Jeg visste jeg kunne fange oppmerksomheten deres med den tittelen, stemmer ikke det? ;)
Poenget mitt er: Jeg har gjort det! Jeg har laget helt avsindig gode cookies, og ikke nok med det: De kan omtrent kalles sunne også.
Jeg liker best cookies som er seige og myke i midten á la de på Deli de Luca. Favoritten er de som er kjøpt hos dagligvarekjeden Tesco i England, kanskje mest på grunn av minnene. Det er ikke lett å lage sånne har jeg funnet ut, og før jeg kunne bake, måtte jeg til å resonnere: Nettopp hva gjør cookies seige?
Det første er selvfølgelig mengder med fett. Det må til i en skikkelig god cookie! Dernest kommer sukker, brunt sukker. Smør og brunt sukker transformeres til karamell i ovnen, og det er nettopp det jeg er ute etter.
Saken er: Oppskrifter med disse ingrediensene er det flust av på nettet, så det trenger jeg faktisk ikke å finne opp på nytt. Greia er at de skal sunnifiseres, ikke sant? Erstatningene er selvfølgelig: Supersunn kokosolje, yaconsirup og sukrin.
Litt flere søk på nettet ga meg mer inspirasjon. Seige cookies oppstår fra høyt gluteninnhold i melet (glutenmel - check!), eggeplommer (jepp!), kort steketid ved lav temperatur og avkjøling på bakeplaten (no problem!).
Da er det klart at noe må ofres, for det kan faktisk ikke bli helt som the real stuff uten de mindre næringsrike klassiske ingrediensene. Disse sunnifiserte cookie'ne er likevel veldig gode, i alle fall i min (noe tilvendte) munn ;)
Og de må ha store sjokoladebiter - det glemte jeg å si. Helst større andel av cookien enn selve deigen! Sukkerfri sjokolade - so it is.
Peanøttcookies med sjokoladebiter
1 dl peanøttmel
1/2 dl glutenmel (kan erstattes med annet mel)
3/4 dl sukrin
3/4 ts salt
1/2 ts bakepulver
2 ss yaconsirup (eller annen tyktflytende søtning)
1 ss melk
2 eggeplommer
50 g kokosolje, smeltet
20 dråper stevia english toffee
10 dråper vaniljeessens
50-100 g sukkerfri sjokolade, hakket (så myyye du vil!)
Bland sammen alle ingrediensene. La deigen hvile i kjøleskapet en halvtimes tid eller så, før du former cookies av deigen. Jeg fikk 9 stykker.
Stekes ved 175ºC i 8-10 minutter. Ta dem ut før de ser helt ferdige ut. Avkjøl cookie'ene på stekebrettet.
Disse er helt utrolig gode! Seige og sprø, myke i midten, akkurat som cookies skal være! Den beste lavkarbo cookiesoppskriften jeg har testet hvertfall :) Anbefales!
ja, jeg skjønte at den dama har peiling da jeg leste innledningen og bare måtte dele den fordi jeg ikke har sett den her inne. har ikke testa noen av oppskriftene hennes men har helt klart tro på dem , kuult du bekrefter det:)
Er det noen som har et forslag til annen tyktflytende søtning enn Yacon sirup ? Det har jeg ikke, og skulle gjerne ha bakt disse :o
Har noen Walden farms produkter, Pannekakesirupen og sjokoladesirupen, men disse er ikke tyktflytende. Har også både sjokolade- og karameldippen derfra. De er mer som marmelade i konsistensen. Tanken var å bruke sjokoladedippen, men kanskje noen andre har en bedre idè ??
om du skal bytte ut sirup med sukrin tror jeg du skal ta dobbelt så mye fordi sukrin søter 25% mindre enn sukker og sirupen søter 25% mer enn sukker, med splenda 25% mer enn sirupen. æsj, jeg leste at enten yacon eller agave hadde denne søtningsgraden, men vet ikke om begge har det. Fant nå at agave søter 1/3 mer enn sukker. agave har GI på 25, yacon GI på 3. men yacon har dessverre 14 kalorier pr ts.
Takk for svar Yrla. Får se hva jeg gjør. Har jo alt untagen tyktflytende søtning. Regner med at den har en viss betydning, siden hun presisserer tyktflytende. Blir nok til at jeg prøver med sjokoladedippen, og smaker på deigen og eventuelt tilsetter mer annen søtning :)
Vi åpner hytta nå i påasken, så jeg driver å pakker sammen alskens rariteter så jeg har der også for å bake litt. Så, sjokoladedippen blir nok med i sekken tenker jeg :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.