Yrla sa for siden:
Jo, det er Freia, med sine (etter min mening litt overmåtelig hypede) påskeegg. Jeg regner med at alle nå har kjøleskapet fullt av tørrmelk, etter at jeg annonserte at jeg hadde funnet løsningen for de perfekte, sunnifiserte yoghurtnøtter? (Og jeg håper inderlig at alle skjønner at den forrige setningen bare er en spøk.) Her er i alle fall enda en oppskrift med det magiske pulveret, for hva passer vel bedre enn sjokoladeegg med deilig melkekrem nå som det bare er en knapp uke igjen til påske? Påskeeggpops (aka Freia påskeegg i sunnere drakt)-
1 ss sukrin
-
30 g (1 liten neve) cashewnøtter
-
20 g (4 ss) helmelkspulver (Viking)
-
1-3 ss melk
-
5 g smeltet kakaosmør (kan sikkert byttes ut med kokosolje eller sløyfes, men gir en svak smak av hvit sjokolade som jeg synes passer)
-
stevia vanilje etter smak (5-8 dråper, kanskje?)
-
en liten klype salt
-
sjokolade til dypping (pluss pinner, om du vil lage pops ut av det)
Den superenkle fremgangsmåten går som følger: Knus sukrin og cashewnøtter så fint du gidder i blender eller med stavmikser. Bland inn de øvrige ingrediensene til en rullbar deig, og rull den til kuler. Putt kulene i kjøleskapet en halvtime-times tid før du dypper dem i smeltet sjokolade. Vil du ha dem som pops, er det bare å stikke inn passelige pinner (jeg brukte grillspyd brukket i to). Nyyyt :)