som sagt mange ganger før trenger jeg ikke slanke meg, men bli frisk fra sykdom. Så ligger på 15-35kh ca om dagen.
Det jeg lurer på er om det finnes noe brunost lavkarboalternativ??
Om ikke, dersom jeg en gang i blant spiser 1-2 lavkarbo brødskiver, og skjærer 1 osteskive med en ostehøvel og bruker det som pålegg, så kan det umulig ha noe å si for meg??
I brunost er det 39gram kh pr. 100g i følge Fedon.
En skive er jo ikke så mye karbo sannsynligvis, men problemet er nok helst det at det er igrunn rent sukker, melkesukker. Det er slik det blir brunost, man koker inn mysa til vannet er fordampet og melkesukkeret karamelisert( jepp, jeg har kokt geitost mange ganger) og det man står igjen med er konsentrert melkesukker.
En skive innimellom, hadde jeg kanskje skeiet ut med, men ikke sånn på jevna. Og du skal jo ikke slanke deg, så sånt sett spiller det kanskje ikke så mye, medmindre du merker at du blir dårlig. Tror du bare får prøve deg frem.
Den skjønte jeg ikke, hvit geitost smaker helt anderledes og er laget på samme vis som hvit ost. Når man lager ost står man med ostemasse som blir hvit ost, og mysen som skilles ut koker man inn til brun ost, spiller ingen rolle om melka er fra geit eller ku..
så lenge du spiser så lite er det sikkert greit, andre spiser lavkarbosjokolade,
går opp i opp, kanskje?om du unngår andre karboting , som nøtter med mye karbo, mørk sjokolade med sukker, ville jeg ikke bekymret meg. Det er viktig å like maten. Man bare begrenser det med mye karbo. Hva med å lage noe peanøtt-karamellaktig pålegg, da? det er mange bloggere med fantastisk evne til å lage lavkarbogodsaker. Med peanøttmel, stevia med toffee-smak, kanskje også litt proteinpulver med en god smak...,du kan jo tenke på det. Jeg har lagd god søt preanøttkrem som er veldig lett å spise opp:) bedre enn prim, men jeg er ikke flink på kjøkkenet i forhold til mange andre bloggere
Jeg VET ikke, men jeg har lest at melkeprodukter har høyere insulinvirkning enn det melkesukkerandelen tilsier.... samsvarer ganske bra med at mange må holde igjen på ost og melk forøvrig for å gå ned i vekt? :confused: Vektnedgangen min stoppet i det jeg tok inn melk igjen.
Ok, dette høres muligens ut som et merkelig alternativ, men jeg lagde noe som jeg synes minner mistenkelig om prim...
2/3 Tine smørbar cheddar (ikke noe annen cheddar, det likner ikke i det hele tatt)
1/3 mild chevre
Moses sammen med tagatesse til ønsket søtsmak.
Jeg har brukt dette på vafler og det ble godt! Det høres veldig rart ut, men lukt på en boks med smørbar cheddar, så skjønner dere ;)
Jeg hadde aldri tatt hele sukkerkvota i en jafs fra noe så næringstett som brunost, karbene skal spres utover dagen og komme fra langsomme karber som grønnsaker. Ellers får du fort insulinspike. Hadde veid skiven på en nøyaktig vekt om jeg på død og liv måtte ha brunost. Men det er jo som å ta en skje med sukker...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.