< Tilbake til oversikten

"Nugatti" Fudge Cake

shailene sa for siden:

Bunnen:
2,5 dl fin- og grovhakkede hasselnøtter
1 ss kakao
1 ss Natreen
1 eggehvite

Fyllet:
100 g sjokolade (70%)
100 g usaltet smør
3 egg
1 ts vaniljepulver
2-3 ss Natreen
2-3 ss Sukrinmelis
Liten klype salt
1/2 ts bakepulver
2-2,5 dl finhakkede hasselnøtter

Glasuren:
50 g sjokolade
50 g kremfløte
Evt. litt Natreen

• Grovhakkede hasselnøtter på toppen

Kjør først 250 gram hasselnøtter i en food processor til nøttene stort sett er finhakkede. Sil ut de groveste nøttebitene fra nøttemelet, de bruker du i kjeksbunnen og som dekorasjon på kaka (spar en liten dæsj til slutt).

For å lage bunnen: Bland ca. 50/50 fin- og grovhakkede hasselnøtter med resten av ingrediensene, og trykk deigen utover en liten smurt springform. Stekes i ca. 10-12 min på 170 grader.

For å lage fyllet: Smelt smøret i microen til det bobler skikkelig, brekk sjokoladeplata opp i småbiter og la det smelte i smøret. Bruk evt. microen til hjelp, men blandinga må IKKE bli kokvarm. Pisk eggene lett sammen. Hell sjokoladeblandingen sakte over eggene mens du pisker/rører godt. Ha så i resten av ingrediensene. Vent gjerne med søtningen til sist så du kan smake til hvor søtt du vil ha det. Hell over i springforma og stek videre i ca. 15 min (den skal være fuktig og "mousse-aktig" når den er nystekt).

For å lage glasuren: Kok opp 50 g fløte i microen, ta skåla ut og smelt 50 g sjokoladebiter i fløten og rør til en jevn og fin sjokoladesaus. Ha i litt mer søtt hvis du vil (smak til). Smør på den avkjølte kaka og strø litt grovhakkede hasselnøtter på toppen.

Anbefaler å servere den oppvarmet eller romtemperert med pisket krem eller is til :)

Edit: Prøvde å fryse denne, og den var faktisk mye bedre tint og varmet i microen enn den var nystekt!

[img]http://forum.lavkarbo.no/attachment.php?attachmentid=10104&amp;stc=1&amp;d=1332599526[/img]

Dietta sa for siden:

:sikle: stønner

shailene sa for siden:

Ja.. beste lavkarbo-sjokoladekaka jeg har laget så langt! Sitter og nyter et stykke nå med masse piska krem.. Nam! :D

Ikke fullt like tung og mektig som andre oppskrifter jeg har prøvd, men jeg skal eksperimentere enda litt til for å få den litt mildere og mer melkesjokolade-aktig når denne kaka er oppspist. Så er mulig oppskrifta blir endra litt etterhvert, kanskje det gjør seg med mer nøtter og en skvett fløte i.

Frøken H sa for siden:

Hei,
tenkte å prøve meg på denne....:-) Lurer bare på om du brukte flytende natreen??

Charlott sa for siden:

Hvorfor i all verden har jeg ikke kjøpt hasselnøtter !? ærremuliåværrasådum

Dietta sa for siden:

Ja absolutt uten problemer. Ingen hasselnøtter her heller :eek:

shailene sa for siden:

Bruker pulver! Du kan helt sikkert bruke flytende også, det står vel på flaska hvor mange dråper som tilsvarer 1 ss pulver?

shailene sa for siden:

Hehe :D

For skikkelig hasselnøttsmak tror jeg dere trygt kan bruke enda mer finmalte nøtter i denne, selv hadde jeg ikke mer da jeg laga den, men tror den hadde blitt bedre da.

smgj sa for siden:

Du rører bare eggehviten inn i bunnen? Ikke noe stivpisking?

shailene sa for siden:

Ingen stivpisking, nei. Bare rør/kna til en jevn deig :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.