< Tilbake til oversikten

Hvorfor blir jeg så sulten av hvetebakst-erstatninger?

shailene sa for siden:

Da spesielt ting som minner om søt hvetebakst.. Lavkarbovafler, pannekaker, muffins og slikt. Noen andre som opplever dette? Til og med Nannah's vafler, som jo inneholder stort sett det samme som en omelett, sånn næringsmessig. Ingen ulumske mel-erstatninger som kan påvirke blodsukkeret. Hvorfor blir jeg så mye mettere av omeletten da?

Har en teori om at det er fordi kroppen "husker" at det er masse sukker og hvetemel i f.eks. vafler, og reagerer med å skille ut for mye insulin når en spiser noe som smaker så likt vanlige vafler, slik at blodsukkeret faller brått. Kan det være noe i dette? Mener nemlig jeg har lest at kroppen begynner å skille ut hormoner bare en tenker på eller lukter mat.. Da er den kanskje "smart" nok til å skille ut mer insulin hvis den tror det er hvetebakst som kommer, enn hvis den registrerer at det er f.eks. omelett som er på vei? Jeg reagerer ikke på kunstig søtt i seg selv, hverken lightbrus, Natreen eller annet.. Men det har jeg altså brukt daglig i snart 10 år. Kanskje kroppen omlæres etterhvert, til at den ikke lenger trenger å forberede seg på sukker og hvete når den registrerer en viss smak eller lukt? Eller er jeg langt utpå jordet her?

Åssi sa for siden:

Jeg tror det er psykologisk, det er hvertfall en logisk tankegang! :)

Yrla sa for siden:

nei, tror ikke det har noe med dine assosiasjoner å gjøre at du ikke føler fysisk sult av det, jeg har det på samme måte, og blir ikke så mett av eggerøre heller, jeg da. Jeg trenger kjøtt, noe solid:) det kan ha noe med konsistensen å gjøre også, tror jeg. Baksten blir ikke tung i magen.

shailene sa for siden:

Tror heller ikke det bare er psykisk. Kanskje delvis, men jeg blir faktisk fysisk sulten kort tid etter å spist slik bakst.. Ikke bare fysen på mer søtt, altså. Fysisk sulten blir jeg veldig sjeldent ellers på lavkarbo.

smgj sa for siden:

Tenker høyt:
Det høres jo ut som at "forventningen" om søtt fører til endringer i apetitt. Muligens har kroppene våre noen tusen års erfaring i at "søtt" = karbohydrater? En god del mennesker mener jo å få insulinreaksjon på 0-kalorisøtt.

En annen ting er jo at hvete fører til en endorfinliknende utskilling hos en del mennesker (jeg tror jeg er en av dem, for jeg LIKER virkelig hvetebakst til det unormale - og oppfatter meg nå som en tørrlagt alkoholiker som ikke tåler "bare en") og at dette kan gi en apetittstimulerende virkning. Du "burde" ikke få denne virkningen av "hvetbakst på f.eks mandelmel", men ...

Jeg tror at kropp og hjerne henger tettere sammen enn vi liker å tro. Husk at reaksjoner som kun foregår i hjernen (f.eks ubegrunnet redsel) kan gi fysiske reaksjoner fra kaldsvette helt, via kvalme og oppkast til det å tisse på seg. ("Eksamensnerver" anyone?)

Hvorfor skulle ikke det samme kunne skje rundt mat? At våre tanker/forventninger/erfaringer rundt mat også påvirker vår fysiske reaksjon til maten? (Mange som blir fysisk kvalme av å spise mat de har spydd av tidligere til stede her...?)

Dette at tanker og kropp skal være adskilt er sånn derre "vestlig humbug". /rant off. :rolleyes:

Yrla sa for siden:

jeg har lest at flere her inne blir mer sultne ved å tilføre mer karbohydrater i kosten, det kan være noe der, i.o.m. at det er karbohydrater i mandelmel etc. Noen nøttemeltyper har jo også en del, sånn som kokosmel og peanøttmel.

Nyfrelst sa for siden:

Som du kanskje har lest i nyhetene så har forskere nylig funnet ut at sukker stimulerer en refleks som utvider magesekken. Kanskje smaken av søtt (f.eks i form av sukker-og hvetebakst-erstatninger) har samme effekten?

shailene sa for siden:

Nja, var derfor jeg brukte Nannah's vafler som eksempel. De inneholder jo stort sett bare egg og creme fraiche slik jeg lager dem, og det spiser jeg jo hver dag ellers også. Forsåvidt spiser jeg nøtter også så godt som hver dag. Derfor jeg syns det er så merkelig.. Er helt sikkert flere faktorer som kan trigge sultfølelsen da, både psykiske og fysiske.

shailene sa for siden:

Sikkert noe i dette også, ja!

Ser ut til at det er noe i teorien min også.. Etter å ha søkt litt rundt fant jeg ut at det er noe som kalles "Cephalic Phase Insulin Response", altså når kroppen frigir insulin bare du ser på eller lukter noe søtt.. www.wellsphere.com/healthy-eating-article/cephalic-phase-insulin-response/693996 (artikkelen linker til en mer pålitelig kilde). Var spennende å lese om!

Yrla sa for siden:

men søtt er godt, det stimulerer apetitten, hva skjer så? kan det hende man får en sultrespons?

shailene sa for siden:

I tillegg til å stimulere matlysta, begynner kroppen å forberede seg på søtt/karbo bare du ser på, lukter, eller tenker på å spise noe søtt.. Ser ut til at dette er veldig individuelt da, hos noen av testpersonene steg ikke insulinnivået noe, mens hos andre steg det betydelig. Interessant nok steg det lite hos slanke personer, og opp til 75% hos overvektige! Slik jeg har forstått det.. Hvis insulinnivået stiger uforholdsvis mye i forhold til hva du putter i munnen, vil blodsukkeret bli for lavt raskt etter måltidet, og da blir du sulten og slapp. Som sagt er det ikke alle som reagerer slik på synet/lukta/tanken på søtt, men noen.. Ser også ut til at søt hvetebakst ofte ble brukt i disse forsøkene.

Edit: Hvis du setter igang denne prosessen i kroppen uten å spise noe som helst etterpå, blir du såklart enda mer sulten og søtsugen pga. lavt blodsukker, hvis det var det du lurte på (insulin senker blodsukkeret).

Yrla sa for siden:

ja, nettopp, takk. Interessant

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.