< Tilbake til oversikten

Marianns valnøttmarsipan - påska er redda

#1

Mariann S sa for siden:

Då har eg laga knallgod marsipan, av valnøtter :)

[LEFT] [/LEFT]

Dette er andre forsøk, og eg er fornøgde. På første forsøk malte eg valnøttene med stavmiksar,
og massen vart alt for feit. Det beste er å male
nøttene med kvern, då blir ikkje feitt frigitt på samme måte.

[LEFT] [/LEFT]

Denne marsipandeiga vart smidig og knallgod å jobbe med. Lett å trille ut i pølser og til kuler.

[LEFT] [/LEFT]

Trur det er viktig å vere veldig nøyaktig med vekt, om en skal ha ett godt resultat her.

Oppskrift til ca 250 g ferdig marsipan, som gir 30 passe små kuler:

155 g valnøtter, malt på fin innsats med TW-kvern
52 g eggekvite
30 g tagatesse
1 ts vaniljesukker - laga av sukrinmelis med vaniljestenger i ett tett glas.
1/2 ts tragant

Bland alt det tørre sammen, før du blandar inn eggekviten. Kna til ei smidig deig.
Du kan godt la deigen få ett opphold i kjøleskapet, innpakka i plast,
før du lagar kuler.
Men det er ikkje nødvendig.

Sjokoladetrekk til denne porsjonen er knapt 50 g,
eg brukte 70 % sjokolade.
Eg smelta den i mikro. Men den kan selvfølgelig smeltes over vannbad også.

Når eg dyppar kulene i sjokolade, er denne potetgaffelen ett perfekt redskap.
Kjøpte den på Til Bords, for 69 kr.

[LEFT] [/LEFT]

Lat sjokoladen dryppe av før du legger kulene til 'tørk'.

[LEFT] [/LEFT]

La kulene ligge ei stund i kjøleskapet før du legger dei i ei boks, for oppbevaring i kjøleskapet.

[LEFT] [/LEFT]

Då er påskemarsipanen klar :)

Og her er blogginnlegget.


#2

Yrla sa for siden:

var det din ide å bruke valnøtter? så lurt! det er jo så sunt og godt, dumt det ikke finnes valnøttmel for sånne som ikke har sånn kvern som du har. Takk for oppskrift! var det sånn at tagatesse søter på linje med vanlig sukker, sånn at man skal ta 25% mer hvis man heller vil ha sukrin? og ta samme mengde om man bruker splenda?

(jeg gleder meg til å prøve valnøttsmør fra iherb. Tror det er kjempegodt.)


#3

Charlott sa for siden:

Ååååhhh.... må handle mer valnøtter før påske, skjønner jeg :D

Knall-lurt med den potetgaffelen!


#4

Mariann S sa for siden:

Det var min ide å bruke valnøtter ja :), men når eg no googlar på valnøttmarsipan er det fleire oppskrifter der ute,
blandt anna blanda med aprikoser og sukrin.

Når en lagar marsipan med melis og nøtter, trur eg det er halvt om halvt med melis og nøtter.
Bruker du sukrin, har eg lest at det brukes halv mengde sukrin i forhold til nøtter.
Eg brukar berre 30 g tagatesse på 150 g nøtter. Splenda kjenner eg ikkje so godt til.


#5

Mariann S sa for siden:

Ja, ut å kjøpe valnøtter :D
Har prøvd litt ulike ting når snop skal dyppes i sjokolade, med masse griseri.
Denne var genial :)


#6

senka sa for siden:

Må jeg ha tragant og tagatesse,kan jeg bytte det ut med noe:oDet ser så godt ut,elsker valnøtter:Dvil lage det til påske:)


#7

Yrla sa for siden:

du må ikke ha tragant men konsistensen blir litt løsere da. Du kan fint bruke sukrinmelis. Det søter som sagt 25% mindre enn sukker.


