< Tilbake til oversikten

Skal appelsinene skrelles i denne oppskrifta?

Charlott sa for siden:

Denne skal testes! Men, skal appelsinene skrelles? :confused:

Appelsinkake

INGREDIENSER:
2 appelsiner
250 g mandler
250 g rørsukker
3 ts vaniljesukker
1 ts natron
6 egg

FRAMGANGSMÅTE:
Vask appelsinene godt og kok dem i vann i 1 time eller til de er så myke at en strikkepinne glir lett igjennom den.
La dem avkjøles litt.

Sett steikeovnen på 180 grader.
Mal mandler.

Del appelsinene i biter og fjern den hvite strengen i midten.
Kjør til mos i hurtigmikser.

Tilsett malte mandler, sukker, vaniljesukker og natron. Tilsett eggene og bland det hele godt.
Legg bakepapir i bunnen av en springform (24 cm) og hell røren i formen.
Stek kaken i ca. 1 time.

Sjekk at kaken er gjennomstekt ved å stikke en pinne eller kniv i den.
Avkjøl kaken i formen.

Tips: Dryss melis over ved servering, eller lag en glasur av melis og sitron- eller appelsinsaft.
Pynt med revet lime- eller appelsinskall.

TigerTove sa for siden:

Med skall :) Mamma laget denne sist vi var på besøk og fortalte om hele prosessen :lol: men kaka var veldig god. Hun søtet forøvrig med stevia.

Rin sa for siden:

Det fungerte bra med stevia, så sukker-karamellisering er ikke supernødvendig for suksess? Godt å vite - dette så skrekkelig fristende ut, plutselig! (Selv for en som vanligvis stiller seg ganske likegyldig til appelsin...!)

TigerTove sa for siden:

Det "øverste laget" var litt løst, men kun etter at du hadde begynt å spise av den :)

Charlott sa for siden:

Takk for hjelpa! :D

Tenkte jeg skulle teste denne med tagatesse, høres ut som ei skikkelig påskekake :D

Alynna sa for siden:

Det blir ikke bittert med det hvite skallkjøttet?

Okie sa for siden:

Jeg lagde denne i går. Syns den smakte litt vel bitter mens mannen syns den var god. Jeg syns den ble litt for fuktig også (ligner svamp) av all appelsinen.

Jeg hadde på smør blandet med philiost søtet med sukrin ( som en har på gulrotkake).

Om jeg lager den igjen kommer jeg til å bare bruke saften av to appelsiner og litt skall. Muligens ha i 50g smør.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.