< Tilbake til oversikten

Spikermatte

Kanutten sa for siden:

Noen her som bruker spikermatte?
Jeg kjøpte ei her om dagen og er forundret over hvor fort jeg har merket endring. Jeg lurer derfor på om det bare er meg eller gjelder det flere?

Det står at Shaktimatteyoga er en av de kraftigste former for yoga, kanskje derfor jeg synes jeg merker stor bedring av kroppen på kort tid?

Det er vondt som fy å legge seg naken på den, uansett vei, men etter ca 5 min blir jeg bare varm og føler et enormt velbehag. Sønnen sammenligner det med selvpining siden det er utskillelsen av endorfiner som skaper behaget.

Men, er det noen andre her som har erfaring fra spikermatter?

j88 sa for siden:

Jeg har brukt spikermatte i ca 2 år, og jeg merker også en veldig stor forskjell, jeg bruker den nesten hver eneste dag, og jeg er ihvertfall veldig fornøyd. Begynte med den fordi jeg hadde en del vondt i ryggen, men etter jeg begynte med spikermatte så har jeg ikke merka noe til det.

Kanutten sa for siden:

Jeg har gått til manuellputt og har ikke tall på hvor mange nåler han har satt i ryggen min. Jeg merker jo at jeg får omtrent samme lindring av spikermatten. Jeg er nok allerede blitt avhengig av den. Tom ansiktet har fått en friskere bedre glød etter at jeg begynte ligge med kinnene mot matten i ti min på hver side!

j88 sa for siden:

ja den øker blodsirkulasjonen. Jeg har blitt helt avhengig av den, for meg så hjelper den også mot mens smerter, om jeg ligger på magen på matten.

senka sa for siden:

Jeg fikk også den av min kjæreste i fjor:)og likte den veldig godt..men dessverre sluttet jeg med det...finner nok den igjen snart;)

kennygirl sa for siden:

Jeg har spikermatte og merket stor forskjell på bare noen dager. Glemmer å bruke den, men kommer på det hvis jeg får vondt i hodet.... Ligger på matta i 20 min og hodepinen er bortevekk :)

Kanutten sa for siden:

Da har jeg testet spikermatta i en uke. Manuellputten sier at han merker stor forskjell; jeg blir ikke lengere så stiv i torax mellom hver behandling! :heia:

Spikermatte er kjempedeilig. I går sovnet jeg på den.. Jeg sov i over en time og jeg følte at spikermatta måtte dras løs fra ryggen etterpå. :p

Lindemor sa for siden:

Jeg er god venn med spikermatten min. Den har jeg brukt jevnt de sist to årene pga kroniske smerter (fibromyalgi). Den er til stor hjelp!

Nerthus sa for siden:

Nåh, kanskje jeg bør finne fram matta mi igjen også nå som jeg sliter med litt låst muskulatur i ryggen.. :) synes den er VOND da! (blir kanskje en vane??)

Kanutten sa for siden:

Det er vondt de 2-4 første minuttene, hold ut for etterpå brer det seg en god varme i kroppen! Kroppen produserer endorfiner for å lindre smertene og det kan sitte i en god stund etterpå.

Hvis du synes det gjør veldig vondt så start med å legg matta i senga og kanskje med ei tskjorte på. Jeg ligger nå rett på gulvet med bar overkropp. Jeg ligger på magen også. Selv puppene protesterer ikke!

Kanutten sa for siden:

Ja, jeg skjønner jo nå hvorfor putten min har bedt meg kjøpe ei. :ja:

Huldr sa for siden:

Altså, jeg klarer ikke å ligge rett på spikermatta jeg - ikke bare fordi det er vondt, men får rød og irritert og kløende hud etterpå. Så jeg bruker en gammel tynnslitt topp når jeg ligger på min, men det funker likevel, om enn kanskje ikke like effektivt. Men jeg er ganske sensitiv, så det er egentlig helt ok :)

(Og jeg ligger på den i senga. Bruker den når jeg er for stressa til å sovne, men trenger en hvil :))

