Endelig fikk jeg det til! I jakten på noe lurt å bruke opp eggehvitene mine på, kom jeg fram til en enkel oppskrift på tortillas jeg har eksperimentert med de siste par dagene.. Som ikke inneholder gluten eller soya, som ikke smaker egg eller noe annet ulumskt, og som ikke sprekker når du har i fyllet. Med fyll, blir dette akkurat som å spise vanlige tortillas.
Denne oppskriften gir 4 små eller 3 store wraps, nok til et stekebrett.
4 eggehviter
15 g FiberHusk
15 g mandelmel (fettredusert)
60 g kremost eller creme fraiche
0.5 ts salt
Litt tacokrydder eller annet (valgfritt)*
*Tilsett gjerne tacokrydder, revet hvitløk, chilikrydder, basilikum, etc. hvis du er redd at mandelmelet skal gi smak - jeg syns ikke det merkes overhode når du spiser dem med fyll, men med krydder blir de uansett enda bedre.
Bland alle ingrediensene med stavmikser, la svelle 15 min. På et stekebrett med bakepapir lager du 3-4 runde kuler av deigen, og legger 2 store fryseposer over deigkulene så hele brettet er dekket av plast. Press kulene ut til tynne tortillas, og dra plastposene forsiktig av. Stekes på 150 grader i ca. 20 minutter, til de er faste. Snu dem etter halve tida, og avkjøl på rist.
Hehe, ja.. Oppdaga at jeg hadde litt lite egg, så den ble litt forsinka :D
Spent på om dere liker tortillaene! Det er litt knotete å trykke dem ut, men det er den beste metoden jeg har funnet så langt for å trykke klissete lavkarbodeig flat. Viktig å få dem tynne nok, og få jevn tykkelse på dem for at de skal bli skikkelig gode. Kan være lurt å ha i litt krydder eller noe hvis noen her er veldig var for mandelsmaken, selv merket jeg ingenting til det med unntak der deigen ble alt for tykk.
Disse brekker absolutt IKKE, vil gå så langt som å påstå at de er mer solide og "brettbare" enn ekte tortillas så lenge du lar fiberhusken svelle nok :)
Grunnen til at du må snu dem underveis er at det blir mye fukt mellom tortillaen og bakepapiret, så tror nok det er best å bare snu dem underveis for å hindre at de blir klissete :)
Har akkurat laget disse.
Ser veldig bra ut!
Brukte egenmalte, skåldede mandler, og hadde bare 3 eggehviter.
Brukte plastfolie over når jeg trykte/kjevlet de ut.
Skal ha de til tacoen i kveld, oppdaterer hvordan de funker i praksis senere.
Det er bra! Endra litt på steketiden istad, hvor mange minutter måtte dere steke dem på? Kanskje det ikke er nødvendig å snu dem, men jeg syns de ble litt tørrere da.
Har laget disse i dag, og skal prøve dem til kvelden. Smaken virker god, men det var litt av en jobb å kjevle dem ut :-) Og, i stedet for å lage runde, laget jeg en langpanne, og delte dem opp i biter.
Dersom dette blir vellykka, er det fint å ha et skikkelig tortilla-alternativ! Gir en skikkelig tilbakemelding på smak når tacoen er fortært :-)
Joda, tortillaene var gode de, men veldig mektige, og jeg synes de ble litt vel dominerende i smak. Jeg tilsatte ikke noe krydder da jeg laget dem, og tror jeg vil forsøke å få litt tacosmak på dem neste gang. Tilsette litt spisskumil lmen, hvitløk, paprika kanskje.
Spiste en til lunsj i dag, med rømme, spekemat og salat, og det ble veldig godt.
Ser for meg at det vil være gunstig å smakssette tortillaene alt etter hvilket bruk de skal være til. Skal de være til taco, passer det med tacokrydring, skal de være til fisk, kanskje litt sitronpepper e.l.
Syns selv de er best og mest nøytrale på smak når de er kalde. Ellers kan man nok ha i nesten hva som helst av krydder, ja :)
Et tips som gjør det litt enklere å presse ut hjemmelagde tortillas er å gå til innkjøp av tortilla-presse.. Ligger på ebay til rundt 200 kr inkludert frakt. Bare å legge plast under og over deigen, så man får tortillaen over på stekebrettet etterpå.
Jeg planlegger å lage disse til jeg skal på tur, noen som vet noe om holdbarheten? Har noen forsøkt å oppbevare de over natten i plastpose eller håndkle, f.eks? Evt prøvd å fryse de?
Har oppbevart dem mellom 2 tallerkener i kjøleskapet over natta. De hadde litt mer tendens til å sprekke enn når de var nystekte, men tror kanskje det var fordi de ble liggende ei stund på benken og ble litt småtørre før jeg fikk pakket dem inn. Ellers merket jeg ingen forskjell.
Jess!!! Spiste taco forleden dag og tenkte at noen burde virkelig finne opp lavkarbotortillas og jaaaaaa her var de jo :-) skal testes!!! Tusen takk
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.