Jeg har den siste tiden blitt mye mer fokusert på om jeg er sulten eller mett, og at jeg ikke spiser bare på vane. Jeg har forstått det slik at mellommåltid ikke er nødvendig og gjerne ikke ønskelig på lavkarbo?
Så da er spørsmålet mitt om jeg med god samvittighet kan drikke en kopp te i tiden mellom måltidene? Uten noe i teen antar jeg at svaret er klart? Men hva om jeg tar en klunk fløte i chai-teen min? Regnes dette som et mellommåltid, og hva er evt konsekvensen av det?
Kan også nevne at min filosofi nå er mer nokså streng generell lavkarbo heller enn atkins. :) Jeg har gått ned en god del i vekt, men vil gjerne ned de gjenstridige siste 5 kg'ene.
Leser blant annet Hexeberg sin bok nå, og det står at man gjerne ikke spiser mer enn to ganger om dagen fordi man er mett. Og at det ikke er meningen med mellommåltid som sådan ettersom det ikke er nødvendig. Eller har jeg misforstått noe?
Skjønner at man skal spise når man er sulten, men er det da noe med mine måltider som gjør at jeg føler at jeg er sulten og må spise tre-fire måltid per dag? Eller er det noe med meg? Er dette mindre bra enn å spise to måltid per dag?
Jeg må øve meg på å kjenne om jeg faktisk er sulten, eller at jeg bare av vane tenker at "nå er det på tide med noe mat for det er en stund siden sist". Etter årevis med spiseforstyrrelser tror jeg at sulten/mett følelsen min er ganske utydelig.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.