Har vært av å på lavkarbo i de siste tider. Sist for en stund tilbake. Tidligere besto dagene av <30g karbo og lite eller ingen trening. Det som er tilfelle nå er at jeg har 3 treninger i uken + kamp og lurer i den anledning hvordan man skal klare seg da.
Jeg startet på en kur da jeg var skadet i fjorårets sesong, men når jeg ble skadefri, og skulle spille en match og var på lavkarbo, var kroppen HELT på tur. Ingen energi eksplosivitetsmessig! Finnes det noen der ute som driver med lavkarbo samtidig som de driver med idrett på et nivå der en må yte max/prestere? Har lest litt om en del fotballklubber som driver med dette, men finner ikke igjen til de.
Trening osv går fint på kuren, for da kan man justere seg litt etter det, men i kamp, må man være på topp konstant, og jeg føler det blir vanskelig.
Hvordan gjør man dette? Spise "ubegrenset" med karbs på kampdag? Ha et høyere inntak av karbs på daglig basis da <30g kan bli litt ekstremt?
Du må vel bare finne ut hva som passer for deg:) Om Lars Kristian Eriksen spiser ketogent på kampdager, så passer vel det for han, mens for deg (og for mange andre idrettsutøvere) er det kanskje å karbe opp dagen før kamp som er best.
Bjørn Ferry lever på lavkarbo, men det betyr ikke at han ikke gjør endringer for å yte maks under konkurranser og i spesielle perioder hvor han karber seg opp.
Men normalt sett lever han lavkarb med de nevnte unntak. Har enda ikke sett eller lest om en toppidrettsutøver i en eksplosividrett/hurtige temposkifter som er 100% ketogent 24/7 uansett hva han foretar seg.
de aller fleste jeg har sjekket lever normalt lavkarbo, men karber seg opp før og under i perioder.
Søk på crossfit og paleo(en lavkarbo retning ala steinalderkost) så finner du en heeeel gjeng crossfit utøvere som sverger til lavkarbokost. de mener å yte mere når kroppen er i sin "defaulte" fettforbrennuingsmodus, og ikke i karboforbrenning. Det er den forbrenningsmodusen våre forfedre( bla steinalderen) var i konstant..det er altså vår naturlige forbrenningsmodus :)
Og de jaktet, samlet, sprang fra dyr, bar,løftet og sto på dagen lang. Ingen problem i ketolyse.
Javisst var levealderen lav, men de hadde ikke hus, bil, lege, antibiotika eller sykehus :)
Er du nyskjerrig på folk som driver med konkurranse idrett og går på lavkarbo..søk på Primal Blueprint fitness, eller Paleo crossfit :D
Dessuten kan jo lavkarbo være mye mer enn ketogene dietter, tenker "bedre uten brød" med inntil 72g og Fedon sin GI diett. Du må nok forske litt og finne hva som passer for deg.
Enig, lavkarbo har maaange retninger... og kroppen vet best hva som passer:) Det er i allefall ikke nødvendig å gå på karbo-forbrenning for å drive med presatsjonsidretter:) Hver sin smak:D
Det har da ingen verdens ting med smak å gjøre. Det har noe med hvordan kroppen reagerer, enten man vil eller ikke.:) Ketogen kost er dessverre ikke den magiske løsningen for alle. Jeg HATER å trene i ketose. Fysj og fy. Og det er viktigere for meg å yte på trening, enn det er å være en "flink" ketolikk. Mens andre synes det er helt topp å trene all slags trening, når de er i ketose.
Man må bare teste ut hva som funker best for EN SELV og sin kropp.. Kanskje det er så enkelt som å pøse på med mer fett før trening.. Kanskje det er så enkelt som å spise bare litt mer karbohydrater før ytelse. Kanskje man må spise mer.
Okay da, jeg fikk ikke forklart meg godt nok. Med hver sin smak, så mener jeg jo at ens egen kropp hvet best hva som funker for den. Ikke det at man kjører i gang på ketogent fordi maten smaker godt, men kroppen vil ikke...:)
Det er nettop det du beskriver her oppe jeg mener med "hver sin smak"...man må selv finne ut hva som fungerer
jeg var litt "hard"i den første posten også, fordi jeg av erfaring treffer så mange folk som ikke tror at man i det hele tatt kan prestere på lavkarbo og/eller ketogent...og ble veldig forbauset selv også da jeg fant mange bevis på det motsatte rundt om kring på nettet:)
At en hel idrettsretning(crossfit) så og si baserer kostholdet sitt på lavkarbo fant jeg veldig fasinerende...
