Hei :)
Jeg skal operere foten på torsdag :(Da skal jeg bruke krykker,men det må
være sofatjeneste i minst to uker sa legen,pga hevelser og komplikasjoner.
Jeg liker ikke å sitte i sofa :rolleyes:og hvordan skal jeg lage mat :confused:Min kjæreste kan ikke lage noe..og jeg er bekymret hvordan det skal gå.Vekta mi står stille i 6mnd og håper at jeg ikke legger på meg :mad:
Trenger virkelig noen gode råd..Veldig takknemlig :)
Min løsning når jeg har vært operert i bena er å bruke en kontorstol med hjul. Sparker fra med det friske benet så jeg kjører baklengs rundt i huset.
På kjøkkenet sto jeg litt på det friske benet og satt på kontorstolen med benet på en kjøkkenstol for å avlaste.
Visst hovnet benet opp om jeg sto for lenge med det opererte benet ned, men hevelsen gir seg forholdsvis fort når man får det opp igjen.
Om du passer på å lage store porsjoner, har du rester til dagen etter også.
Dessuten kan jo din kjære være kjøkkenhjelp, om du forklarer hvordan ting skal gjøres ;)
Pass på at du har mye som bare kan spises som det er.
Har du spekemat, ost, kjøttboller, salat, røklaks, reker, kokte egg etc i kjøleskapet er det fort gjort å finne seg noe å spise som du ikke trenger å stå lenge å lage!
Uff, høres ikke godt ut å være utslitt av smerter:klem: Lykke til med operasjon.
Men, klarer ikke kjæresten din å steke eggerøre eller koke egg? For det er enkel mat.. Få ham til å skjære opp en hel agurk og en hel paprika, så har du i kjøleskapet, også kan han servere deg spekemat, lavkarboknekkebrød, ost i biter, eggerøre, masjones osv. Kjedelig i lengden ja.
Om du orker nå, så er det fort og lett å lage tomatsuppe. Det ligger flere oppskrifter her inne, lag en kjempeporsjon og frys ned i porsjoner. Spis med kokte egg og evt sprøstekt bacon( hell baconfettet over ved servering:D).
Jeg skjønner godt om du ikke orker å lage til mye nå, men tomatsuppe er slik jeg lager når jeg er fullstendig slått ut av halsbetennelse( jeg har ME og blir fort slått ut), for det er ikke mye jobb.
Blomkålsuppe er også veldig kjapt å lage om du har stavmikser, bare noen minutters jobb totalt..
Rema1000 har en ferdig blomkålsuppe som bare inneholder 1gr. karbohydrat pr 100. Den er god som den er, evt med litt ekstra blomkålbiter og noen biter med sprøstekt spekeskinke oppi. Om du har en rema i nærheten som har den inne, ville jeg kjøpt inn mye av den, enkelt, fort og godt!
Eller hva med å ta turen til en av lavkarbobutikkene og kjøpe inn noen ferdig middager? De smaker ikke så aller verst, og utvalget er stort :)
Masse lykke til med operasjonen :)
Ferdige salater med rømme, kyllingvinger, bokser med makrell i tomat, peppermakeell og laks, cherrytomater og miniagurk. Ferdigskårne grønnsaker i poser fra grønnsaksdisken, bær og fløte, røykelaks, cottage cheese med fløte, nøtter. Fiberrik knekkebrød ( beste valget). Frosne grønnsaker, ferdigkuttet kylling eller svin, kjøttdeig ol er ypperlig for en uerfaren kjøkkenassistent. Boksetomater, soyasaus, rømme, fløte, (pose buljongsaus har jeg jukset med iblant) og du har en enkel gryterett.
Litt ulik mengde kh her, men tenker i en sånn situasjon at man velger de beste alternativene, selv om kanskje ikke alt er perfeekt ut fra valgt retning.
Tusen,tusen takk for alle svar og tips :)Spis deg slank er ikke noe for meg,da det er dyrt :(Men den blomkålsuppe på Rema,er det tørrvare eller ferdig produkt?Liker blomkålsuppe jeg:p
Blomkålsuppa er helt ferdig "våtvare". Står i kjøledisken. 29 kr. for en pose mener jeg. Med litt ekstra blomkål og spekeskinke, evt også et lite smørøye funker den som middag for to her.
Må si meg enig der. Har man råd så er det jo bra, men her ville nok ikke økonomien tillatt det heller...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.