< Tilbake til oversikten

Karbohydrater pr. DAG eller pr. DØGN?

Jaudaa sa for siden:

Jeg har lurt på en ting. Man sier jo at for å være i ketose så er det maks 25g kh pr dag. Og lavkarbo opp til xxx pr. dag.

Men folk har jo forskjellige dager.
La oss ta et KETOSEeksempel.

eksempel 1:
Ikke aktiv mann/dame som står opp kl 12:00 om formiddagen, og legger seg igjen kl 23:00.

Spiser, Lunsj og middag, og holder seg rundt 20g kh.

eksempel 2:
Veldig aktiv mann/dame. Står opp kl 06:00, drar på joggetur, kommer hjem, spiser frokost, mellommåltid, lunsj, mellommåltid. Middag, ny treningsøkt, og mat etter treningen.

Legger seg kl 00:30

Denne personen har jo en mye mer aktiv og travlere og lenger dag enn i eks. nr 1.

Kan ikke denne personen i eksempel 2 spise en del mer KH uten å komme ut av ketose?

Er tankegangen min helt på bærtur her, eller?

Rin sa for siden:

Hvor mange er det egentlig som får sove 12-13 timer i døgnet...? (Rykker i meg av misunnelse nå, jeg er en inaktiv ME-pasient som sliter med å få noe mer enn to-tre timer søvn i døgnet.... men jeg spiser ikke mer enn to måltider om dagen likevel. :rolleyes: Men når jeg overhodet ikke får sove om natten, blir det av og til et ekstra måltid pga dagslengden.)

En veldig aktiv person vil jo gjerne ha behov for mer mat enn en som er inaktiv. Mange som trener mye tåler også større karbohydratmengder bedre, tror jeg, uten at det gjelder alle.

Ellers har vel egentlig ikke klokkedøgnet så mye med ketogent kosthold å gjøre? Jeg mener, om man spiser noe 02.00 så er det vel logisk å sortere det inn i den dagen man "befinner" seg i - om dette feks er natt til tirsdag, så kaller jeg det mandag hvis det er sånn at jeg ikke har lagt meg ennå, men jeg kaller det tirsdag hvis jeg har stått opp kort tid før.

smgj sa for siden:

Mark Sisson - mannen bak Primal Blueprint (link i signaturen min) - tenker iallfall som deg. Den eneste forskjellen er at han ikke ser på ketose som noe mål i seg selv. Han sier at "under 50g karbohydrat om dagen" finner de fleste sin "sweet spot" for vektnedgang. OM man er aktiv og trener mye kan man legge på 100g karbohydrat til for hver daglig time med cardio-aktivitet (les: som hypha).

Mer aktivitet = høyere karbohydrat"toleranse"... og antakelig sier gjerne kroppen også at den vil ha noe mer.

Når det gjelder å holde seg i ketose så er jo dette en funksjon av forbrenningen, men om karbohydratene inntas "ujevnt" eller er av den raske typen kan nok personen i eksempel to svinge inn og ut...

Jaudaa sa for siden:

Nå er det med KETOSE bare et EKSEMPEL. Blir det samme om man legger det opp til 60kh eller 25kh.

Eksempelet er det samme. Det er diskusjonen og meningene rundt jeg er interessert i :)

Jaudaa sa for siden:

Bump!

Jeg føler jeg ikke fikk svaret jeg ønsket :) Over hvor lang tid regner man antall karbs man kaster i seg?

Nerthus sa for siden:

Hm - forstår ikke helt spørsmålet - eller behovet for å spørre kanskje? ;) KH pr dag er fra du står opp til du legger deg. Vanskelig å regne kh når du sover - om du da ikke er søvn-"spiser" ;)

Grensen for kh i forhold til å være i ketose er svært individuell og som du sier avhengig av vekt/høyde, aktivitetsnivå, om man er insulinresistent osv osv.

shailene sa for siden:

Om du legger deg på f.eks. 40 gram karbo per dag/døgn, og spiser ett måltid om dagen, eller to for den saks skyld, vil såklart blodsukkeret påvirkes mer enn hvis du spiser 5 måltider med 8 gram karbo hver. Og da er det større fare for at du faller ut av ketose hvis det er relevant, og også større insulinrespons i forbindelse med måltidene, noe som vanligvis sees som negativt. Er du aktiv og trener mye tåler du sannsynligvis mer karbo enn hvis du sitter på stumpen hele dagen, ja.

Det betyr ikke nødvendigvis at det er negativt for vektnedgangen å spise kun ett eller to måltider om dagen - tvert imot har mange erfart større vektnedgang ved å kun spise iløpet av et fastsatt tidsrom på f.eks. 8 timer, og faste resten av døgnet, enn hvis de spiser mange små måltider hele dagen igjennom. Dette kalles vanligvis "periodisk faste". At det generelt sett gir en fordel mtp. vektnedgang å spise mange små måltider istedet for 2-3 store måltider er en myte som er avkreftet. Unntaket er de som reagerer kraftig på karbohydrater, lett faller ut av ketose, og er avhengig av ketose for å oppleve vektnedgang - for dem kan det nok være en fordel å spise flere små måltider med karbohydratene jevnt fordelt dagen igjennom, med mindre de vil leve på veldig streng lavkarbo.

Yrla sa for siden:

det er en annen måte å tenke på også, trådstarter, at man har et max antall karbohydrater pr måltid, regner karber ved hvert måltid istedenfor ved hver dag/døgn.