jeg lar meg lett engasjere:D
For meg er det også slik at jeg ikke klarer å prestere max når jeg er i ketose, føttene blir fort veldig tunge under løpingen. Men på et vanlig lavkarbo kosthold fra 50 karb går det helt fint. :)
Har gått på lavkarbo i 1 mnd. Er mye i aktivitet og har merket at jeg blir "tung" i bena og lurt på hvordan jeg skal gjøre dette bedre. Må nok øke karbomengden noe, kanskje opp til 50 pr dag. Eller spise meg opp på karber før jeg skal på fjelltur? Noen erfaringer?
Ser ut ti å være stor enighet om at hver må lytte til sin kropp. Det er store individuelle forskjeller. Selv trener jeg godt på ketogen diett, men har heller ikke den høyeste intensiteten. Imidlertid tåler kroppen en HK utskeielse langt bedre om den etterfølges av trening.
du kan jo prøve å fylle opp glykogenlagrene dine med litt lav GI karbo før du suser av gårde:) Kanskje det hjelper
Om du er like aktiv nå, som for 1mnd siden, altså samme intensitet, men at du merker at det kreves mere av deg for å gjøre de samme aktivitetene, så kan det nok ligge i kostholdet. evnt at man brygger på en forkjølelse, er overtrent etc..
men prøv å karbe litt opp før treninga, særlig om det er moderat/høy intensitet i øver en time, da kan man fort gå tom. I allefall min erfaring.
Jeg pleier å spise litt melon eller en pære og en neve nøtter før jeg drar ut på langkjøring. Men totalt sett så ligger dagsinntaket mitt på rundt 50karber, og jeg fungerer fint med både styrketrening, lange turer, og intensive intervaller...men karber da litt opp før lengre treningsøkter.
(vet forøvrig ikke om jeg er i ketose)
Du finner etter hvert ut hva som funker for din kropp :D lykke til
1 mnd er nok kanskje også litt i underkant av tiden det trengs for at kroppen, stoffskifte osv osv skal "lære" seg det nye. Jeg brukte adskillig lengre tid enn som så og har trent jevnt hardt og mye i perioden. Etterhvert så løsner det og du er nesten der hvor man var. Merker selvsagt selv at under de aller tøffeste treningspassene så butter det noe i mot, men egentlig ikke. Kan være dagsform også.
Så sannt så sannt Hypah! Jeg følte meg bokstavlig talt dritt de første månedene med trening mens kroppen var i fettforbrenning...tok sikkert 2mnd før jeg var i tipp topp form igjen. Til gjengjeld føler jeg at jeg orker mere nå, VO2max og generell utholdenhet i det jeg driver med er tydelig forbedret. :D
Totally agree! Men det er bare den kneika som kan variere fra noen mnd til flere mnd. Du, driver du med crossfit sa du? Har du bilder av deg sjøl eller?
ja! og den kenka kan være seig..lett å gi opp:)
Jeg følger opplegget til mark sisson, primal blueprint sitt fitness og kostholds-folosofi. I fitness delen er en del crossfit øvelser, ja. Men jeg har ikke drevet på lenge, og driver å bygger opp kjernemuskulatur , styrke og utholdenhet slik at jeg kan fullføre WOD(workout of day). Et crossfittopplegg som du finner her :
[url]www.mobilitywob.com[/url]
Ellers henger jeg litt på lavkarbo forumet på [url]www.marksdayliapple.com[/url]
Alle disse linkene er basert på lavkarboretning kallt primal/paleo:D
Litt av alle verdener...styrke,utholdenhet, mobilitet og balanse. rett og slett funksjonell trening:) i LOVE it
har lastet opp noen bilder i albumet mitt hmm:cool: akkurat begynt styrketrening med vekter..så litt lite av de etterlengtede musklende foreløpig :D
[url="http://www.bokus.com/bok/9789173630443/lchf-traning-battre-traningsresultat-med-lagkolhydratkost/"][/url]
Jeg har bestilt den og satser på at den kan gi meg gode råd og tips som kan optimere treningen min ifh til kostholdet, i tillegg til å selvfølgelig lytte til kroppen og finne det som er best for meg. La det være sagt at jeg er som folk flest "mosjonist" som ikke trener mot noe spesielt, men bare vil ha en bedre helse både fysisk og psykisk. Men denne boken virker som den kan være for "alle" som er interessert i optimal trening :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.