Solsikkesmør både smaker og ser til forveksling ut som peanøttsmør.
Nydelig på brød, knekkebrød, kjeks eller som dip til friske grønnsaker.
Ideelt dersom en har nøtteallergi.
Du trenger:
ca 3 kopper Solsikkefrø
salt
sukrin
ca. 1 ss olivenolje
Start med å riste solsikkefrøene lett i en tørr stekepanne et minutt eller to, til de er pent gyldne.
Du trenger ikke riste solsikkefrøene, men det gir en ekstra god litt "nøttete" smak på smøret.
Ha solsikkefrøene i en food processor sammen med litt salt og sukrin.
Kjør frøene til en jevn masse i maskinen, til det har konsistens som peanøttsmør - la maskinen gå i ca. 10 minutter. Det er viktig å la smøret gå lenge nok i maskinen ellers blir det kornete.
Nå kan du tilsette olivenolje til du får passe konsistens. La smøret gå i maskinen mens du forsiktig tilsetter oljen.
Smak til med mer evt mer salt eller søtt.
En liten klype chili gir en spennende spicy tvist :-)
Ønsker du litt biter i smøret kan du spare litt av de ristede solsikkene, og tilsette disse etter at smøret er ferdig.
sikkert herlig. jeg har ikke maskin til ¨å lage smør av nøtter/frø så heldigvis finnes det solsikke-og valnøttsmør på iherb. ++, tahini er noe av det beste jeg vet, den fra Monki.
Sukrin tilsetter du etter smak :) Noen ganger lager jeg en søt variant av solsmøret, andre ganger salt... Bruker også å lage en litt spicy variant der jeg tilsetter chili :D
Smak og behag altså :)
Godt blir det okke som :D
Det er stor forskjell på å lage fiskekaker av frossen fisk kontra fersk. Det går helt greitt, men det er mye vanskeligere å få farsen til å henge sammen... Et tips er å ha i "smeltevannet" fisken slipper når den tiner. Mye av proteinene som får farsen til å "gå sammen" ligger gjerne der :)
Prøv med fersk fisk neste gang, og jeg garanterer deg at du skjønner hva jeg mener ;)
Vi har sjøen rett utenfor stuedøra, men har aldri likt å Fiske fiskenSløye fisken*Spise fisken....... Det at jeg nå har avansert fra kjøpte fiskepinner, til heimelaga fiskekaker, er faktisk en liten bragd i seg selv, uten at de to første elementene trer noe nærmere.......
Gleder meg dog til små aluminiumspakker med gubbefiska fisk.... Tror jeg:p Har tidligere alltid sikra meg de beste kjøttstykkene.........Og lagt langt unna fisken.... Spennede sommer i vente...:D
kanskje ikke alle helsekostbutikker har det, men be de ta det inn
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.