

Kan foreslå at han tar en sitron, deler den i to og gnukker i vei ... :)
Alt er verdt et forsøk!

Yrla sa for siden:

kanskje om du væter det og tar på noe kjerringråd-aktig pulver, natron eller noe, som trekker til seg lukt. sikker på at det finnes noe, om ikke akkurat natron. kanskje andre som vet, og så tenker jeg på sånn desinfiseringsspray som dreper 99% av alle bakterier

Charlott sa for siden:

Ja, Kanskje bakepulver eller natron kan fungere om han bløter det litt igjen :)

Desinfiserende spray var heller ikke dumt!

Dietta sa for siden:

Jeg har en sprayflaske i skapet somm heter X-it. Den er super mot sur lukt. Bruker den i sko etc. Min flaske er gammel, så jeg vet ikke om det er i handelen ennå. Kjøpte den på Meny en gang i tiden :)

langaard sa for siden:

Skumrens beregna til bilseter:)

Charlott sa for siden:

Videresender forslagene til den håpefulle :D

Huldr sa for siden:

Tror ikke X-it finnes lenger, men Clas Ohlson har en luktfjerner. Den funker på samme måte :)

Dietta sa for siden:

Takk for tips Huldr - den jeg har er nesten tom, så da blir det en tur på CO :blomster:

KarMa40 sa for siden:

Natron eller kattesand.

Lag en haug og la alt stå til det tørker, minst en dag el to.

Bønna200 sa for siden:

Spylukt pleier å sitte tragisk godt. Spesielt ille er det når det er "fyllespy".
Hvis det har trukket langt inn i puta tror jeg nesten aldri det vil gå bort.
Men jeg hadde nok renset hele sofaen...

Huldr sa for siden:

Bare hyggelig Dietta, noko for noko :D (får ikke gitt deg poeng) :blomster:

Dietta sa for siden:

[/B] Så merkelig - da jeg skulle gi deg, fikk jeg ikke skrevet noe i kommerntarfeltet, måtte trykke "go" uten noe.

Charlott sa for siden:

Greia er at det har tørket, uhellet er noen dager gammelt grøss

Det er 2 unge gutter som styrer i den leiligheten, en full sofarens ligger nok litt over deres "husmorevner" :p

shailene sa for siden:

Det er mulig å leie profesjonell møbelrenser (med bruksanvisning :p).

KarMa40 sa for siden:

Med fare for å ødelegge middagen til noen: det er jo verdt et forsøk med å bløte det opp med vann?
Og så legge på, og vi snakker en hævv altså; seks-åtte sånne små poser natron eller en halv boks kattesand.

Huldr sa for siden:

Det var snodig! Men grunnen til at jeg ikke fikk gitt deg er at jeg ikke har gitt til ti andre siden sist du fikk av meg :)

Charlott sa for siden:

Skal foreslå det jeg, har også litt tro på at det kanskje kan funke.... :D

Dietta sa for siden:

Det var jo en helt naturlig forklaring. Værre med min da, som absolutt ikke vill ha tekst. Kanskje jeg har en spøkelse her :eek: (Åndenes makt på TV skjønner du :p)

Carisma sa for siden:

Ringe vedkommende som "la igjen en pizza" og kreve at personen fjerner lukt og rester? :rolleyes:

Charlott sa for siden:

Tviler vel på om noen der i det hele tatt husker hvem vedkommende er jeg :rolleyes:

Livsglede sa for siden:

UUUUÆÆÆÆÆÆ SIIIIIITROOOOOOON.............. får ikke håpe at du har brukt det alt på sofaen din. Sitron har blekende effekt.....

Nei du noe så enkelt so god gammel vaniljesukker fjerner det meste av lukt. Dryss på og gni det litt ned i stoffet, la det ligge der gjerne over natta, så støvsuger du bare enkelt og greit bort dagen etter, wola...... Må gjerne gjenntas om lukta er inntens.

Jeg bruker alltid å sette et tefat med vaniljesukker på kjøkken når vi har hatt fiskemiddag eller andre matretter som ikke lukter særlig etter inntak, så lukter det nydelig vanilje i hele huset. Fjerner også gammel kjellerlukt og festlukt. Det er faktisk det eneste vi bruker vaniljesukker til her i huset etter at vi la om til lavkarbo i 2007:p Kun utvortes:p

Leste en gang for maaaange år siden at fiskebilene ble vasket, drysset med vaniljesukker og spylt igjen, så var lukta borte.

Iallefall verdt et forsøk.

Klara sa for siden:

grøss

De flinke vaskedamene Aggie og hvaheterhunandre? på tv drysser alltid natron på ekle puter, og støvsuger det opp etterpå. Men hvis det fremdeles er rester av "gaven" igjen, så må de nok til med såpe og vann først.

Brokkoli sa for siden:

Ta kontakt med en malingsforretning eller liknende, de har som regel møbelrensere (en støvsugerliknende maskin!) til leie - det koster noen få hundrelapper inkludert såpe.

Photobscura sa for siden:

Jepp jepp! Dette kan jeg bekrefte (har hatt det samme problemet ... :o, drysset salt på i flere omganger til det hadde trukket ut all fukt, og sprayet behørig med yucon!)

Newstart sa for siden:

Vask med klorin :D

Photobscura sa for siden:

Ja, hvis du vil bleke sofaen. :p

Carisma sa for siden:

Og fikser lukta av svømmehall i stua 24/7.... :rolleyes:

Newstart sa for siden:

Hehe ja ikke minst. Fantastisk duft....(not) :p

Okie sa for siden:

Natron strødd på. La stå over natta. Støvsug. :)

Cassiopeia sa for siden:

Jeg hadde samme problemet for mange år sia.
Samme hva vi gjorde, så gikk det tilsynelatende bra. Helt til noen satte seg på flekken. Ugh

Vi sendte likegodt sofaen på loppis...

:_plystre:

Charlott sa for siden:

Vaniljesukker fungerte helt utmerket! Nå har det gått noen dager siden han forsøkte det, og det lyukter fortsatt bare vanilje!

Tusen, mange takk for knalltips! :D

Imp sa for siden:

så artig at vaniljesukker fungerte. Det har jeg aldri hørt om før!

Vi har hatt spyuhell i bilen (meg selv ja), og det ble borte, både lukt og skitt, med våtrenser (også det en her omtaler som støvsugerlignende maskin). Da blir man kvitt det meste. Problemet er jo hvis man har en sofa med et ikkeavtagbart trekk og hvorav innmaten ikke er beskyttet av noe. Da kan det trekke laaangt inn og være vanskelig å få bra igjen. Så ved innkjøp av ny sofa: Avtagbare trekk, og innmat som er beskyttet av plast..det er jo greit ikke bare i forhold til spyuhell, men matsøl, støv, katter, barn, hunder som kan finne på å tisse oppi der...

Jada, det var mitt foredrag for kvelden.
Herlig at sofaen endelig er luktfri! :D

shailene sa for siden:

Så lurt, hadde ikke trodd det ville funke! Skal jeg prøve neste gang katta eller bikkja har et uhell.

Charlott sa for siden:

Skal definitivt ha dette tipset i bakhodet til senere anledninger jeg også :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.