< Tilbake til oversikten

Hvor mye Zyrtec kan jeg ta?

FrkMarge sa for siden:

på pakken står det riktignok 1 tablett per døgn, men det hjelper jo overhode ikke:(
Jeg har vedvarende helt tett nese som i tillegg renner hele tiden og jeg nyser hvert 5 min. Øynene renner også.:(
Hittil i dag har jeg tatt 2 zyrtec.
Har ikke andre allergitabletter i hus heller.
Er pollenet som har eksplodert de siste dagene her i Bergen som en følge av mildværet går jeg ut ifra...

BenteR sa for siden:

Ikke smart og ta for mye av dem!
Ene sønnen min ble sterkt plaget av allergi på en telttur og tok , tror det var fem i løpet av et døgn.
Det resulterte i en puls på over 200 og besvimelse og legevakt:(

Bønna200 sa for siden:

Jeg blir dopa av en puslete zyrtec... Har tatt to ved akuttbehov og slokna tvert.
Tror man i teorien må ta en del for å stryke med, for å si det sånn. Men det er liksom ikke verdt å prøve ut.
Jeg hadde ringt legevakten og spurt.

FrkMarge sa for siden:

Begynner å bli desperat her må jeg innrømme.... :(
Er mange timers venting om jeg skal dra på legevakta for å få en resept!

Jeg pleier også å bli ganske dopa av zyrtec, derfor har jeg bare tatt en av gangen ikke 2 samtidig.
Må vel på apoteket i morra, men finnes det noe som virker bedre uten resept tro?

Kanutten sa for siden:

Jeg har alltid tatt to samtidig og merker ikke det spøtt? :confused:

Bønna200 sa for siden:

Bare ring legevakten og spør om hvor mye du kan ta. :)
Det har vi gjort mrd mange andre ting, hvertfall.

Jeg har ingen erfaring med andre allergimedisiner, så skal ikke uttale meg om den saken. ;)

Det er noe gæli med deg, Kanutten! :lol:

Lille34 sa for siden:

Ring å hør med legevakten slik at du berger gjennom helga, men kontakt fastlegen på mandag. Du bør nok begynne med reseptbelagte medisiner, ettersom de er sterkere enn medisiner som ikke er reseptbelagte.

Selv gikk jeg over til Kenacort (kortisonsprøyte) for 3 år siden, da verken tabletter, nesespray eller øyedråper hjalp. Delte meninger om slike sprøyter, men den har ihvertfall reddet mine somre:) Allergitabletter har jo søvnighet som bivirkning, noe som absolutt ikke gjorde dagene noe bedre. Nå er jeg våken og kan sitte ute en solrik dag uten å nyse meg forderva :)

smgj sa for siden:

Gå og dusj... Dampen slår ned pollen i rommet og kjennes bedre for slimhinnene også... Så får du iallfall lindrinng en stund.

Nerthus sa for siden:

Vet de har fått inn en annen reseptfri type på apoteket som har andre virkestoffer enn zyrtec - kan være verdt å prøve ut!

Ellers har også min sambo fått et nytt liv fra denne tiden av året og ut sommeren vha kortisonsprøyter. Han må gjerne ha minst to av og til tre til sammen i løpet av sesongen men herregud jeg har virkelig fått en ny mann :) Han VAR så snufsete, rennende øyne, sov konstant og grinete at det var håpløst... ikke kunne vinduer stå oppe heller...

Hadde du bodd i nærheten kunne jeg reddet deg til over helga med et par prednisolontabletter... :(

Kanutten sa for siden:

Nå tar ikke jeg zyrtec, men cetirizin som skal være det samme som zyrtec. Kanskje det ikke er det likevel? :confused:

FrkMarge sa for siden:

Mannen her i huset hadde et restlager fra i fjor med Cetrizin, så nå overlapper jeg noen dager med den og Zyrtec...
Tror ikke de er like nei.

Jeg pleier å dra til legen og få resept i god tid, jeg men dette året har det vært så mye styr at jeg har ikke fått rotet meg til det.

