Jeg er ikke oppvokst med noe spesielt i påska. Dvs jo, grillpølser. Hvorfor? Fordi vi var på fjellet, gikk på ski, tente bål og grilla pølser.. Hadde vi middag utenom var det noe enkelt.
Og slik har det vel vært hjemme, god mat, men ikke noe helt spesielt. Så det var vle ikke mye hjelp i meg.
Dette blir min første "lavkarbo-påske", men hvitløks-spekket lammelår blir det definitivt! :D Tilbehøret har tidligere vært potetgrateng. Dette året blir det noe helt annet, men det er ikke bestemt enda.
Kjøper bestandig inn litt ekstra ribbe til jul, så vi har en dag med det, så har vi en dag med kalkunbryst. Ellers er det tilfeldig hva vi har :) God lavkarbo-påske :)
Det er lammelår til under 60 kr/kg på Rimi nå, dersom man ikke må ha ferskt....
Jeg kikket i disken, de så fine ut, frysevarer som selges i store partier i kampanjer, har som regel ikke ligget i butikken lenge, bare på gode og skikkelig kalde fryserom hos produsenten:ja:
Det blir ikke påske uten lammelår med hvitløk og fersk rosmarin, her :D
Det er noe av det beste jeg vet om, og det passer så godt med både sopp, løk, rotgrønnsaker og jordskokkgrateng... og så er det så lett å lage en fantastisk rødvinssaus på sjyen...:sikle:
Skal lage et stort et, så det blir masse restemat ...
Jeg skal, for første gang, prøve meg på lammelår.... jeg hadde egentlig bestemt meg, jeg skulle være voksen og flink, og så endte jeg opp med en tittekonkurranse på lammelåret i frysedisken. Jeg vant, så jeg gikk videre... jeg er barnslig, utsatte beslutningen. Prøve igjen i dag?
Jeg har ennå ikke spist lam /kjøpt lam. Betaler man ikke for bena også, sånn at kjøttprisen egentlig ikke er så lav? sånn fryst lam dere snakker om på rimi, er det mange kg? er bare en og har ikke fryser. Er den full av ben? Hva skal jeg velge om jeg vil ha en mager variant uten ben? må det bli veldig dyrt?
Lammelåret jeg har i fryseren nå er på ca 3,5 kg. Jo, du betaler for benet også, men det er vel derfor kiloprisen ikke er så avskrekkende. Surret lammested koster veldig mye mer.
Synd du ikke har fryser Yrla, for et lammelår blir mye mat for dere som er en stor og en liten. Såfremt dere ikke har gjester da :)
Dere kan jo selvfølgelig spise lam flere dager på rad, men blir sikkert fort lei da.
Yrla, lammesteken har relativt mye fett i forhold til andre steker, det er en del ben, og man må gjerne til med kniven for å skjære ut det såkalte isbenet. Det lander vel på rett under hundrelappen per kg ren mat, og alle hele lammesteker er som regel 2-3 kg. Ikke noe særlig for en 1-manns husholdning. Du får lammestek av villsau som er små og magre og møre, men veldig dyre.
Jeg hadde gjort det da, men...
Jeg er ikke redd for å være litt "slakter" og er ganske god på å håndtere større stykker kjøtt
Jeg er ganske god på å lage gryter, kebab og annen restemat, om jeg ikke vil spise stek tredje dag på rad (jeg har fryser, så fryser også ned skiver av stek i sausen sin)
Jeg har ikke "fettangst" lenger :) Det er mest kjøtt, for all del da, det er ikke fett som fårikål. Steken er aldri det feteste stykket, og man kan skjære av fettet før servering.
Lam har en ganske markant smak om man ikke er vant til den, men du liker jo rein, det har jo en ikke så nøytral smak det heller... :) Det likner jo helt klart mer på rein, enn gris f.eks. Har servert lammestek til folk som utelukkende har spist storfe/kylling før.
Dersom en diger, benete stek er litt uhåndterlig i første omgang, så tror jeg det finnes lammeskav :) Man kan og være heldig å finne billig filet, eller utbenet stek.
Jeg skal forresten se etter surret lammestek som går ut på dato i år, hender man får det satt ned fra 150 til 75 kr/kg, og for 3 år siden fant jeg en hel haug til 29,90 :eek: Niks å si på kvaliteten.
Da ble fryseren fylt til randen :D
Man må bare passe på at varen ikke har vært fryst før, jeg dobbeltsjekket med de i kjøttdisken ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.