Carisma sa for siden:

Har helt glemt matta mi! Mener å huske den hjalp litt på vannsamlinga mi. Fordelen min er at jeg har jo ikke følelse i huden, så jeg merker jo ikke at jeg ligger på piggene :D

Bønna200 sa for siden:

Dette tør jeg aldri å prøve:eek:

Men det er vel ikke akkurat som de fakirene bruker, antar jeg?
Gubben la seg på en sånn på en utstilling i Tallinn og jeg har aldri sett ham komme seg opp så fort. :lol:

Bønna200 sa for siden:

Okay. Da hørtes det ikke så skummelt ut lenger. :p

Kanutten sa for siden:

Jeg HAR ligget på ekte spikermatte laget av plank og laaaaange spiker. Den var god å ligge på. :p

Lava sa for siden:

Har også en sånn.. men har ikke brukt den på lenge, lenge. Nå fant jeg den frem og satte den opp bak ryggen min, en liten start :p

Kjenner ikke så mye av den nå, så den får heller bli med inn i sengen senere. :)

Bønna200 sa for siden:

Du er gal, Kanutten! :eek:

Tone-G sa for siden:

Skal finne frem min igjen :). takk for påminnelsen :)

Dietta sa for siden:

Jeg synes dere var spik(er) spenna gærne alle sammen, helt til jeg fulgte linken og så bildet av spikermatta.
Trodde faktisk at dere virkelig lå på en sånn vi ser på TV, altså skikkelig lange, farlige spiker.
Vurderte til og med å melde meg ut herfra, siden de fleste så ut til å ha mer enn en skrue løs. Nå blir jeg glad og lykkelig værende, for spikermattene så ikke så farlige ut likevel. Faktisk så kunne jeg tenkt meg å prøve :o

Kanutten sa for siden:

:lol: Du er nå ikke så værst gærn du heller. :lol:

Kanutten sa for siden:

Jeg sovnet igjen på matta i går. Sov i en time før sambo vekket meg. Lurer på hva det er som gjør at en blir så salig at en sovner?

Lindemor sa for siden:

Dette skjer meg også stort sett hver gang jeg legger meg på matta. Det handler nok mest om at kroppen blir avspent og faller til ro. Jeg har begynt å sette på vekkerklokke når jeg legger meg på den..... :).

Jeg er mye plaget av en følelse av indre frost. Dette relatert til fibromyalgi som jeg krangler med. Når det virkelig er ille har jeg lært meg et triks som er supert. Jeg setter på varmeteppet i sengen, legger spikermatten på og plasserer meg godt under dynen min. Da går det ikke lange tiden før kroppen er godt avspent og jeg får den tiltrengte roen som kroppen ønsker. Aldeles supert.

Kanutten sa for siden:

Høres deilig ut!

Det er så deilig å kjenne denne spesielle varmen bre seg i hele kroppen. Jeg kjøpte en til spikermatte i går for å kunne ligge på matte med hele kroppen samtidig. Beina ble spinnville av den.. :p

Kanutten sa for siden:

Jeg tror jeg begynner bli sær når en runde med spikermatta er blant dagens høydepunkt. Har alle yoga/mediteringsfolk det på samme vis?
Nå skal jeg i allefall ta en middagshvil på 12000 pigger. :p

Lindemor sa for siden:

Jupp! :D

Carisma sa for siden:

:ja:

langaard sa for siden:

Må kjøpe meg spikermatte skjhønner jeg:)

Dietta sa for siden:

Meg også kjøpe ;)

Kanutten sa for siden:

Middagshvilen varte fra da innlegget over ble lagt inn, klokken 18.05, til sambo vekket meg klokken 21.30 :eek: I litt over tre timer! :eek: :eek: Og jeg lå på spikermatta hele tiden. Den gjør virkelig noe med avslapning og søvn.

Kanutten sa for siden:

Anbefales! :ja:

Anne sa for siden:

Hjelper spikermatta på sikt, dvs avtar andre smerter på sikt eller hjelper det bare der og da?