Har fått sove i natt i etapper, men opprensking vha neshornet mitt, otrivin og dopapirull i senga hehe.
Håper virkelig det roer seg ned snart...:(

Señora sa for siden:

Cetirizin og Zyrtec har nøyaktig samme virkestoff og man får Cetirizin istedenfor Zyrtec på blå resept fordi Cetirizinen er billigere. Ergo, hjelper ikke Zyrtec, hjelper ikke Cetirizin heller. Det anbefales ikke å ta for mange, man kan bli dårlig (har jeg hørt :-P).

Jeg bruker Aerius og dem får man kun om man har prøvd 2 eller flere tabletter med forskjellig virkestoff og man må søke Helfo for godkjenning for å få dem. Jeg fikk et nytt liv etter at jeg fikk Aerius. I fjor slapp jeg unna med max 11 dager på Aerius fordi kroppen min har nærmest ordnet seg selv etter omlegging til lavkarbo. Er spent på om det er vedvarende, eller om jeg må til med mer medisiner i år.

Bønna200 sa for siden:

Cetirizin og zrtec er det samme, ja. Jeg bruker begge deler om hverandre og de har nøyaktig samme virkning. :ja:

FrkMarge sa for siden:

Jeg fikk Aerius for en del år tilbake og hadde også god virkning av dem. Men nå er de jo ikke å få på blå resept lenger - ifølge legene jeg har hatt...
Siste gangen jeg fikk resept på dem fikk jeg beskjed av apoteket at det ikke var mulig å få dem lenger:(

Alynna sa for siden:

Kan bekrefte at Cetirizin og Zyrtec begge er med cetirizindihydroklorid ja, Clarityn har visst et litt annet virkestoff.

Skummelt å høre om den teltturen, men ble det funnet ut av om det var legemiddelet, eller noeannet (f.eks selve allergien) som hadde skylda?

Jeg har fått beskjed å ta 3 tabletter om jeg får anafylaktisk anfall, og det har aldri gitt noen bivirkninger. Da jeg brukte et amerikansk apotek på en cruisetur så var forøvrig doseringen per tablett 25 mg, ikke 10 som her i Norge.

Uansett best å høre med lege om hva som er for høy dose ved ekstra mye allergibesvær. Ikke alltid det er "jo mer, jo bedre" :P

Kortison kan også hjelpe ved uvanlig mye plager i en kort periode.

amritam sa for siden:

Til de som plages med trøtthet når de tar allergimedisiner, kan jeg anbefale Telfast. Den blir man ikke trøtt av fordi virkestoffet ikke går gjennom blod-hjernebarrieren. Jeg bare sovnet av alle andre typer allergimedisin helt til jeg fikk dette av en lege som sa at de skulle jeg ikke bli trøtt av, og hvis jeg ble det så fantes det ikke noe.

Kanutten sa for siden:

Jeg bruker 10 mg. Selv er jeg skeptisk til kortison for det tar visstnok lang tid før det går ut av kroppen.

Hamster59 sa for siden:

Det er i sånne stunder jeg priser meg lykkelig over å bo et sted der vi fortsatt har vinter. Skjønt jeg er vel ikke egentlig plaga av allergi, bortsett fra at jeg skyr unna parfymeri pga lukta, tar faktisk lange omveier forbi dem på kjøpesentre..

Men jeg har fått med meg såpass at man skal ta allergimedisin før pollensesongen for å forebygge.

Trodde likevel - i min uvitenhet - at zyrtec var noe en tok i akutte tilfeller.

