< Tilbake til oversikten

Et dilemma

Peppa Gris sa for siden:

Framover må jeg spise mye/endel mat som inneholder hvetemel. Dette lar seg jo vanskelig kombinere med lavkarbo.

Bør jeg vurdere lavkalori en stund? Alt fettet i kombinasjon med all karboen kommer vel ikke til å bli bra?

langaard sa for siden:

Da ville jeg gått for lavkalori, ja:) (hvorfor MÅ du spise mat med hv.mel:confused:)

Peppa Gris sa for siden:

På grunn av en utredning :)

langaard sa for siden:

Utredning på om du tåler sånn mat eller?

Peppa Gris sa for siden:

Jupp :)

Det vanskelige blir å ikke kombinere mel og sukker, de hører skummelt sammen.

Lavkalori. Ja, hva er det i grunn? Mange kcal bør man ligge på? Jeg må begynne å tenke nytt merker jeg. Heldigvis bare for en periode.

Nerthus sa for siden:

Ta utgangspunkt i en typisk basalforbrenningskalkulator, finnes flust på nett. Der kan du legge til ca aktivitet i løpet av dagen også, og få opp ca hva kroppen din forbruker.

Lavkalori er etter min mening bare mer karbo og mindre fett, men fett er ikke HELT fraværende i lavkalori heller, det er bare begrensede mengder. Spis de samme gode grønnsakene og proteinkildene du spiser på lavkarbo, begrens fettet til. Ikke fløtesauser i store mengder feks ;) Du kan jo velge litt lettere produkter istedet for å spare litt kalorier om nødvendig - siden det bare er for en kortere periode. (Jeg har doktorgrad i lavkalorislanking, så bare spør ;) )

Yrla sa for siden:

du bare erstatter fettet med karbo og ligger på litt mindre kalorier, men kan du ikke bare teste om du tåler mel hos en biopat og vite svaret samme dag da? og slippe omlegging? om du må ha mel, kan du velge de med lavest GI? grovt?

Peppa Gris sa for siden:

Fordi jeg ikke går til alternative behandler, jeg ser vel ikke akkurat på dem som seriøse. Men det er en annen diskusjon.

Brødskiver til frokost gjør meg ikke akkurat glad, spesielt ikke magen min, så dette kan bli spennende. Skal prøve å legge inn mål i en slik kalkulator.

Hvordan kan man begrense skadene? Mye grønnsaker, grove melorodukter, lite/ingen sukker, lettprodukter, rene matvarer/ikke hslvfabrikat.. Høres kanskje ikke så halvgæle ut?

Peppa Gris sa for siden:

Og jeg skriver på tlf, derav alle skrivefeilene..

langaard sa for siden:

Hvor lenge skal du utredes da?

Peppa Gris sa for siden:

Det spørs jo hvor fort helsevesenet jobber, må jo stå på venteliste en stund først regner jeg med. Neste uke er det blodprøver og til da må jeg spise meg opp på mel. Og så er de videre utredning etterhvert.

smgj sa for siden:

Du kan ikke begrense skadene om en slik test skal slå ut.... Testen (da gastroskopi antar jeg) er ikke mer nøyaktig enn at skadene må være relativt store for å oppdages. Og... uansett vil den bare fortelle om man har cøliaki - ikke om man reagerer på de andre problematiske stoffene i mel.

En av grunnene til at jeg valgte å drite i testen etter å ha funnet ut at meg+ mel uansett ikke er noen bra combo.
Har du positiv blodprøve på at du er i faresonen? (Edit - leser at du straks skal ta dem...)

Peppa Gris sa for siden:

Ja, jeg har utsatt det i mange år av samme grunn, men nå vil jeg ha svar :)

Jeg tenker som så at det bare er en periode, og så lenge jeg spiser sunt ellers så håper jeg at melet ikke ødelegger for mye.

Peppa Gris sa for siden:

Nerthus, kan du anbefale en slik kalkulator? Finner ingen brukbare..

Nerthus sa for siden:

Kvinner: 655 + (9,6 x vekt i kg) + (1,8 x høyden i centimeter) - (4,7 x alder i år)

Legg til aktivitetsnivået ditt etter dette:
Rolig = BMR x 1.2 (lite eller ingen aktivitet)
Litt aktiv = BMR x 1.375 (rolig mosjon 1-3 dager pr. uke)
Moderat aktiv = BMR x 1.55 (middels mosjon 3-5 dager pr. uke)
Meget aktiv = BMR x 1.725 (intensiv trening 6-7 dager pr. uke)
Ekstremt aktiv = BMR x 1.9 (daglig intenisiv trening og fysisk krevende jobb eller trening to ganger daglig)

Fant ikke igjen i farten der du bare kan legge inn tallene - men det går med en kalkulator også ;)

Kitt sa for siden:

Man kan da se mye mer enn cøliaki når man tar en diagnostisk gastroskopi!
Datteren min hadde positiv blodprøve som 3- åring, men gastro viste at hun ikke hadde cøliaki, men helt klart problemer med en eller annen type mat fordi tarmtottene var skadet, dog ikke så ille som ved cøliaki! Etter 8 år på allergimedisiner er hun nå symptomfri og har tydligvis vokst av seg allergi/intoleransen.

De tok masse prøver i alle områder av tarmen min og testet for alle typer tarmsykdommer + kreft. Magen min er ikke glad i mel/gluten, men alle blodprøver er helt fine. Viste seg at det som var galt var et lite magesår og skadet tarm pga diabetiske nerveskader!
Ikke bare cøliaki man finner ut av, nei!

Vi fikk beskjed om at det var lurt å leve "normalt", altså ikke seponere en eneste matvare, i minst 3 måneder før både blodprøve og gastroskopi dersom svarene skulle være sikre!

kamp sa for siden:

Kanskje litt O.T men vist det er i forhold til cøliaki du skal sjekkes kan du eks lage lavkarbo brød med mye hevtekli og ekstra gluten i.. Bare en tanke.. Men nå vet jeg som sagt ikke nøyaktig hva du skal utredes for! ;)

Peppa Gris sa for siden:

3 måneder? Oj, ja da har jeg et problem, for det rekker jeg ikke før blodprøver. Får nevne det for legen. Han mente to uker holdt.

VSB sa for siden:

Jeg ville kanskje tenkt litt Fedon, men med mer kornprodukter?

Peppa Gris sa for siden:

Akkurat nå har jeg så vondt i magen at jeg bare synes synd på meg selv. Og dette skal jeg holde ut i hvor mange måneder? Hulk!

Fedon ja. Ikke dumt. Det bør jo gå an, får lese meg opp på lav GI igjen :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.