#8

senka sa for siden:

Tusen takk Yrla:)Det betyr bare sukrinmelis(den kalde) ikke sukrin..
Ble skuffet da jeg lagde Nannahs vafler pga jbkm,det smakte pyton,aldri mer,aldri.Vaflene var gode,men jeg kasta dem,pga den smaken av jbkm.Derfor blir jeg skeptisk å bruke nye ting når jeg skal bake:rolleyes:
Jeg så Yrla at du bruker og liker tahini:)lurte på hva du bruker den i ???
Jeg kjøpte for en måned siden,men har aldri smakt:oTusen takk.


#9

Yrla sa for siden:

jeg har aldri brukt sånne tilsetninger som jhbk og tarant, fiberhusk eller noe og det går bra uten. tahini bruker jeg på kylling og hval/reinsdyrflak, da den fra monki, viktig å kjøpe et bra merke for ikke å få en harsk en.
det finnes flere tahini som er rå (ikke rista) og mer flytende i konsistensen som man får i utenlandske sjapper, de er fine til salat, som dressing. Husk å bruke masse salt på for å få frem smaken. Jeg bruker tahini til hva som helst egentlig, kan lage konfekt av det, ha det som pålegg, det er så digg.


#10

senka sa for siden:

Tusen takk for svar Yrla:)Det var nyttig;)Men hvordan lager du eller baker alt uten de greiene:DFiberhusk er veldig fin å bruke:p


#11

Yrla sa for siden:

egg binder sammen det også. Ja, det eser vel ut deigen også ved å ta til seg væske? har kjøpt chiamel, kanskje det gjør det samme en smule. Chiafrø gjør det veldig ihvertfall.

#12

senka sa for siden:

Okei,takk,takk:)


#13

Dietta sa for siden:

Nå har du gjort det igjen Mariann :blomster: Dette så jo helt fantastisk ut. Skal lage når jeg kommer på hytta tenker jeg. Må bare kjøpe vaniljestang så jeg kan lage vaniljesukker. Har bare rene frø.
Men - jeg har bare mandelkvern jeg. Hva er TW kvern ? Regner med at den kverner finere enn mandelkvern ? Ellers hadde du sikkert brukt mandelkverna tenker jeg.
Mulig jeg må ut på shopping i morgen. En slik er sikkert kjekt å ha :o


#14

Mariann S sa for siden:

:D Minst like gode som dei ser ut på bilde :)

Hihi, eg har vore på so mange TupperWare party i det siste at eg forkorta det uten å tenke :lol:
Altså ei TupperWare-kvern :)
Men mandelkverna duge like godt den, men mi var utslitt so eg kjøpte ei sånn kvern isteden :)


#15

Dietta sa for siden:

Aha, da skjønner jeg. Tro det eller ei, men jeg får en stor ladning med tupperware levert på døren i morgen. Skal jammen sende damen en mail, og spørre om hun har en liggende. Da har jeg kvern både hjemme og på hytta.
Beklager at jeg plager deg med masse spørsmål nå, men hvis jeg sender henne em mail, kan jeg bare henvise til kvern, eller er det flere å velge i slik at jeg må spesifisere ? :klem:


#16

Dietta sa for siden:

Ops, en ting til. Har for dårlig tid til å lage vaniljesukker. Har vanilje ekstrakt og ekte vaniljepulver. Hva vile du brukt - og eventuelt hvor mye ?


#17

Mariann S sa for siden:

Berre mas i vei :)
Berre ei kvern, og den heite Multikvern, den blir solgt med en fin riveinnsats,
og det er den du trenger til marsipanlaging :) Finnes også en grovere innsats som kan kjøpes utenom.


#18

Mariann S sa for siden:

Hadde muligens droppa det, men skulle eg velge av dei måtte det vere nokre ytterst få dråpar med vaniljeekstrakt.
Vaniljepulver blir litt feil trur eg.