Bønna200 sa for siden:

Mange som må ta zyrtec hele året. Mannen min må ta hver dag.
Jeg må ta når jeg får elveblestutbrudd, ca hver tredje dag. Jeg er ikke alergisk, men har kronisk elveblest pga sykdom i skjoldbruskkjertel...
Så må leve med å være dopa et par-tre dager i uka. :p

Bonitta sa for siden:

Hjelper ikke med kun tabletter når nese og øyne er plaget i tillegg. Da må du få deg resept på øyedråper + nesespray mot allergi.
Min sønn fikk Awamyst nesespay, den virker både på øyne og nese ;)

Stabukken sa for siden:

Jeg fikk beskjed på apoteket sist jeg var der at fra i år vil Aerius bli å få på blå resept igjen uten at man må søke. Jeg fikk det i alle fall. Jeg tar fire Aerius om dagen i den tøffeste perioden. Flere enn det er ingen vits i følge min lege. I tilegg tar jeg sprøyter med kortison et par ganger i året.

Bønna200 sa for siden:

Er det det samme som zyrtec? Og blir men like sløv?
Jeg sliter med¨å være dopa annenhver dag. :o

BenteR sa for siden:

Jeg bruker, og har brukt i flere år, Flutide Nasal, en kortisonbasert nesespray + jeg bruker Lomudal øyedråper ved behov.
For meg funker dette utrolig bra, men baksiden er jo at kortisonbasert medisin ikke akkurat er sunt på sikt.
Får begge disse preperatene på blå resept.

Livsglede sa for siden:

Ikke alltid at en dusj virker. Den fjerner kun evt.pollen og støv fra hud og hår så det ikke blir så konsentrert rundt slimhinnende dine. Men mange som har pollen allergi har også andre allergier. Selv reagere jeg på temperatursvingninger så etter en dusj blir jeg alltid verre selv om det er deilig å få bort pollen og støv fra hud og hår.

En allergitab. har som regel en virketid på 12 timer, så om du tar mer enn det som er foreskrevet, så kan du risikere overdosering. Gå heller til lege og få et annet merke evt. en sterkere type medisin og fyll på med øyedråper og nesespray for dine problemer.

Blir du helt elendig kan en kortisonsprøyte være et alternativ, men de er blitt mer strikse med å gi denne da forskning har vist at di som får for mye av den allergisprøyta/kortisonsprøyten kan utvikle diabetes.

Kan desverre ikke henvise til noen kilde på dette, men legen min hadde vært på en konferanse der dette var tema.

Ønsker deg lykke til med å finne noe som kan dempe dine allergiplager for det er skikklelig plagsomt, knib fra en allergivenn:p

smgj sa for siden:

Høydose kortison er dessuten en sterkt medvirkende årsak til osteoporose...

Señora sa for siden:

Jeg fikk Aerius på blå resept i går, så det finnes ja, har hatt dem på blå resept i flere år (med søknad til Helfo, aner ikke om det er noen endring der)

Se link til felleskatalogen: www.felleskatalogen.no/medisin/aerius-farmagon-545784

Livsglede sa for siden:

Stemmer det;)
Men noen ganger må man bare p.g.a. store plager:o

Kanutten sa for siden:

Jeg har Avamys også. Hjelper ikke det dugg. :(

Dietta sa for siden:

Aha, så det kan være grunnen til at både jeg og junior får skikkelig nyseanfall et stykke inn i dusjen :eek:
Har aldri fortstått hvorfor :o

smgj sa for siden:

Definitivt. Jeg ønsker bare at det skal være et opplyst valg hvor man er klar over mulige ulemper og kan veie det opp mot fordelene. :)

sylwester sa for siden:

Zyrtec (generisk navn Cetrizin) og virker nødvendigvis ikke for alle. Jeg har til tider tatt 2 tabletter og det skal ikke være farlig, men jeg ville ikke gått utover det.

Noe som virka på meg da jeg var yngre og mer belastet er Kortisonsprøyte. En sånn i skinka tok jeg hvert år ganske lenge. Jeg merke ikke til noe bivirkninger, men vet at kortison er belastet med akkurat det, men i forhold til slik jeg var var det verd det.