Brokkoli sa for siden:

Jeg har også lurt på dette siden det hender jeg jobber 18 timer i slengen, og kommet frem til at hele poenget er vel å holde blodsukkeret stabilt - som Shailene og Yrla er inne på.

vimsen85 sa for siden:

Før jeg begynte på lavkarbo sov jeg minst 12 timer i døgnet. Jeg skulle faktisk utredes for ME. Men ca to mnd på lavkarbo reduserte behovet for søvn med to-tre timer og nå to år etter klarer jeg meg med mellom sju og ni timer alt etter som hvor sliten jeg er.. Men som oftest sover jeg åtte timer.

Jeg tror også det handler mer om karbohydrater pr måltid enn pr døgn. Faren for å komme ut av ketosen er vel i et måltid. Dersom man spiser 20 g karbohydrater i ett måltid er det vel større fare for å gå ut av ketose enn dersom man spiser fire måltid med 8-10 karber i. Ikke at jeg vet dette for sikkert. Men jeg merker godt på kroppen at det er ubehagelig å spise for mye karbohydrater i ett måltid. Men jeg kan godt spise opp mot 50-60 g på en dag uten å gå ut av ketosen, så lenge de er godt fordelt..

vimsen85 sa for siden:

Det var foresten ikke bare fordi jeg sov mye jeg skulle utredes for ME. Jeg var veldig syk, uten at de fant noe galt med meg. Jeg var utrolig frisk til å være så syk. Alle prøver var kjempeflotte. Men de aller fleste av plagene jeg hadde forsvant med lavkarbo. Jeg tror at mange av dem var hvetemels- og sukkerrelatert, for jeg får akkurat samme reaksjonene av disse hvis jeg får de i meg (noe som er veldig sjeldent).

nellie sa for siden:

Jeg er sikkert helt tett i huet, men jeg skjønner egentlig ikke hva du lurer på.:p Henger overskriften sammen med spørsmålet?

Lurer du på om en som er våken lenger og er mer aktiv kan spise mer karbohydrater, uten å gå ut av ketose, i forhold til en som sitter rolig?

Ketoner utskilles jo ut LANGT over 20 karbohydrater, hos de fleste. Selv når den ikke kan måles, så kan det være ketoner i urinen. Det er ingen magisk tilstand som BRÅTT oppstår. "OI, der kom jeg i ketose", liksom. Den stopper heller ikke, helt brått. Det kan gå fra veldig, veldig svakt, til sterkt. Så klart, om man beveger seg mer, så KAN det hende man kan spise mer karbohydrater og ha like høy utskilling av ketoner i urina, i forhold til en som ikke beveger seg noe særlig og spiser 20 gram pr dag.:) Men det kan jo forekomme at en som sitter stille dagen lang og spiser 20 gram karbohydrater til hvert måltid, tåler det bedre enn en som er våken i 16 timer, farter rundt og bare spiser 20 gram. Vi er forskjellige, alle mann!:)

Om målet er å gå ned så er det nok individuelt om man kan "unne" seg mer karbohydrater fordi at man lever et aktivt liv. Spørs helt hvor karbosensitiv man er. Karbohydrater går jo litt med når du sitter stille, litt mer når du beveger på deg, endel mer når du trener, jo større % andel, jo hardere du trener, også går det endel til restitusjonen, etter trening.

Det er nok veldig individuelt!:) Noen tåler jo ikke karbohydrater i det hele tatt, mens andre godt kan spise både 50-100 og 150 og fortsatt gå ned og ha det helt fint.

shailene sa for siden:

Dette stemmer ikke i forhold til hva jeg har lært. Om du er i ketose eller ikke, kommer an på om levera er tom for glykogen eller ikke. Enten er den tom og du er i ketose, eller så er den ikke tom og du er ikke i ketose.. Det er jo logisk nok å tolke en svak farge på sticken som at du er i svak ketose, men med mindre du har drukket mye betyr heller at du enten nylig har vært, eller nettopp har kommet i ketose og at ketonene derfor er utvannet av keton-fri urin. Sterk farge betyr heller ikke sterk ketose, men at du har drukket lite, og/eller har vært lenge i ketose slik at urinen har hatt en jevn tilførsel av ketoner.

Nerthus sa for siden:

Ketose kan man jo komme i i løpet av natta og ha utslag på morgenen selv om man ikke spiser lavkarbo til vanlig. Svakt utslag eller ikke utslag trenger ikke bety at man ikke er i ketose, men at kroppen forbruker så mye av ketonene at det utskilles for lite i urinen til at det gir utslag på stix'en, feks om man har trent hardt. Sterk farge KAN bety at du har drukket lite, men trenger ikke bety det.
Jeg fikk etterhvert ikke utslag i det hele tatt, selv med langt under 20 g kh inntak pr dag.

Ketostix er et hjelpemiddel som i starten av feks ketolyse vil kunne gi en indikasjon på at fettforbrenning er i gang. Generelt sett er det mange som henger seg for mye opp i denne stixen til daglig og lar resultatet avgjøre hvor "vellykket" ketosen er eller ikke.

shailene sa for siden:

Jepp, det glemte jeg å nevne :ja:

Jeg får alltid svakt utslag, uansett om jeg så ligger på 15-20 g karbo per dag.

Kari Marita sa for siden:

Jo mer en trener jo mer karbohydrater forbrennes jo, så en aktiv person kan vel spise mer karb og være i ketose, enn en som er veldig rolig vil jeg anta. :) Karbo regnes hvert døgn, fra du står opp til du legger deg. Noe annet blir jo vannskelig å få til. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.