#19

Dietta sa for siden:

Du er en engel (men det vet du allerede). Tusen, tusen takk for svar. Da blir det valøttmarsipan i påsken :D
Tenker mannen blir glad jeg. Skal til og med tilsette litt gul konditorfarge, så blir det skikkelig påske :)


#20

Mariann S sa for siden:

:engel_ikk Berre kjekt å hjelpe :snill:


#21

Dietta sa for siden:

Snakk om flaks. Dama med TW varene henter en kvern på lageret i morgen, og så utsetter vi leveringen til onsdag. Da blir det skikkelig kvern - og skikkelig valnøttmarsipan på oss også :heia:


#22

lizliz sa for siden:

For de som lurte så er det ca 1500 kcal i hele oppskirften ;) så ikke spis alt på en gang


#23

Tiki sa for siden:

Tror jeg må prøve å lage denne marsipankuler, sammen med min vanlige. Jeg tror jeg tar et par steviadråper med vaniljesmak i stede for vaniljesukker. De ser virkelig lekre og innbydende ut. :-)


#24

Mariann S sa for siden:

Ja valnøtter innholder 700 kcal pr 100 g, so det finnes so klart kalorier.
Men kalorier frå feitt er bedre enn kalorier frå karber, som i vanlig marsipan ;)

Ellers kan en velge en sjokolade som innholder meir kakao og da mindre karber,
eller en som er sukkerfri :)

Iberegna den sjokoladen eg har brukt (70 %), gir kvar lissje kule 0,9 g karber,
og heile porsjonen på 30 kuler gir under 27 g karber :D


#25

Mariann S sa for siden:

Kor bra då :heia:


#26

Dietta sa for siden:

Ikke sant ? Noen ganger har man nesten mer flaks enn man fortjener :D


#27

Mariann S sa for siden:

Du fortjena det, garantert :D


#28

Thomasina sa for siden:

Jeg har akkurat laget dem med ca 50 gram walnut, 50 gram pecannut og 50 gram hazelnutter. Nå skal sjokolade trekket tørkes og kan jeg prøve dem!


#29

Gracella sa for siden:

Som en liten "faktaopplysning", kan jeg fortelle at en pose med 400 g valnøtter gir ganske omtrentlig 150 g spiselige valnøtter :D

(Jeg hadde noen poser med hele valnøtter fra jul og tenkte det var på tide å bruke opp en av de i denne anledningen. Knekk, pill, knekk, pill...:rolleyes:)


#30

Thomasina sa for siden:

De ble utrolig gode!
Så nøtte miks marzipan er også bra, man kan bruke alle små mengder og tømme skapene fra gamle julenøtter!


#31

Mariann S sa for siden:

Takker for opplysninga :) Har litt julenøtter igjen eg og.


#32

Mariann S sa for siden:

Kor bra då :) Eg må hente meg ett par til kaffien no :D


#33

Yrla sa for siden:

Sukrin søter ikke like mye som tagatesse så om noen vil erstatte tagatesse ,som søter dobbelt så mye som vanlig sukker, med sukrinmelis, må man ta dobbelt så mye+25% mer, siden sukrin søter 25% mindre enn vanlig sukker. I andre marsipanoppskrifter er det ofte like mange gram sukrinmelis som nøttemel, men når det er sjokoladetrekk er det kanskje ikke nødvendig med så mye? Jeg prøvde med like mye av hvert i jula,og det ble litt for søtt. Jeg har til og med sett en oppskrift der det var brukt 25% mer sukrinmelis enn nøtter:)


#34

Thomasina sa for siden:

Jeg fant nok ut at oppskriften inneholder 1700 kcal og 43 kh, så må nok fordele dem over noen dager ;)

Eller kanskje dele dem med noen andre og lage på nytt seinere!


#35

Mariann S sa for siden:

Har lest massevis av oppskrifter og blogginnlegg om marsipan søta med sukrin,
og felles for dei fleste er at dei endar opp med halv mengde sukrin/sukrinmelis i forhold til dei malte nøttene.
Då blir det vist god søtsmak og den kalde smaken blir ikkje so fremtredande.
Det med mengde tagatesse er ganske individuelt kva ein lagar. Når eg lagar feks suksessterte brukar eg 50 % av sukkermengda,
men når eg lagar marsipan brukar eg berre 20 %.