Hvis du har båt kan du jo ta en svipptur til Skagen eller noe.. Jeg husker jeg spydde i flere døgn, men nesa var bra :p

Ninisen sa for siden:

Avamys, Telfast og Livostin øyedråper er den beste behandlinga man kan ta mot pollenallergi. Fungerer ikke det bør du komme deg til en lege som henviser deg til en allergispesialist som driver med såkalt allergivaksinering. For å finne en spesialist i nærheten av deg kan du se på [url]www.pollenkontroll.no[/url]

Hvis du MÅ ha kortison bør du IKKE ta sprøyte, men en tablettkur der du kan justere ned dosen til den lavest mulige effektive for å få i deg så lite kortison som mulig (pga bivirkningene). En sprøyte som er satt kan ikke tas ut igjen. (Kortisonsprøyte flere år på rad gir beviselig lavere egenproduksjon av binyrebarkhormon)

Mer enn en tablett zyrtec/cetirizin o.l. har ikke mer effekt, bare mer bivirkninger.

Hilsen meg som har jobbet med allergiutredning og -vaksinering hver dag de siste 3 år.

FrkMarge sa for siden:

Livostin nesedråper har jeg prøvd. De har overhode ingen effekt og gjør meg faktisk verre fordi jeg reagerer på denne nesesprayen på samme måte som jeg reagerer på Rhinox - med ekstremt TETT nese:(

Jeg var hos lege i dag og fikk resept på Loratadin. Da fikk jeg beskjed om at Aerius ikke kan fås på blå resept uten å søke Helfo (som sagt over her). Damen sjekket i systemet, så enten er systemet ikke oppdatert, eller så stemmer det ikke at man kan få den uten blå resept:confused:

amritam sa for siden:

Siden Legemiddelverket påstår at det ble tillatt igjen fra 1. februar, så gjetter jeg på at det er treghet i systemet.

humptydumpty sa for siden:

Det samler seg mye pollen i håret i løpet av dagen, og når du legger deg om kvelden gnis uhumskheten inn i puten og videre inn i øyne/nese. Derfor er det smart å skylle håret før en legger seg.
Cetirizin/Zyrtec har nøyaktig samme virkestoff, som flere allerede har nevnt, så det er ingen hensikt i å kaste bort tid på å teste dem mot hverandre. De fleste klarer seg med 10 mg Cetirizin pr døgn, og hvis du blir trøtt av dem er det lurt å ta dem om kvelden (ikke senere enn ca kl 20, for å unngå hangover). Hvis jeg ikke får nok hjelp av en Cetirizin fyller jeg på med en tbl Aerius, som jeg frekt og freidig kjøper over disk i utlandet. Blir ikke trøtt av den, så den er god å ha på lur i lommeboken.

Livsglede sa for siden:

Jeg har selv vært inne på zyrtec, aerius, cetricin etc..... Nå de 3 siste årene har jeg tatt loratadin. Har testet med Avamys, men på meg funker loratadin tab. 1 morgen + 1 kveld i de værste periodene + livostin nesespray og vexol kortison øyendråper som kun blir brukt som en kur på 2 mnd. i den værste sesongen. Andre allergidråper for øyene har ingen effekt på meg.

Så er det jo det med å ta forhåndsregler ved pollen/støv allergi.

Ikke tørke klær ute.
Ikke lufte sengtøy - dette løser du med å kjøre dyner/puter ca 10-20 min i tørketrommel da "dør" midden og du fjerner støv.
Ta en dusj før leggetid
Luft effektivt, ikke la vindu stå opp hele dagen og for all del ikke sov med vinduet oppe.
Enkelte ting bare må man gjøre for å forbedre livskvaliteten de mnd pollensesongen står på som værst.
Bruk solbriller ofte når du er ute og går, helts sånnne som dekker godt rundt øyene og ut mot siden.

Ætsjoooooooo...... håper at du finner din oppskrift på hva som lindrer best for deg, vi er jo sååååå forskjellige at det blir mye prøving og feiling før en finner utav hva som lindrer best for akkurat MEG:p

Knib fra ei med stor forståelse over din frustrasjon, Æastjoooooo.....

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.