< Tilbake til oversikten

Sjokoladeformkake

shailene sa for siden:

Denne enkle sjokoladekaka laget jeg helt på slump i kveld, og den ble veldig god. Smaker veldig likt vanlig sjokoladeformkake. Den er ganske "gjestevennlig" og barnevennlig altså, ingen som kommer til å tenke at denne smaker rart eller "lavkarbo" :p

75 g smør
100 g 70% sjokolade
1 dl fløte
0.5 ts instantkaffe rørt ut i 1 ss vann
3 egg
40 g kokosmel
4 ss Natreen (eller annet søtt)
1,5 ts johannesbrødkjernemel
2 ts bakepulver
1 ts vaniljepulver
1 ss bakekakao*

*Sløyfes dersom du bruker 86% sjokolade, eller liker mildere sjokoladesmak på kaka.

Still ovnen på 170 grader. Smelt smøret i microen til det bober. Brekk opp sjokoladen i små biter og la den smelte i smøret mens du pisker eggene til eggedosis. Bland fløten sammen med sjokoladeblandinga, eggene og kaffen. Bland de tørre ingrediensene i en bolle, bland så med det våte. Kle en liten avlang form med bakepapir, og stek i ca. 35-40 minutter. Server med pisket krem.

[img]http://forum.lavkarbo.no/attachment.php?attachmentid=10165&amp;stc=1&amp;d=1333354517[/img]

Fett: 82% (173 g)
Protein: 9% (41.33 g)
Karbohydrat: 9% (44.32 g)

(Hele kaka, gir ca. 8 stykker med 5.5 g karbo per stk.)

Charlott sa for siden:

Denne skal lages NUH! :D

Yonah sa for siden:

Så spennende!

Men med liten avlang form, mener du brødform eller liten langpanne?

Charlott sa for siden:

Jeg lagde den nettopp i brødform, står til avkjøling nå :sikle:

shailene sa for siden:

Mener liten brødform.. Min er ca. 22x12 cm. Har du større form går det nok fint å lage den som brownies, den ble nemlig litt småseig og brownie-aktig i konsistensen når den ble kald. Tror jeg skal prøve på det neste gang. Usikker på steketid da, men det er jo bare å sjekke underveis.

shailene sa for siden:

Fått smakt på kaka enda? Ble den god? :)

Charlott sa for siden:

Veldig! Var særlig fornøyd med konsistensen, synes kaker med kokosmel har lett for å bli litt tørre.
Spiste med en blanding av CC/vispet krem/syltetøy til, knallgodt! :sikle:

shailene sa for siden:

Så bra den ble vellykka! Ble veldig fornøyd med konsistensen selv, syns lavkarbokaker ofte har en tendens til å enten bli for tørre eller for bløte.

Uff, ble sjokoladekake med vaniljekrem til både frokost og lunsj på meg gitt.. Syns den var enda bedre etter å ha stått over natta :sikle:

Charlott sa for siden:

Hadde eksen her på kaffe og prøvesmaking. Han foreslo også vaniljekrem til :D

shailene sa for siden:

Måtte legge inn et par bilder av herligheten før den ble oppspist.. Skal definitivt lages igjen neste helg :D

Kroll sa for siden:

Denne kaken var jo dritgod! Skikkelig brownie!!:)
Den ble tatt imot med jubel og full applaus av ikke lavkarboere her i huset hvertfall. NAM!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.