#36

Mariann S sa for siden:

I kor stor mengde då?
I min oppskrift på 250 gram ferdig marsipan er det knapt 27 g karber, og ca 1500 kcal.
Men det var vel ikkje meininga du skulle ete opp alt på en gong vel :D


#37

Yrla sa for siden:

hun har sikkert regnet med sjokoladen også


#38

Thomasina sa for siden:

Dette er det som diett.no sier om dette:
Valnøtter 55 gram 1,82 kh 385Kc
Pecannøtter 55 gram 7,7 kh 380 Kc
Hazelnøtter 55 gram 8,12 kh 305 Kc
Eggehvit 2 x small 0,22 kh 24 Kc
tagatesse 30 gram 23,94 (kan sikkert sløyve denne....) 53KC
sukrin 10 gram 0 kh 0 kc
smør 0,14kh 104 Kc
100 gram sukkerfritt sjok 2kh 455 Kc
totalt 43 kh 1708 kcal
Hvis jeg tar bort Tagatesse kh, da blir det bare 20 kh i følge diett.no :-)

Da kan jeg spise alt med en gang, så lenge jeg ikke spiser flere karbohydrater resten av dagen!!!!! hihihi


#39

Mariann S sa for siden:

Her har eg lagt inn på diett.no:

Egg, eggehvite, rå --- 52 g 22 kcal - 0,21 g kh
valnøtter --- 155 g 1085 kcal - 5,12 g kh
Tagtesse, Damhert --- 30 g 41 kcal - 23,94 g kh (dette kan trekkes fra)
Sukrinmelis --- 3 g 0 kcal
70 % freia --- 50 g 295 kcal 14,75 g kh

Totalt: 1443 Kcal, minus tagatesse, 41 = 1402.
Total mengde karber: 44,04 minus tagatesse, 23,94 = 20,08

Litt usikker på valnøtter, på boksa står det 6,2 g karber og på matvaretbellen står det 3,3 g.


#40

Alynna sa for siden:

Valnøtter er jo rene helsekosten for oss som spiser lchf i alle fall :) Det skal være noe av det sunneste fettet man kan få i seg, så om man ikke er redd for fettkaloriene, så er det mer omega-3 i dette enn i laks osv...

Takk for at du har eksperimentert deg frem til en deig som funker, Mariann :) Jeg har en food processor fra KitchenAid som funker bra på mandler, så jeg håper det går bra med valnøtter også. Jeg skjønner at det lett kan bli oljete med stavmikser, selv om det er mindre oppvask.

Så pene kuler du har fått :)


#41

Mariann S sa for siden:

Har nettopp laga meir marsipan, dobbel porsjon, so då blir det nok til heile påska, trur eg :D Skal trille kuler i mårgå. Kanskje prøve med litt romessens i nokre av kulene
Eg er veldig glad i valnøtter, dei nøttene eg likar best. Kanskje underbevistheta mi viste at dei var sunnast :)
Funka food prosessoren din på mandlar, funka den nok også på valnøtter :)


#42

Dietta sa for siden:

Har satt mitt første forsøk i kjøleskapet nå. Synes den var veldig klissete (helt nøyaktig med målene), så jeg håper den setter seg litt i kulda :)

Må også si at den TW kverna var utrolig god. Mye bedre male på enn min gamle mandelkvern. Jeg skal jammen kjøpe en til, så jeg kan ha både på hytta og hjemme. Når nr. 2 kommer, går den gamle kverna rett i søpla ;)
Tusen takk for tips :blomster:


#43

Mariann S sa for siden:

Berre lat dei stå i kjøleskapet nokre timar, då blir den fastare :)


#44

Tiki sa for siden:

Har laget disse i går, ble kjempegode, og mektige. :-)


#45

Mankell sa for siden:

Dette ser kjempegodt ut. Selv har jeg bare lagd marsipan med mandler (500g malte mandler, 250g sukrinmelis, 1 eggehvite og litt vaniljeessens med sjokolade trekk. Veldig populært hos mine "høykarbo" venninner.), men nå skal jeg jammen prøve denne varianten.

