Til 2 fulle brett "pringles" trenger du:
♦ 1 dl kverna, gule linfrø
♦ 3 dl vann
♦ 2 gulrøtter
♦ 3-4 ss næringsgjær
♦ 1 liten løk
♦ Saft fra 1/4 sitron
♦ Salt, pepper og annet krydder hvis du har noen favoritter!
Slik gjør du:
Kvern linfrøene. Jeg bruker Magic Bullet'en min til dette, men hvis du ikke har en miniblender/hakker så kverner du linfrøene i foodprosessor så godt det lar seg gjøre.
Blend alle ingrediensene i en foodprosessor.
Det er viktig at blandingen får stå å svelle i ca 30 minutter!
Lag små chips ved hjelp av ei teskje. En teskje per chips.
Snu chipsene etter noen timer og tørk videre i ca 12 timer. Tørkes på 41 grader i dehydrator eller i ovn på 50 grader med døren på gløtt til chipsen er knasende sprø!
Chipsen holder seg sprø i en kakeboks, men bør ikke oppbevares lenger en en uke.
Ikke meningen å kuppe tråden her, men har et spørsmål til: Har gule linfrø en annen smak enn de mørke, evt andre egenskaper i bakst f.eks, eller er det kun fargen som er forskjellen på dem?
Det har du selvfølgelig rett i, tenkte ikke så langt jeg :eek: (Kan det være alderen kanskje......)
Har aldri hørt om nutritional yeast før, men ser jo at det er et produkt som kan brukes til mye forskjellig. Hm..... Mulig ny Iherb pakke på gang snart :D
Ha, ha. Da er vi to som bestiller ;) Anhengige her også. Lurer bare på hva jeg skal "fylle" opp kvota med :D Nå starter jo hyttesesongen, så det blir vel noe som er greit å ha stående på 2 steder.
Lurer også på hva jeg kan erstatte gulrot med - paprika kanskje ?
Det var lurt! Det skal jeg prøve. Om det er flere som har forsøkt å lage disse, kom gjerne med tips. Jeg må steke disse i ovn, og er spent på hvor lang steketid jeg må bruke.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.