Jeg begynner, i likhet med Matgal, å bli litt matlei. Hovedsaklig fordi jeg lager så lite mat. Det er masse oppskrifter her inne som høres kjempedeilige ut, men som jeg kvier meg for å sette i gang med på mitt lille hybelkjøkken. Jeg har bare en hybelkomfyr med to kokeplater og en halvdårlig stekeovn, og ikke engang en ordentlig kjøkkenbenk. Å begynne å bake brød når jeg har så begrensede ressurser høres ut som et uoverkommelig prosjekt. Jeg har ikke engang en stavmixer (må kjøpe det, men har dårlig råd).Noen råd til retter jeg kan lage på miniminiminikjøkkenet mitt?
Er selv student så jeg kjenner til problemstillingen din. Dårlig økonomi og liten plass. Rett og slett trangt, uansett hvordan man vender og vrir på det. I dag lagde jeg lavkarbo pizza, som krever minimalt med redskaper og plass. Den pizzaen det blir av dette, dekker to måltider for min del!! :D Middag i dag og lunch i morgen.
Pizzabunn (fra ketolyseboka, mofe har lagt inn tidligere)
1 stort egg
1/2 - 1 ss olje
1/2 dl vann
1/2 ts oregano
1/4 ts salt
1 dl soyaprotein
1/2 ts bakepulver
[font='Times New Roman'][/font]
Rør sammen alt, men ha i bakepulveret til slutt. Det blir som tykk vaffelrøre. Smør det utover en bakeplate, ganske tynn, ca 18-20 cm i diameter og stek til den blir gyldenbrun og fast (trenger ingen god bakeovn til det! ;) ) Soyaprotein er et MUST for min del. Skjønner ikke hvordan jeg har klart meg uten det til nå! Jeg har bare kjøpt vegefuel på helsekost (ganske dyrt...) men du kan bestille fra ketolyse-sidene på nett, eller kjøpe i svinesund.
Fyll: (mengde etter ønske)
1 ss tomatpure
ost
sjampingjong
kjøtt
krydder
Smør tomatpureen utover bunnen. du kan blande littegranne søtstoff i det sammen med litt salt, så får du pizzasaus. Strø osten oppå, og legg kjøtt, sopp og krydder på toppen. Stek til osten har smeltet. Du kan selvfølgelig endre fyllet alt etter smak og behag.
Good luck!! :)
Hmm..ville hjulpet litt om jeg hadde så mye som en kvadratcentimeter kjøkkenbenk. Vel..får bruke gulvet.:p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.