Hva er tragant? Hvor mye er 52g eggehvite? 1 el 2 egg?


#46

Dietta sa for siden:

Tragant får du kjøpt på Apoteket. Det skal hjelpe til å gjøre marsipanen litt mer seig. Går fint å lage uten :)
Da jeg laget, var 52 gr eggehvite nesten 2 egg.


#47

Bønna200 sa for siden:

Ja, det synes jeg var en god ide. For da kan du lage valnøttmarsipan når du får besøk på hytta. ;)
Hint, hint... :p


#48

Dietta sa for siden:

Ha, ha. Den er notert ;)
Akkurat trillet kuler og dyppet i sjokolade nå. Står i kjøleskapet og venter på å stivne litt mer før det blir prøvesmaking :D


#49

Mariann S sa for siden:

Kordan gikk prøvesmakinga, Dietta :D


#50

Dietta sa for siden:

Den gikk strålende :D Det var godt - en veldig lett og luftig type marsipan. Har bare spist en halv kule (skal nedover i vekt), men mannen har kastet innpå 3 stykker på kjappen. Skal hilse fra han og si at det vare nyyydelig, og er han i nærheten, kommer han på besøk :blomster:


#51

Mariann S sa for siden:

Eg får passe på at eg alltid har litt marsipan på lur då :D


#52

Dietta sa for siden:

:lol: Gir man mannen min marsipan - har man en venn for livet :D


#53

Yrla sa for siden:

er det en måte jeg kan bruke vanlig sukrin til marsipan, en måte å få løst opp kornene på sånn at det ikke bare blir masse knas?


#54

Dietta sa for siden:

Kanskje prøve å lage sukrinmelis med stavmikser ?


#55

Yrla sa for siden:

det har jeg ikke, tenkte mer på smelting


#56

Tiki sa for siden:

Sukrimelis knasprer også. Smelte det vet jeg ikke hvordan funker.


#57

Yonah sa for siden:

Jeg har laget denne for andre gang nå ( for det var flere enn meg som likte denne;) ). Men jeg synes det er alt for mye eggehvite. Så denne gangen gjorde jeg slik man skal gjøre med hvitene, ha de i litt etter litt. Og med 175g malte valnøtter, brukte jeg 1 eggehvite fra et emdium egg, altså langt under 52g eggehvite.

Siden fuktinnholdet i nøttene kan variere, så er det i grunn helt umulig å oppgi et vektmål på hvor mye hvite man skal ha i. Min første sats ble veldig fuktig, men jeg trillet kulene ut med engangshansker på fingrene( genialt), og frøs de ned før jeg dyppet de. Og de ble veldig saftige, så det gjorde ikke noe at de var fuktige.
Så, ikke hell i all hviten med en gang, start med en hvite også ha i litt etter litt.

Og den bitre smaken var helt borte etter 2 dager. Så da trenger man kanskje ikke bløtlegge nøttene slik en her forslo, bare man klarer å vente til de har trukket litt.. Veldig vanskelig å vente på noe så godt!


#58

Yonah sa for siden:

Dytter opp denne. Det er påske og valnøttmarsipanen har blitt obligatorisk, gjerne med litt revet appelsinskall i også.


#59

Festina lente sa for siden:

Nå er denne testa ut og den falt i smak både hos meg og sambo - den blir nok laget flere ganger:D

Jeg har strevd med den sjokoladedyppinga og aldri fått det helt til, men i mangel på den geniale potetgaffelen brukte jeg slike "tannpirkere" som brukes til kanapeer. Det gikk helt fint, bortsett fra på de største og tyngste kulene. Jeg er nok litt grisk, for jeg fikk IKKE 30 kuler ut av deigen for å si det sånn..... :o

Note to self: sett de ferdige kulene på matpapir eller lignende etter dypping - nå må jeg skrape dem av tallerkener :lol::geip::geip:


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.