< Tilbake til oversikten

Parmesan, trenger info, er grønn

Yrla sa for siden:

jeg har aldri brukt permesan-ost, og lurer på om jeg skal bruke mindre av den enn av vanlig ost hvis jeg vil tilsette osten i salat. Er det forskjellige typer permesan og er det en som er best?

Dietta sa for siden:

Jeg har aldri brukt parmesan i salater. Bruker fersk ost som jeg rasper og har i bl.a. blomkålgrateng, gjerne sammen med cheddar.
Den har en forholdsvis skarp smak, og er litt "tørr" i konsistensen. Godt å bruke litt i ostesaus etc. Jeg er ikke noe glad i å spise den alene :o
Parmesan

vimsen85 sa for siden:

Parmesan er best smelter i sauser eller for eksempel å panere kylling med. Noen bruker det i salat, men jeg liker den best i tomatsaus. Da bruker jeg gjerne to-tre ss i tomatsaus og litt mer i en parmesanfløtesaus. Jeg har hørt at man kan få mageproblemer av for mye parmesan, men har aldri merket noe til det..

shailene sa for siden:

Parmesan er fantastisk godt på pizza, ostegratenger, og lignende.. Og ostesauser, såklart. Og ostechips! Sånn i seg selv smaker den litt for skarpt, må nesten bruke den i kombinasjon med andre oster. Hvis du er opptatt av kalorier og slikt, kan man fint bruke mindre ost totalt uten at det går utover smaken hvis du erstatter noe av den med parmesan.

Bravo sa for siden:

Vi bruker av og til parmesan i salat, da høvler vi tynne flak - kjempegodt.

Yrla sa for siden:

Takk. Som litt større mengder krydder, liksom? Kuult. Da skal jeg prøve det. Kanskje det er godt sammen med avokado?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.