Jeg har en mage som tåler all kunstig søtning, å hu som driver den lokale Sunkost vet også det. Å sist jeg var innom fikk jeg med meg et Rips og Blåbærsyltetøy søtet med tagatose. Jeg syntes det smakte kjempegodt, smaken kunne nesten minne om barndomens smak av solbær. Det var ikke så stort glass, så det forsvant på noen dager, å var spesielt godt på Cottage cheese:p
Damhert, som sel sjokoladepålegget med tagatose (smakar som nugatti), sel også syltetøy med tagatose. Eg har sett dei i Belgia i alle fall. Sjekk ut damhert.be (finst på engelsk)
Eg lagar syltetøy med tagatesse sjøl, kjempelett og fort gjort.
400 g bær og ca 20 g tagatesse. Koke nokre minutt og ferdig :)
Sunkost her i bygda selger syltetøyet som er søta med tagatesse, men det blir mykje billigare å lage sjøl.
Detr var Damhert jeg fikk, å det var noe som var på vei inn til butikken. Det var også med andre bær, men jeg husker ikke hvilke. Det sko også komme sjokoladepålegg i samme merke. Å det hadde jeg før jul så det vet jeg smaker godt:p
Sukrin funker, ja. Ikke noe knasing. Stalltips: bruk litt fiberhusk som fortykningsmiddel, syltetøyet blir for rennende ellers, når man ikke bruker sukker.
Du kan lage syltetøy på 2 minutter ved å nuke en kopp frosne bær i microen, røre i søtning og bittelitt fiberhusk. Ikke ta for mye, husk at det tar tid for den å "stivne".
Sukrinsyltetøyet smaker ikke godt nylaget, men etter litt tid i kjøleskapet kamufleres kuldesmaken litt bedre. Jeg bruker Tagatesse nå om dagen.
Bruker aldri noke som fortykning, og syltetøyet er ikkje flytande.
Rør mens du kokar og avkjøler syltetøyet, og det blir passe tjukt.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.