Hei,
jeg har registrert at vi er flere her inne som ikke kan spise disse matvarene, og i den forbindelse har jeg lyst til å lage en tråd hvor vi kan komme med tips til gode (lavkarbo)oppskrifter uten disse ingrediensene.
Tilpasset variant av Nannahs supre knekkebrød: Knekkebrød
200 g solsikkekjerner/gresskarkjerner
1 dl linfrø (60g)
1 dl sesamfrø (60g)
40g hirseflak
2 ss fiberhusk(store toppede) + evt sukkerrørsfiber
1 ts salt
1/2 ts sukrin
5 dl vann
[CENTER][CENTER]Rør sammen alle ingrediensene og la den hvile i ti minutter så fiberhusken får svelle. Smør deigen utover to bakepapir og rut opp med pizzahjul. Om du ikke har varmluftsovn stek på 160 grader på nederste rille i ca 1t 10min. Husk å snu på brettene en gang i løpet av tiden, så blir de gjevnt stekt. Jeg brukte pizzarullen til å dele på knekkebrødene til slutt og. Jeg fylte den største kakeboksen jeg har til randen med dobbel oppskrift![/CENTER]
[CENTER][color=#2e2e2e][/color] [/CENTER][/CENTER]
Kikerter med sei, tomater og basilikum
Til ca 4 porsjoner
600 g skinn og beinfri seifilet
2 ss olivenolje
2 bokser hermetiske kikerter
3 sjalottløk, finhakket
2 bokser hakkede tomater (à 400 g)
2 ts tomatpuré
3 dl vann
salt og nykvernet pepper
1/2 ts fruktose
1 ts balsamico eddik
3 ss hakket frisk basilikum
1 ss finhakket frisk timian
2 ss hakket bladpersille1.
1. Skyll fiskefiletene og tørk dem godt. Sørg for at alle bein er borte og skjær fileten i terninger på 2 x 2 cm. 2. Skyll kikertene godt under rennende vann og la de renne godt av. 3. Ha 2 ss olje i en panne og ha i løken og kikertene. Frese det hel på middels varme i 2 – 3 minutter. Ha i tomater, tomatpuré og vann og la det småkoke i 5 minutter. Smak til med salt, pepper, balsamico og fruktose. 4. Ha fisk, basilikum og timian i sausen. La det hele trekke på svak varme i 4--5 minutter. 5. Ha fiskegryten over i en serveringsbolle og dryss bladpersille på toppen.
Min restecurrysuppe:
[LEFT]Ingredienser:
Kokosfløte, ca halve boksen
4 puter frosen spinat
1-2 ss Indisk currypaste (den typen du forestrekker. Jeg brukte Tikka masala og mild curry paste)
Restekjøtt. Jeg brukte lammelår og det var kjempegodt!
Framgangsmåte:
Varm kokosfløten, visp i currypaste. Når den er varm ha i spinaten og kjøttet og la det putre til alt er varmt.
[/LEFT]
Legger med en oppskrift på krydrede kyllingboller i tomatsaus. Dette er en veldig god rett.
Krydrede kyllingkjøttboller i tomatsaus
Porsjoner: 4
Kjøttboller:
3 båt hvitløk
50 g sjalottløk
400 g kyllingkjøttdeig
1 ½ ts salt
2 ss strøkavring eller liknende
1 ts malt koriander
1 ts revet muskatnøtt
1 ts malt spisskummen
¼ ts malt kanel
1 stk egg
2 ss olivenolje
Tomatsaus:[color=#2e2e2e][/color]
2 ss olivenolje
½ stk løk
2 båt hvitløk
1 boks hermetiske tomater
1 ss tomatpuré
2 dl vann
½ stk hønsebuljongterning
½ ts kajennepepper
ca. 1 ts sukrin eller annet
salt og pepper
[font=Times New Roman][/font] Slik gjør du:
Finhakk løk og hvitløk. Kna kjøttdeigen seig med salt og bland inn resten av ingrediensene.
Form små boller med teskje og stek dem i olje på middels varme til de er gylne.
Finhakk løk og hvitløk og fres den i olje til den er blank og myk. Tilsett resten av ingrediensene og kok i ca. 15 minutter. Smak til med mer krydder om nødvendig.
Hell sausen over kjøttbollene, og strø hakkede friske urter på toppen.
Lefse kan lages i stekepanne med nøytralt proteinpulver (jeg har brukt NOW foods eggehviteprotein fra iherb.com uten tilsattsøtning)eggehviter, salt og sukrin.Jeg bruker 2 hviter, 26 g pulver, litt salt, bakepulver og 6 suketter.
Kjeks kan lages av chiamel (iherb.com) prottismel og egg.
Mandelbunn (ref.mat.no)
4 eggehviter Jeg brukte 5 for å få nok eggeplommer til kremen
150 g melis Jeg brukte 75g tagatesse
150 g mandler (ved allergi for mandler kan gresskarkjerner benyttes) Suksesskrem: (ref mat.no)
4 eggeplommer
1 dl kremfløte
125 g sukker
1 ts vaniljesukker
150 g smør alt. 1; Suksesskrem (uten melk)
5 stk Eggeplommer
100 g Melis Jeg brukte 50g tagatesse
1 dl Fløte ( evnt. soyafløte / havrefløte/Odense Erlet) Jeg brukte aprosoya
4 ts Vaniljesukker (Jeg brukte 2 ts, men neste gan bruker jeg bare vanilje stang-frøene)
100 g melkefri margarin alt. 2; Sitronkrem (uten melk)
6 eggeplommer
1 dl sukker
1 dl sitronsaft
100 g melkefri margarin
Slik gjør du
Bland inn melis og malte mandler i stivpiskede eggehviter. Fyll røren i en smurt form, 22-24 cm i diameter og stek kaken i stekeovn ved 160 °C i 30-35 minutter. Avkjøl kaken på rist.
Rør alle ingrediensene unntatt smøret sammen i en kjele og varm opp på svak varme. Rør hele tiden. Når den første boblen kommer, trekker du kjelen av platen. Da skal kremen ha en fyldig konsistens. Skjær smøret i terninger og rør dem straks inn i kremen. Rør kremen glatt og jevn og sett den kaldt til den stivner. Legg bunnen på fat og bre over kremen. Pynt med hakkede pistasjenøtter. Suksesskrem (uten melk)
Eggeplommer, melis, fløte og vaniljesukker kokes til det tykner. Avkjøles litt før margarinen has i. Rør mens margarinen smelter. Kremen smøres over kaken før den er helt avkjølt. Sitronkrem (uten melk)
Ha eggeplommer, sitronsaft og sukker i en kjele på svak varme. Rør hele tiden til krmen blir tykk. Ta kjelen av platen og rør inn margarinen
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.