Jeg har nå vært på en liberal lavkarbodiett i 8 uker og gått ned 13kg (12,5% av opprinnelig kroppsvekt), og jeg har generelt fått i meg mye protein, 20-80g karbo daglig, og svært lite fett (med unntak av fiskefett), og ikke tenkt noe mer over det ettersom det har fungert bra i kombinasjon med beinhard trening. Ketostixxen blir lilla hver dag.
Men igår snakket jeg med en kompis som nevnte at fett i lavkarbo var ett must og han begrunnet det med at kroppen omdanner protein til glykogen når det ikke kommer inn noe særlig fett, med vektøkning som resultat. Det jeg har funnet på temaet er bare at protein kan omdannes ved for lavt blodsukker, men ikke noe om hvordan fett spiller inn.
En sultekur som du har gått på kan fungere en kort periode, men er ikke en løsning på lang sikt. Lavkarbo betyr at man bruker fett som drivstoff i stedet for karbohydrater, og om du spiser lite karbo og enda mindre fett tilfører du rett og slett ikke kroppen nok drivstoff! Resultatet er en kropp som vil gå i sparemodus og tilhørende manglende energi. Få opp fettinntaket ditt, så vil du merke at energinivået stiger og vekttapet fortsetter. Proteiner er ikke drivstoff, det er i all hovedsak byggematerialer for vedlikehold av muskulaturen...
At for mye protein i forhold til fett gir vektøkning er ikke sant hvis du må bruke protein for å dekke energibehovet. Det er ved høyt nok proteininntak i tillegg til nok fett for å dekke energibehovet man kan legge på seg. Protein er ikke det beste valg av energikilde, da er fett best. ved å redusere litt protein og erstatte det med litt fett er best. Du legger ikke på deg bare fordi det er fett om kroppen trenger det til sine prosesser.
Sultekur kan ikke dietten min akkurat kalles, da jeg spiser og spiser og spiser :p Energi er heller aldri et problem. Det er to grunner til at jeg foretrekker protein fremfor fett; Jeg synes ikke fettrik mat er noe godt (egentlig nok sagt der), og det at jeg trener mye og hardt.
Takk for et utfyllende svar Yrla. Jeg fant også ut hvorfor og når kroppen gjør protein om til glykogen, og det var forsåvidt ganske logisk. Det var jo ikke verre enn at det er sånn energien i protein kan brukes i det hele tatt og da er jeg jo strengt talt litt avhengig av at kroppen gjør det :p
Først av alt, gratulerer med vekttapet! Det er jo tydelig at du har gjort noe rett. Å spise slik du gjør nå, går nok greit i korte perioder, men det er hverken det sunneste eller mest effektive kostholdet over tid. Skal du fortsette på lavkarbo må du før eller siden lære deg å spise mer fettrik mat, eller innføre mer karbohydrater i kosten. Er du uansett i energiunderskudd, vil du såklart ikke legge på deg av overflødig protein - men selv i energiunderskudd, vil du med stor sannsynlighet gå raskere ned i vekt dersom en større prosentdel av energiinntaket ditt består av fett, og du holder proteininntaket mer moderat.
Det er forsåvidt ganske logiske grunner til at det er nødvendig å spise mer fett på lavkarbo også. Fett er essensielt for kroppens funksjoner, i tillegg til at det nå er kroppens hovedkilde til energi. Du kjører kroppen alt for hardt ved å tvinge den til å omdanne proteiner til energi i så stor grad, særlig når den før eller siden skrur ned fettforbrenninga pga. mangel på fett fra kosten. Over tid risikerer du da at vektnedgangen stagnerer - med rikelig med fett får du jevnere fettforbrenning og jevnere energi over tid, uansett om du føler at dietten du har nå "funker". Fett er jo også viktig for proteinsyntesen, hvis du bryr deg om å beholde/bygge muskler på dietten din.
Du sier du spiser og spiser. Det vil jeg tro når du ikke spiser fett som metter godt. Da må du innhente det en plass. Fra maaaasse mat og proteiner. :)
De største fettkildene mine er fisk, melk, ost og leverpostei, så litt får jeg jo i meg. Ost og melk får jeg i meg hver dag, og jeg ser jo helt klart gode argumenter for at jeg burde bytte fra lett til helmelk for å få i meg litt ekstra fett derfra.
Jeg spiser vanligvis rundt 4-600gr kjøtt hver dag og jeg får også i meg ganske mye grønnsaker og tidvis frukt også. Og som jeg nevnte er jeg ganske liberal på karbohydratene, så kroppen har vanligvis tilgang på litt av dem også. Jeg forsto relativt tidlig at dietten ikke ville fungere hvis jeg ikke fikk i meg litt søtt også, så jeg spiser litt godteri hver dag (drops, små sjokolader, karameller, proteinbar med sjokoladetrekk og sånne småting) uten at jeg går ut av ketose.
Noen tanker om hvorvidt dette kanskje til en viss grad kompenserer for fett i energiregnskapet?
20-80 gram karbo er jo et ganske stort sprang da.. Jeg tenkte snittet da sikkert ligger et sted i midten, men har du regnet ut sånn ca. hva du får i deg i snitt? Hvis du spiser 70 gram karbo per dag i snitt, kan du nok være litt mer gnien på fettet enn hvis du ligger på 30 gram i snitt.
Som aktiv mann, vil jeg uansett si du bør du ligge på minst 100 gram fett om dagen på en relativt streng lavkarbodiett. Da tar jeg utgangspunkt i at du neppe har behov for mer enn 200 gram protein om dagen, og at karbosnittet ditt ligger på rundt 50 gram.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.