Vurderer å kjøpe:ja:

Kanutten sa for siden:

Manuellputten min mener at ryggen min ikke stivner så fort og så mye nå som det den gjorde tidligere. Han setter jo nåler på ryggen min to ganger hver uke og jeg har god lindring av det. Det dumme er at musklene rekker stivne mellom hver behandling, men etter at jeg begynte med matta stivner de som sagt ikke så så fort og så mye, så ja, det hjelper på sikt!

Anne sa for siden:

Takk:)

Lindemor sa for siden:

Det som fysiologisk skjer i kroppen når du bruker spikermatta vil være med på å gi deg noe lindring mtp smerter også når du ikke bruker matta. Det betinger selvsagt at du bruker den jevnlig og jeg vil faktisk anbefale daglig bruk.

I de områdene du har smerter har du også nedsatt blodsirkulasjon. Dette fordi det er nedsatt sirkulasjon i områder hvor musklene er forknytte og spente. Det blir på en måte en evig vond sirkel. Ved å bruke matten får du mer blod til område fordi musklene slapper av og tillater en bedre blodgjennomstrømning. Dette vil i sin tur lindre smerter/plager.

Det fine er at muskler kan "lære" å slappe av hvis de får denne lærdommen presentert gjentatte ganger som ved bruk av spikermatten. Det betyr at de ikke så lett knyter seg igjen og lar område være "mykere" og mer mottakelig for god sirkulasjon osv. Dette er, slik jeg ser det, en forklaring på hvorfor hyppig bruk av spikermatten også kan gi en mer langvarig effekt og være et godt bidrag til andre metoder som også lindrer smerter.

Anne sa for siden:

Takk for svar, Lindemor:klem:

Ja, det blir en evig runddans dette.
For tiden er det høyre skulder, høyre hofte, begge håndledd, begge ankler og føtter som er problemet...

Jeg har det best når jeg er i litt bevegelse. Og det er en dårlig kombinasjon med pc jobb hele dager. Veldig statisk. Så er 50% ufør og nå i tillegg delvis sykemeldt på resten. Prøvde å trappe opp jobbing etter en lang fin periode, men den har jeg fått i fjeset igjen, dessverre. Så nå er jeg verre enn jeg har vært igjen.

Har bestilt magnet håndbånd, men tenkte litt på denne matta også.

Jeg kan ikke trene for hardt, da blir jeg bare verre, men litt er fint. Veldig vanskelig å finne rett skjæringspunkt, dessverre.

Nå skal jeg ta frem sykkelen i stua:) Ble litt motivert for den nå som påsken og dens aktiviteter er over...

Takker og bukker:)

Kanutten sa for siden:

:klem: Håper matta kan hjelpe deg med vondtene dine. Og så flink du er som sykler! :heia: Jeg skal finne solsenga igjen. :p

Anne sa for siden:

Solseng er også godt...:p

Skal sjekke ut spikermatte:ja:

Kanutten sa for siden:

Jeg er virkelig blitt MYE bedre etter at jeg begynte med spikermatte! :heia:

Jeg har ikke så mye vondter i ryggen lengere og blir ikke sliten så fort. Jeg ligger på matta i allefall en time hver dag, men det er verdt det. Formen begynner bedre seg og jeg håper det vedvarer og ikke er et blaff. Selv om det bare skulle være et blaff så er det godt å ha kjent på at jeg KAN ha virkelige gode dager også og da er det så mye lettere å etterstrebe dem! :heia:

kennygirl sa for siden:

:heia::heia::heia:

Dietta sa for siden:

Så flott Kanutten - det var gode nyheter på en søndags formiddag :heia::heia::heia:

Fedona sa for siden:

Æ Å!!! Driver jo litt med Iyengar Yoga så dette må prøves! Er det ulike matter der ute? Hvilken er best og hvor kan de kjøpes?

senorita sa for siden:

Har også en matte :) Første gangen jeg la meg nedpå den tenkte jeg at der kom jeg aaaldri til å klare å ligge og spratt raskt av igjen... Så la xen min seg nedpå og ble liggende, og da kunne jo ikke jeg være noe dårligere.. Andre gangen sovnet jeg av på den.. Utrolig herlig :D Må lete frem igjen den tror jeg.. usikker på hvor den har havnet i flyttingen gitt :O

Kanutten sa for siden:

Mauellputten min anbefalte meg denne. Den selges på helsekost eller kan bestilles på nettsiden.
Putten frarådet matter som de selger på europris og rema ++ da de er kopier og ikke ekte. Det hadde visstnok noe å gjøre med vinklene på piggene samt lengde og avstand.. :o

j88 sa for siden:

Jeg har shakti matten, den kan kjøpes i helsekostbutikker, jeg ville ungått de billigere utgavene.

Vibeke-67 sa for siden:

Husker vi hadde slik på yogaen som jeg ikke har vært på på en god stund. Så nå kjøpte jeg en, takk for lenke! :heia:

Fedona sa for siden:

Takk for svar! googlet shakti matten og fant den hos Oslo Yogasenter til kr 200,- ikke verst pris det. Den lå på kr 449,- andre steder.

Kanutten sa for siden:

Manuellputten har omtrent friskmeldt meg etter at jeg begynte med spikermatten!

Tror jeg må kutte den ut.... Ikke det at jeg ikke vil bli frisk, men det er jo såååå mye deiligere å bli knødd på ryggen med varme hender fra en flott fyr enn å ligge på ei grønn trasig spiss spikermatte! :o

langaard sa for siden:

Kanutten er forelska i putten:p

Kanutten sa for siden:

:lol: DET er jeg ikke, men jeg skulle ønske sambo kunne ha samme evnene som putten. DET hadde vært kjekt det. Det er IKKE mye massering her i huset, kroppskontakten her i huset er ala rett på sak. :o

langaard sa for siden:

Sende sambo på kurs:ja:

Kanutten sa for siden:

Nå har jeg brukt spikermatta mi standhaftig en stund. Det er helt utrolig, men jeg begynner føle meg omtrent frisk! Jeg legger meg ikke når jeg kommer hjem fra jobb slik jeg gjorde tidligere. Dagene på jobb går smertefritt UTEN at jeg blir sliten! Jeg er overlykkelig og kan virkelig anbefale spikermatte til alle og enhver!

Spikermatte skal faktisk også virke vektreduserende, venter fremdeles på den delen :p, men det den har utrettet hittil er fabelaktig! :love:

Kanutten sa for siden:

Har ikke sendt ham på kurs, men jeg har kjøpt ei bok om massasje! Den er flittig brukt. :ja: :rodme: :lol:

Vibeke-67 sa for siden:

Jeg fikk min spikermatte i forrige uke, og synes det er herlig. Men i dag sovnet jeg på den og det er ikke like herlig å kle av seg matta....

Kanutten sa for siden:

:lol: Det er godt å sovne på den ja, men enig med deg, den er IKKE god å kle av seg. :eek:

Men var det ikke godt å sovne på den?? Putten min sier at matta både øker blodsirkulasjonen samt sender endorfiner inn i kroppen slik at det blir omtrent dobbelt opp av velvære.

Vibeke-67 sa for siden:

Jo det var en deilig ettermiddagslur!
jeg bruker den nesten hver eneste dag og synes den er fantastisk deilig.
prøver også å stå på den med bare ben, men det er bare en kort stund av gangen.

Dietta sa for siden:

Nå må jeg få ut fingeren å bestille :)

akas sa for siden:

Og jeg må plukke min ut av skapet der den har ligget i over et år. :o

magdalena sa for siden:

Nå ble jeg inspirert.. Har flere ganger tenkt på å kjøpe, men tenkt at det bare er humbug. Har ligget en gang på ordentlig spikermatte, og det var AUA..:eek: Og ble bare nummen i hele kroppen, ikke noe godt i det hele tatt..

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.